Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar ik zit er aan te denken om dat beestje te kopen,xStephanie schreef:Paarde hoor je pas in te rijden als hij/zij er aan toe is, dit kan op 3/4 jarige leeftijd zijn maar ook pas op 6 jarige leeftijd. Kijk goed naar de bouw van je paard. Anders werk je je hele paard naar de kl*te. Ik zou dr niet aan beginnen
lisetteexx schreef:Belachelijk!
Wij rijden ze met 3 in naja zadelmak maken en dan het land op, en pakken ze pas met 4 weer op
2 is echt te jong maar word wel gedaan ook met quarters en dravers
Noctua schreef:Helaas zijn er wel meer mensen die dit doen.
Ik heb ooit een filmpje van een Amerikaanse stal of africhter gezien die zijn paarden met 2 al (western) beleerde en doorreed. Maar alsnog verschilt het per paard en per persoon. Persoonlijk zou ik dit niet doen..
Had laatst nog een interessant artikel gelezen hierover..
Juliarks schreef:Te jong, wel vind ik dat je vast kan beginnen met longeren/grondwerk.
[***] schreef:Juliarks schreef:Te jong, wel vind ik dat je vast kan beginnen met longeren/grondwerk.
Longeren met een paard van net 2 jaar ??
Dat is niet goed hoor, heel belastend voor de pezen.
I.m.o. hoort een paard van 2 jaar lekker met vriendjes in de wei / opfok te staan. Met 3 een beetje leren wennen aan allerlei dingen, dus wat wandelen en basis commando's leren ( Bijvoorbeeld ho, vooruit, achteruit ) aan de hand . Op 3.5 jarige leeftijd laten wennen aan de longe en bit en als 4jarige inrijden.
xStephanie schreef:Daar ben ik het niet mee eens Linda, ja longeren is zwaar en helemaal niet bedoeld voor een paardje van 2. Maar er zit geen leeftijd aan inrijden vast. Paarden zijn volgroeid op 6 jarige leeftijd, soms nog later. Zoals ik al eerder zei, kijk naar wanneer je paard er klaar voor is. De meeste mensen zijn egoïstisch en willen t paard op, dan moet je al geen paard nemen..