Paard elke pas aansporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Een paard moet elke pas aangespoort worden

Ja, want..
3 (0%)
Nee, want...
353 (92%)
Ligt aan het paard, want...
24 (6%)

Totaal aantal stemmen: 380

xJess

Paard elke pas aansporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:50

Hoi bokkers,

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe Bokt over deze stelling denkt;
'Een paard moet elke pas aangespoort worden, want het is als een fiets, als je niet aanspoort loopt hij niet'

Ik leer zelf namelijk het tegenovergestelde, 1x been=reactie, zo niet, tik of evt spoortje erin. En naar mijn eigen mening is een paard een dier dat van nature een voorwaartse drang heeft, en dus niet continu in zijn buik geport hoeft te worden, omdat je hem alleen maar dood aan het been maakt.
Maar bovenstaande uitspraak is van een gediplomeerd intructeur en tevens jurylid. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Bokt hier tegen aan kijkt?

CM_

Re: Paard elke pas aansporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:51

Vroeger moest je elke pas aandrijven, dit is al lang niet meer zo.
Helaas zijn er nog wel instructeurs die het zo leren :x

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:52

Ik zou dat nooit doen... Raar dat ze dat gezegd hebben, dan reageren de paarden er toch helemaal niet meer goed op?

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:53

Ik vind het best raar, heb altijd geleerd zoals jij het zei. Natuurlijk je benen wel aansluiten en het paardje een beetje opsluiten, maar steeds aansporen vind ik best gek. Op kamp was er iemand leiding, die had haar eigen paard bij waar ze ook al wat hoger mee in de dressuur reed, zat ze bij elke pas met de sporen erin te prikken. Dat paard hield dan gewoon een arbeidsgalop aan. Denk dat die een beetje dood ana het been geworden was, want als ik mijn paard in de galop al gewoon een keer extra aanspoor gaat ie al sneller. Lata staan al sIk sporen draag en dat blijf doen..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:53

Ik vrees dat dit jurylid niet meer heel jong is.
Is iets van láng geleden.... ( zo'n 20-30 jaar := ) en inmiddels heeft het rijden zich toch wat meer ontwikkeld in de richting die jij beschrijft..

Heb zelf als tiener les gehad volgens de oude methode, en ben na mijn 'herintreden' in de paardensport heel erg mijn best gaan doen om de oude methode los te laten en te gaan rijden volgens de nieuwe inzichten

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:54

Nou ik spoor nooit elke pas aan hoor, als hij doet wat er gevraagd wordt zijn mijn benen stil. Lijkt me ook niet fijn voor je paard :n
Ook het spoortje erin bij geen reactie ben ik niet mee eens. Daar zijn sporen niet voor ( ok ik moet helemaal niks van die dingen weten ) maar voor de hulpen te verfijnen en niet om een paard voorwaarts te krijgen, dan gebruik je ze echt verkeerd

Kuggur

xJess schreef:
'Een paard moet elke pas aangespoort worden, want het is als een fiets, als je niet aanspoort loopt hij niet'

Wat een idiote vergelijking, een paard is net als een fiets?!

Anoniem

Als je bij elke pas aandrijft, wordt je paard stug en reageert hij helemaal niet meer als je aandrijft. Ik drijf alleen aan wanneer het echt nodig is, wanneer ik voel dat hij terug gaat vallen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:56

lijkt me raar.. Ik leer ook gwn, 1x aansporen = reactie, zo niet strengere hulp en anders een tik. Mijn instructeur zegt altijd als ik een strenge hulp geef en mijn paard niet reageert dat ie al lang in de tl-buizen had moeten hangen.. :+

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:57

Nee! Zeker niet. Ik heb juist altijd geleerd dat het paard moet lopen, dat je niet zelf al het werk moet doen. Paard wordt ook heel traag voor het been en slecht op de hulpen als je zo vaak aanspoort.
Paard moet impuls krijgen en dat kan je bereiken door overgangen te rijden, maar zeker niet door vaak aan te sporen.
Ik hoop niet dat er instructeurs zijn die dat aanleren.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:57

Leg mijn paard maar eens uit wat zijn natuurlijke loop is dan. De mijne staat het liefst stil.
Ik wil dolgraag niet iedere pas hoeven aan te sporen maar mevrouw blijft niet constant. Met de zweep blijven tikken tot ze het wel doet heeft 2 stappen zin. Ze valt weer terug. Misschien omdat ze van mij boven haar basis tempo moet lopen.
Ik rijd een tinker, een met een gouden karakter maar met de looplust van een bejaarde. Ook buiten loopt ze traag.

Als iemand een goede tip heeft. en haver is niet de oplossing dan word ze hysterisch.
Met mijn les is niets mis, momenteel focussen we op hoe ik mijn schouder niet vast moet zetten. Heb fysio hiervoor deze blokkeerd vaak. Maar zodra dat goed gaat en we verder gaan op een ander onderdeel lijkt het of mn pony het andere al weer vergeten is.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:59

Ja, ik vind het zelf ook een idiote vergelijking. En het klopt inderdaad dat het hier over een wat ouder persoon gaat. Maar in de praktijk zie ik ook dat veel mensen (onbewust?) elke pas aansporen.
En wbt bij geen reactie een prikje met de spoor, het werkt hier prima. En het is geen schop dat hij krijgt hoor, maar als ik hem een tik met de zweep geef op het moment dat hij niet reageert, komt er niet altijd de reactie die ik bedoelde. Nu is het gewoon, als hij bv niet op mijn binnenbeen reageert krijgt hij daar een prikje. En zo werkt het voor hem en voor het beste, want hij snapt precies wat ik bedoel, en ondertussen heeft hij al bijna geen prikjes meer nodig. :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 17:00

Jolandaa_ schreef:
Leg mijn paard maar eens uit wat zijn natuurlijke loop is dan. De mijne staat het liefst stil.
Ik wil dolgraag niet iedere pas hoeven aan te sporen maar mevrouw blijft niet constant. Met de zweep blijven tikken tot ze het wel doet heeft 2 stappen zin. Ze valt weer terug. Misschien omdat ze van mij boven haar basis tempo moet lopen.
Ik rijd een tinker, een met een gouden karakter maar met de looplust van een bejaarde. Ook buiten loopt ze traag.

Als iemand een goede tip heeft. en haver is niet de oplossing dan word ze hysterisch.
Met mijn les is niets mis, momenteel focussen we op hoe ik mijn schouder niet vast moet zetten. Heb fysio hiervoor deze blokkeerd vaak. Maar zodra dat goed gaat en we verder gaan op een ander onderdeel lijkt het of mn pony het andere al weer vergeten is.

Ik rijd ook wel eens een tinker met de looplust van een bejaarde. En wat bij hem heel goed helpt is gewoon 1x been, geen reactie, harder been, nog geen reactie, echt een flinke tik. Na 2 rondjes heeft hij het door, en reageert geweldig op m'n been. (zonder sporen)
Laatst bijgewerkt door xJess op 19-09-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:02

Ik spoor 3 keer aan, steeds iets harder en als hij dan niet reageert, zweep erbij. Sporen heb ik niet, ben ik niet zo'n fan van :n

WiesRosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:18

Ik leer altijd dat je niet elke pas moet drijven, dan reageert hij gewoon niet meer, na een tijdje.
Ik moet 3x aandrijven, luistert hij niet, dan een tik, maar niet elke keer aandrijven, beter 1 harde tik dat hij wel doorloopt dan dat het paard elke keer een por in zijn buik krijgt.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:22

xJess schreef:
Jolandaa_ schreef:

Ik rijd ook wel eens een tinker met de looplust van een bejaarde. En wat bij hem heel goed helpt is gewoon 1x been, geen reactie, harder been, nog geen reactie, echt een flinke tik. Na 2 rondjes heeft hij het door, en reageert geweldig op m'n been. (zonder sporen)

Op die flinke tik reageerd ze echt maar 2 passen. dan valt ze al weer terug. Hoe veel ik ook been geef, met of zonder spoor met of zonder harde tik. :(

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:23

Bij iedere pas aansporen zou ik nooit doen. Worden ze alleen maar beenmoe van. Op den duur zal je dan niet meer zonder spoortjes kunnen of steeds harder moeten aansporen. Ik vind dat je het beter een keer goed kan doen dan honderd keer half.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:27

Ik heb altijd geleerd, als je tempo goed is, gewoon zitten en niets meer doen (aan het tempo dan natuurlijk ;) )

Alleen iets doen als je wilt dat er iets verandert. Natuurlijk dan goed zitten dus ook geen benen gaan afsteken of zo, maar dat lijkt me vrij logisch.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:32

Elke pas aansporen heeft geen zin, wanneer weet een paard dan wanneer die harder moet? Moet je dan soms steeds harder schoppen? spoor erin ofzo?

Je moet wel je been eraan houden, je been losjes tegen de zijkant van je paard laten rusten. dus gewoon paard aan de binnenkant houden en wanneer nodig druk geven, niet standaard.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:38

als je je paard bij elke pas moet aansporen dan moet je jezelf echt eens gaan afvragen of je wel idd correct aan rijden bent.

Is idd wat je zelf al zeg TS 1 keer been = reactie.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:42

Been eraan houden is wel belangrijk, zonder dat je dan steeds aanspoort.
En goed het been eraan houden is al moeilijk genoeg.
Tenminste, ik heb daar moeite mee.
Mijn paard is looplustig en dan krijg je de neiging om je been eraf te houden.

Elke pas aandrijven lijkt me juist dat het paard gaat afstompen op je been.
Maar wel dat je contact houdt met de mond en dat je je been eraan houdt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:45

Ik heb het nog wel zo geleerd dat het elke keer als je ging zitten in draf, dat je dan moest "drijven"...

Maarja, nu dat afgeleerd! Alleen aansporen als ie uit zichzelf van tempo verandert of harer moet.... Benen eraan houden moet natuurlijk wel, maar drijven is toch wat anders..

Mijn pony is ook ouderwets gereden met spoor, in het begin zo veel moeite gehad omdat hij echt niet meer op been reageerde! Erg vervelend!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:52

Iedere stap aandrijven zorgt voor ruis. Als je een beenhulp geeft wil je reactie. Dus nee, niet iedere stap aandrijven.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:54

Het mag toch hopelijk allom bekend zijn dat een paard geen fiets is. En dat een correct afgericht paard een hulp krijgt (eenmalig) en dat net zo lang doet tot ruiter wat anders aangeeft (in het ideaalste geval maar dat is het streven)

Welshfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:35

Hier is het antwoord ook nee.
Het is de bedoeling dat een paard in hetzelfde tempo blijft draven zonder bij elke pas aan te sporen.
Ik heb er een hekel aan om een paard te vaak te moeten aansporen, mijn pony moet reageren als er been gegeven wordt, anders volgt een tik van de zweep. In het begin had mijn pony het er wel moeilijk mee, maar hij had het redelijk snel door.