Mijn paard stopt ineens en keert hem om...Weigert voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sofie1987

Mijn paard stopt ineens en keert hem om...Weigert voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 14:11

Ik heb een 7-jarige ruin die altijd wel beetje koppig geweest is, toen hij op manege stond had hij soms zo'n vervelende tik in zijn hoofd waardoor het rijden niet zo plezant was... Deze zomer besliste ik om hem beter dichter bij mij op weide te plaatsen bij vrienden met ander paardje erbij... Zodat hij meer vrijheid had dan altijd op stal te staan. In omgang bleef hij super, maar zijn rijgedrag is ronduit verschrikkelijk...

We reden weide verder die georganiseerd was als piste... Hij begon eerst met constant nr de merrie te trekken die op weide verder stond... Toen begon hij te bokken als ik benen vooruit gaf, en uiteindelijk heeft hij het in zijn hoofd gekregen om nr boven te springen en dan achteruit te stappen... Hij weigert gewoon te werken... We zijn dan met hem nr piste gewandeld kilometer eraf, waar vele paarden train, daar van zelfde laken een broek... Hij weigert te werken... Trekt steeds nr de uitgang en vertoont zelfde gedrag...

Kan mij iemand helpen hiermee? Ik ben ten einde raad... Rijden is geen plezier meer... Zelfs op wandeling keert hij hem constant met als gevolg als het mij echt niet lukt om hem ergens voorbij te krijgen dat ik moet afstappen...

SuzanH

Re: Mijn paard stopt ineens en keert hem om...Weigert voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:14

Grondwerk zou misschien wel kunnen helpen dat hij meer respect voor je krijgt. Want dat heeft hij zo te lezen niet.
Heb je les/ iemand in je omgeving die je kan helpen?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:14

Misschien heeft hij ergens pijn of knelt het zadel? Misschien moet je hem en het zadel eens na laten kijken om uit te sluiten of dat geen problemen geeft?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:18

nr = naar?

is de 'a' op? ;)

Ik denk dat je eerst even moet uitsluiten of het echt 'vervelend zijn' is of dat er iets niet goed is met zadel of tanden oid.

En dan: werken aan jullie verhoudingen! JIJ bent de baas, hij niet!! Die verhouding moet recht gezet worden en ik denk dat je daar het beste les voor kunt nemen van iemand die weet waar hij mee bezig is.

Sofie1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 14:24

Met zadel en hoodstel is er niks mis want op lange stukken straat draaft hij graag door en lijkt er niks aan de hand... Heeft ondertussen al lesgever mee gereden en zegt da we pijn kunnen uitsluiten...

Mijn probleem is dat ik mijn lef beetje kwijt ben... Vroeger als kind durfde ik heel veel want had vrij hevige pony, maar nu ben ik 26 en zelfstandig en kan mij niet permitteren iets tegen te komen... Ook sleept het probleem al zo lang aan dat ik eigenlijk de moed beetje kwijt ben... Rijden is een opoffering geworden en geen ontspanning meer...

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:25

Ik raad je ook aan om op les te gaan of iemand erbij halen die er veel verstand van heeft, en om te beginnen met grondwerk, dat kan nooit kwaad.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:29

Misschien eens een paar keer goed aan laten pakken door een man (of vrouw mag ook) die geen bang heeft op paard. Hier zou ik echt geen medelijden mee hebben, maar dan zelf ook eens de klier uithangen.
Misschien helpt magnesium voeren ook wel om hem een beetje werkbaarder te maken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:37

Dit paard weet hoe hij onder werk moet uitkomen.Je zal met begeleiding veel strenger moeten worden. Hij zal moeten doorkrijgen dat het je menens is.Je xou ook een keer naar gert van den hof kunnen gaan die weet wel raad met eigenwijze paardjes.

Sofie1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 14:38

Wat bedoelen jullie met grondwerk? Kom uit België, en ken die term niet...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:43

Grondwerk is alles wat je naast een paard doet als je er niet op zit, wandelen, longeren etc. Dus werk vanaf de grond.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:45

Misschien licht het aan jou zelf? Mijn verzorg fjord die heeft/had dit ook.. Ik gaf onbewust been, hij begreep me niet meer en toen begon hij te weigeren en achteruitlopen. Vraag hier hulp voor dan kom je er weer uit!

Sofie1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 14:48

Mja gronwerk lukt dus perfect met hem e... Als het echt niet goed gaat, neem ik de lounge en daaraan werkt hij perfect, ook naast hem wandelen, allemaal geen probleem...

Mja mss doe ik iets verkeerd... Die lesgever zei ook dat ik elke keer te veel met mijn spoor hulp gaf, maar nu let ik er op wandeling extra op en nog verzet hij zich...

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:01

Misschien dan iets strenger voor hem zijn, als hij niet op je been reageerde dat je direct een klein tikje geeft.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:07

Die van mij heeft precies hetzelfde gedaan als wat je omschrijft, bleek kissing spines te zijn.

Aan de longe en rechtuit gaat prima, zodra je erop zit en ze vraagt aan het werk te gaan, stelling buiging, dan flipte hij.

Sofie1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 15:18

Wat heb je dan uiteindelijk met je paardje gedaan?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:22

Zou hem toch ook eerst maar eens goed na laten kijken (door een osteopaat?) en je zadel ook. Dat je lesgever uit sluit dat hij ergens pijn heeft kan hij niet beoordelen denk ik. Op mij komt het toch over dat hij echt ergens behoorlijk last van heeft. Pas als je dit hebt uitgesloten, kun je hem op zijn gedrag aan gaan pakken en hieraan werken. Het is niet eerlijk het paard aan te pakken als het pijn heeft.

Sofie1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 15:25

Mja ik kan niet vatten dat zijn gedrag ineens zo verandert... Kheb er ook veel verdriet om... Deze week sowieso dierenarts eens bellen...

Kissing spines, valt dat te genezen?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:26

Dat is als de wervels elkaar raken en dus de tussenwervelschijf weg is of zodanig platgedrukt. Dit is onomkeerbaar maar het verdere verloop, of je paard op pensioen zou moeten dan weet ik niet. Even bij de DA navragen zou ik zeggen.

Sofie1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 16:37

In ieder geval bedankt voor de tips allemaal...

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:58

Mijn merrie had hetzelfde....ook naar buiten tot een bepaald punt en dan gewoon niet meer verder willen. Omdraaien, klieren, bokken, en weer achteruit! Dit was puur een dominantie probleem, mevrouw wilde gewoon niet bij haar kudde weg en dat liet ze me merken ook :D In het begin was ik er ook een beetje bang van hoor. In de bak vind ik het geen probleem als ze gaat stieren....maar buiten is wel ff wat anders. Ik heb les genomen van een heel goede instructrice, en die heeft me het zelfvertrouwen met haar gegeven wat ik nodig had. Nu kan ik haar zo naar buiten rijden. Ik heb haar wel goed moeten aanpakken hoor....we moesten er ff doorheen, maar nu weet ze wel wie de baas is :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:56

Het kan zijn dat het een dominantieprobleem is, maar dan zou ik toch éérst fysieke problemen uitsluiten. Stel dat er wel wat mis is met de rug? Dan ga je je paard hard aanpakken terwijl het probleem daar niet ligt. Is dat eerlijk?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:03

Mijn paard heeft hier trouwens ook wel last van, maar dan op wedstrijd en dan vaak alleen als hij 's middags een tweede proef moet afleggen. Geen land mee te bezeilen dan!
Een half uur loopt ie goed en alsof hij weet dat hij over 5 min binnen moet begint ie te klieren. Dan gaat ie bijvoorbeeld niet meer links om. Over my death body dat ik links om ga.
Ik had hem daar graag doorgestampt desnoods, maar dan wordt het gevaarlijk. Bijgevolg stuur ik mijn proefje maar wat rond en is et resultaat dan ook navenant.
Rotbeest denk ik dan. Dat is 's avonds zijn kop nog niet meer kan zien eigenlijk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:12

Ik kan je dit aanraden (vanuitgaande dat hij geen fysiek probleem is), want je paard is duidelijk baas.

Mocht hij weer beslissen dat hij niet meer vooruit wil dan pak je de rechterteugel (links kan ook). Die pak je zo dicht mogelijk bij zijn mond die trek je richting je knie. En dan laat je hem een hele kleine volte draaien en het liefst zo snel mogelijk. Hier hebben paarden toch een pest hekel aan.
Je paard zal het zeker nog een paar keer proberen, maar in dit geval wint echt de aanhouder.

succes!!!

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:14

Wij hebben ook een revalidatiepaard op stal staan met kissing spines, daar is ook een facebook pagina voor aangemaakt, om zijn hele revalidatie te volgen. (Die pagina heet: Hoe gaat het met Eagle?). Daar staat heel wat informatie op, ook wat je kan doen om verder te zoeken.
Als hij echt braaf is aan de hand en niet onder het zadel, dan heeft hij misschien toch ergens pijn. Het is denk ik fijn voor jou als je zeker weet dat het geen fysiek probleem is, dus dat zou ik zelf eerst uitsluiten. (Misschien een osteopaat? Bij mijn paard heeft die echt wonderen verricht.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:18

Ik denk dat hij zich, omdat jij je niet genoeg leider toont, niet veilig voelt buiten zijn kudde en daarom gaat draken om terug naar zijn vriendjes (en veiligheid) te komen dus. Strenger zijn dus en hem die veiligheid bieden van een goede leider die de zaakjes wel voor hem zal regelen! Dan is er voor hem ook geen nood meer om terug naar de kudde te gaan. Als jij de leider niet bent, moet hij het zijn nl. en blijkbaar laat hij die rol liever aan een ander (paard/mens) over.