Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 15:15

Ik ging me een beetje verdiepen in het inrijden van paarden, en zo belande ik ook op Youtube.
Er kwam een filmpje voor bij met Gert van den Hof.
Is dit normaal als je een paard wilt in rijden ?
Ik wil me alleen over informeren.

Hier is het filmpje

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:16

Deze heeft er al tig keer opgestaan...
Laatst bijgewerkt door ElSea op 27-05-13 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:17

Er zijn al heel veel topics over G vd Hof, even zoeken dus..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:17

Kijk aub eerst even in de zoekfunctie.

Anoniem

Re: Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:18

Iedereen heeft een andere manier van inrijden het iedereen denkt er anders over.
Dit is de manier van Gert van den Hof. Dit is zijn manier, en sommige mensen vinden dit geen goede manier en andere weer wel.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:20

Bij sommige paarden moet je dit absoluut niet doen, bij sommige paarden is dit een goede methode.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:22

Om antwoord te geven op je vraag: Nee, dit is niet "normaal". Hij doet het ánders dan "de norm".
Maar hij is daar niet uniek in.

Als jij je paard wilt laten inrijden op een andere manier, ga je naar een ander.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 15:23

Sorry, ik wist niet over die andere topic. Bedankt, ik ga zoeken !

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:24

Ik denk dat iedereen het anders doet, dus wat is dan 'normaal'?
Het is meer kijken naar wat bij jou en je paard past.
Of bedoel je is het normaal dat een paard zo reageert?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:30

inrijden met sporen en zweet vind ik geen goede manier,, maar inderdaad iedereen doet het anders...

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 15:30

Saintelette schreef:

Ja, ik bedoelde dat.
Want ik vond dat er veel spanning bij het paard was.
Er is natuurlijk altijd wel spanning bij het inrijden, maar zoveel spanning toch ook weer niet ?

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:31

Ik denk als er in één keer zoveel gebeurt met zoveel mensen er om heen wel.. En dit lijkt me ook wel een sensibel paardje.. Als je het in alle rust niet zonder zoveel mensen er om heen zal de spanning vast minder zijn..
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 27-05-13 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:34

Deze man staat er wel om bekend dat hij over het algemeen paardjes inrijdt die niet de makkelijkste zijn. Vaak zijn ze al bij een andere trainer geweest en is het daar mislukt/niet goed gegaan of is er een ander trauma voorgekomen tijdens het leven van het paard.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:36

0152141488 schreef:
Saintelette schreef:

Ja, ik bedoelde dat.
Want ik vond dat er veel spanning bij het paard was.
Er is natuurlijk altijd wel spanning bij het inrijden, maar zoveel spanning toch ook weer niet ?

Haha okee, dat scheelt denk ik met mensen die blijven verwijzen naar topics over het filmpje ;)
Maar of een paard altijd zo reageert is heel verschillend, dit is afhankelijk van zoveel factoren.
(Wat voor soort paard is het, hoe is er altijd mee om gegaan, hoe groen is het nog, welke methode wordt er gebruikt).
Hij gaat er gewoon op zitten en probeert op deze manier het paard te laten wennen, wat vaak gepaard gaat met veel gebok enz.
Anderen doen het weer rustiger of nog veeeeel rustiger..
Bij Monty maken ze bijvoorbeeld vaak gebruik van een soort dummy die ze erop zetten, alleen daar vooraf zijn ze al lang bezig geweest met het paard hierop voorbereiden.. En zo zijn er nog wel 100000 verschillende manieren..
Dat paarden bokken op bijv. de eerste keer met een zadel op lopen is wel veel voorkomend, het is toch iets raars op hun rug..

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 15:41

Ja, dat begrijp ik.
Maar ik zag ook een beetje een soort vorm angst bij het paard.
Want als het paard niet vertrouwt en angst toont waardoor het paard krijgt een negatief beeld er over, hoe zal het later gaan als je er een zadel op legt ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:49

Omdat ie er dan misschien achterkomt dat het misschien toch niet zo eng is als ie dacht?
Heb jij nooit ergens tegenop gezien, ergens bang voor geweest, dat uiteindelijk toch niet zo eng bleek te zijn of zelfs leuk?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:52

Mijn manier is anders... maar wel normale reactie van het paard als het op deze manier gedaan wordt.
Bij veel paarden gaat er geen trauma blijven, maar andere eventueel wel. Hangt af van het type paard, temperament, basis,...

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:52

Als je toch vragen hebt over het filmpje moet je er even wat meer informatie over opzoeken ;)
Hij is niet voor niks zo bekend geworden (en dus niet omdat hij paarden mishandelt en ze na zijn training onhandelbaar en nooit meer te berijden zijn :)* )

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:56

Verschrikkelijk! Arm paard.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:59

Het zou mijn manier niet zijn.
Het paard is erg bang/gestresst en ik ben er juist van overtuigd dat een paard zadelmak maken met heel veel rust/geduld moet gebeuren.
Dat duurt wel wat langer maar je krijgt naar mijn ervaring ook vaak een 'beter' paard terug.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:06

Dat ja ^^

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:08

dat is zijn manier....niet de mijne ;)

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:06

bello2005 schreef:
inrijden met sporen en zweet vind ik geen goede manier,, maar inderdaad iedereen doet het anders...

Nou sporen zou ik ook niet doen maar dat je ervan gaat zweten is toch niet zo gek :+
Nee even serieus ik denk dat dit wel een normale reactie is met zoveel publiek erbij, maar dat is ook voor elk paard anders. Het is sowieso raar voor een paard dat er iets op z'n rug komt hoe rustig je het ook doet.
Voor sommige paarden is dit de goede manier voor andere weer niet, zoveel ruiters zoveel meningen en manieren van zadelmakmaken. Feit is wel dat deze meneer toch al wat jaartjes in de paardenwerd zit en dat bereik je heus niet als je ze mishandelt.
Als het voor het inrijden van je eigenpaard is zou ik gewoon bij verschillende mensen gaan kijken/you tube en gaan waar jij je het best bij voelt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:26

Je kunt een paard op twee verschillende manieren zadelmak maken:
*1 Het gevraagde met geduld en begrip uitleggen, laten begrijpen en daarna uitnodigen tot deelname en hem hier in bevestigen.

Als je je de rangorde tussen jullie beide in jouw voordeel hebt vastgesteld en zijn eerste voorzichtige vertrouwen in jou hebt bereikt door te gaan wandelen aan een halster en met wat licht werken aan de longe zal hij als je zijn angst zoveel mogelijk vermijdt je als vanzelfsprekend blijven volgen. Je bent zijn koppel genoot in de kudde geworden.
Bovenstaande is essentieel om op deze manier te kunnen werken.

Door je paard te laten deelnemen aan nieuwe dingen en hem hierin te bevestigen bouw je een vertrouwensrelatie met hem op waar jij en hij zijn leven lang op terug zullen kunnen vallen.

Ga nooit verder dan hij op elk moment aankan. Heb geduld, heb begrip voor zijn onzekerheid en angst, hij is als een klein kindje, je paard zal dan steeds verder met je mee gaan.

Werk stapje voor stapje en stop de oefening wanneer het goed gaat, ga dus niet te ver.
Als je op het juiste moment stopt gaat de volgende dag alles beter, hij heeft dan geleerd dat het goed afloopt.
“Always quit at the right moment”

*2 Hem onderwerpen en leren dat verzet geen zin heeft.
Je paard blijft hiermee op zijn gunstigst een passieve volger die onder druk de gevraagde oefening uitvoert omdat hij geen andere mogelijkheid ziet. Er is geen deelname, er is geen vertrouwen. Al naar gelang de aard van het paard zullen er in de tijd telkens perioden van verzet opkomen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:34

Ik klik heel bewust nooit filmpjes open van Gert van het hof.
Nu wel en wat hoor ik mensen zeggen?

O dit is leuk.

Ik zie een paard in paniek en dat is leuk? Verschrikkelijk.

Ik ben van mening dat wanneer je de training rustig opbouwt en echt stapje voor stapje werkt. Deze reacties van het paard helemaal niet nodig zijn.

Het paard was al gespannen toen het binnenkwam, wordt niet eens op gemak gesteld maar enkel erger gemaakt? :S