inrijden paard en daarna jaar laten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biks

inrijden paard en daarna jaar laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:20

ik ben nieuw hier dus ik heb geen idee of ik het goed post.

Ik hoor wel is van mensen dat als ze bijvoorbeeld een paard hebben ingereden op 3 jarige leeftijd en dan het paard op 4 jarige leeftijd een jaar op de wei zetten.
Waarom doen ze dit? en is dit juist goed of niet?

Ik zit er namelijk zelf een beetje over te dubben om dit te doen met mijn paard die nu 4 jaar is en ik vorig jaar heb ingereden.
Zou ik dit wel of niet moeten doen?

Ashley5760

Re: inrijden paard en daarna jaar laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:39

Omdat paarden vaak makkelijker zadelmak te maken zijn met 3 jaar maar fysiek nog niet klaar zijn en een zomer op de wei veel paarden goed doet.
Veel mensen krijgen "later" met 6-10jaar problemen (fysieke problemen bij paard) en hebben niet in de gaten dat dit vaak te maken heeft met te veel doen op jonge leeftijd. Bovendien zijn 20min rondjes in een bak erg zwaar voor een jong paard, en zou het bos in (rechtuit) beter zijn maar dit durven veel mensen niet.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:46

Ja, dit doen wij ook met de jonge paarden. Zodra we kunnen stappen, draven en halthouden gaan ze de wei in. Vooral grote paarden willen ook nog wel eens groeipijnen hebben. Aan galop beginnen we vaak nog niet eens.

biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:13

stel je zou je paard ingereden hebben en al een paar wedstrijden hebben meegedaan. Is het dan nog steeds een goed idee?

Het lijkt mij wel omdat het best wel snel gegaan is namelijk voor mijn paard. Ondanks dat hij het wel goed vond maar misschien moet ik zelf de "rem" erop zetten en hem een jaar de wei in doen en volgend jaar zomervakantie weer op pakken?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:20

Mijn eigen paarden heb ik ingereden en vervolgens vakantie gegeven. Soms eens gepakt om ze 'in het ritme' te houden. Zo doe ik dat ruim een jaar. Soms staan ze gewoon 2 maanden lekker te niksen. Dan kom ik ze alleen een knuffel geven en een borstel en dan klaar.

Mijn nu jonge paard heb ik ingereden met 3 jaar in juli. Begin april heb ik hem (een beetje noodgedwongen) opgepakt. We zijn nu 5 maanden verder, hij staat nog steeds regelmatig een week stil. Lekker een beetje spelen op de wei. Hij word dan ook niet gepakt. Dan kan hij lekker zijn koppie leeg maken.

Hij vind het werk erg leuk en hij komt altijd naar me toe in de wei. Het liefst komt hij galloperend naar mij toe. Tijdens het borstelen en zadelen staat hij heel braaf stil en bij het hoofdstel om doen ook. Als alles vast zit word hij druk, omdat hij graag aan het werk wil. Hij is ohz heel werkwillig.

Ik denk dat dit niet het geval was als ik hem na het inrijden gelijk had doorgereden.

biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:22

Oke.

Ik ben namlijk nu op het niveau B (dressuur).
Hij kent stap,draf,galop en halt. Achterwaarts een beetje. Heb al met hem een beetje gesprongen etc.
Ben ik dan "te laat" om hem een jaar rust te geven?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:26

nee hoor. het is nooit te laat om je paard vakantie te geven. Mijn merrie van nu 11 jaar die krijgt ook regelmatig vakantie, en die is op L2 niveau.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:22

Niet alleen bij jonge paarden doet een vakantie op de wei af en toe deugd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:28

Ik vind het persoonlijk onzin :=
Als je met drie jaar inrijd, en ze daarna planmatig en rustig verder traint binnen hun grenzen en niveau, krijgt je paard echt geen blessures van.
Wat je vaak ziet is dat men als zo'n dier eenmaal is ingereden, er relatief snel 5/6 keer per week op gereden wordt, concoursen, af en toe een hindernis ' want dat is goed voor de balans', en ze gewoon meer moeten dan ze kunnen handelen. DAAR gaat het vaak mis...

Heb er zelf 4 staan, allemaal jong ( 3 jaar ) ingereden en actief in de concoursen,springen en cross gehad als volwassen dier, en werkelijk nog nooit een blessure meegemaakt. Oudste is inmiddels 24 en loopt nog 6 dagen in de week.
De trick is om het met mate te doen, wat is er mis mee om de eerste anderhalf jaar niet te springen?
En met twee keer in de week rustig rijden leert je paard ook prima van :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:34

Die van mij is ook als 3 jarige ingereden en ik reed in het begin 3 a 4 keer per week niet heel intensief. Toen ze bijna 4 was heb ik haar mee naar de club genomen en werd ze meer en intensiever gereden en zijn we ook springlessen gaan volgen. Inmiddels is ze 15 en nog helemaal gezond. Ze kreeg wel regelmatig een paar weken vakantie. Inmiddels pas ik er niet meer op en wordt ze 1x per week licht gereden. Ik wil haar wel weer gaan oppakken met mennen. Een jaar rust lijkt me prima voor de paarden die geestelijk of lichamelijk nog jong zijn. Maar ik zou er dan eerder voor kiezen om pas met de 4 te beginnen met inrijden en dan gewoon rustig door te trainen ipv een jaar weg te zetten.

Overigens is een vakantie wel eens lekker voor ieder paard. Die van mij was een poos erg vervelend met rijden toen mijn toenmalige bijrijdster er geen zin meer in had. Die liet haar enkel crossen, vroeg geen stelling etc. Als ik dan ging rijden was ik er eerst een half uur mee bezig om wat ontspanning te krijgen. Toen de bijrijdster stopte heb ik de pony een paar weken op de wei gegooid. Toen ik weer begon had ik mijn fijne pony weer terug.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:08

biks schreef:
Oke.

Ik ben namlijk nu op het niveau B (dressuur).
Hij kent stap,draf,galop en halt. Achterwaarts een beetje. Heb al met hem een beetje gesprongen etc.
Ben ik dan "te laat" om hem een jaar rust te geven?

Maar waarom wil je dat?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:15

Omdat het voor sommige paarden heel positief werkt op de werkwilligheid en het plezier in het werk. Daarbij, je wil zelf toch ook wel eens vakantie.

Het is alleen maar goed voor de geestelijke gesteldheid, en ook vior de spieropbouw mits hij niet te lang stil staat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:25

Een pauze is gewoon heel verfrissend voor je paard. Er is geen juist moment of juiste lengte, dat is geheel vrijblijvend. Maar af en toe een paard gewoon de wei op zwikken en misschien enkel onderhoudstraining doen, daar blijven ze fris in de kop van.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:28

Gini, dat is mijn ervaring dus ook...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:38

Maar daar hoef je toch geen jaar voor te nemen?
Ik snap niet zo goed wat in dit geval de meerwaarde is.
Een paard met drie jaar inrijden en dan op de wei snap ik heel goed.
Maar in dit geval is het paard al 4 dus dat hele jonge is nu geen reden meer lijkt mij?
Ik ben gewoon benieuwd naar de achterliggende gedachte van de ts.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:44

Een jaar vind ik zelf ook overdreven. Toen ik de mijne ingereden heb, heeft hij 2 maanden stil gestaan, en daarna af en toe gepakt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:28

Ik doe dit alleen als ik er een (imo) goede reden voor heb, niet zomaar. Rijd momenteel bijvoorbeeld een erg groot en slungelig paard, die heb ik pas met 3,5 zadelmak gemaakt (was in oktober) en die heeft toen tot april weer in de wei gestaan. Gewoon omdat ze nog zo hard groeide en zo weinig balans had zonder dat ik erop zat, dat doorrijden geen meerwaarde had.
Ook als een paard erg laat geboren is zou ik ze net voor de winter zadelmak maken en dan in het voorjaar weer oppakken. Gewoon omdat zadelmak maken in de wintermaanden niet fijn is (buiten) en ik liever niet wacht tot ze bijna 4 zijn.
Begin ik met een paard dat qua houding en beweging wel al meer volwassen toont en goed in balans is, rijd ik gewoon rustig door. Wel weinig op het begin, 2 of 3 keer per week 20 minuutjes bijvoorbeeld, maar de reden om ze stil te zetten (slecht weer, te jong, groeien) is er dan voor mij niet.
Een vol jaar op de wei gebeurt hier zeker niet, heeft imo geen enkele meerwaarde voor ruiter of paard.

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:59

ik ben er gedeeltelijk mee eens. een van mijn paarden hebben we het niet gedaan en is ene top knol.

Een andere die heeft wel bijna een jaar op de weide gestaan. Echter ging ze wel 1 keer per maand mee op buitenrit. Maar veel mee kon ze niet goed handele ze was heel prikkel gevoelig

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:20

Als jij je paard graag een jaartje vrij wil geven, of dat komt dit jaar heel goed uit..... dan moet je het zeker doen. Het is nooit slecht voor een jong paard om een jaar op de wei te staan.

Maar ik denk niet dat jij je paard nog om de zelfde reden een jaar op de wei hoeft te zetten als de net ingereden 3 jarige. Deze 3 jarige worden in korte tijd beleerd en hebben daarna nog een jaar tot hun 4de lekker uit te groeien en nog even jong te zijn.

Jou paard is onderhand al 4 jaar en heeft al wedstrijden gelopen en dus al een hele lichamelijke ontwikkeling mee gemaakt, die de 3 jarige die na het beleren weer het land op worden gegooid nog niet hadden. Dus puur lichamelijk gezien zou jou paard het niet meer speciaal nodig hebben.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen als je je jonge paard nog regel matig rust zou willen geven is bijvoorbeeld steeds 3 weken trainen en 1 weekje weiland/paddock. 1 week is namelijk zeer goed om het lichaam tot rust te laten komen en te laten herstellen, maar na 1 week vind er nog geen spierafbraak plaats. (Uiteraard is het niet de bedoeling dat je je paard na 3 weken trainen 1 week opstal laat staan daar zal die echt niet blij van worden)

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:55

Ik ben er zelf voorstander van om een paard op latere leeftijd zadelmak te maken. Tegenwoordig moeten alle jonge beesten al zo snel vanalles kunnen. Vaak komen die mensen de paarden tegen op latere leeftijd.

Daarnaast is je paard op 3 jarige leeftijd nog helemaal niet uitgegroeid.

http://img43.imageshack.us/img43/4641/groeischijven.jpg

Dit is een weergave van wanneer de groeischijven van het paard uitgegroeid zijn, tuutlijk mag je ze wel wat belasten. Zeker niet te vroeg op jonge leeftijd dus!

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:29

Mijn knollie is ingereden met 3,5 hierna rustig 2x per week opgepakt en grondwerk gedaan. Hij heeft begin vd zomer een maand of 2 stil gestaan omdat ik niet zeker was van zn gezondheid, en hij werd erg vervelend. Niet meer stil staan met poetsen dribbelen aan de hand, brutaal ect.
Nu is hij immidels 4.5 weer lekker aan het werk met veel afwisseling, niet te zwaar natuurlijk, en zit hij stukken beter in zn vel naar mijn id. Vrolijk als ik aan kom. Misschien ligt het ook wel aan het karakter van het paard?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:23

Ik ben benieuwd wat voor keuze je hebt gemaakt! Laat je het ons nog even horen ?

HorseLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:02

wij maken ook vaak paarden zadelmak als ze 3 jaar zijn.. daarna lekker rustig aan en als 4 jarige pakken we ze weer op.. daar heb je dan echt profijt van.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 03:31

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 06:07

Even voor de duidelijkheid: met op de wei zetten hebben we het over echt dag en nacht?!?!? Dus niet een paar uurtjes per dag.

Ik denk dat het voor elk paard anders werkt. Het ene paard heeft er profijt van een ander moet juist een beetje aan het werk blijven, afhankelijk van hoogte, bouw en karakter.

Ik ken veel eigenaren die hun paard in het voorjaar dat ze drie worden (voor het weideseizoen) hun paard zadelmak laten maken (stap draf galop) en vervolgens hun paard het hele weideseizoen in de wei doen en vervolgens weer oppakken. Dit vind ik voor de echt jonkies een hele goeie optie. Ze zijn braaf maar hebben verder nog niet heel spieren opgebouwd (dus ook weinig te verliezen) en kunnen weer even bijkomen van het zadelmak maken (voor sommige is dat mentaal best een hele happening). Is het een paard met een wat moeilijker karakter waarbij het zadelmak maken niet al te makkelijk was dan zou ik ervoor kiezen om iets langer door de rijden zodat je niet weer overnieuw hoeft te beginnen na het land.

Heb je ze al langer onder het zadel dan zou ik persoonlijk een paard niet langer dan een maand wegzetten. Na vier weken gaat de spieropbouw afnemen en ook de conditie gaat sterk achteruit. Je kunt ook gewoon de trainingsintensiteit verminderen: wat korter en minder intensief rijden en minder vaak. Bijv ipv vier keer rijden peer week maar 2 en verder veel los enof in het land.