11 jaar, talent, wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debbie2002

11 jaar, talent, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 15:16

Hallo, ik ben Paul en de vader van Debbie (11 jaar)
Debbie is beginnen paard te rijden vanaf haar 8 ste.
In begin op een pony, nadien op groot paard.
Momenteel zijn we op zoek naar een paard waardoor we bij veel "oude rotten" in het vakken zijn terecht gekomen.
Altijd krijgen we te horen dat ze zeer veel talent heeft, zelfs deze uitspraak"op 35 jaar heb ik maar 3 zulke ruiters gezien.
Zelf zijn mijn vrouw en ik leken op gebied van paarden.
Onze keuze is uiteindelijk gevallen op,unistar -dageraad merrie van 7 jaar, m niveau, staat momenteel op sporthorses.

Wat is jullie mening hierover (ik weet het, de meeste mensen denken nu, een 11 jarig kind op een groot paard ....)
Maar ze kan echt goed rijden.

Wat te doen met training enz ?

Graag hoor ik het,

Groetjes,

Paul

emilyslaluna

Re: 11 jaar, talent, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:18

Wat leuk! Ik denk dat we eerst een filmoje van haar moeten zien rijden voordat we iets erover kunnen zeggen.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:18

Niet te veel verwennen, dat verpest het talent. *D

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:20

Veel goede begeleiding zoeken!! Dat is echt het belangrijkste en dan komt ze er wel als ze echt talent heeft.
Wel hoop ik dat het geen kleine 11 jarige is want dan is een groot paard wel groot haha, ookal kan ze goed rijden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:21

Vind persoonlijk ook met 11 jaar erg jong. Heeft ze op een manege gereden of op eigen pony's? Laat een kind lekker kind zijn en op een ponyclub rijden en genieten van de pony tijd.

mika11

Gewoon lekker gaan rijden, kilometers maken.
Ze is pas 11 dus het moet wel leuk blijven voor haar.
Juist op die leeftijd zijn kinderen met pony's zo lekker aan het tutten en spelen.
Zorgen dat er geen druk op haar komt te staan, nu ze een groot paard krijgt waarmee ze zich moet gaan bewijzen.
Eigenlijk een beetje jammer dat ze zo een gezellige ponytijd met leeftijdsgenootjes mist.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-07-13 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirsha

Wat leuk :) Ik weet vrij weinig van dressuur/springsport (het interesseert me eerlijk gezegd ook niet) maar ik kan iedereen aanraden om goede begeleiding te zoeken, zeker als er een eigen paard komt! En verder lijkt me het belangrijkste dat ze er plezier in heeft, maar dat komt vast wel goed :D
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 26-07-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:22

Welkom op bokt! Leuk een vader van een paardengek hier te vinden :D Advies over training geven vind ik erg lastig, zowel het paard als je dochtertje ken ik niet, maar ik neem aan dat ze al lest bij een instructeur/instructrice dus dit vooral doorzetten.

Voor de aanscaf van een paard wel een paar tips. Ik zie dat het paard niet gekeurd is, ik zou het paard eerst klinisch en rontgonologisch laten keuren. Dan ben je in ieder geval iets zekerder van wat je precies koopt. Daarnaast zou ik een goed koopcontract laten opstellen waarin ook een proefperiode van een maand. Toen ik mijn paard kocht had ik het dier 3maand op proef en mocht ik het terug brengen als er geen klik was.

heidy_wilco

Ik weet niet hoe groot zij is en hoe groot het paard is, maar talent of niet, laat haar nog lekker op een pony rijden waar ze vooral veel plezier mee kan hebben, en ook gewoon leuk wedstrijdjes op kan doen. Vooral alles om de wedstrijden heen is zo belangrijk. Buitenritjes, spelletjes etc. Want dat is zo belangrijk! Als er nu te veel gefocust word op het zogenoemde talent, heb je een grote kans dat ze het plezier in de paarden kan verliezen.

kamsel

Als ze echt talent heeft, goed kan rijden en jullie willen daar wat mee, dan koop je een D-pony voor haar.
Natuurlijk het liefst eentje die al wat gelopen heeft, anders een goed aangereden beestje met potentie.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:23

Wat je vooral niet wilt voor je kind is een paard wat "teveel" paard is voor je dochter. Je zoekt dus een hele brave goed gereden pony met mogelijkheden.

Ik zou persoonlijk voor een grote D kleine E pony gaan. Een paard voor een 11jarige is vaak te moeilijk goed bij elkaar te rijden, omdat ze er gewoon niet goed aankomen. Hoe groot is je dochter?

Pumpkins

Kirsha schreef:
Wat leuk :) Ik weet vrij weinig van dressuur (het interesseert me eerlijk gezegd ook niet) maar ik kan iedereen aanraden om goede begeleiding te zoeken, zeker als er een eigen paard komt! En verder lijkt me het belangrijkste dat ze er plezier in heeft, maar dat komt vast wel goed :D

Het gaat om een springpaardje :)

Evelijn

Dat ze goed kan rijden prima, dat hoef je echt niet te bewijzen door op een groot paard te gaan zitten.... waarom dan niet lekker tussen de pony's mooi ponywedstrijden rijden.. daar is toch ook veel voor.. ze is pas 11 jaar... en kan dus als ze echt zoveel talent heeft nog 7 jaar fanatiek bij de pony's rijden. Daar heeft ze veel meer kans om eens regiokampioen te worden enzo. (en als ze echt veel talent heeft en je een goede D-pony aanschaft misschien ook wel meer)

En training.. zoek goede stal en instructrice die jullie dochter in haar waarde laat.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 26-07-13 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:24

Waar woon je? Als je bij mij in de buurt woont weet ik wel een heel goede kans met goede begeleiding. (en goede pony ter beschikking)
Succes in ieder geval en vergeet niet dat plezier en zorgen voor het dier het belangrijkste is! +:)+

(andere geïnteresseerden mogen ook contact opnemen)
Laatst bijgewerkt door Motje11 op 26-07-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:25

Ik zou dat sportpaard nog even lekker laten staan. Koop het kind een leuke grote pony en laat haar naast het serieuze werk idd vooral ook genieten van het plezier erom heen, boscrossen, spelletjes, ponykampen etc. Lid worden van een ponyclub is ook altijd leuk, kun je toch wedstrijden rijden maar dan zit ze in ieder geval nog tussen leeftijdsgenootjes. Lijkt me niet echt leuk voor een 11-jarig meisje om tussen allemaal 18+ ers te rijden. De sfeer erom heen is ook belangrijk.

witteRaaf

Wat leuk als ze zeggen dat je kind talent heeft :). Ik weet weinig van sportpaarden en kan je geen advies geven, alleen ben ik nu wel eens benieuwd naar een filmpje van je dochter :)

capopjekop

Ik ga met mijn voorgangers mee. Afhankelijk van haar grootte zou ik eerder voor een leuke sportpony kijken. Dan kan ze wedstrijden rijden tegen mensen van haar eigen leeftijd. Als 11 jarige op concours tegen volwassenen lijkt me niet zo leuk. De ponyclubtijd heb ik juist warme gevoelens aan over gehouden. Dat kan met een paard niet. Als je een leuke D of zelfs E pony hebt kan ze wel naar de ponyclub en starten tegen leeftijdsgenoten. Als er verder goede begeleiding bij is kan ze een eind komen. Maar het belangrijkste is wel het plezier in de sport. Met een pony met een stokmaat die bij haar past kan ze veel meer zelf doen. Het is als 11 jarige best lastig om een groot paard op te zadelen of knotjes te maken etc.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:27

ik zou een leuke pony kopen: kan ze gelijk mee starten en kan ze beter 'baas' omdat ze voor een paard denk ik nog wat te klein zal zijn.

Anoniem

Ook al is ze 11, talent zit er over 3 jaar ook nog wel. Ze hoeft nog geen groot paard, met een pony kan ze ook al heel veel en nog heel lang doorrijden. Maar vergeet vooral niet dat ze, ondanks al het talent, nog steeds pas 11 is, dus probeer het zo leuk mogelijk te houden. Geen druk om te presteren, geen verplichtingen w.b. wedstrijden. Ze moet het leuk blijven vinden, serieus kan het nog altijd worden!

Hommage

Ik heb zelf vanaf mijn elfde een (groen) paard van 1.75 gekregen, heb er geen moment spijt van gehad. Zelf vind ik dat als ze ervaren genoeg is, goede begeleiding heeft een een paard wat al wat kent, het makkelijk zou moeten kunnen. Het is alleen de vraag of ze het leuk vind om tussen de volwassenen te moeten starten op wedstrijd, dit vond ik wel altijd jammer omdat de sfeer gewoon heel anders is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:28

Als je dochter inderdaad goed kan rijden en je wilt graag dat ze er verder in kan zou ik eerder tijd investeren in lessen bij de juiste trainingsstal (en tijd investeren in netwerken en eventuele reistijd) dan in een goed paard. Dan bedoel ik dus de dressuur- of springtoppers (kijk maar in de lijst van Olympische spelen voor bij wie je moet zijn).

Ik heb te vaak gezien dat je superveel talent kunt hebben, supergoede paarden, de mooiste auto met trailer en vele duizenden uren les en vele tienduizenden euro's. Als je de juiste mensen niet kent en de juiste connecties niet hebt kom je niet verder dan een bepaald niveau. Deze trainers kunnen jullie uiteindelijk ook matchen met het perfecte paard.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:29

Weidebloem schreef:
Kirsha schreef:
Wat leuk :) Ik weet vrij weinig van dressuur (het interesseert me eerlijk gezegd ook niet) maar ik kan iedereen aanraden om goede begeleiding te zoeken, zeker als er een eigen paard komt! En verder lijkt me het belangrijkste dat ze er plezier in heeft, maar dat komt vast wel goed :D

Het gaat om een springpaardje :)

Oh, oeps, foutje, excuus :o

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:29

zou u mij misschien de link van het paard in een pb kunnen sturen, ik ben wel benieuwd. als het paard gewoon braaf is en niet gek doet om niks, dan lijkt het me niet zo'n groot probleem. Zorg wel dat het paard niet veel te groot is. Ga vooral vaak kijken en vraag een kenner om hulp en neem haar goed lang op proef zodat je weet dat er een klik is en zodat je niet voor verassingen komt te staan (ofja ... de grootste verassingen in ieder geval ;) en laat hem goed keuren ;)

xxx

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:30

Gewoon een leuke sportpony. Paard is nog tijd zat voor joh. Ze is 11 dus kan zeker nog 7 jaar rijden met een pony.
Ik weet niet hoe groot ze is maar buiten dat het paard misschien wat groot is vind ik ook belangrijk dat een kind het paard zelf kan doen. Het moet niet altijd serieus zijn ook gewoon lol hebben en ik denk eerlijk gezegd dat een pony daarvoor toch een stuk fijner is.
Ik weet niet hoe groot het paard is precies en je dochter maar ik vind zelf het paard uit de weide halen en opzadelen en dat soort zaken ook belangrijk dat ze het zelf kunnen. Het gaat namelijk niet alleen om het rijden ook in de omgang moeten ze handig worden met paarden. En dat kan met een groot paard toch nog weleens lastig zijn als je wat kleiner bent.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 26-07-13 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:30

De allerleukste wedstrijdtijd die ik me kan heugen was in mijn ponytijd. Eerst pony, dan paard is mijn advies. Ik ging met14 over en heb dat achteraf gezien erg jammer gevonden.