Met welk bit rijden jullie een jong paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Met welk bit rijden jullie een jong paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 21:10

Zie titel.
Ik ben op zoek naar ervaringen met verschillende bitjes.

Caira

Re: Met welk bit rijden jullie een jong paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:38

Myler trensje! Daar rij ik alles mee

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:39

Simpel dubbelgebroken watertrensje of eventueel bustrensje.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:42

Geen bit, want de mond van het jonge paard veranderd nog, wat onnodige last met het bit kan geven wat kan leiden tot problemen met het bit.
Dus ik zou bitloos starten en pas als de mond klaar is met de veranderingen(bv hengstentanden, wolfskiezen e.d.) met een bit gaan werken.

Maar daarin ben ik een vreemde eend in de bijt in deze tijd ;)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:44

Dubbel gebroken bustrens/watertrens + bitringen dan.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:46

Bowen schreef:
Geen bit, want de mond van het jonge paard veranderd nog, wat onnodige last met het bit kan geven wat kan leiden tot problemen met het bit.
Dus ik zou bitloos starten en pas als de mond klaar is met de veranderingen(bv hengstentanden, wolfskiezen e.d.) met een bit gaan werken.

Maar daarin ben ik een vreemde eend in de bijt in deze tijd ;)

Zo ben ik het ook van plan! Maar misschien doe ik ook nooit een bitje in (afhankelijk van het paard). Ik heb het paard nog niet.. eerst even afstuderen in september/oktober. Daarna rustig opzoek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:50

Geen bit, basis moet met natural hackamore. Daarna pas gaat er een bit in, enkelgebroken trens, en ook daar zijn variaties in, tot en met bitten die geen notenkrakereffect geven op de tong (zoals bijv. idd een Myler comfort snaffle).

En idd ga met Bowen mee, eerst tandarts laten komen, wolfskiesjes laten verwijderen voor dat je er ook maar aan denkt om er in bit in te hangen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:51

Geen bit, ik ga het ook proberen zonder! En als komt er een kneveltrensje, supergoede ervaringen mee. :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:02

Cassidy schreef:
Geen bit, basis moet met natural hackamore. Daarna pas gaat er een bit in, enkelgebroken trens, en ook daar zijn variaties in, tot en met bitten die geen notenkrakereffect geven op de tong (zoals bijv. idd een Myler comfort snaffle).

En idd ga met Bowen mee, eerst tandarts laten komen, wolfskiesjes laten verwijderen voor dat je er ook maar aan denkt om er in bit in te hangen.

Nou, niet perse verwijderen, alleen als dat nodig is, maar dat weet je pas als ze netjes volgroeit zijn. Nu wordt er teveel preventief verwijderd naar mijn mening, wat ook weer problemen op kan leveren, want het littekenweefsel kan ook problemen geven, wat niet zomaar op te lossen is.

Zo heeft mijn haf zijn wolfskiezen nog, die zijn groot en sterk, diep geworteld, ook zijn ze helemaal niet gevoelig. Tandarts houdt ze wel goed in de gaten, maar tot nu toe is er niets mis met die wolfskiezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:04

Mijn paarden hadden ienieminie kiesjes, konden verwijderd worden zonder verdoving, dus veel littekenweefsel is er ook niet.
Ik voorkom liever ontstekingen, afgebroken wolfskiesjes en problemen in de mond, ik heb ze preventief laten verwijderen. Heb liever dat de eerste kennismaking met het bit positief is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:09

Cassidy schreef:
Mijn paarden hadden ienieminie kiesjes, konden verwijderd worden zonder verdoving, dus veel littekenweefsel is er ook niet.
Ik voorkom liever ontstekingen, afgebroken wolfskiesjes en problemen in de mond, ik heb ze preventief laten verwijderen. Heb liever dat de eerste kennismaking met het bit positief is.

Bij ienieminie kan je ook beter verwijderen, de kans dat het dan problemen op gaat leveren is dan levensgroot. Maar als ze zoals bij mijn haf groot en sterk zijn en ze er niet zomaar uitgetrokken kunnen worden(zouden dan echt gesneden moeten worden) en er wordt getest of ze niet gevoelig zijn en gekeken of ze goed gezond zijn kan je ze er best in laten zitten.

Dat is gewoon iets wat je moet bekijken en dan moet afwegen wat de beste keuze is voor jouw paard, maar daarvoor moeten ze wel volgroeit zijn.
Er is daar geen dit is goed en dit is niet goed, in veel gevallen zijn die wolfkiesjes een risicofactor, maar soms ook niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:47

Dubbelgebroken bustrens of watertrens, gewoon simpel houden. Heel veel paarden doen het prima op een dubbelgebroken bitje dus dat zou ik eerst proberen voordat ik iets duurs zou kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:19

Altijd bitloos. Pas als tempocontrole en stuur erop zitten introduceer ik een bit, en dan kijk ik stomweg wat het paard het prettigst vindt. De eerste keren heeft het paard het bit gewoon in terwijl ik de teugels nog aan het rijhalster heb zitten. Ik kijk dan waarmee het paard het rustigst is in de mond. Vaak is dat een ongebroken trensje.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:25

Bitloos en enkelgebroken bustrens.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:44

Een koperen enkelgebroken bustrensje met duitse neusriem :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:57

ED --> RT-D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:05

Toevallig wilde ik ook hetzelfde topic openen, maar kwam met de zoekfunctie deze tegen.
Mijn jonkie word binnenkort ingereden en vandaag al naar de ruitersport zaak geweest voor wat ervaringen en wat ze me aan zou kunnen raden.
Ik ga niet zonder bit inrijden, gewoon omdat ik daar geen interesse in heb.
Nu vertelde ze me dat zo'n appelbitje:

Afbeelding
Ook erg goed kan werken voor een jonkie, omdat ze dan niet meteen zo'n koud ijzer ding in hun mond hebben.

Maar het mondje van mijn jonkie is heel klein en ik ben bang dat het al snel te dik word.
heb zowiezo een 11,5 ongeveer nodig en het liefst een dubbelgebroken. De keuze van water/bus vind ik ook al zo lastig, myler lijkt me ideaal. Vind ik een fijn bitje, maar wil echt zo simpel mogelijk beginnen.

En dan nog de keuze tussen een gewoon ijzer of een gouden bit, wat de aanmaak van speeksel ondersteunt. Ik zie door de bomen het bos niet meer....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:09

Ik heb gewoon een enkelgebroken bustrens gekocht. Mensen die door de bomen het bos niet meer zien zou ik hetzelfde aanraden: begin gewoon met iets simpels/standaard bit voordat je verder kijkt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:13

Giolli schreef:
Toevallig wilde ik ook hetzelfde topic openen, maar kwam met de zoekfunctie deze tegen.
Mijn jonkie word binnenkort ingereden en vandaag al naar de ruitersport zaak geweest voor wat ervaringen en wat ze me aan zou kunnen raden.
Ik ga niet zonder bit inrijden, gewoon omdat ik daar geen interesse in heb.
Nu vertelde ze me dat zo'n appelbitje:

[ Afbeelding ]
Ook erg goed kan werken voor een jonkie, omdat ze dan niet meteen zo'n koud ijzer ding in hun mond hebben.

Maar het mondje van mijn jonkie is heel klein en ik ben bang dat het al snel te dik word.
heb zowiezo een 11,5 ongeveer nodig en het liefst een dubbelgebroken. De keuze van water/bus vind ik ook al zo lastig, myler lijkt me ideaal. Vind ik een fijn bitje, maar wil echt zo simpel mogelijk beginnen.

En dan nog de keuze tussen een gewoon ijzer of een gouden bit, wat de aanmaak van speeksel ondersteunt. Ik zie door de bomen het bos niet meer....

Bedenk je wel dat zo'n bitje kan zorgen voor wonden in de mond van het paard als deze niet genoeg speeksel aanmaakt!

Persoonlijk snap ik niet waarom die dingen nog verkocht worden..

Zelf gebruik ik het liefst een ongebroken trens, maar wel na het grote wisselfestijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:28

Door de wrijving, toch?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:36

Ja :) Omdat rubber op een droog oppervlak zorgt voor wrijving.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:37

Selka schreef:
Ja :) Omdat rubber op een droog oppervlak zorgt voor wrijving.

En dan ook nog in een klein mondje, word misschien wat link.

Ik had voor mijn gevoelige ruin altijd een dubbelgebroken bitje met een plat olijfje.
Echter vandaag te horen gekregen dat dit niet zo vriendelijk was als ik dacht... O:)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:39

Off topic, gaaf Gelderse paarden!! :D

Tja ieder bit is zo streng/scherp als de ruiterhand :) Ik ken iemand die ze inrijdt met rolletjesbit (ken de correcte benaming even niet) om het spelen te bevorderen. Maar ik heb liever iets wat gewoon stil is.
Vandaar de ongebroken trens. Heeft geen hefboomwerking en kan niet alle kant op in de mond.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:59

Selka schreef:
Off topic, gaaf Gelderse paarden!! :D

Tja ieder bit is zo streng/scherp als de ruiterhand :) Ik ken iemand die ze inrijdt met rolletjesbit (ken de correcte benaming even niet) om het spelen te bevorderen. Maar ik heb liever iets wat gewoon stil is.
Vandaar de ongebroken trens. Heeft geen hefboomwerking en kan niet alle kant op in de mond.

Ja, bedankt. Ben helemaal fan en het 'gewone' kwpn begint steeds meer uit te dunnen er er komen steeds meer gelderse voor in de plaats. :o

Een ongebroken trensje... Oftewel, stang?
Leek mij ook wel wat, omdat het lekker stil ligt zonder hefboomwerking.
Dat hou je eigenlijk bij een dubbelgebroken ook wel..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:02