Je paard leren voelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Je paard leren voelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 16:27

Voordat ik überhaupt begin met mijn verhaal zal ik de reacties maar vast anticiperen :Y) Ik besef me terdege dat het eerste antwoord dat iedereen te binnen zal schieten namelijk "goed les nemen" is, en dat je dat niet vanaf het internet kan leren. Daar ben ik het grotendeels mee eens. Ik zit echter in een situatie dat ik geen eigen paard heb, een keer per week op een manege rij, en momenteel niet de financiële middelen heb (of de tijd) om daar wat aan te veranderen. Dat maakt de mogelijkheden voor mij een stuk beperkter, en vandaar dat ik op zoek ben naar adviezen om zelfstandig mee aan de slag te gaan (met eventuele hulp van de instructrice die ik in mijn (groeps)les heb).

Maargoed.... waar het nou eigenlijk om draait :)

Op de manege leer je voornamelijk aangeleerd "hoe het hoort". Je hakken moeten laag, aandrijven doe je met twee benen tegelijk, als je wil aangalopperen moet je buitenbeen achter de singel, dat soort dingen. Je denkt voornamelijk vanuit jezelf.

Wat ik een beetje mis in mijn eigen rijvaardigheid is het denken vanuit je paard; het gevoel van wat je paard nou eigenlijk aan het doen is, en daar zou ik graag meer aandacht aan besteden tijdens mijn eigen rijden. Hoe leer je voelen hoe je paard onder je beweegt, welk been hij op welk moment naar voren zet? Hoe leer je aanvoelen wanneer je je paard met je eigen zit tegenwerkt, en wanneer je paard zijn balans goed kan vinden? Hoe zorg je dus dat je paard onbelemmerd kan bewegen en dat jij zelf zo rustig mogelijk zit zodat jij je aanwijzingen zo klein mogelijk kunt houden en hij ze uit kan voeren zonder in verwarring te raken.

Dit is een ontzettend breed onderwerp waarbij een heel aantal dingen komen kijken. Een onderdeel daarvan is het aanleren van een correcte zit waarin je je balans vindt en geen onnodige storende bewegingen maakt (en daar ben ik al hard mee aan het werk), maar een ander onderdeel daarvan is het beter leren voelen van je paard, begrijpen wat je paard onder je aan het doen is.

Wat kun je doen om je daar bewuster van te worden? Zijn daar oefeningen voor te bedenken, bijvoorbeeld?
Ik ben benieuwd of andere mensen hun ervaringen willen delen of tips oid hebben.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:45

Een stapje terug doen. Als ik verder ga in oefeningen (iets nieuws, meer vragen/verwachten), komt er ook wel eens een punt komt waarbij ik me af vraag waar ik eigenlijk mee bezig ben.
Je leert iets nieuws aan, paard snapt het niet meteen, er komt spanning, ik wil toch die oefening doen en uiteindelijk zijn we allebei verkrampt in een houding enz. Beetje zwart/wit geschetst dan.

Dan helpt het mij om een stap terug te doen, rustig rond draven, zitten, voelen hoe hij op de hulpen reageert, simpele gehoorzaamheidsoefeningen doen en vanuit hier weer verder gaan uitbouwen.

Nu zal dit in de groepslessen niet altijd lukken/kunnen, maar je kan altijd even bij jezelf na gaan "wat je aan het doen bent". Soms ben je zo druk bezig met het opvolgen van aanwijzingen, dat je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent of waar je naartoe aan het werken bent. Bedenk dan of je nog lekker zit, of je niet met je ene been of hand meer/minder aan het doen bent, of je niks aan vasthouden bent of je niet continue zit te drijven enz.

En ook gewoon vragen als je wel aanwijzingen op volgt, maar eigenlijk geen verandering voelt, wat nu eigenlijk de bedoeling is/wat je zou moeten voelen. Beetje gedoseerd dan, dit kun je waarschijnlijk niet continue doen in een groeples :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:06

Ik rij gelukkig in een groep met meestal maar vier anderen, en we zijn allemaal redelijk zelfstandig aan het rijden :) We kunnen dus redelijk ons eigen gang gaan, en de instructrice helpt ons dan bij wat we aan het doen zijn.

Je hebt gelijk dat als het niet lukt, je het beste een stapje terug kunt doen om te kijken hoe hij op welke hulpen reageert en waar ons communicatieprobleem zit. Dit probeer ik al zoveel mogelijk te doen, maar wellicht is het verstandig om daar nog bewuster mee bezig te gaan. Bewust zitten en rijden :j Dank je voor je reactie!

Zitaswoon

Re: Je paard leren voelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:24

Om dingen beter te leren aanvoelen zonder iemand erbij die je kan helpen, kan het soms nuttig zijn van ergens te rijden met spiegels. Als je dan in de spiegel ziet dat iets goed is, moet je proberen dat gevoel te 'onthouden', en daar terug naartoe te werken.
En vooral ook geen grote dingen verwachten. Als je je paard ruimer voelt lopen, moet je in het begin niet blijven drijven tot je een uitgestrekte draf hebt. Je moet de minste reactie van je paard al belonen! Gaan voelen naar kleine veranderingen dus :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:25

Je zegt voelen wat je paard onder je doet?

Gaan zitten en laat alles maar even voor wat het is (geen lastige oefeningen vragen e.d.) gewoon zitten en voelen vanuit een ontspannen evenwichtige houding. Ga je dan eens focussen op bv het binnenachterbeen, kijk of je kan voelen wanneer die naar voren word gezet. Je kan je instructrice vragen of ze mee wil kijken en jij bv elke keer nu zegt wanneer dat binnenachterbeen naar voren gaat. Je instructrice kan dan direct zeggen als je fout zit.

Als je dat onder de knie hebt kun je gaan uitbouwen. Wat ook leuk is is om te voelen of je wel echt in het ritme van het paard licht rijd. Laat je je mee voeren of beweeg je jezelf uit het zadel? ;)

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:13

Hoi een paar oefeningen die ik doe (ben ook fanatieke manegeruiter, die het goed wil doen):
* Rondje met je ogen dicht rijden, er gaat meteen een gevoelswereld voor je open.
* In de draf tijdens het lichtrijden 2 passen hoog blijven dan weer zitten, 2 passen zitten etc, goed voor je evenwichtsgevoel.
* En ga eens doorzitten en dan proberen direct goed te gaan lichtrijden.
Als je zoekt naar topics over "benen niet stil kunnen houden" staan ook veel tips hoe je je houding kunt verbeteren.
Bovendien zijn er ook goede boeken te vinden die met plaatjes uitleggen wat de bedoeling is.
Bijv Anne Muller, "wat beweegt de ruiter"
Museler: "Te paard" (alleen in het 2e hands circuit).
Sally Swift: centered riding (niet gelezen maar schijnt een goed boek te zijn)
Hopelijk heb je er iets aan.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 09:16

@ Zitaswoon: Is lastig, onze bak heeft 1 kleine spiegel in de hoek, waarin je jezelf vanaf de lange zijde ziet naderen zeg maar, maar die is dus niet erg duidelijk voor dat soort dingen, ben ik bang.
Wat die geen grote dingen verwachten betreft, ik vind dat dat inderdaad helemaal klopt. Dat probeer ik inderdaad ook zo te doen in mijn rijden :)

@ Marinke: Goede tips, dankjewel. Denk dat je gelijk hebt wat betreft de aanpak van gewoon eerst even niet met andere dingen bezig gaan en alleen daarop focussen. :j

@ Miek2012: Oh jeetje :') Denk dat ik met ogen dicht echt tegen iedereen aan zou gaan botsen haha.

Die drie tips die je geeft zijn verder wel interessant, ga ik ook eens proberen :D Leuk, denk dat dat idd wel leerzaam is.

Op zich kan ik mijn benen volgens mij wel stil houden... m'n probleem met mijn houding zijn mijn handen. Ben er heel hard aan het werk maar ze doen telkens uit zichzelf dingen die ze van mij niet mogen :') Hou m'n linker altijd hoger dan m'n rechter, bijvoorbeeld. En ik merk bijvoorbeeld ook dat dat echt (negatief) effect heeft op hoe m'n paard gaat lopen. Dus ik merk misschien niet dat ik m'n hand omhoog doe, maar als ik ga voelen dat het paard minder fijn gaat lopen, misschien kan ik dan de conclusie trekken dat ik weer op m'n handen moet letten, haha. Maar goede tip, ik zal even kijken of ik wat interessante topics kan vinden.

Op het moment is het - door wederom financiële situatie - voor mij even niet moeilijk om allemaal boeken te gaan kopen, maar ik zal ze wel onthouden voor later :D

Thanks allemaal!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:21

met je ogen dicht voel je inderdaad veel meer.
En op dat moment zou je je eigenlijk ook niet moeten concentreren op sturen, maar alleen op voelen.
Dus een begeleider naast je die het paard leid, of beter nog, aan de longeerlijn. Kun je in alle gangen voelen zonder dat iemand zich uit de naad moet rennen haha :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 09:25

Dat is helaas dus een beetje problematisch in mijn situatie :) heb geen instructie die zich puur en alleen met mij bezig kan houden.
Zijn er manieren waarop dat binnen een groepsles wel toegepast kan worden zonder dat je meteen een ongeleid projectiel wordt? :') Of zal ik het dan bij kleine, korte stukjes moeten houden?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:34

hmm lastig!
Is het een idee om eens te horen of je lesgenoten er ook voor in zijn, en evt met z'n allen op de volte gaan zodat instructeur een oogje in het zeil kan houden?
'los' lijkt 't me eng..zeker met meerderen in de bak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:37

Kun je niet een bijrijdpaard/pony zoeken? Daar leer je doorgaans sowieso al meer van.
Daarnaast is het "ruitergevoel" iets wat je met de jaren moet verkrijgen, dat kun je niet zo 1 2 3 uit een boekje halen of snel even leren.
Op een manege is het nou vaak eenmaal zoals het is en daar valt dan momenteel niets aan te doen vrees ik.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 09:42

Bizzybijtje, zou ik erg graag willen, maar er zit hier vrij weinig in de buurt (centrum van Zwolle :Y) ) en ik heb er eigenlijk ook niet de tijd voor om meerdere malen in de week te rijden. Dat red ik nu gewoon niet naast m'n stage + werk, het in de zomer full time werken en daarna ook weer stage + werk. In het verleden heb ik wel een bijrijdpaard gehad en een leasepaard, allebei een paar keer in de week, en daar heb ik inderdaad veel van geleerd.

Ik snap meer dan wie dan ook dat het ruitergevoel iets is wat je met de jaren moet verkrijgen en dat je dat niet 1 2 3 leert. Maar daar hoor je me toch ook niet om vragen? Ik besef me dat terdege, maar ik vraag of er toch geen oefeningen zijn waarmee ik er zelfstandig mee aan de slag kan om er toch voor mezelf aan te gaan werken. Onze les biedt gelukkig erg veel vrijheid om je eigen ding in te doen, er wordt vrij weinig met de hele groep tegelijk gedaan. Dus naast de standaard beperkingen van het rijden in een groepsles kan ik vrij goed zelf experimenteren met dingen. Ik weiger me erbij neer te leggen dat ik niet goed zou kunnen leren rijden omdat ik in een manegeles rijd. Dat vind ik onzin.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:44

Als je zo nu en dan een privelesje neemt en dat dan in de vorm van een zitles aan de longe doet dan zal er vermoedelijk een wereld voor je opengaan. Desnoods, vanwege tijd en kosten, 1x per 2 maanden. Echt een aanrader!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:48

Ogen dicht idd :j Misschien kun je vooraf eea uitleggen en vragen om een braaf paard? Op zich lopen ze meestal hun rondje wel en als je een braaf paard hebt en je lesgenoten ook op brave paarden zitten (geen paarden die trappen oid mocht jij iets te dicht langs komen rijden) moet dat goed te doen zijn hoor.. Als iedereen dan een klein beetje rekening met je houdt kom je een heel eind lijkt me zo :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 09:49

Is het proberen waard idd :j thanks voor de tip, Amy.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:58

Aleeneh schreef:
@ Miek2012: Oh jeetje :') Denk dat ik met ogen dicht echt tegen iedereen aan zou gaan botsen haha.

Hoezo? Je paard heeft toch ook ogen? Die gaat heus niet ergens tegenaan lopen, vindt 'ie niet leuk.

Wat ik opmaak uit de OP is dat je je ruitergevoel wil ontwikkelen, hulde! Eerste vraag die ik dan stel: rijd je altijd/meestal op hetzelfde paard in de les?

Ik heb vorig jaar (met eigen paard) een instructrice getroffen die lesgeeft zoals jij (en ik :D ) zoekt. En er is inderdaad een wereld voor me opengegaan. Waar je denk ik in eerste instantie naar moet kijken is naar wat er nu minder goed gaat. Zo had mijn paard een afwijking naar links, als ik hem vroeg rechtuit te lopen ging hij steeds naar links (op een rechte lijn, dus geen wending) omdat ik er scheef op zat. Wat je denk ik in je achterhoofd moet houden zijn twee dingen:

- het paard heeft altijd gelijk. Dus als hij een oefening niet uitvoert wanneer jij die vraagt is dat niet zomaar. Het kan zijn dat hij het niet kan (fysiek of mentaal) of dat hij je niet begrijpt.
Als hij dingen doet die je niet vraagt vraag je die onbewust toch, net zoals ik mijn paard dus kennelijk vroeg om naar links te gaan.

- het paard kan alles. Alle bewegingen die we van een paard vragen wanneer we rijden kunnen (en doen) ze ook wanneer er niet iemand op zit. Ruiters kunnen paarden ook geen oefeningen of bewegingen aanleren. Anders zou elke drieganger kunnen leren tölten ;) Wat we wel kunnen is de bewegingen die een paard maakt beïnvloeden.
Daarnaast moeten we de hulpen die we geven zo logisch mogelijk maken voor een paard. Het is voor een paard niet logisch om stil te staan als er iemand aan het bit (teugels) zit, voor een paard is het veel logischer om dan harder te gaan lopen. Daarom vinden veel mensen dat ze een paard moeten leren dat die hulp betekent dat het paard stil moet staan.

Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om diep uit te ademen. Dat snapt een paard meteen, en is een heel effectieve hulp om halt te houden of een overgang terug te rijden.

Met je ademhaling kun je veel, als een paard in een wending uit draf valt moet je eens proberen om mee te ademen in het ritme van de drafpassen. Je paard zal het ritme dan volgen, en in draf blijven. Tenzij hij dat fysiek niet kan.

Wat je schrijft over dat je al aan het oefenen bent met je houding: dat is op zich heel leuk maar bedenk dat veel mensen, vooral vrouwen, niet helemaal aan het gewenste plaatje kunnen voldoen. Dus streef daar niet naar, ten eerste omdat het niet je doel is, je doel is om te leren voelen. Althans dat schrijf je. Ten tweede omdat je bij het streven naar de voorgeschreven houding daarover moet nadenken en denken staat altijd voelen in de weg. En ten derde omdat de voorgeschreven houding misschien niet gelijk is aan de voor jou optimale houding. Die is namelijk afhankelijk van de bouw van het paard, van die van jou en die van het zadel. Zo ontdekte ik op mijn brede paard met boomloos zadel en niet altijd meewerkende heupen ;)

Het állerbelangrijkste is dat je ontspant. Ontspan alle spieren die je kunt ontspannen zonder te vallen. Ontspan je voeten, ontspan je benen, ontspan je rug, ontspan je schouders, ontspan je armen, ontspan je nek, ontspan je gezicht. Als je zelf spierspanning hebt kun je veel minder makkelijk voelen wat het paard doet.

Met je ogen dicht rijden is trouwens een oefening die heel goed werkt, als je eenmaal wat hebt leren ontspannen. Hoeft maar en paar meter te zijn: draaf op de lange zijde eens aan (niet lichtrijden) met je ogen dicht. Ontspan daar bij je kont! Niet alleen voelt het heel anders aan dan je altijd al dacht maar je zult denk ik ook ineens een stuk beter doorzitten. En zodra je je ogen weer open doet zit je misschien weer te stuiteren, dus dit is een oefening die je regelmatig kunt herhalen zodat je beter leert zitten.
Of op de volte je ogen eens een stukje dicht doen. Wat doet het paard? Mijne gaat bij voorbeeld op voltes rechtsom héél kleine voltetjes maken. Waarom doet hij dat? Dat moet je je niet ter plekke afvragen, dan ga je namelijk denken. Voel wanneer je rijdt, beredeneer achteraf en pas wat je bedacht hebt toe de volgende keer dat je rijdt. Het duurt even voordat je dat kunt maar je kunt zo wel beter leren rijden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:00

Er zijn ook houdinginstructeurs die lessen op hun eigen paarden aanbieden. Bij jou in de buurt weet ik zo niemand, maar als je over eigen vervoer beschikt en wel een stukje wil rijden kan ik je in Drenthe en Friesland wel mensen (centered riding instructeurs) aanbevelen. :)

Een tip voor je armen: laat je bovenarmen ontspannen in een rechte lijn naar beneden hangen. Dat is de neutrale positie van je gewricht, van daaruit kan je ze net zover naar voor als naar achter bewegen en heb je een rustige armhouding. Je ellebogen in een knik en je handen rechtop.

Om te voelen wanneer het binnenachterbeen in de lucht is focus je op de schommeling in je eigen lijf. Je beweegt in stap bij iedere pas naar voren en iets opzij. Als je naar het buitenoor schommelt is het binnenachterbeen in de lucht en kan je het beïnvloeden door te drijven met je binnenkuit. :)

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:10

Helemaal mee eens met koper. Dat met ogen dicht rijden gewoon doen *\o/* , vertrouw je paard, waarom zou hij tegen een ander paard of muur aanlopen? Als hij wel gekke dingen doet mag je echt wel weer je ogen open doen hoor ;). In eerste instantie blijf je gewoon op de hoefslag als dat ok voelt kan je later in andere oefeningen dit ook doen. En voor de anderen is dit trouwens ook een goeie oefening, dus waarom niet met zijn allen. Op mijn vorige manege deden we dit met zijn achten in een 20x40 bak. Succes!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 10:13

Koper schreef:
Aleeneh schreef:

Hoezo? Je paard heeft toch ook ogen? Die gaat heus niet ergens tegenaan lopen, vindt 'ie niet leuk.

Klopt. Da's ook gewoon iets wat in m'n eigen koppie zit waardoor ik mezelf zou gaan spannen als ik erop zit, denk ik. In de praktijk zou het vast wel loslopen, maar da's een knop die om moet.

Citaat:
Wat ik opmaak uit de OP is dat je je ruitergevoel wil ontwikkelen, hulde! Eerste vraag die ik dan stel: rijd je altijd/meestal op hetzelfde paard in de les?

Klopt. Nee, ik rij niet altijd op hetzelfde paard in de les. Er wordt wel rekening gehouden met mijn voorkeuren, zodat ik, als het uitkomt, meestal wel op hetzelfde paard rij. Op dit moment betekent dat in de praktijk, dat ik voornamelijk op twee verschillende paarden rij.

Citaat:
- het paard heeft altijd gelijk. Dus als hij een oefening niet uitvoert wanneer jij die vraagt is dat niet zomaar. Het kan zijn dat hij het niet kan (fysiek of mentaal) of dat hij je niet begrijpt.
Als hij dingen doet die je niet vraagt vraag je die onbewust toch, net zoals ik mijn paard dus kennelijk vroeg om naar links te gaan.

Mee eens.

Citaat:
Wat je schrijft over dat je al aan het oefenen bent met je houding: dat is op zich heel leuk maar bedenk dat veel mensen, vooral vrouwen, niet helemaal aan het gewenste plaatje kunnen voldoen. Dus streef daar niet naar, ten eerste omdat het niet je doel is, je doel is om te leren voelen. Althans dat schrijf je. Ten tweede omdat je bij het streven naar de voorgeschreven houding daarover moet nadenken en denken staat altijd voelen in de weg. En ten derde omdat de voorgeschreven houding misschien niet gelijk is aan de voor jou optimale houding. Die is namelijk afhankelijk van de bouw van het paard, van die van jou en die van het zadel. Zo ontdekte ik op mijn brede paard met boomloos zadel en niet altijd meewerkende heupen ;)

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik ben niet bezig mezelf een houding aan te leren volgens het boekje, maar met een functionele houding waarmee ik zoveel mogelijk in evenwicht/balans zit. Ik weet van mezelf dat ik fysiek mijn hakken bijvoorbeeld niet ver kan uitdrukken, dus daar doe ik ook absoluut geen moeite voor. Ik vind het wel belangrijk dat ik vooruit kijk, zodat ik niet voorover val, bijvoorbeeld. Ik zoek naar een houding waarmee ik ontspannen kan zitten en mijn paard ontspannen kan lopen.

Citaat:
Het állerbelangrijkste is dat je ontspant. Ontspan alle spieren die je kunt ontspannen zonder te vallen. Ontspan je voeten, ontspan je benen, ontspan je rug, ontspan je schouders, ontspan je armen, ontspan je nek, ontspan je gezicht. Als je zelf spierspanning hebt kun je veel minder makkelijk voelen wat het paard doet.

:D Goed, dan zijn we dat dus idd met elkaar eens.

Citaat:
Met je ogen dicht rijden is trouwens een oefening die heel goed werkt, als je eenmaal wat hebt leren ontspannen. Hoeft maar en paar meter te zijn: draaf op de lange zijde eens aan (niet lichtrijden) met je ogen dicht. Ontspan daar bij je kont! Niet alleen voelt het heel anders aan dan je altijd al dacht maar je zult denk ik ook ineens een stuk beter doorzitten. En zodra je je ogen weer open doet zit je misschien weer te stuiteren, dus dit is een oefening die je regelmatig kunt herhalen zodat je beter leert zitten.
Of op de volte je ogen eens een stukje dicht doen. Wat doet het paard? Mijne gaat bij voorbeeld op voltes rechtsom héél kleine voltetjes maken. Waarom doet hij dat? Dat moet je je niet ter plekke afvragen, dan ga je namelijk denken. Voel wanneer je rijdt, beredeneer achteraf en pas wat je bedacht hebt toe de volgende keer dat je rijdt. Het duurt even voordat je dat kunt maar je kunt zo wel beter leren rijden.

Ik hoor het van zo veel verschillende mensen, dus ik ga hier zeker mee aan de slag :) Merci.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:33

Ah, dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen. Functioneel en ontspannen zitten lijkt me een mooier streven dan zitten volgens het boekje. En inderdaad kijken waar je heen rijdt. En er eens bij stil staan of je dat altijd wel doet. Zo heb ik te horen gekregen dat ik omlaag kijk als ik vanuit stilstand wil wegrijden en dat is bij mij een zeer hardnekkig iets.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 10:43

Ik ben van mezelf een beetje scheef. Als ik gewoon normaal op m'n stoel zit heb ik altijd mijn hoofd een beetje gekanteld. Valt niet op, behalve als ik bij de kapper zit en die probeert recht te knippen :Y) Maar ik doe dat dus ook op het paard. M'n hoofd een beetje scheef gekanteld naar links, m'n linkerhand iets hoger dan m'n rechter, enzovoorts. Ik merk het niet van mezelf, ik zie het van mijn hand zelfs niet als ik er bewust naar kijk. Maar ik merk wél dat mijn paard er anders van gaat lopen als ik het doe. En dat liet het kwartje vallen dat ik misschien minder op mezelf moet focussen en meer op de reacties van mijn paard en hoe hij op mij reageert, want dat kan me minstens zoveel vertellen. Als ik netjes zit, ontspant hij in zijn lijf, maar breng ik mijn linkerhand teveel omhoog dan spant hij zich aan in zijn kaak en rug. Is een goede graadmeter van mijn eigen houding.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:45

Precies. De reacties van het paard zeggen veel over wat jouw lichaam doet. Helemaal als je van verschillende paarden dezelfde reactie krijgt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:49

Paardrijden moet je leren in de praktijk, maar ik zag hier ook wat boeken voorbij komen die werden aangeraden. Ik snap dat je niet een hele boekenkast vol gaat kopen, maar wat ik zelf wel eens doe is dat ik gewoon de bibliotheek binnen stap en kijk of ze dat boek hebben en anders wat er verder staat. Die boeken hoef je niet perse te lenen namelijk (daarvoor moet je wel lid zijn), je mag ze ook gewoon in de bibliotheek zelf doorlezen (en daarvoor hoef je geen lid te zijn)! En de bibliotheek is een openbaar gebouw, daar mag je gewoon naar binnen heen ook al ben je geen lid ofzo. ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 10:51

Goede tip, Marinke :) Had ik nog niet eens aan gedacht.

En dat is dus inderdaad precies waarom ik dit topic heb aangemaakt, Koper :j ik wil beter naar mijn paard leren luisteren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:23

Voelen komt na ontspanning, ontspanning komt na evenwicht:

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.