Kan 'het gevoel' tussen paard en ruiters opeens verdwijnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Kan 'het gevoel' tussen paard en ruiters opeens verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 16:28

Dat vraag ik me nu al een tijdje af,
Kan de klik/het gevoel/de goede band die je met een paard hebt, opeens verdwijnen? Dat het gewoon niet meer werkt tussen jullie 2.

Dan bedoel ik niet door een trauma/ernstige val ofzo maar echt gewoon opeens of door opeenstapelende dingen..
Wie van jullie heeft dit al meegemaakt en hoe ben je tot die ontdekking gekomen dat het niet meer ging?

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:29

ja ik, maar het ging niet van het ene op het andere moment....
ik ging na een jaar of 2 eens met mijn vriendin mee en sindsdien denk ik.. mijn vriendin heeft ook een paard..
toen verdween 'het gevoel' tussen mij en mijn paard, maar nam toe tussen mijn vriendin haar paard en ik..

MelissaV

Re: Kan 'het gevoel' tussen paard en ruiters opeens verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 16:31

En hoe ben je daar dan precies achter gekomen, wat heeft er nu voor gezorgd dat jij dat paard van je vriendin uiteindelijk verkoos boven je eigen paard?

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:34

het kan maar dat gaat heel moeilijk volgens mij me nicht is toen ze jaar of 12/13 was een keer door een paard in der hoofd gebeten het moest toen gehecht worden sinds dien is het bij haar stukken minder geworden tot het helemaal weg ging

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:35

Heb ik ook gehad, lag aan stressvolle situaties die niets te maken hadden met paarden= examens, werk en prive. Toen ik daar achter kwam en er bewust van was, ben ik met mijn paard juist dingen gaan doen om te ontstressen= extra lang poetsen, wandelen, hem masseren. Na +-2 maanden was onze band juist veel beter en ik minder gestrest. Succes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:37

Ik heb het gehad met mijn vorige paard. In het begin was het echt "mijn alles". 6 jaar later lagen we mijlenver uit elkaar, en onze paden gingen alleen maar verder uit elkaar. Omdat ik zelfs geen zin meer had in zijn verzorging (ik deed het wel, maar kreeg er geen jippie gevoel van) heb ik hem verkocht. Achteraf ben ik destijds vooral voor zijn uiterlijk gevallen, en zijn karakter pastte gewoon niet bij me. Dat was in het begin al zo, maar toen maakte het uiterlijk het nog goed. Op een gegeven moment merkte ik steeds meer dat zijn karakter me echt tegen stond, en dat dat ook niet meer ging veranderen.

Nu heb ik een paard gekocht dat echt vele malen beter bij me past, zijn karakter matched gewoon bij me. Hij is koppig, maar ook echt een schatje, voor de duvel niet bang en een echte matcho. Zijn mooie uiterlijk is leuk voor erbij. Merk nu ook dat ik met mijn nieuwe paard veel meer lol, en een veel betere klik heb dan met mijn vorige paard. Karakter is alles...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:39

Tuurlijk kan dat, dat zie je ook met mensen onderling.

Als mens ben je continue in ontwikkeling, je wordt gevormd door gebeurtenissen.
Door ziekte of het overlijden van iemand kun je anders tegen het leven aan gaan kijken en het anders inrichten.
Dat kan ook als je een relatie krijgt of een ander paard tegen komt waarmee het super klikt.

Dan kunnen jij en je huidige paard elkaar ontgroeien.

Het kan ook dat je een periode minder goed in je vel zit en als je paard daar gevoelig voor is, kunnen jullie elkaar 'kwijt' raken, grote kans dat je na die periode elkaar weer vindt :)

HarriesHorse

MelissaV schreef:
En hoe ben je daar dan precies achter gekomen, wat heeft er nu voor gezorgd dat jij dat paard van je vriendin uiteindelijk verkoos boven je eigen paard?

bij mij lag het ook een beetje aan de mensen op die manege, en omdat mijn 'verzorg'paard soms echt het bloed onder mijn nagels uit haalde.. Ook moest ik haar delen met een vriendinnetje. Bij die andere kon ik echt mezelf zijn en het paard was ook anders, anders liever en anders vriendelijk...Ook lag het een beetje aan stressvolle situaties zoals examens etc...
ik ging steeds meer met mijn vriendin mee omdat ik het daar leuker vond, daar deed niemand naar of keek je met een schuin oog aan, en het paard hoefde ik niet te delen met 2 anderen... het leek wel of dat paard me beter begreep... :o

zoals diegene boven mij al zegt, het klikte meer met het andere paard dan met mijn huidige en zo groeiden wij een beetje uit elkaar.
Laatst bijgewerkt door HarriesHorse op 16-05-13 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris__

Ik ben ook een hele tijd de klik kwijt geraakt tussen mijn huidige paard en ik, in de omgang kan hij nog wel eens dominant zijn, maar zodra ik erop stapte was het toch wel weer m'n wereldpaard. Het was niet zozeer dat ik mijn paard niet meer leuk vond, maar omdat ik hem ging vergelijken met m'n overleden Fries.

De klik is er soms nog niet helemaal, in de periode dat ik het niet meer zag zitten met hem, deed ik ook vrij weinig met hem, maar opgeven doe ik niet, hij is mijn maatje, mijn vriend, hoe dan ook en ik ben toen ook voor hem gegaan en heb meer tijd in hem gestoken, dus toen is het ook vele male beter geworden, hij begon mij weer te zien als de vrouw en ik hem weer als mijn kleine jongen, we werden weer een team :j

Ik heb hem nu 3,5 jaar en hij is net 4, ik ken hem door en door, ik groei al 3,5 jaar met hem op, ik weet wat ik met hem kan en hoe hij is, ik vertrouw hem 100%, dus opgeven zou ik nooit doen <3

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:35

Ja, ik denk dat dit makkelijk kan.
Bijvoorbeeld doordat je slechter in je vel zit, of dat jouw paard gaat pubberen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:41

zeker wel, zelfde geld tussen mensen onderling. het is immers iets wat je moet onderhouden en aan moet werken. In voor en tegenspoed.

Heb het zelf een tijd gehad met mijn merrie, kon ineens helemaal niks met haar, ze keek me niet aan etc. Als ik nu terug kijk naar de periode ervoor heeft ze domweg ontzettend veel van mij gepikt en geaccepteerd en dat was toen over, ik moest me maar gaan bewijzen in plaats van haar leven in denderen en compleet omgooien. 7 jaar later zou ik niet meer zonder haar willen en ben ik enorm blij en trots op ons beiden dat we die periode toch moed hebben gehouden en er toch voor zijn gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:43

Heb ik ook gehad. Ze bleef altijd mijn 'maatje' wel, maar ik kon haar ineens veel gemakkelijker loslaten wat ik (gelukkig) ook heb gedaan op dat moment. We verloren het vertrouwen in elkaar - we waren allebei erg groen. Vaak gevallen, of mensen die ons wouden 'helpen' wat ons juist helemaal niet hielp. Kan zeker gebeuren dus!

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:57

Chantaliiejj schreef:
het kan maar dat gaat heel moeilijk volgens mij me nicht is toen ze jaar of 12/13 was een keer door een paard in der hoofd gebeten het moest toen gehecht worden sinds dien is het bij haar stukken minder geworden tot het helemaal weg ging

hmm. ik heb ook wel eens een vervelende ervaring gehad met paarden (vanmiddag om drie uur bij de dokter nog een hechting uit mijn been gehaald die veroorzaakt was door een trap van een paard) maar ik ben nog steeds gek op ze. maar ja, ik heb geen trap of beet tegen mijn hoofd aan gehad...en ik denk ook dat iedereen die veel met paarden bezig is wel eens een trap of beet of een vervelende val of andere nare ervaring met ze heeft gehad.;) maar het kan natuurlijk wel dat je nicht daardoor niet meer zo van paarden houd.

AniekMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:06

Ik heb het met een bijrijd paard gehad, ik reed hem echt super vaak en altijd veel lol gehad, maar opeens voelde ik die klik gewoon niet meer .. Toen heb ik besloten er mee te stoppen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:11

Woogy schreef:
zeker wel, zelfde geld tussen mensen onderling. het is immers iets wat je moet onderhouden en aan moet werken. In voor en tegenspoed.

Heb het zelf een tijd gehad met mijn merrie, kon ineens helemaal niks met haar, ze keek me niet aan etc. Als ik nu terug kijk naar de periode ervoor heeft ze domweg ontzettend veel van mij gepikt en geaccepteerd en dat was toen over, ik moest me maar gaan bewijzen in plaats van haar leven in denderen en compleet omgooien. 7 jaar later zou ik niet meer zonder haar willen en ben ik enorm blij en trots op ons beiden dat we die periode toch moed hebben gehouden en er toch voor zijn gegaan.

Ik geloof ook wel dat je een dip zeker te boven kan komen, maar er moet nog wel "iets" zijn om voor te vechten. Net als bij mensen kan een relatie ook gewoon niet meer te redden zijn, en is een nieuwe liefde zoeken voor beide partijen een fijnere oplossing. En waarbij je je ex waarschijnlijk niet aan een leuke nieuwe vriend(in) die goed voor hem/haar gaat zorgen gaat helpen, doe je dat wel voor je paard.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:36

helaas heb ik dit bij mijn fjord gehad.
ik denk dat ik iets anders wilde dan dat zij kon, ook was haar karakter vrij lastig en ik werd te onzeker.
toch heb ik er 10 jaar mee gereden, ik ben op haar begonnen toen ik 13 was en dan is alles leuk, maar toen ik 23 was werd ik er bang van en zelf met lessen en alles wilde het niet meer.
ik heb haar verkocht aan iemand die er wel mee om wist te gaan en daar is ze nu nog.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:39

Misschien een typische paardenmens-vergelijking, maar je kunt toch ook een hele goede relatie hebben (met een man of vrouw dus) en op een dag wakker worden met de gedachte 'nee, dit werkt niet meer'.
Dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar het besef wel, als je begrijpt wat ik bedoel. Je blijft het heel lang proberen maar op een gegeven moment is het gewoon klaar. Da's heel normaal :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:14

Mmm het kan dus wel, begon al aan mezelf te twijfelen..
Heb in 2010 mn toenmalige pony (mijn allereerste pony) verkocht naar een westernmanege.
Toen een grotere gekocht, die heb ik 1,5jr gehad maar uiteindelijk verkocht wegens overstap naar western en omdat het gewoon niet klikte, hij was te braaf, ik stond niet open voor hem en het werkte gewoon niet. Weet waar hij staat, staat ook vlakbij en hij heeft het super daar, heb er ook absoluut geen spijt van!

De tijd daarna reed ik op manegepaardjes en op 'n gegeven moment reed ik met een bepaald paardje(Igor) dat bij ieder met zn hoofd gooide en overal bang van was. Bij mij was hij braaf en smeet hij niet met zijn hoofd. Ik was helemaal verliefd op hem.
Nu kreeg ik in april 2012 de kans om terug op mijn toenmalige kleine pony (Turbo)te gaan rijden, dit heb ik gedaan en vanaf toen heb ik gezegd als hij te koop komt, koop ik hem terug. Ik heb toen niet meer op Igor gereden omdat ik Turbo mocht bijrijden. Toen kwam Turbo te koop en heb ik er geen moment over nagedacht en hem in September 2012 teruggekocht, goed overwogen om een relatief kleine pony te kopen.
Toch gedaan want Igor was het toch niet helemaal, dacht ik.

Nu is het gekomen dat we op tweedaagse rit gingen en Turbo dit niet aankon qua conditie, en ik kreeg de kans om Igor mee te pakken, ik heb hem eenmalig in de les gereden en ben weer overstag, net als toen. Ik irriteer me geregeld aan Turbo, hij is van eigenwijze draak naar superbraaf gegaan en ik kan het niet meer opbrengen om er mee te rijden. Iedereen geeft altijd maar commentaar en Turbo is een rustige, slome beginnerspony geworden ipv het hevige paardje wat hij was toen ik hem terugkocht. Hij word 2x in de week gereden omdat ik dan les heb, voorderest rij ik hem enkel als er niemand is op de manege.. Hij is supersnel en we doen graag aan polebending maar ik kom iedere keer met een kwade kop terug omdat ik altijd wel een paaltje omtrap met mijn eigen voet. Iedereen zegt constant maar dat ik te groot word en dat hij te klein is enzo, het past nog net maar ik twijfel nu om hem te verkopen... Maar ik ben bang dat als ik Turbo verkoop en Igor koop dat ik Turbo toch ga missen en Igor niet meer wil
maar het is wel zo dat ik woensdag met de polebending 3 paaltjes om heb getrapt en die nacht er goed over nagedacht heb en eigenlijk sinds die dag niet meer met mijn eigen paardje overweg kan omdat ik constant denk: je bent echt te groot, waarom laat je er geen kleinere meerijden hij is nu zo braaf, onze tijd is voorbij, je hebt hem alles geleerd en het is goed zo maar aan de andere kant wil ik hem helemaal niet verkopen. Het is en blijft mijn allereerste eigen paardje en hij heeft gewoon een heel speciaal karakter

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:22

Toen ik begon met dressuurles (toen reed ik al 12 jaar paard ;) ) begon ik op een reus, waar ik echt verliefd op was! Alleen na anderhalf jaar bleef ik vastlopen op hetzelfde punt. Ik raakte gefrustreerd, paard reageerde op mijn spanning waardoor ik nog gefrustreerde raakte. Nou het gevoel was ver te zoeken :p Ben toen overgestapt op een ander paard, waar ik eigenlijk niks bij voelde, en ook nooit bij gevoeld heb.. Onze karakters leken een beetje te veel op elkaar denk ik haha :p
Dit heb ik anderhalf jaar gedaan, nu rijd ik weer terug op mijn reus ;) En dat gaat echt zoooooveel beter dan voorheen! Echt heerlijk!

Wel lastig in jouw verhaal, dat je bang bent om die fout opnieuw te maken.. Is het niet mogelijk (na overleg) dat je met Igor een paar lessen pakt en wat tijd doorbrengt? Puur om te kijken hoe het gaat? En anders gewoon een totaal ander paardje?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:34

Maar wat ik hier hoor zijn eerder zaken die gelinkt zijn aan doelstellingen en niet de 'klik' of dat speciale gevoel. Ik heb lang mijn springpaard aangehouden, een merrie, geweldig springen, supermomenten mee gehad. Echter door een ongeluk ben ik zelf gestoptmet jumping. De klik of het gevoel met haar is daardoor nooit vermindert, wel kwamen onze sportambities in het gedrang. Heb haar tot Z2 dressuur gekregen, maar toen hield het op. Hoewel dit een teleurstelling was op sportief vlak, heb ik echt genoten van de eerste tot de laatste rit. In de omgang was ze super eenkennig op me, ze gaf altijd dat beetje extra, kortom een gouden paardje. Overwogen gehad om haar te verkopen, maar niet over mijn hart gekregen. Ze heeft nog 6 veulens gegeven en enkele jaren terug is ze overleden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:11

Saintelette schreef:
Toen ik begon met dressuurles (toen reed ik al 12 jaar paard ;) ) begon ik op een reus, waar ik echt verliefd op was! Alleen na anderhalf jaar bleef ik vastlopen op hetzelfde punt. Ik raakte gefrustreerd, paard reageerde op mijn spanning waardoor ik nog gefrustreerde raakte. Nou het gevoel was ver te zoeken :p Ben toen overgestapt op een ander paard, waar ik eigenlijk niks bij voelde, en ook nooit bij gevoeld heb.. Onze karakters leken een beetje te veel op elkaar denk ik haha :p
Dit heb ik anderhalf jaar gedaan, nu rijd ik weer terug op mijn reus ;) En dat gaat echt zoooooveel beter dan voorheen! Echt heerlijk!

Wel lastig in jouw verhaal, dat je bang bent om die fout opnieuw te maken.. Is het niet mogelijk (na overleg) dat je met Igor een paar lessen pakt en wat tijd doorbrengt? Puur om te kijken hoe het gaat? En anders gewoon een totaal ander paardje?

Heb hem een half jaar gereden in de lessen en 2 dagen mee gehad op tweedaagse, weet precies hoe hij is en wat hij doet/niet doet..

Dees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:41

Ik denk zeker dat dat mogelijk is. Net als mensen kun je ook met je paard uit elkaar groeien. Ik heb dat ook gehad met m'n verzorgpaardje. Ik was altijd helemaal verliefd en we deden lekkere buitenritten maken zonder zadel. Ik verzorgde hem ongeveer een jaar en van de een op de andere dag begon hij te protesteren tegen alles wat ik van hem vroeg, ik voelde die klik gewoon niet meer. Ik heb daar best wel mee gezeten en ging ook echt met tegenzin naar stal want als je echt niks met een paardje heb is er niet zo veel lol aan. Wel jammer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:35

Tja, het moet nu gewoon zo zijn denk ik. Turbo is veranderd (dat kan, gebeurt met mensen tenslotte ook), jij niet, dus jullie passen niet meer bij elkaar. Ik zou zeggen, zorg dat hij in de buurt komt te staan zodat je hem regelmatig op kan zoeken en ga verder met Igor. Turbo kan vast wel iemand anders gelukkig maken :)

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:39

Ik heb even een dip met onze haflinger gehad.. meneer was zeer nerveus de hele tijd enz. van de kleinste dingen bang (langs een blaffende herder, dan weer geen probleem) Gaat gelukkig alweer een stuk beter tussen ons, betreft vertrouwen :D Hoe het kwam, geen idee -O-

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 15:46

Denk dat het een dipje is ofzo, bijna examens, gaat allemaal niet zo lekker op school..
Gister was ik echt de hele dag chagerijnig en ik had al zo'n voorgevoel van: het gaat niks worden in de groepsles, Turbo gaat weer dwars doen. Maar hij was superlief voor mij en heeft heel braaf en goed gelopen! Denk dat we er wel bovenop komen!