Paardrijden met een maatje meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:03

Beste bokkers,

Ik heb een vraagje, n.a.v. mijn priveles afgelopen woensdag. Als het topic verkeerd staat, mag het verplaatst worden.

In de privelessen van elk een half uur, rijd ik Lasco, mijn grote topper. Nu heb ik 1 topic genaamd "leren galopperen". Dit topic is nu niet meer relevant, omdat we nu weer een stukje verder zijn. Hoewel het galopperen nog niet fijn lukt.

Daarom ook dit topic. Het was 29 mei, na de les vroeg ik mijn instructrise of ik niet aan de longeerlijn mocht galopperen. Het was wel een goed idee zei ze. Afgelopen woensdag na een stukje gedraaft te hebben, mocht Lasco halsstrekken in de stap. Mijn instructrise kwam naar mij toe en vertelde dat ze er nog eens over na had gedacht, om aan de longe te galopperen.

Het bleek toch geen goed idee te zijn. Waarom? Dit komt door mijn overgewicht en dat ik de juiste balans nog niet heb en daardoor Lasco uit balans haal. Daarom kan ik Lasco niet in galop houden en weigert hij soms te galopperen. In ieder geval, ik krijg hem dan niet in galop. Mijn instructrise helpt dan met de longeerzweep. Het is dus niet eerlijk tegenover Lasco om aan de longeerlijn te galopperen met mij op zijn rug.

Ik weeg 94 kilo, ben 1,72 lang en ben ook bezig om af te vallen. Nu zal ik niet de enige zijn met een maatje meer te paard. Maar hoe doen jullie dat dan.. galopperen met een maatje meer? Niet banketstaaf bedoelt hoor. Maar ik hoor graag ervaringen en tips. Afvallen doe ik voor mijzelf, mijn gezondheid en ook voor de paarden! Voor Lasco en voor de frieze merrie Doutzen, die mag max 60 kilo dragen. En ik hoop als ik 75-80 weeg ik op Doutzen mag aangezien Lasco 85 kilo max mag dragen.

Groetjes,
Lasca!

p.s willen jullie wel lief blijven? *\o/* :')

X_Linz_X

Re: Paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:06

ik ben van mening dat een slanke ruiter zijn/haar paard ook in de weg kan zitten. Het is wel zo dat als je al niet zo'n goede zit hebt, en je bent zwaar, dat het elkaar versterkt. Maar het is onzin om te zeggen dat je door overgewicht niet mag galoperen. maar ik heb even een vraag over je fries. Hoe kom je erbij dat zij maar 60 kg mag dragen? zegt de da dit of..?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:07

Wat is precies je vraag

Edit: oke heb het algezien, volgens mij heeft het niet zo zeer met gewicht te maken maar meer met balans?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:10

De fries is niet van mij. Het zijn manegepaarden. Ik mag wel galopperen hoor maar niet aan de longeerlijn. Dus alleen op de hoefslag, enkel zijn dit maar 2 a 3 galoppassen omdat ik Lasco niet in galop kan houden, reden staat in OP.

Mijn vraag is hoe de ande ruiters met een maatje meer dat doen, hun paard in galop houden zegmaar.

TinkerLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:12

Ik ben ook zwaarder dan dat ik wil maar ik kan gewoon galopperen.Ik galoppeer ook op een fries.Het lukt me zelfs op een fjord en haflinger.je moet niet denken ik kan met niet omdat ik overgeicht heb.maar je moet denken overgeicht of niet ik kan het.dat helpt echt.daardoor lukt het mij ook.als je wilt weten hoe lang en hoe zwaar ik ben pb je maar.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:16

Ik blijf dit de meest rare reden vinden die ik ooit gehoord heb :S

Ga even terug naar de tijd van de ridders, denk je dat die alleen stapten? (Zeg niet dat dit goed is; maar deze paarden konden ook gewoon in galop hoor!)

Ik vind zelf aan de longeerlijn rijden vreselijk :+ dus ik zou het niet erg vinden... Ik zou bijna zeggen "ga op zoek naar een andere instructrice"; voor mijn gevoel is dit een rijtechnisch probleem en heeft het niet direct met je gewicht te maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:19

Lasco "kan" niet galopperen door 2 redenen; 1 mijn overgewicht en 2; door mijn balans. Hierdoor trek ik hem uit zijn evenwicht/balans. Het is een heel eerlijk paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:20

Lianne86 schreef:
Ik blijf dit de meest rare reden vinden die ik ooit gehoord heb :S

Ga even terug naar de tijd van de ridders, denk je dat die alleen stapten? (Zeg niet dat dit goed is; maar deze paarden konden ook gewoon in galop hoor!)

Ik vind zelf aan de longeerlijn rijden vreselijk :+ dus ik zou het niet erg vinden... Ik zou bijna zeggen "ga op zoek naar een andere instructrice"; voor mijn gevoel is dit een rijtechnisch probleem en heeft het niet direct met je gewicht te maken :)

Ik wil nog even reageren op aan de longeerlijn rijden. Dit wilde ik zodat ik nergens aan hoefde te denken, en doordat mijn instructrise heb dan in galop houdt. Dan zou ik beter het gevoel en ritme van de galop te pakken krijgen. En om van daaruit verder te leren en zelfstandig te kunnen galopperen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:21

Dit heeft inderdaad niet met overgewicht te maken. Heb eventjes gekeken op je profiel en de paarden waar je op zit, zouden je gewoon moeten kunnen dragen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:23

Ik weeg ook rond de 90 kilo, maar geen enkel paard heeft last van mijn gewicht. Nu rij ik niet op de hele iele paardjes. Maar ik zit ze absoluut niet in de weg. Wel rij ik al ruim 12 jaar. Maar volgens vele op bokt zou ik op geen enkel paard kunnen. Maar ik bemoei mij nooit met die discussies en rij er vrolijk op door. ]

Als er nou een volwassen man van 90 kilo op kan, dan kan ik het ook.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:25

Wat ik dan niet snap, waarom ze met een longeerzweep achter je aan gaat. Dan ga je toch oefeningen doen om je balans beter te krijgen.... Waarom mag het dan wel? Want als jij niet je balans kan houden, ben jij er nog niet klaar voor, dus zouden jullie je daarop moeten richten en niet op een paard in galop jagen :S

(Even serieus... als je kijkt naar sommige springruiters... grote mannen die dat gewicht ook wel halen :))

Longeerlijn --> rondje, als je op een volte zit en blijft zitten is de kans groter dat je naar binnen gaat hangen. Ik snap jouw punt van voordeel daarin wel hoor ;) maar dat is de reden dat ik het vreselijk vind ;) dat je zo snel naar binnen gaat hangen automatisch (hangt er ook af hoe groot iemand de volte maakt hoor... Maar ik ken ook iemand die tijdens het lessen vooral voltes laat rijden etc. En 90% van haar ruiters, zit gewoon altijd naar binnen te hangen en scheef :')

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:25

Lasca_1987 schreef:
Lasco "kan" niet galopperen door 2 redenen; 1 mijn overgewicht en 2; door mijn balans. Hierdoor trek ik hem uit zijn evenwicht/balans. Het is een heel eerlijk paard.

Jouw balans zal de reden zijn dat het paard uit de galop valt, echt je gewicht niet hoor. Probeer gewoon thuis wat evenwichtsoefeningen te doen waardoor je balans verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:26

love_western schreef:
Ik weeg ook rond de 90 kilo, maar geen enkel paard heeft last van mijn gewicht. Nu rij ik niet op de hele iele paardjes. Maar ik zit ze absoluut niet in de weg. Wel rij ik al ruim 12 jaar. Maar volgens vele op bokt zou ik op geen enkel paard kunnen. Maar ik bemoei mij nooit met die discussies en rij er vrolijk op door. ]

Ja, kijk. Jij hebt al ruim 12 jaar ervaring en mijn niveau is zegmaar beginners. Heb vroeger ook gereden. Het verschil met vroeger (10erjaren) en nu schijnt dat mijn balans anders is en dat mijn overgewicht in de weg zit. Waardoor ik Lasco uit balans trek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:32

Lasca_1987 schreef:
love_western schreef:

Ja, kijk. Jij hebt al ruim 12 jaar ervaring en mijn niveau is zegmaar beginners. Heb vroeger ook gereden. Het verschil met vroeger (10erjaren) en nu schijnt dat mijn balans anders is en dat mijn overgewicht in de weg zit. Waardoor ik Lasco uit balans trek.

Iedere beginner heeft moeite met balans. Heeft overgewicht niks mee te maken. Een man van 90 kilo is hetzelfde als wij met overgewicht.

Maar kinderen denken wel minder na over de gevolgen dan volwassenen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:35

Als het niet gaat aan de longeerlijn vind ik het heel goed dat de instructrice aangeeft hoe dat komt. Fijn dat je wilt afvallen. Dat gaat het rijden veel fijner maken.
Misschien dan toch de komende tijd werken aan balans in stap en draf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:36

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:37

ik denk dat de enige reden dat het galoperen niet lukt je balans is en weinig te maken heeft met je gewicht.
een lichter iemand kan ook een paard uit balans trekken waardoor het galoperen niet lukt.
ik heb ook een tijdje iets van 95 kg gewogen en heb met niet een paard moeite gehad met galoperen.
ik heb zelf een sterke grofgeboude E-pony dus niet een groot paard en zelfs hij heeft nog nooit moeite gehad met mijn gewicht (ik weeg al een tijdje geen 95kg meer hoor, ik wil ook niet meer zo zwaar worden al ben ik voor mijn lengte nog steeds te zwaar).
jij hebt het nadeel dat je leert paardrijden terwijl je zo zwaar bent terwijl denk ik de meeste zwaardere mensen dat al leerde toen ze nog niet zo zwaar waren.
ik denk eigenlijk dat je een andere manege of iig een andere instructrise moet zoeken die jou niet zo naar beneden haalt want daar zit imo het grootste deel van jou balansprobleem, je voelt je onzeker door je gewicht, je instructrise benadrukt dat nog even waardoor jij je probeert lichter te maken tijdens de galop waardoor je juist uit balans raakt en je paard tegenwerkt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:43

Lasca_1987 schreef:
http://m.youtube.com/index?client=mv-go ... LVwmn7fPVY Dit is het meest recente filmpje van mij op Lasco galopperen. Kanaal; TheLatvfan

Poeh, ik viel bijna in slaap van zijn tempo.
Sorry maar zo kan ik ook niet galoperen, hij is totaal niet aan het been, niet voorwaarts.

Heeft mi niets te maken met jouw gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:48

Barbar, ik kan niet ontkennen nadat ze me erop aangesproken had, dat ik me k.u.t voelde. In mijn 10erjaren heb ik ook paardgereden. Toen was ik niet zo zwaar als nu en ik kan welzeggen dat het rijden toen beter en fijner ging / was als nu. Naar een andere manege? Nee ik wil mijn topper echt niet missen, hij betekend zoveel voor mij! Met de 2e onderlinge westrijden zijn we in de Bklasse, van de 2 deelnemers :+ zelfs eerste geworden!

Afgelopen woensdag probeerde ik hem ook in galop te houden.. maar nee meneer wilde niet. Zondag weer les en mn zus gaat mee voor beeldmateriaal!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:51

ik snap dat je lievelingspaard niet wil missen, is er niet op de zelfde mange een andere instructrice die je les kan geven?
dat je in je tienerjaren ook hebt paardgereden hoeft niet te betekenen dat je nu niet opnieuw hoeft leren paard te rijden, kinderen hebben minder angst en zien minder gauw gevolgen ergens van in waardoor dingen allemaal wat makkelijker gaan als je dan jaren niet meer hebt gereden is er natuurlijk wel wat blijven hangen maar je kijkt anders tegen dingen aan waardoor je dingen opnieuw moet leren.
als er geen andere instructrice is kan je haar miss een keer zeggen dat je nou wel weet dat je zwaar bent maar ze je daar niet mee helpt je balans te vinden.
Laatst bijgewerkt door barbar op 09-06-13 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:55

Wat leuk om jou hier tegen te komen Martine! (even in je profiel gespiekt)

Ook ik zat te denken aan de optie een andere instructrice in te schakelen als dat mogelijk is. Dit bevordert je zelfvertrouwen niet echt en dat kan je niet gebruiken.

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:56

probeer een ander paardje, in combinatie met een andere instructrice (desnoods op een andere manege) ik weeg rond de 85 kilo, maar mijn KWPNmerrie (die ook niet al te breed is) heeft nergens last van. je moet de juiste instructrice hebben, die JOUW lichamelijke problemen ziet, of het dan aan je balans of aan je gewicht ligt, ziet zij het wel. probeer desnoods bij je eigen instructice een zit-training, hier rij je zonder stijgbeugels en voel je zelf ook beter je balans aan

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:59

Neem des noods op een andere manege een paar "zitlessen" etc. :) Je hoeft je paardje niet per se op te geven... Maar ik vind het ronduit lomp dat ze zoiets zegt en raar dat ze dan wel met een longeerzweep erachter aan gaat als ze eerst gaat zeggen "paard kan niet galopperen door jou" :S

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:02

Lasca_1987 schreef:
Barbar, ik kan niet ontkennen nadat ze me erop aangesproken had, dat ik me k.u.t voelde. In mijn 10erjaren heb ik ook paardgereden. Toen was ik niet zo zwaar als nu en ik kan welzeggen dat het rijden toen beter en fijner ging / was als nu. Naar een andere manege? Nee ik wil mijn topper echt niet missen, hij betekend zoveel voor mij! Met de 2e onderlinge westrijden zijn we in de Bklasse, van de 2 deelnemers :+ zelfs eerste geworden!

Afgelopen woensdag probeerde ik hem ook in galop te houden.. maar nee meneer wilde niet. Zondag weer les en mn zus gaat mee voor beeldmateriaal!

Dat ie op het filmpje niet wil galoperen heeft niet zozeer te maken met je overgewicht als tja.. ehhh nog niet zo goed kunnen rijden
en in onbalans zitten.
1. paard is totaal niet voorwaarts en aan het been, valt nog net niet in slaap.
2. als je wilt gaan galoperen ga je doorzitten, maar dat kan je zo te zien nog niet zo goed, je gaat te ver achterop het zadel zitten
en laat hem het zelf uitzoeken en beweegt tegen de beweging in. En geeft geen duidelijke galop hulp op het juiste moment.
3. kan niet goed zien wat voor schoeisel en broek je aan hebt, maar op het eerste gezicht lijkt me dat geen veilige combi.
(beeld heel wazig)

Kortom, zie hier andere problemen dan je gewicht, maar wel oplosbare problemen met wat goede les.
Uiteraard is een vlo van 40 kilo die uit balans zit minder lastig dan iemand van 90 kilo, dat moge duidelijk zijn.
Als ik een rugzak draag met half literflesje cola erin is dat ook makkelijker dan 6 pakken melk ;)
Echter hier zie ik vooral rijtechnisch nog een berg werk.
En als de manege dat niet ziet, dan is dus het probleem dat zij geen les kunnen geven, want dat is zien en kunnen vertellen wat iemand
anders moet doen op een begrijpelijke manier.

edit..
Voorwaarden voor galop.
Een voorwaarts paard dat reageerd op de hulpen.
Als je dan wilt gaan galoperen denk dan eerst goed na wat je gaat doen.
Doorzitten is iets wat veel mensen doen, maar als je dat nog niet goed kan is eventueel aanspringen vanuit lichtrijden ook een optie,
maar dat vereist weer andere handigheid.
Voorbereiding is alles.
Dus voor de korte zijde ga je doorzitten, je hebt dan 2 hoeken om eventueel aan te springen, ga niet hele einden doorzitten.
Let op je benen, nu ga je meteen in soort stuiterende stoelzit zitten (benen naar voren en te ver met je achterste op lepel van het zadel)
en vervolgens zwerven je benen overal.
Aanspringen op de simpele manege manier uitleg (doe het zelf anders, maar neem aan dat Lasco het hierop doet)
Doorzitten voor de bocht van de korte zijde (niet te lang van te voren)
Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel.
Binnenhand iets van de hals, buitenteugel eraan.
Doordrukken met je binnenbeen en hopla je hebt galop.
Vervolgens netjes stil blijven zitten, niet duwen met je zit, wel je been eraan houden maar in principe stil.
Mis bij jou een nette voorbereiding en de galop hulp.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 09-06-13 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:02

Je gewicht is echt niet de reden dat een paard niet in galop kan blijven hoor! Je gebrek aan ervaring en balans kan daar echter wel voor zorgen.

Mijn lesgever weegt ongeveer 90 kg en hij rijdt zonder enig probleem op mijn E-pony, en hij slaagt er in om mijn pony perfect nageeflijk en verzameld te laten lopen dus het lijkt me niet dat het gewicht een probleem is.

Als je je paard nog niet in galop kan houden is dat misschien omdat je er eigenlijk nog niet klaar voor bent. Volgens mij kan je beter nog wat verder oefenen aan je balans, misschien eens een paar zitlesjes nemen?