Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 11:49

Hoi Hoi!

Ja het valt me vreemd genoeg gewoon op, eerst dacht ik het ligt aan mij, maar nu begin ik het mij toch af te vragen.
Ik ben namelijk gek op foto's maken en zoals vele anderen die wel eens paarden fotograferen (ook in actie) is de galop 1 van de leukere gangen om op de foto te zetten. :)

Juist die bergopwaartse sprong, een amazone of ruiter die met een happy smile erop zit. En of je nou fotografeert in de proef of tijdens een buitenrit, ze geven altijd weer zo'n fijn beeld is mijn mening. Zelf tel ik altijd mee in de galop, 1,2,1,2,1,2, om precies op dat juiste moment te klikken. Wanneer het paard omhoog springt de achterbenen eronder plaatst en aan de voorkant omhoog komt. We kennen het wel toch?

Dat mee tellen en dat moment klikken is het makkelijkst in een galop met een paard dat mooi doorspringt en fijn omhoog komt ook. Alleen gek genoeg zou je verwachten dat combinaties die Z en hoger rijden dat mooie gesloten, het goed doorspringen en goed bergopwaarts veel beter voor elkaar hebben dan een combinatie dat B of L niveau is. Maar ik merk het juist weer anders... :?

Combinaties die zelfs nog nooit gestart zijn, of B of L niveau zijn hebben een veel mooiere sprong erin zitten als Z combinaties of hoger. :? V.a. de M ga je het al merken zo'n beetje (verschilt uiteraard per combinatie), maar het word gewoon lastiger om te fotograferen. Ze worden vlakker, minder sprong lijkt wel. Natuurlijk wil je uiteindelijk naar die verzamelde galop toe, maar betekent verzameling niet juist tot dragen komen? En omhoog komen aan de voorkant? Eigenlijk dus juist meer sprong?

Maar hoe kan het nou dat het juist zo andersom lijkt? Wie kan het uitleggen...... Ik volg mezelf namelijk niet meer. :+
Want als verzameling betekent dat ze inderdaad juist veel vlakker worden, hoe zit dat dan??

(Overigens probeer ik tijdens die proeven dan die ene mooie galop foto te maken in de midden galop, maar ook dat is vaak 'drama' in mijn ogen).

Groetjes!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:05

Mijn paard heeft een super galop :) door meerdere GP ruiters, (internationale) juryleden en instructeurs geconstateerd en bevestigd *D
vaak ook een 8 op mijn protocol of voor de uitgestrekte galop! En punten zijn altijd goed, zeker het galopgedeelte!

Dus als ik voor mezelf spreek:

Lagere klasse GEEN controle + verzameling :Y) 2011
Afbeelding

Afbeelding

Hogere klasse: WEL controle en verzameling :Y) 2013 en de punten worden er niet minder om....

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 03-07-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tabaflab

Re: Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:09

Dat ziet er inderdaad al veel vlakker uit. Maar is foto 3 zeker weten galop :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:11

Zou het kunnen dat veel mensen te snel te langzaam willen galopperen, als eigenlijk de sprong en het losgelaten zijn nog niet volledig bevestigd zijn? In plaats van een correcte verzameling, krijg je dan gewoon een hele kleine galop. In het M en Z1 nog niet zo'n probleem, je komt er een volte 10 meter nog wel mee door. Vaak herkenbaar omdat deze paarden in de eenvoudige wissels enorm voorover kiepen. In het Z2 lopen ze gegarandeerd vast want no way dat je daar ooit een fatsoenlijke wissel uit gereden krijgt.

Dat is in ieder geval wat ik zelf toch regelmatig zie gebeuren. Men wil veel te netjes, veel te gecontroleerd galopperen en vind al snel 'dat het paard zo hard gaat in galop' (zie alleen de topics op bokt maar). In plaats van dan met het been te gaan rijden om sprong en balans te krijgen, is het belangrijker dat het paard 'netjes' en vooral langzaam galoppeert. Waar de galop doorgaans niet beter van wordt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:11

tabaflab schreef:

Ja , alleen wordt het paard daar opgevangen vanuit de middengalop, om meteen op de korte zijn een volte 10 m in galop te draaien
en klaar te maken voor de overgang galop/stap (M2 proef, ik had daar 201 punten voor die proef)

Edit* Paard krijgt 7-ens voor de eenvoudige wissels en springt de vliegende heel groot en makkelijk (zijn bevestigd +beginnende series zitten erop)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 03-07-13 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:12

tabaflab schreef:

Maar wel met een veel beter ondertredend achterbeen...Paard is minstens 10 cm korter geworden. Dat voorbeen op de eerste foto is gewoon 'spartelen' zoals ik dat meestal maar noem. Onbalans en dan gaan ze een beetje gooien om vooruit te komen. Op de laatste foto's is ie gesloten, in balans en als je dan gaat verruimen krijg je plaatjes waarin die en van de grond komt, en bij elkaar blijft.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:15

Omdat een aantal ruiters denkt dat een verzameld paard een paard is wat zijn hoofd opkrult en langzaam galoppeert. Dat is wat ik zie hier in de omgeving. Geen gezicht, achterbenen komen niet mee, paard loopt als een duikboot terwijl die paarden als ze net onder het zadel zijn echt veelbelovend zijn.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:21

tabaflab schreef:

Wat dacht jij dan dat dat was? Draf?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:25

Nynke1 schreef:
tabaflab schreef:

Wat dacht jij dan dat dat was? Draf?

Een dralop :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 12:35

Bedankt voor je foto's Listiglistje!! Heel duidelijk en wat fijn om het vergelijkings materiaal van 1 en het zelfde paard te zien. :)

0000 schreef:
tabaflab schreef:

Maar wel met een veel beter ondertredend achterbeen...Paard is minstens 10 cm korter geworden. Dat voorbeen op de eerste foto is gewoon 'spartelen' zoals ik dat meestal maar noem. Onbalans en dan gaan ze een beetje gooien om vooruit te komen. Op de laatste foto's is ie gesloten, in balans en als je dan gaat verruimen krijg je plaatjes waarin die en van de grond komt, en bij elkaar blijft.

Ik denk dat je hier precies benoemt wat ik dus 'zie'.

Want het valt me ook op het in het ZZ-L, foto's maken van galop in zo'n proef is een crime. Maar inderdaad, als je de verzameling niet correct in orde hebt dan kom je in de problemen bij de onderdelen waarin juist die verzameling zo belangrijk is.

0000 schreef:
Zou het kunnen dat veel mensen te snel te langzaam willen galopperen, als eigenlijk de sprong en het losgelaten zijn nog niet volledig bevestigd zijn? In plaats van een correcte verzameling, krijg je dan gewoon een hele kleine galop. In het M en Z1 nog niet zo'n probleem, je komt er een volte 10 meter nog wel mee door. Vaak herkenbaar omdat deze paarden in de eenvoudige wissels enorm voorover kiepen. In het Z2 lopen ze gegarandeerd vast want no way dat je daar ooit een fatsoenlijke wissel uit gereden krijgt.

Dat is in ieder geval wat ik zelf toch regelmatig zie gebeuren. Men wil veel te netjes, veel te gecontroleerd galopperen en vind al snel 'dat het paard zo hard gaat in galop' (zie alleen de topics op bokt maar). In plaats van dan met het been te gaan rijden om sprong en balans te krijgen, is het belangrijker dat het paard 'netjes' en vooral langzaam galoppeert. Waar de galop doorgaans niet beter van wordt.

Dat zou kunnen, te snel, te netjes, te veel controle.
Maar toch vind ik het wel apart, want ook op de laatste foto van ListigListje zie je toch minder "sprong" maar wel correct gereden verder.

Ik snap dus even niet hoe het kan dat ze dan vlakker worden? Het paard word korter, meer bij elkaar, maar hoe kan het dat in die verzameling de sprong dan toch minder word? In mijn gedachten zal die juist behouden moeten blijven of meer moeten worden namelijk. Misschien zit er wel iets heel logisch achter.. ik snap het alleen even niet. :?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:41

nou ik fotografeer ook langs de kantlijn met wedstrijden maar ik zie genoeg bergopwaarts in de Z proeven hoor :j
Juist bij de Z ruiters trek ik de meest spectaculaire galopfoto's eruit
Ik denk eerder ruiter/paard bepalend dan niveau bepalend ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:43

_Marinke_ schreef:
Ik snap dus even niet hoe het kan dat ze dan vlakker worden? Het paard word korter, meer bij elkaar, maar hoe kan het dat in die verzameling de sprong dan toch minder word? In mijn gedachten zal die juist behouden moeten blijven of meer moeten worden namelijk. Misschien zit er wel iets heel logisch achter.. ik snap het alleen even niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit zo specifiek op gelet heb hoor, maarja ik maak ook geen foto's natuurlijk :) Vind het wel een interessant onderwerp.

Ben wel benieuwd hoe het eruit zou zien als die laatste foto nog net iets later was genomen, want ik denk dat het verschil dan wel al een stuk minder groot is omdat het paard eigenlijk nog bezig is met afzetten volgens mij.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 03-07-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:43

Op het moment dat je de verzameling in gaat bij een oefening, ga je wel langzamer maar meer op het achterbeen (sluiten) ,
bv volte 8 m galop of zoals mijn laatste foto inzet arbeidspirouette,
hoe meer kracht, des te beter op het achterbeen, des te hoger ze van de grond springen.

Mijn paard mist ook nog kracht, maar dat is normaal gezien zijn leeftijd, formaat en graad van africhting,
maar in principe moeten ze naarmate de africhting vordert wel meer bergop gaan springen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:44

Ik denk dat je steeds minder paarden in verzameling tegenkomt.
Het grote merendeel der paarden wordt voor te hoog ingesteld en in de krul gezet, meestal ruim achter de loodlijn met als gevolg dat ze zich vastzetten onder het zadel, zich daar licht hol maken.
Verzameling en oprichten zij nu niet meer mogelijk. Het paard "loopt in tweeën".
Jaren wordt er dan getraind de achterbenen verder onder te plaatsen en het bekken te kantelen onder het motto de voorhand te ontlasten.
Een passage en een piaffe zien er uit alsof het paard zijn voeten staat te vegen ipv in een boog zich hoog verheven te bewegen.
Ze hebben geleerd hun bekken te kantelen, hun achter benen naar voren te brengen en op te tillen.

Professor doctor Rob van Wessum (dierenarts en gepassioneerd dressuur ruiter) heeft een jaar of 15 geleden wetenschappelijk vastgesteld dat er bij Grand Prix paarden geen noemenswaardige gewichtsverplaatsing van voor naar achterhand plaats heeft bij de verzameling.....

Verzameling wordt bereikt door een klassieke dressuur training. Rust, harmonie en vertrouwen zijn essentieel.
Jaren (2) voorwaarts neerwaarts (dat wil zeggen met een vallende hals) om langzaam en natuurlijk over te gaan in het voorwaarts opwaarts, het hoofd komt vanzelf omhoog, de neus altijd voor de loodlijn.
Het opwaarts komt voort uit het voorwaarts gereden worden, consequent aanspannen van de buikspieren van het paard, het inbuigen in de knieën, gevolgd door het aanspannen van de lende spieren, rugspieren en bovenhals spieren.
De bovenlijn vormt zo een boog die het hoofd draagt, het hoofd "plaats" zich vrijwel vanzelf.
Zo een paard is een genot om te rijden, het geeft lichtheid, kalmte, souplesse, vanzelfsprekendheid.

Dit is de basis van de "harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard". (FEI art 401, doel van de dressuur)

Er zijn geen shortcuts.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:56

Simpelman schreef:
Het grote merendeel der paarden wordt voor te hoog ingesteld en in de krul gezet, meestal ruim achter de loodlijn met als gevolg dat ze zich vastzetten onder het zadel, zich daar licht hol maken.
Verzameling en oprichten zij nu niet meer mogelijk. Het paard "loopt in tweeën".

Jaren wordt er dan getraind de achterbenen verder onder te plaatsen en het bekken te kantelen onder het motto de voorhand te ontlasten.
Een passage en een piaffe zien er uit alsof het paard zijn voeten staat te vegen ipv in een boog zich hoog verheven te bewegen.
Ze hebben geleerd hun bekken te kantelen, hun achter benen naar voren te brengen en op te tillen.

Professor doctor Rob van Wessum (dierenarts en gepassioneerd dressuur ruiter) heeft een jaar of 15 geleden wetenschappelijk vastgesteld dat er bij Grand Prix paarden geen noemenswaardige gewichtsverplaatsing van voor naar achterhand plaats heeft bij de verzameling.....

Verzameling wordt bereikt door een klassieke dressuur training. Rust, harmonie en vertrouwen zijn essentieel.
Jaren (2) voorwaarts neerwaarts (dat wil zeggen met een vallende hals) om langzaam en natuurlijk over te gaan in het voorwaarts opwaarts, het hoofd komt vanzelf omhoog, de neus altijd voor de loodlijn.
Het opwaarts komt voort uit het voorwaarts gereden worden, consequent aanspannen van de buikspieren van het paard, het inbuigen in de knieën, gevolgd door het aanspannen van de lende spieren, rugspieren en bovenhals spieren.
De bovenlijn vormt zo een boog die het hoofd draagt, het hoofd "plaats" zich vrijwel vanzelf.
Zo een paard is een genot om te rijden, het geeft lichtheid, kalmte, souplesse, vanzelfsprekendheid.

Dit is de basis van de "harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard". (FEI art 401, doel van de dressuur)

Er zijn geen shortcuts.

Dat was ook het eerste wat in mij op kwam. Heel zonde. Met de rest ben ik het ook eens. Helaas gaan mensen vaak veel te snel in de opleiding van hun paard, met als gevolg wél een opgericht paard, maar een lichaam dat vervolgens niets doet.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 16:37

Simpelman schreef:

Dat klinkt dan wel logisch, want omdat het eigenlijk geen echte verzameling is (zoals 0000 ook zegt als een paard correct verzameld is dan springen ze eigenlijk juist meer). Alleen dan vraag ik mij toch af, hoe komen de combinaties dan die klasses toch door? Je komt toch uiteindelijk tegen punten aan waarbij je door de mand valt? Overigens zie je jonge paarden die nog niet eens in het werk staan soms ook al heel goed changeren (de ene beter als de ander) maar dat kun je geen correct gesprongen galopwissel noemen zoals je die in het ZZ-L (? wanneer komen die dingen?) behoort te zien.

Ik snap wat je bedoelt met de passage en piaffe, eigenlijk wil je inderdaad die 'bolle' lijn zien, een mooie vloeiende lijn. Die komt ook voort uit een sterke achterhand, goed dragende achterbenen een verbinding van achter naar voor en een paard dat zichzelf 'draagt' en de rug los laat en echt danst eigenlijk.

Even van google afgeplukt; dit laat naar mijn idee een mooiere bovenlijn (mooiere vloeiendere bolle lijn) zien dan dit, hier zie ik storingen en een best holle rug zelfs. Bedoel je dat laatste met wat je tegenwoordig eigenlijk veel ziet? Een paard dat in 2 stukken loopt...

Citaat:

Interessant zeg! Die professor beweert dus dat elk paard dat in de Grand Prix loopt geen correcte verzameling meer kent? Niet zoals bijvoorbeeld Steinbrecht het in zijn boek (en bijbehorende) tekeningen over heeft? (dat boek heb ik thuis liggen, vandaar dat ik die even aanhaal, er zullen vast en zeker meer boeken zijn met goede voorbeelden).

En omdat de paarden (en ruiters..) geen correcte verzameling meer kennen, en weten hoe die te bereiken, zie je dus inderdaad de galop vlakker worden omdat die eigenlijk helemaal niet meer goed verzameld is maar alleen maar 'slomer' en in elkaar getrokken? Het paard kan immers DAN niet meer door z'n lijf bewegen en doorspringen.

Citaat:

Dat het tijd kost dat behoort iedere ruiter en trainer te weten en die tijd te nemen. Wij verwachten van onze paarden wonderen, spieren die bij wijze van per dag enorm groeien/sterker worden etc. In dusdanige mate wat totaal niet haalbaar is, dat kost gewoon tijd. Veel tijd.

Citaat:

Er zijn geen shortcuts.

Bedankt voor je aanvulling in dit topic!! :)
Harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard, ja daar krijg je o.a. dat changeren weer terug wat ik benoem. Een ongetraind, jong paard kan prima changeren maar NIET zoals een getraind ouder paard dit zou doen en zoals we het willen zien in die hogere klasses.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:46

_Marinke_ schreef:
Overigens zie je jonge paarden die nog niet eens in het werk staan soms ook al heel goed changeren (de ene beter als de ander) maar dat kun je geen correct gesprongen galopwissel noemen zoals je die in het ZZ-L (? wanneer komen die dingen?) behoort te zien.

Omdat ik het met de rest eigenlijk wel eens ben :D pik ik dit er nog even uit ter aanvulling. De wissels die je een paard in vrijheid ziet maken zijn (zolang ze in één keer gesprongen worden tenminste) best wel correct. Alleen willen we in een dressuurproef de wissels niet alleen correct, maar ook nog gesloten, verzameld en door het lijf gesprongen zien. De moeilijkheidsgraad zit hem niet alleen in netjes voor- en achter tegelijk wisselen, maar de manier waarop het paard dit doet wordt dus ook meegenomen. Er zijn bv genoeg springpaarden die zeer correct wisselen, maar die in een dressuurproef een laag cijfer zouden krijgen omdat de wissel dan te vlak is bijvoorbeeld. (en bij een springpaard wil je hem juist vlak, dan verlies je minder tijd).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:12

_Marinke_ schreef:
Citaat:

Interessant zeg! Die professor beweert dus dat elk paard dat in de Grand Prix loopt geen correcte verzameling meer kent? Niet zoals bijvoorbeeld Steinbrecht het in zijn boek (en bijbehorende) tekeningen over heeft? (dat boek heb ik thuis liggen, vandaar dat ik die even aanhaal, er zullen vast en zeker meer boeken zijn met goede voorbeelden).

En omdat de paarden (en ruiters..) geen correcte verzameling meer kennen, en weten hoe die te bereiken, zie je dus inderdaad de galop vlakker worden omdat die eigenlijk helemaal niet meer goed verzameld is maar alleen maar 'slomer' en in elkaar getrokken? Het paard kan immers DAN niet meer door z'n lijf bewegen en doorspringen.

Ik denk niet dat die paarden "in elkaar getrokken" worden, dit is een uiterste.
Het basis principe van het zich strekken van het paard naar een begrenzende weerstand biedende hand is losgelaten.
Men praat over aanleuning nemen van het paard, maar doorgaans is hier geen sprake van omdat het paard nl geen enkele andere mogelijkheid wordt gelaten.
Het woord aanleunen is een werkwoord, het is een actie van het paard, deze neemt aanleuning.
Het (jonge) paard wordt bijna direct in een houding gezet die het belet om zich op een juiste manier rijkunstig te ontwikkelen, ipv het de gelegenheid te bieden om zich naar die begeerde houding toe te evolueren.

Het wordt bij de kop gepakt met de neus achter de loodlijn zodat het niet meer kan ontsnappen.
Men is nu in de merkwaardige veronderstelling dat het zo op den duur zal gaan dragen maar het kan dat niet meer.
Hier zit het algemene probleem. Iedereen praat iedereen na.
Daarom is het FOUT paarden achter de loodlijn te rijden, dit verkapt namelijk alle mogelijke problemen en het blokkeert de juiste ontwikkeling van buik en rugspieren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:05

Met dit topic in mijn achterhoofd vanochtend gaan rijden. De vraag die ik stelde was hoe zit het met onze galop? Wordt deze ook slechter naarmate we verder vorderen qua dressuur niveau.? Het is altijd gemakkelijker om naar anderen te kijken en te wijzen maar daar leer ik niet zoveel van.

Hier (lees midden/ zuid Frankrijk) door alle regen van de herfst/winter en lente weinig kunnen galopperen tijdens de dressuur oefeningen op het veld (te glad) en tijdens de buitenritten (te modderig met veel stenen) want de mooie zand ruiter paden zoals in NL dat kennen we hier niet evenals de mooie dressuur bakken met fijne ondergrond. Als hier alles droog is, dan zijn de weilanden kei hard (klei) en de tractor paden idem dito met veel kleine en grotere stenen erop. Daar zijn onze bergpaarden (merens) op gebouwd en voor gekocht dus die kunnen wel tegen een stootje. Al een tijdje op het weiland alleen het aanspringen in galop geoefend, voorzichtig 100 meter galopperen en dan van hand veranderen in stap en de andere kant de zelfde oefening doen en buiten hooguit kleine korte stukjes gegaloppeerd vanwege risico op vallen. Dus de galop is door omstandigheden een ondergeschoven kindje geweest.

Alleen met mijn fijne sensibele soepele paardje op stap vanochtend. We hebben veel gestapt, gedraafd maar vooral gegaloppeerd. Wat me opviel was dat de galop al tijdens die rit (twee uur) beter werd naarmate de rit vorderde en paardje genoot (is nog jong 10 jaar). Wat me ook opviel was dat ze mopperde in de rechter galop en iedere keer changeerde. Ook met aanspringen op een gegeven ogenblik, deed ze of ze nog nooit van de rechter galop had gehoord. Vreemd. Paardje toch scheef ondanks alle oefeningen en dressuur? Fouten erin geslopen? Sowieso tijd om binnenkort weer eens een filmpje naar mijn instructrice te sturen voor feedback.

Dus onderweg als we een veld tegen kwamen op het veld de galop oefeningen gedaan. Vreemd geen enkel probleem links en rechtsom met aanspringen, contra galop verruimingen. Hmmm, wat is er dan aan de hand vroeg ik me af? Totdat ik het wist.
Dit paardje is niet gek en hier op deze paden galopperen dat is voor menig dressuur warmbloed gewoon onmogelijk gezien de stenen enz. Hoe goed getraind mijn paardje ook is, haar voorkeurkant (heeft ieder paard) is gewoon linker galop. Daar kan ze het beste dragen en voelt voor haar het beste. Op dit onregelmatig terrein van deze paden wil ze dus bij voorkeur haar sterke kant gebruiken om risico’s te voorkomen. Eigenlijk viel ze hier door de mand met haar zwakke kant en goede voorkeurskant hetgeen op het weiland niet voelbaar was en is want dat vlakke veld is gewoon veel gemakkelijker.

Toen ik dat begreep ben ik alleen nog maar aangesprongen in de zwakke galop. Klein stukje rustig gegaloppeerd. Beloond en na stukje stappen oefening herhaald.

Nu terug naar dit topic. Het zou wel eens kunnen zijn TS dat als we de paarden in de wedstrijd sport uitbrengen het gewone buiten rijden op onregelmatig terrein achterwege blijft of minder gebeurd naarmate de paarden hoger en hoger komen.
Ik denk dat mijn paardje vanochtend een fantastische oefening heeft gehad door berg opwaarts te galopperen kleine stukjes en als we dit nu komende weken (blijft droog) vaker gaan oefenen in beide galopkanten ze daar sterker en sterker van zal worden. Op het vlakke weiland was er niets aan de hand. In de goede galop bergopwaarts ook niet. Ze kan dan heel gemakkelijk vanuit stap in galop springen en ik kan alle verruimingen van rustig naar verruiming naar ren galop (= vlakker weer) rijden. Maar de andere galop daarmee viel ze dus door de mand in die zin dat ze daar gewoon nog niet sterk genoeg is om alle oefeningen te doen op dit soort paden. Dus werk aan de winkel. Ik verwacht dat het gewone buitenwerk bij veel ruiters ontbreekt en ook dat maakt de paarden beter en beter.

Wat de grand prix stelling van hierboven betreft het volgende. Ik heb kleine stukje gezien via Studio sport van proef Isabel W en Helen Langenhanenbergh van afgelopen weekend (helaas is Frankrijk geen dressuurland dus wordt geen aandacht aan besteed op TV). Dat verschil tussen die twee is voor mij heel groot. Combinatie Helen L is een genot voor het oog (zij is mijn grote voorbeeld van zoals ik zou willen kunnen rijden hetgeen ik nooit zal bereiken maar een mens mag dromen nietwaar? -O- ). Damon is een mooi durchlassig paard. Ik verwacht dat hij komende jaren meer en meer zal gaan zakken. Als je het SKALA los laat op Paard van Isabel (en velen anderen) is dat toch wel heel anders. Dus onderschrijf die stelling dat in de grand prix bij weinigen daadwerkelijk buiging van de hurken plaats vindt en dus gewichtsverplaatsing naar achteren.

TS bedankt voor je leuke vraag. Hij heeft mij vanochtend twee uur in de praktijk bezig gehouden :+ . Ik wilde je mijn feedback niet onthouden.

Martine1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:52

een hele kleine aanvulling, een paard is niet in staat om zijn bekken te kantelen! anatomisch niet mogelijk. hij buigt uiteraard wel in de gewrichten waardoor je optisch dit resultaat krijgt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 07:38

Simpelman schreef:
Ik denk niet dat die paarden "in elkaar getrokken" worden, dit is een uiterste.
Het basis principe van het zich strekken van het paard naar een begrenzende weerstand biedende hand is losgelaten.
Men praat over aanleuning nemen van het paard, maar doorgaans is hier geen sprake van omdat het paard nl geen enkele andere mogelijkheid wordt gelaten.
Het woord aanleunen is een werkwoord, het is een actie van het paard, deze neemt aanleuning.
Het (jonge) paard wordt bijna direct in een houding gezet die het belet om zich op een juiste manier rijkunstig te ontwikkelen, ipv het de gelegenheid te bieden om zich naar die begeerde houding toe te evolueren.

Het wordt bij de kop gepakt met de neus achter de loodlijn zodat het niet meer kan ontsnappen.
Men is nu in de merkwaardige veronderstelling dat het zo op den duur zal gaan dragen maar het kan dat niet meer.
Hier zit het algemene probleem. Iedereen praat iedereen na.
Daarom is het FOUT paarden achter de loodlijn te rijden, dit verkapt namelijk alle mogelijke problemen en het blokkeert de juiste ontwikkeling van buik en rugspieren.

Oke ik denk dat ik je kan volgen Simpelman, al klinkt dit voor mij als "in elkaar getrokken".
Aangezien het paard geen keuze krijgen en van voor bij elkaar word 'getrokken/gezet' om maar flink met been er tegen aan te rijden.

Ben het volledig met je eens dat je met z.g.n. kracht niets oplost, ontspanning is het sleutelwoord, samen met de juiste afstemming / dosering van de hulpen (het ruitergevoel).
Alleen toch ken ik paarden die als ze ontspannen lopen toch wat achter de loodlijn kruipen, is dat direct geen ontspanning meer dan? Als je die paarden meer gaat rijden, sterker worden en hun opleiding vordert zie je ook dat neusje netjes eruit komen. Maar dat is per definitie dus al fout? En daarmee bereik je never nooit de juiste gedragenheid?

Pien! wat leuk om je in dit topic tegen te komen! :D
Maar goed, super om te lezen dat mijn vraag jou een leuke training heeft bezorgd gisterochtend. Ook interessant om te lezen over je bevindingen van de galop. Ik denk ook dat jou paardje inderdaad een hele goede oefening heeft gehad met die bergopwaartse training. Helaas is dat als eerste in Nederland al lastiger te bereiken (waar heb je hier nou echt een berg/heuvelachtig gebied? Limburg misschien..) veelal helaas gewoon te vlak. Maar ik denk ook dat het weinig buitenrijden zeker een ding is wat we eigenlijk veel meer moeten doen, zeker met de paarden die hoger lopen. Je kunt eigenlijk zoveel en nuttig trainen buiten, helaas zien veel ruiters het als even lekker rond wandelen aan een los teugeltje.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:39

Die van mij heeft zijn galop als beste gang. En die wordt alleen maar meer ontwikkeld. Hij galopeert nu absoluut beter dan als 3/4jarige. Meer kracht, balans en impuls.
En ik vind de verder afgerichte dieren die fijn voor elkaar zijn altijd super spectaculair uitstrekken!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:16

_Marinke_ schreef:
Oke ik denk dat ik je kan volgen Simpelman, al klinkt dit voor mij als "in elkaar getrokken".
Aangezien het paard geen keuze krijgen en van voor bij elkaar word 'getrokken/gezet' om maar flink met been er tegen aan te rijden.

_Marinke_ schreef:
Ben het volledig met je eens dat je met z.g.n. kracht niets oplost, ontspanning is het sleutelwoord, samen met de juiste afstemming / dosering van de hulpen (het ruitergevoel).
Alleen toch ken ik paarden die als ze ontspannen lopen toch wat achter de loodlijn kruipen, is dat direct geen ontspanning meer dan? Als je die paarden meer gaat rijden, sterker worden en hun opleiding vordert zie je ook dat neusje netjes eruit komen. Maar dat is per definitie dus al fout? En daarmee bereik je never nooit de juiste gedragenheid?

Het jonge paard zoekt een oplossing om aan de extra belasting van de achterhand te ontkomen.
Dit lukt hem door het voorste deel van de rug permanent aan te spannen, het hoofd omhoog te brengen en soms achter de loodlijn te gaan. Het rolt zich op.
De ruiter sluit het paard hier vervolgens op met de hand.
De houding van het tuigpaard om vooruit te kunnen duwen.
Typisch déze houding wordt door het overgrote merendeel van de instructeurs en ruiters heden ten dage gezien als dé werk houding om de achterhand meer te belasten....

Een goed gereden paard moet ten alle tijde de hals "laten vallen", dat wil zeggen de hals wordt naar voren uitgestoken/verlengd, de schoft komt hiermee één, twee, drie centimeter naar voren en het voorste deel van de rug ontspant zich nu, het paard wordt één geheel.
Dit of de hals nu hoog of laag gedragen wordt. Het paard moet naar het bit reiken. Het volgt de hand.....

Een paard dat de hand volg gaat niet achter de loodlijn!

Om actief voorwaarts te gaan in déze houding moét het paard de buikspieren aanspannen de lende spieren gebruiken om de massa voor omhoog te tillen en het zal zo de achterhand spieren extra belasten en deze ontwikkelen om later te kunnen gaan dragen. Van dragen is nog geen sprake.

Een jong paard wordt eerst langere tijd voorwaarts neerwaarts gereden om de juiste bespiering te kunnen ontwikkelen.
Voorwaarts is mét impuls op de voorwaarts drijvende hulp van de ruiter.
Neerwaarts is met een vallende hals, zeker de eerste anderhalf jaar onder de horizontale lijn naar de begrenzende hand waar het paard aanleuning op neemt.
Dit is 200 jaar oude kennis, tot op het bot uitgeprobeerd, alle andere mogelijkheden zijn tot in den treure getest.
Het voorwaarts neerwaarts wérkt, het bouwt juist ontwikkelde makkelijk te rijden paarden die lang meegaan.
Het leidt naar kalmte en harmonie.

In deze tijd slaat het merendeel van de ruiters de basis opleiding van het jonge paard over.
Men begint in het midden om nooit bij het eind te komen.
De fokkerij biedt mooie atletische paarden die als men er de hals op zet (in de krul) de ruiter het trotse gevoel geven dat het al heel wat is.
Helaas is dit een doodlopende weg.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:01

Ik moet zeggen, ik had ook al langer deze mening, leuk dus dat je er een topic van gemaakt hebt. Ik kijk vaak filmpjes hier op bokt, en inderdaad, hoe hoger het africhtingsniveau, hoe vlakker de galop in veel van de gevallen. Zo erg zelfs, dat sommige paarden ontzettend vlak galopperen met een holle gespannen rug en zelfs met een 4 takt galop de baan doorkruisen. Het enige kenmerk van Z-niveau is de constante opgerichte krul, waardoor het er al vaak hoog niveau uitziet voor vele mensen. Uiteraard zie ik ook nog steeds paarden die naar mijn inziens correct lopen. Zo'n paard met een vlakke galop kan je volgens mij ook nooit een correcte pirouette mee uitvoeren, dus deze combinaties lopen op een bepaald moment wel vast denk ik zo. Overigens vind ik persoonlijk op een doorsnee dressuurwedstrijd nergens verzameling te zien, behalve in de pirouettes. Want zeg nu zelf, als je ooit al een paard uit de Spaanse rijschool hebt zien lopen, dán zie je pas wat verzameling écht is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:43