waar stuur jij mee??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starzu

waar stuur jij mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 13:41

Sommige ruiters sturen met hun teugels. Wat natuurlijk erg logisch klinkt. Want je wilt natuurlijk naar links en rechts gaan. Alleen het bit en de teugels hoor je te gebruiken als een hulpmiddel en niet als een stuurmiddel. Als je een paard niet onder controle hebt trek je al gauw aan de teugels. Alleen ik vind dat je hoort te sturen met je lichaam en benen. En een bit als hulpmiddel hoort te gebruiken. Sommige mensen zijn tegen het bit maar dat ben ik niet. Ik rijd er zelf ook mee maar ik vind dat je de teugels niet als enige oplossing hoort te gebruiken.Je hoort te sturen met je lichaam en benen, en het bit als hulpmiddel laten. Zo krijg je ook veel meer balans voor als je bitloos of zonderzadel wil rijden. Wat vinden jullie hiervan? En waar 'sturen' jullie mee?

Minx2000

Re: waar stuur jij mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:43

Ik rij bit en boomloos. Probeer zoveel mogelijk te doen op mijn lichaam en benen. Het hoofdstel komt daarna als 'hulpmiddel'

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:44

Dit staat in alle paardenboeken zo, en op bokt zal ook iedereen braaf sturen op benen en zit.

Niemand die toegeeft dat hij zn paard eens flink in de bek sjort als hij wil afwenden natuurlijk.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 13:45

Minx2000 schreef:
Ik rij bit en boomloos. Probeer zoveel mogelijk te doen op mijn lichaam en benen. Het hoofdstel komt daarna als 'hulpmiddel'

Vind ik nou ook. Ik vind het erg jammer als sommige mensen niet weten hoe je een bit op de goede manier gebruijt. Als hulpmiddel dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:48

Ik geef eerlijk toe dat ik af en toe uit een stom reflex met m'n teugels iets op probeer te lossen (terwijl ik weet dat ik het met mijn zit moet doen). Ik zal het niet doen om af te wenden of een figuur te rijden, maar als pony ineens de andere kant op duikt achterin de bak geef ik toe dat ik dan met m'n stomme hoofd naar links trek met de teugels als ze naar rechts duikt, terwijl ik dan juist met mijn binnenbeen naar buiten moet duwen. Maar dat bedenk ik dan altijd te laat. Gaat gelukkig inmiddels steeds beter, k bedenk het nu steeds eerder dat ik in dat soort gevallen met been en zit bij moet sturen en niet met teugels.

Dus ja, ik durf toe te geven dat ik soms met de teugels stuur. Niet dat ik er trots op ben, maar ik durf het in ieder geval wel te zeggen.

Maar verder inderdaad, rijden op zit en been en teugels alleen ter ondersteuning.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:50

Ik stuur door mijn centrum te draaien in de richting die ik op wil, dus op zit- en gewichtshulp. Als je dat goed doet, dan geef je vanzelf een lichte beenhulp (binnenbeen lang, paard moet buigen om binnenbeen en stelling behouden) en komt de buitenteugel iets tegen de hals en maak je de binnenkant vrij (zonder de hand naar je toe te halen, dat is terugwerken). Je trekt dus niet aan je teugels, maar hebt ze wel nodig om oa te zorgen dat het paard niet over de buitenschouder wegvalt. Het is allemaal nog niet zo simpel ;)

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:50

Ik heb ook nog nooit een bit ingedaan. Vind het zo'n onnozel ding. Na mijn idee moet het zonder kunnen. Het duurt dan wel eens waar wat langer. Ongetwijfeld zijn heeeeel veel het er niet meer eens. Sterker nog. Ik weet het wel zeker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:51

Vroeger op de manege hebben wij serieus geleerd 'als je naar rechts wil trek je aan de rechterteugel en naar links aan de linkerteugel' :+ Dan heb ik het wel over 20 jaar geleden uiteraard.

Met mijn eigen paard heb ik veel natural horsemanship gedaan, en stuur ik hem enkel op zit. Door naar rechts te buigen drukt mijn gewicht en bovenbeen mijn paard automatisch naar rechts :) Reageert hij daar niet goed genoeg op, dan leg ik mijn been aan.. reageert hij daar niet op, dan haal ik de neckreining erbij.. daarna leg ik de zweep tegen de hals, en daarna kom ik pas aan het bit. Zo ver komt het eigenlijk nooit :)
Blokkeren wil ik nog wel eens doen door de zweep langs het hoofd te houden, dat werkte vooral goed toen hij nog wel eens naar buiten wilde vallen in de bak.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:53

8nnemiek schreef:
Vroeger op de manege hebben wij serieus geleerd 'als je naar rechts wil trek je aan de rechterteugel en naar links aan de linkerteugel' :+ Dan heb ik het wel over 20 jaar geleden uiteraard.

Verrassing: mijn zusje leert het nog steeds zo.

Voor er commentaar komt: de zoektocht naar een andere manege is bezig...

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:54

Zo leren ze het nog steeds.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:57

maar je kunt moeilijk zo'n klein hummeltje dat nog zo onstevig als wat zit gaan leren om te sturen met dr benen, :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:58

Anky zei eens in een intervieuw, wil ik naar links gebruik ik de linker teugel, wil ik naar rechts gebruik ik de rechter teugel!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:02

Gelukkig hoeft niet iedereen een voorbeeld te nemen aan Anky :D Overigens denk ik dat die uitspraak er nu erg zwart-wit staat en dat ze het echt wel iets genuanceerder heeft gebracht. Interviews...

Famke, je kunt zo'n hummeltje aardig wat leren hoor. D'r zijn er heel wat die nog niet eens half zo oud zijn als ik ben en al 2x zo goed rijden :D Eerst verkeerd aanleren en dan weer afleren is een stuk moeilijker.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:12

Kirsha schreef:
Gelukkig hoeft niet iedereen een voorbeeld te nemen aan Anky :D Overigens denk ik dat die uitspraak er nu erg zwart-wit staat en dat ze het echt wel iets genuanceerder heeft gebracht. Interviews...
.

Nou eerlijk gezegd heeft ze het wel zo gezegd, kijk maar naar:
http://www.youtube.com/watch?v=oOD_fhxG4go
op 4:20

Maar on topic, zoals Amaranth al aangaf,
het hoort om met benen en zit te sturen en niemand zal je dat hier tegenspreken. Terwijl als je op de gemiddelde wedstrijd kijkt het nog wel anders is. :Y)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:14

Ik geef heel eerlijk toe, ik stuur met mijn handen/armen, klaar.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:17

famke43 schreef:
maar je kunt moeilijk zo'n klein hummeltje dat nog zo onstevig als wat zit gaan leren om te sturen met dr benen, :D

Daarom moet je kinderen/ruiters ook eerst leren ZITTEN voordat je ze leert zelfstandig te rijden en te sturen. :D Das ook iets wat tegenwoordig niet meer zoveel meer voorkomt...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:17

Eclare schreef:
Kirsha schreef:

Nou eerlijk gezegd heeft ze het wel zo gezegd, kijk maar naar:
http://www.youtube.com/watch?v=oOD_fhxG4go
op 4:20

Maar on topic, zoals Amaranth al aangaf,
het hoort om met benen en zit te sturen en niemand zal je dat hier tegenspreken. Terwijl als je op de gemiddelde wedstrijd kijkt het nog wel anders is. :Y)

Dat is typisch. Maar goed, ze geeft het tenminste toe, ze had ook schijnheilig kunnen neuzelen dat ze dat echt niet doet :D

Ik zeg verder niets. Weet dondersgoed van mezelf dat ik mijn eigen fouten lang niet altijd op de juiste manier oplos. Er wordt aan gewerkt :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:20

Ik heb iemand gekend en die zei serieus gewoon: 'linksaf' en 'rechtsaf'. Paard gehoorzaamde braaf :D
Maar inderdaad ik stuur ook vanuit het draaien van mijn centrum en automatisch heb je dan iets beenhulp. Teugel geeft grens aan van niet over de schouder weglopen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:22

Ik probeer met mijn zit en been te sturen, maar weet dat ik daar nog erg vaak mijn teugels bij nodig heb. Dat wil niet zeggen dat ik trek aan de teugel om aan te geven dat ik af wil slaan. Enkel op het draaien van mijn kern sturen lukt me nog niet.

Ik denk dat het merendeel van de ruiters zo rijdt. Tussen weten hoe het moet en het daadwerkelijk doen zit een groot verschil. Bewustwording is al een hele stap. Goed voelen en evalueren wat je doet, dan pas kun je jezelf corrigeren.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 14:49

Jullie hebben inderdaad allemaal gelijk. Soms heb ik ook nog een reflex dat als paardje een beetje gek is ik aan de teugel trek. (Niet hard) Ook ik probeer hier aan te werken. Ik verwacht vam veel bokkers dat ze niet met de teugel rijden maar ik erger me af entoe echt aan mensen dir aan een wedstrijd doen en dan denken het zal allemaal wel en een beetje aan de teugels trekken. Als je zo de paardensport in wil snap je het doel er niet van. Grlukkig zijn er ook een heleboel mensen die beter weten :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:54

Ik probeer zoveel mogelijk met mijn lichaam te sturen, zit/benen. Maar ik geef heel eerlijk toe dat als ze weer eens haar dag niet heeft en gewoon nérgens naar luistert (gister was zo'n dag), dat ze dan echt gewoon níéts doet wat ik vraag. Als ze de bocht niet door wilt op hulp van mijn zit/benen, dan help ik haar met de teugels wat bij, gister had ze écht haar dag niet en wou ze gewoon ook niet meer links of rechts, beendoof, zitdoof, teugeldoof, ja na een tijdje verloor ik mijn geduld en heeft ze na de zoveelste weigering een ruk in haar mond gekregen. Trots ben ik er absoluut niet op, en moet toegeven dat ik gister ook absoluut mijn dag niet had, maar ben wel eerlijk. Dit komt overigens zelden voor, Vandaag had ik haar weer héérlijk aan het lopen :j

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 14:57

Just_Sannee schreef:
Ik probeer zoveel mogelijk met mijn lichaam te sturen, zit/benen. Maar ik geef heel eerlijk toe dat als ze weer eens haar dag niet heeft en gewoon nérgens naar luistert (gister was zo'n dag), dat ze dan echt gewoon níéts doet wat ik vraag. Als ze de bocht niet door wilt op hulp van mijn zit/benen, dan help ik haar met de teugels wat bij, gister had ze écht haar dag niet en wou ze gewoon ook niet meer links of rechts, ja na een tijdje verloor ik mijn geduld en heeft ze na de zoveelste weigering een ruk in haar mond gekregen. Trots ben ik er absoluut niet op, maar ben wel eerlijk. Vandaag had ik haar weer héérlijk aan het lopen :j

Het ligt er ook aan wat voor paard je hebt.
Als je mijn paard een ruk in de mond gaf werd ze nog vervelender. Maarja ieder paard reageerd anders op iets. Inderdaad trots hoef je er niet op te zijn maar ze luisterde wel toch? :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:59

Ze schrok er even van, maar ze werd wel even wakker geschud. Post is trouwens iets aangepast, doet er ook verder niet toe.
Normaal gesproken is ze echt héél licht in haar mond en heel fijn te rijden, maar 1x in de zoveel tijd is het net gewoon een baksteen waar je opzit :+

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:02

Just_Sannee schreef:
Ze schrok er even van, maar ze werd wel even wakker geschud. Post is trouwens iets aangepast, doet er ook verder niet toe.
Normaal gesproken is ze echt héél licht in haar mond en heel fijn te rijden, maar 1x in de zoveel tijd is het net gewoon een baksteen waar je opzit :+

Heb precies zo'n zelfde paard. Afentoe dan zijn ze zo vervelend san kan je echt boos op ze worden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:06

Ik zal er ook niet om heen draaien maar ik rij vooral met me handen, ik gebruik me benen en zit wel, maar gebruik ik alleen me benen en zit zal er niet bijzonder veel gebeuren.