paard is ingereden.. en dan..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

paard is ingereden.. en dan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 11:05

Beste bokkers,

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen..

Je hebt een jong (dressuur)paard die wordt zadelmak gemaakt.. en dan?

Hij/zij kent de stap, draf en galop en ook het stuur en de rem zit er op.

hoe bouwen jullie dit verder uit?
Ik ben benieuwd!

Ik zelf heb nu een bijna 4 jarige merrie, nu 3 maandjes ohz.
(rijden 3 x pw 20 minuutjes)

Ik denk dat ik nu wel ken zeggen dat ze ingereden is, ze kent stap, draf galop kan sturen en remmen.
Elke rit nu is een soort van herhalen enbevestigen.. ik stap, draf en galopeer en rij wat figuurtjes..
probeer stukken op de binnen hoefslag te rijden om haar recht over de eigen benen te laten lopen
aan het einde doe ik vaak ook een stukje halsstrekken mee pakken.

Wat leren jullie na het zadelmak maken/inrijden. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Brand los!

Sorry als het verkeerd staat.. kon geen betere plek vinden..

catzkillz

Re: paard is ingereden.. en dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:09

Denk dat je dan moet gaan kijken waar je ambities liggen. Wil je proefjes gaan rijden? Zo ja, bekijk dan de oefeningen die daar worden gevraagd en werk daar samen met paardlief aan.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:12

Vervolg stap is bij mij de aanleuning opzoeken. Ontspannenheid en stukje recht richten.
voltes rijden openen en sluiten, niet te klein maken want ze zijn nog zo jong. Pasjes verruimen en weer sluiten ook mondjes maat. Proberen aan de teugel te rijden door zoeken en spelen met aanleuning.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:14

Aanleuning is er bij mij al wel steeds, gaandeweg probeer je die wel constanter te krijgen door het opbouwen van kracht, balans en souplesse.
Ik volg de opbouw zoals die ook in de proeven zit qua aanleren van nieuwe oefeningen, verder probeer ik het paard steeds beter te bevestigen, sneller aan de hulpen, soepeler maken en gaandeweg verder in de richting van hoofdhouding zelf kunnen plaatsen, paard rechtrichten, paard meer kunnen verzamelen.
Je ontdekt vanzelf de sterkere en zwakkere kanten wel van je paard.

En dan kun je nog multidisciplinair gaan werken, ontwikkelen bij het springen, verkeersmak maken, ...

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:06

Ik ben zelf ook bezig met een jong dier. Jaartje jonger dan die van jou. 3 jaar en nu net 1 maand geleden de eerste keer het zadel op gehad.

Ik wil haar al volledig over het ruggetje laten lopen. Bovenlijn trainen.
Ben dus ook al bezig met wat overgangen, wat tempowisselingen, rechtrichten, voltes en af en toe een pasje opzij voor een eenzijdige kuitdruk. Dat moet ze immers buiten ook kunnen als er bijvoorbeeld een paaltje in het wegdek staat of iets.
Gewoon spelenderwijs, hoeft echt nog niet perfect te wijken.

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:10

als ik jou was zou ik lekker beginnen met de aanleuning en aan de teugel proberen te lopen, is ook heel goed voor de spieren, jong geleerd is oud gedaan :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:17

Anouskax schreef:
als ik jou was zou ik lekker beginnen met de aanleuning en aan de teugel proberen te lopen, is ook heel goed voor de spieren, jong geleerd is oud gedaan :)

Deze opmerking zou ik maar als ongelezen beschouwen. Duidelijk niet echt verstand van jonge paarden beleren....
Aanleuning komt vanzelf als de rest voor elkaar is......
Ik zou inderdaad kijken waar de ambities liggen. Als je proeven wilt gaan rijden zou je daar kunnen kijken (wellicht een oefenwedstrijd inschrijven om te kijken welke problemen je tegen komt)
Maar als je bijv. richting Pavo Cup of iets gaat trainen, dan doe je er als ruiter vaak alles aan om de gangen zo optimaal mogelijk te verbeteren.
Verder hangt het heel erg per paard af. Een paard die heel veel balans heeft, en makkelijk alles aanneemt, begin ik eerder met oefeningen spelenderwijs oppakken dan een paard met weinig balans.
Ik vind dat een paard die het werk snel leert, moet je ook niet te lang "vervelen" met iets wat hij al kent. Ik denk dat je paarden fris tussen de oren moet houden door het werk uitdagend (zonder overbelastend!) te houden.

Buitenrijden vind ik voor jonge paarden ook altijd erg goed (in het begin vaak geestelijk erg vermoeiend voor ze). En eventueel wat conditioneel werk is ook goed voor de afwisseling.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:20

Inderdaad, jong gleerd is oud gedaan. Maar... hoe doe je het???
Ga je het paard dwingen of leer je het paard direct al mooi met aanleuning te lopen. Met 2 benen naar een stille hand rijden en daar belonen door lucht te geven.
Als je dat aanleert is het stapje naar de echte aanleuning dichtbij. Dan leert het paard al mooi over 4 benen te gaan met een mooi aangespannen bovenlijn. Dan krijgt het paard geen last van een onderhals, weggedrukte rug en weet het paard dat met aanleuning lopen geen straf is. Geen geruk in de mond.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:31

Ik leer mijn paarden vaak al nageeflijk lopen aan de dubbele longe.
eerst leer ik ze zonder longeerlijn (wij hebben een cirkel) goed voorwaarts lopen (zonder iedere keer hulpen te moeten geven, want daar streef je met rijden ook naar. Een paard die uit zichzelf blijft lopen totdat er een hulp voor langzamer of harder/sneller komt.)

Als ze dat kennen longeer ik ze met longeerlijn, zodat ze al een klein beetje druk leren kennen. (dit kan alleen in een cirkel, als wij geen cirkel zouden hebben zou ik altijd beginnen longeren met kaptoom)
Vervolgens gaat er een keer de dubbele longe aan. In het begin gewoon rechtstreeks van het bit door de longeersingel naar mijn handen. Als ze dan wat sturen kennen, en de rem wat kennen, doe ik de lijnen van het bit naar onder tussen de voorbenen. Zodat ze leren, dat als ik vanaf nu een beetje druk geef, het de bedoeling is dat ze naar beneden gaan. Dit hebben ze vaak binnen een paar rondjes door. Hierna eindig ik altijd weer zoals ik begon, dus de lijn alleen vanaf het bit door de singel (ringen zijkant) om te kijken of ze het begrepen hebben.
Nu kennen ze in ieder geval het begrip nageven. (niet te verwarren met aanleuning!).
Aanleuning komt nu vanzelf als je verder in het werk komt.

(en dit is natuurlijk echt een verkorte versie, ieder paard is anders)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:35

Langs de weg/bos en heeeeeel veel rechte kilometers maken! Zo min mogelijk in zo bak, is toch verschrikkelijk saai voor zo jonkie om 3 keer per week weer in die bak te lopen.. Langs de weg/bos/buiten houd ze veel frisser en associëren ze niet gelijk wanneer je met zadel aankomt dat ze weer de bak in moeten!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:38

ik lees ook even mee,
heb zelf een 6jarige die nog steeds vrij groen is wegens omstandigheden.
maar merk dat het een beetje blijft hangen bij stap, draf galop en wat sturen, ze is gauw lui en merk dat ik er dan redelijk vlot mee stop..
dus ga even volgen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:42

Luf_Midnight schreef:
ik lees ook even mee,
heb zelf een 6jarige die nog steeds vrij groen is wegens omstandigheden.
maar merk dat het een beetje blijft hangen bij stap, draf galop en wat sturen, ze is gauw lui en merk dat ik er dan redelijk vlot mee stop..
dus ga even volgen

Dan zou voor jou conditietraining (inderdaad het liefste buiten!) zeker een optie zijn. Anders blijf je in het cirkeltje hangen.
Als een paard meer conditie heeft, en uit zichzelf blijft lopen, kun je veel eerder nieuwe dingen oefenen en werken aan een fijne aanleuning.
Conditietraining moet je even op internet wat over lezen hoe je dat het beste op kunt bouwen. Maar is wel echt horloge werk als je het goed wilt doen (liefst in combinatie met heuvels/afdalingen en een hartslagmeter).

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 10:41

kwa nageefelijkeheid doet ze het goed (voor de tijd dat ze ohz is), deed ze eigenlijk al na de 5e keer er op, ineens uitzich zelf.
Ook vrij constant.. uit eindelijk moet de neus er nog meer uit ect.
voor de geintreseerde, dit was ong. 6 weken ohz
http://youtu.be/gRmm3MEJ0hE

ik ben er nu aan de hand buiten verkeersmak aan het maken, binnenkort maar er is op met een gevorderd buitenrijpaard erbij :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:16

Ziet er toch super uit! ik denk dat je deze houding even aan moet houden, en moet beginnen met sterker maken, wat klein schakelwerk etc. Ik vind dat als ze zo fijn in de aanleuning lopen, je dit even moet bevestigingen voor je ze in allerlei andere houdingen gaat zetten.
Als je ze namelijk te lang maakt, en dan gaat schakelen, krijg je dadelijk een paard die op de voorhand gaat lopen. Het belangrijkste is dat een paard in je hand durft te "leunen" zonder te gaan hangen....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:18

Mijn dochters haf wordt nu ingereden, en de persoon die hem in rijd komt ook bij de wei om les te geven.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:23

Lekker aan de slag gaan met figuren, buigen en rechtrichten! Elk paard is een beetje scheef en nu heb je mooi de tijd om te beginnen met het rechtrichten en lenig maken van je paard.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 12:24

@sky as, thanks!
Ik heb het topic niet zozeet gestart voor tips hoe ik het beste verder kan gaan
maar gewoon omdat ik nieuwsgierig ben hoe andere dat doen enzo hihi
gewoon beetje ervaringen uitwisselen ect.
(al zitten er wel dingen bij die zeker een goede tip zijn :P)

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:28

@luwaniej1, ziet er keurig uit!!!! Ik zou zeker lekker doorgaan met de basis en steeds wat dingen ongedwongen proberen. Kijken hoe fijn het diertje meewerkt.
En zo spelenderwijs alles uit te bouwen.

Wat wil je gaan doen met Ebbeny? Als ik naar je onderschrift kijk dan vermoed ik dressuur en dan ben je erg goed op weg met een mooie basis te leggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:30

Ik heb je filmpjes bekeken, een mooi paard maar ik zou toch van voren wat meer lengte willen zien en een iets hoger tempo. Het ziet er zo op het oog wel netjes uit maar ze loopt redelijk kort en dat mag en kan ruimer. Ook dan veel figuren rijden en niet over de hoefslag en dan zo af en toe even oppakken, voltes openen en sluiten en vooral van achter naar voren rijden. Het lijkt alsof ze de motor achter nog niet echt gevonden heeft.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:31

Daar kan ik me wel in vinden bigone. Van mij mag de motor nog wel wat meer draaien. Achterbeen mag iets meer gestimuleerd worden.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 12:49

Ik wil idd dressuur wedstrijden gaan doen
en af en toe een sprongetje (+/- 60cm hoger durf ik niet hahaha)
en af en toe een buitenritje
maar voorop de dressuur

Ik zal kijken of ik vd weer iets kan filmen.. dit is al weer 2 maanden oud.
ze heeft sinds 2 weken door aan de longeerlijn dat ze ook kan verruimen/strekken
als ik dan dat been werk zie (L)
maar onder het zadel moet de moter idd meer draaien.
maargoed alles op zijn tijd, ik heb alles behave haast :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:51

Nageeflijkheid, respect voor je binnen/buitenbeen, pasje opzij, dit uitbrijden naar pasje schouder binnen etc tec, zo is hoe ik t doe, en de paarden die ik rij reageren hier super op. (:

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:59

Ik sta net even verder met mijn bijrijd merrie. Toen het stuur erop zat, was de ontspanning bij ons nog ver zoek. Wanneer alles wat constanter werd ben ik begonnen met achtjes rijden, gebroken lijnen en binnenhoefslag. Stilletjes aan de slangevoltes mee genomen en de vele overgangen stap - draf - stap... En nu zitten we aan het schakelen voorwaarts en terug en af en toe nemen we eens het wijken mee.

Vooral rijden op je gevoel ;) mijn paardje was eerder naar de loperige kant toe, dan doe je kleine dingen anders dan met een paardje met meer ontspanning ;)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:33

Ja, hier nog één ingereden *\o/*

Heb er denk rond de 10 x op gezeten. Ben bezig met rijden in 1 tempo en contact constant houden. Als ze voorwaarts is zakt ze er dan vanzelf stukken in.

Die van mij is 3, dus doe rustig. Zit er ongeveer 2 x in de week op en longeer een keer of wandel over de Brielse Maas.

Van de week ga ik voor het eerst onder het zadel naar buiten.

Deze maand een keer lessen, en van de zomer een keer naar de vereniging tussen andere paarden.

Ik wil met haar gaan springen en crossen, maar zal haar eerst dressuur starten zodat ze ervaring op doet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:57

TS: filmpje geeft een rustig, beheerst, vriendelijk beeld. Paard is op het filmpje nog maar zo kort onder het zadel, maar vertoont souplesse, ontspanning, bovendien zit jij er lekker stil op (compliment voor je rustige onderbenen).

Heel fijn beeld, verder ben ik het eens met @bigone: iets meer VAN de hoefslag af rijden, pak eens vaker een binnenhoefslag (dus niet de bakrand volgen), en wat meer teugellengte (hoeft niet de hele tijd, maar met geregelde tussenpozen lekker even de hals voorwaarts neerwaarts laten gaan).
Inderdaad mag het geheel iets meer voorwaarts (achterhand wat meer activeren), maar voor zo'n korte tijd onder het zadel vind ik de ongedwongen beheerstheid zoals op je filmpje ook heel veelbelovend eruit zien.

Ga vooral op je ruitergevoel af, dat heb je zeker, als ik dat vanaf het filmpje zie.
Hier gaat vast en zeker nog veel meer moois uit komen!