Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juultjeeeh

Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:43

Hallo!

Ik ben met rechtrichten begonnen omdat ik deze manier van rijden (van Antoine de Bodt) een hele vriendelijke en goede manier vind. Het spreekt me heel erg aan! Ik ben er mee in 'aanraking' gekomen omdat ik tijdelijk met mijn pony bij mijn oom heb gestaan en hij rijdt ook op deze 'manier'. Ik heb 2x les gehad van zijn lesgeefster. En ik vond het super! We (mijn pony en ik) zijn nog maar net begonnen, maar het gaat steeds beter. Als hij heel stijf is aan het begin, krijg ik hem lekker losjes. Als hij al lekker losjes is aan het begin, ontspant hij zelfs al een beetje. Maar we doen rustig aan!

Nu wilde ik weten wie er nog meer hun paarden rechtrichten. Hebben jullie leuke ervaringen met rijden of met instructeurs? Hebben jullie tips met rijden? Leuke oefeningen? Ik vind het leuk om er meer te weten over te komen, misschien jullie ook? Dus deel hier je ervaringen:)

Ik ben zelf tijdens het rijden bezig met (na het instappen):

Vierkantjes rijden en slangenlijnen.

Sorry als het hier verkeerd staat of er al een topic over is, maar ik kon er niet heel veel over vinden.

Groetjes, Julia.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:45

Rechtrichten is niet een speciale manier van rijden in mijn optiek. Ieder paard hoort rechtgericht te worden als je er prestaties van verlangt. Onder welke noemer je dat doet dat maakt niet zoveel uit. Wij rijden veel overgangen en figuren om ze soepel en recht te krijgen en ik train ze aan de dubbele longe.

Juultjeeeh

Re: Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:46

Oke, bedankt voor je reactie!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:48

Ik doe ook rechtrichten met mijn paard omdat hij vroeger verkeerd is bekapt staat hij nu scheef op zijn hoeven..
En het is leuke afwisseling en ben er nu over aan het leren bij iemand,
Wil uiteindelijk verder gaan alleen dan vanaf de rug

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:51

Oke, fijn dat je dat doet! Ik doe het momenteel ook vanaf de rug, maar wil graag les gaan nemen van iemand uit mijn omgeving en dan ook ernaast. Lijkt me erg leerzaam en goed voor mijn pony :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:14

ik heb voordat ik haar inreed veel aan de langelijnen en dubbele longe gewerkt. (nu nog regelmatig)
zo is ze soepel geworden aan beide kanten en was het makkelijk om ohz alles aan te leren.

ik vind dat rechtrichten geen doel moet zijn, maar een onderdeel van je training. iets waar je vanaf het begin mee bezig bent/traint. op een scheef paard kun je niet fatsoenlijk verder trainen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:44

Elk paard is van nature scheef, net als elke ruiter. Je moet dus eigenlijk altijd werken aan het rechtgericht zijn, niet alleen van paard maar ook van ruiter. Dit hoort gewoon bij de dagelijkse training en is geen doel op zich. Alleen een goed rechtgericht paard kan oefeningen op beide handen gelijkwaardig uitvoeren.

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 07:13

Dat snap ik ook helemaal, maar nu ben ik hier alleen nog maar mee bezig, want ik doe heel rustig aan, maar later neem ik dit mee in de trainingen en ga ik natuurlijk ook veel afwisselende dingen doen. Bedankt voor jullie reacties!
Maar hebben jullie ook leuke oefeningen die je kan doen met rechtrichten? En misschien ook dingen wat je in de loop van de tijd daarna ook kunt gaan doen kwa oefeningen?

Alvast bedankt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:11

Je kunt er redelijk vlot mee beginnen. Een goede oefening is heel simpel, op de binnenhoefslag gaan rijden.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:19

Mijn bijrijdpaard is laatst flink onder handen genomen door de tandarts, omdat er veel aan zijn gebit bleek te mankeren. Nu hij weet gereden mag worden is het ook de bedoeling dat we hem goed recht richten. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar tips voor oefeningen. Linksom gaat oké, maar rechtsom vindt hij het duidelijk moeilijker. Dan krijg ik hem soms ook bijna niet van de hoefslag afgewend en gaat hij harder lopen wanneer ik hem vraag af te wenden. Iemand tips?

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:34

En daar gaan we weer!!!!!
Ik ben begonnen met rechtrichten alsof dit een speciale nieuwe manier van rijden is.

Bij de gewone basis training van ieder paard , of ie nou voor de kar loopt, je ermee springt , dressuur rijd of wat dan ook is rechtrichten gewoon 1 van de basisbegrippen

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 20:12

Dat snap ik en weet ik ook. Maar ik vraag nu naar een paar oefeningen en tips die je ook ín je training kan gebruiken, oefeningen van rechtrichten maar ook andere oefeningen.

De rest bedankt voor de tips!
En iedereen succes en plezier met rijden:)

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:20

uhm.. hoort erbij zoals hierboven al gezegd is :))
Maar op de binnen hoefslag, dubbele longe, A naar C rijden..
Goeie instructeur is ook belangrijk!

Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:26

Ik doe ook aan richtrechten. :) Wat ik zelf erg fijn vindt is het handwerken, ik vind dat een mooie aanvulling omdat je dan ook kan zien ipv alleen te hoeven voelen. Daarnaast is het voor het paard makkelijker om dingen te leren als er geen ruiter op z'n rug zit. Met handwerken doe ik vooral LVO en daarnaast schouderbinnenwaarts en travers. Ik ben bezig met renvers. Onder het zadel vooral lengtebuiging, maar ook wel stukjes wijken, sb en travers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:38

Ik ben al ruim een jaar bezig met recht richten (Marijke de Jong methode). Mijn paard knapt er enorm van op, mag ik wel zeggen en we vinden het allebei ook leuk om te doen. We beginnen altijd met oefeningen aan de hand (stelling, schouder binnenwaarts, travers, renvers) en daarna rijdend. Mijn paard is zoveel soepeler geworden en daardoor lichter met rijden. Ik ben mijn rechtricht instructrice enorm dankbaar voor alles wat we al bereikt hebben en we gaan enthousiast verder. Supermethode, daar kan geen traditionele dressuurles tegenop. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:08

Mag verdorie hopen dat er meer mensen bezig zijn met rechtrichten. Wat doe je anders op je paard als niet je paard recht probeert me maken :? Zal wel weer een nieuwe hype zijn om iets heel basics een ingewikkeld vleugje te geven. Dan kan de instructeur weer €15 extra vragen voor z'n lessen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:09

Ik vrees dat dat vies tegen valt Anoeska.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:10

Anoeska schreef:
Mag verdorie hopen dat er meer mensen bezig zijn met rechtrichten. Wat doe je anders op je paard als niet je paard recht probeert me maken :? Zal wel weer een nieuwe hype zijn om iets heel basics een ingewikkeld vleugje te geven. Dan kan de instructeur weer €15 extra vragen voor z'n lessen.

Precies mijn gedachte. Rechtrichten is toch ook echt een van de punten van het skala dus zo vreemd zou het niet moeten zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:11

saskiakefie schreef:
Ik vrees dat dat vies tegen valt Anoeska.

Onzin, dat je het geen naam geeft of volgens de methode van persoon A of B of C of wie dan ook doet betekent niet dat je niet aan het rechtrichten bent.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:16

Dan heb ik toevallig alleen maar slechte ervaringen met engelse dressuur, waar NIET rechtgericht wordt of veel te weinig dus dan heeft het geen zin.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:19

Kan natuurlijk zo zijn, ik kan niet inschatten wat jouw niveau is en van wie jij les hebt gehad. Ik zou in ieder geval niet weten wat ik op m'n paard zou moeten doen als ik NIET aan het rechtrichten was. En daar heb ik niet allerlei bijzondere instructeurs, goeroes of methodes voor nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:20

saskiakefie schreef:
Dan heb ik toevallig alleen maar slechte ervaringen met engelse dressuur, waar NIET rechtgericht wordt of veel te weinig dus dan heeft het geen zin.

Dat heeft niets met engelse dressuur te maken (voor zover dressuur engels zou zijn) maar het slechte instructie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:22

Nouja dan wacht ik rustig af tot ik een keer een goede instructrice tegen kom die niet volgens de academische rijkunst les geeft (waar lessen dus inderdaad 40,- per uur zijn)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:23

IS rechtrichten niet het hele doel van dressuur? :o?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:24

Allemaal leuk en aardig, maar kijk eens om je heen hoeveel paarden incorrect en teveel aan de kop gereden worden... Hoeveel paarden gaan compenseren in hun lijf omdat ze niet goed gereden worden? Zie eens hoeveel werk er is voor osteopathen etc.
Ik heb altijd een beetje schamperig en afkerig gereageerd op de aanhangers van bepaalde stromingen omdat ik het te sektarisch vind bij sommige mensen. Zo lang er normaal gedaan wordt, ben ik van mening dat ik er in ieder geval niet dommer van word. ;)

Ik heb vandaag mijn eerste les rechtrichten gehad en heb de volgende al gepland staan. Blijkbaar ben ik toch onvoldoende ruiter om dit tot nu toe goed genoeg opgepakt te hebben met de begeleiding die ik tot nu toe heb gehad. Door de uitleg die ik nu heb gekregen, snap ik veel beter waar het met mij en mijn paard mis gaat. Naast deze "bijscholing" blijf ik gewoon ook lekker bij mijn eigen juf rijden. En ja.. ook daar werk ik aan rechtrichten, dus nee het is niet iets nieuws, maar wel weer op een andere manier en meer op het rechttrichten gericht uitgelegd.

Nee het is geen doel op zich, maar wel een te vaak onvoldoende beheerste basis!