Discussieer mee L1 proef 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jurroen

Discussieer mee L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:31

Na alle belangstelling voor [RT-D] Discussieer mee M2 dressuurproef 22 heb ik Michelle bereidt gevonden om haar proef gezamenlijk te beoordelen.

Deze keer gaat het om L1 proef 9.
http://www.youtube.com/watch?v=DC3oclnT ... e=youtu.be

De vraag is weer wat jullie van het algemene beeld vinden en welke onderdelen van het skala in positieve zin opvallen en waar de aandachtspunten zitten.
Ook wil ik weer vragen om met name onderstaande onderdelen van jullie van commentaar maar niet te vergeten ook een punt te voorzien.

3 B afwenden E linkerhand
4 minimaal 5 meter wijken linkerbeen
5 X grote volte en halsstrekken + tussen X en C teugels op maat maken
6 HXF middendraf
7 minimaal 5 meter wijken rechterbeen

Wat vind je van bovenstaande onderdelen en wat voor punt past daar het beste bij?

Hoeveel punten heb je in totaal gegeven?

Hopelijk ook deze keer weer een leerzame discussie!!!

miicchhellee

Re: Discussieer mee L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:43

Bedankt Jurroen, hier hoop ik nog veel van te kunnen leren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:54

3 B afwenden E linkerhand een 6 mag wat strakker, lijkt nu teveel op een grote volte
4 wijken linkerbeen. 6-je. Afwenden mooi, inzet mooi maar na een paar passen loopt paard teveel weg over de buitenschouder
5 halsstrekken een 4 niet voldoende getoond. paard zakt niet genoeg.
6 middendraf 6 niet voldoende voor een 7 en door de camera miste ik de hoek. Als daar duidelijke voorbereiding te zien was misschien toch een 7
7 wijken 7. Voor een 8 net iets eerder moeten stoppen want ook daar begon hij over de buitenschouder weg te lopen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:05

3. 8 ; fijne constante aanleuning, recht gereden en nette stelling en buiging
4. 5 ; komt iets tegen de hand en loopt over buitenschouder weg
5. 4 ; zakt niet tot nauwelijks
6. 7 ; goed verschil getoond, mag wel iets minder versnellen
7. 6 ; begint goed maar aan het einde loopt ie over de buitenschouder weg en kantelt iets

Het tempo en de aanleuning vind ik over de algehele proef fijn. De oefeningen mogen wat beter afgewerkt worden maar ik kom uit op een totaal van 195 :) Werkpunten vond ik de middengalop, het wijken en het groeten.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:09

Bij punt 4, was dat nog een 6 waard? Want dit valt toch ook onder niet voldoende getoond?
Verderwasik vooral heel erg afgeleid door je gedrijf continue :o

Edit: ik zou er eerder een 5 voor geven

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:12

Saintelette schreef:
Bij punt 4, was dat nog een 6 waard? Want dit valt toch ook onder niet voldoende getoond?
Verderwasik vooral heel erg afgeleid door je gedrijf continue :o

Edit: ik zou er eerder een 5 voor geven

Klopt inderdaad dat ik veel moest drijven, hij was erg moe.
had 35 min ongeveer nodig gehad voordat hij stopte met klote (rent op het moment de hoek in gaat omhoog en wil er nietmeer weg)

normaal is hij wel wat vlotter aan het been

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:19

Braaf gereden proef maar zit meer in.

Wijken 1ste: 5, meer meenemen minder opzij laten vallen
Halsstrekken: 4, niet voldoende
Middengalop, beide keren: 5, meer verschil laten zien.
Gebroken lijn 1ste: 4, te klein

Kom rond de 183 punten uit.
Werkpunten zijn de galop over het algemeen, mis echt de sprong in de galop. Het wijken en het afwerken van de proef!

Veel succes verder!

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:25

dankjewel, zijn we mee aan het werk.
Geeft wel een bevestiging waar we mee bezig zijn. gaan er zeker nog mee aan de slag

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:32

Zo'n leuk initiatief dit en allereerst respect voor Michelle dat je je zo voor de leeuwen werpt ~~}>

3 : een 7 - mooi constante aanleuning, constant tempo en goed rechtgesteld op het midden. Het zou nog iets strakker op de letter mogen
4 : een 5 - inzet is goed recht maar paard schaart weinig, loopt tegen het einde over de schouder weg en komt wat tegen de hand in het rechtstellen
5 : een 4 - paard wordt loperig en daalt onvoldoende
6 : een 6 - paard wordt scheef en de overgang terug mag beter getoond worden, paard verruimt wel
7 : een 6 - inzet wederom mooi recht, paard schaart hier beter en is scherper aan de hulp. Alleen kantelt hij tegen het einde in het hoofd en loopt weer over de schouder weg.

Over het algemeen vind ik het een fijne voorwaartse proef en het algemene beeld is wel netjes.
Alleen missen jullie wat afwerking in de aanleuning, hij lijkt een mooie zelfhouding te hebben waar je moeilijk aan mag zitten (kijk naar het halsstrekken, rechtstellen waarbij hij niet lekker reageert, kantelt of onrustig wordt).
Ik erger me niet aan je benen, ik heb namelijk niet het idee dat je heel veel aan het drijven bent, meer dat je zwabberbenen hebt, zoals zo velen... Hij loopt wel lekker door.

Je stap- en galoponderdelen vind ik netjes en constant, al mag je veel meer rijden in de verruimingen. Je overgangen zijn ook goed.

Ik heb niet echt mee gepunt maar denk dat ik rond de 185 uit zou komen.
De meeste punten mis je dan op de aanleuning en afwerking (je 1e gebroken lijn is écht te klein, 2e kan net...) en de punten scoor je op de overgangen. Daarbij wel een lijst 6jes...

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:39

MariekeS_ schreef:
Zo'n leuk initiatief dit en allereerst respect voor Michelle dat je je zo voor de leeuwen werpt ~~}>

3 : een 7 - mooi constante aanleuning, constant tempo en goed rechtgesteld op het midden. Het zou nog iets strakker op de letter mogen
4 : een 5 - inzet is goed recht maar paard schaart weinig, loopt tegen het einde over de schouder weg en komt wat tegen de hand in het rechtstellen
5 : een 4 - paard wordt loperig en daalt onvoldoende
6 : een 6 - paard wordt scheef en de overgang terug mag beter getoond worden, paard verruimt wel
7 : een 6 - inzet wederom mooi recht, paard schaart hier beter en is scherper aan de hulp. Alleen kantelt hij tegen het einde in het hoofd en loopt weer over de schouder weg.

Over het algemeen vind ik het een fijne voorwaartse proef en het algemene beeld is wel netjes.
Alleen missen jullie wat afwerking in de aanleuning, hij lijkt een mooie zelfhouding te hebben waar je moeilijk aan mag zitten (kijk naar het halsstrekken, rechtstellen waarbij hij niet lekker reageert, kantelt of onrustig wordt).
Ik erger me niet aan je benen, ik heb namelijk niet het idee dat je heel veel aan het drijven bent, meer dat je zwabberbenen hebt, zoals zo velen... Hij loopt wel lekker door.

Je stap- en galoponderdelen vind ik netjes en constant, al mag je veel meer rijden in de verruimingen. Je overgangen zijn ook goed.

Ik heb niet echt mee gepunt maar denk dat ik rond de 185 uit zou komen.
De meeste punten mis je dan op de aanleuning en afwerking (je 1e gebroken lijn is écht te klein, 2e kan net...) en de punten scoor je op de overgangen. Daarbij wel een lijst 6jes...

wijken mag inderdaad nog beter, maar ben al heel blij met wat ik heb.
ik begon aan het begin van de winter met ontzettend veel verzet *lees stijgeren, stijgeren, stijgeren en nog eens stijgeren* het is een paard dat je echt op gang moet helpen, noemen hem ook wel eens een diesel.

Hij zit vrij moeilijk en daardoor zijn mijn benen ook niet helemaal stil. van die gebroken lijn was ik zelf schuld, deed de proef uit mn hoofd (nadat ik die 5 min eerder snel geleerd had) paardlief weet nl precies dan al als iemand voorgelezen heeft wat er komen gaat en gaat dan heel erg lopen klieren.

bedankt voor je commentaar!
hier heb ik teminste iets aan voordat ik het ga proberen op wedstrijd

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:48

Wijken is ook lastig voor ze en zeker als ze het niet 1,2,3 snappen dan moet je ook blij zijn met die kleine stapjes.
Hij blijft wel mooi in 1 tempo waar zeker wat positiefs voor te zeggen valt dus wat dat betreft heb je hem al super voor elkaar +:)+

En gewoon lekker gaan joh, het is ook L1 en geen L2 dus dat wijken komt vanzelf wel goed. Wees blij met de stukjes die hij goed doet en focus je verder op de afwerking en aanleuning in je proef.

Ik weet niet hoeveel je in je training afwisselt qua halshouding? Rondje hoog, rondje laag, rondje hoog, rondje laag? Om hem eens uit die comfortzone te vragen...ik merk dat het bij de mijne heel erg goed werkt :)

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:58

ik rij best veel lang en laag, kan in mn training hem zo afwisselen, alleen gaat t vaak in de proef nog mis.. aan het begin van mn B seizoen (volgende week precies 1 jaar geleden) ging dat ook voor geen meter, gaandeweg het seizoen werd het veel beter (tot 8ens aan toe). Dit was mijn allereerste L1 proef met dit paard na zo'n 5 maanden geen wedstrijd.

hij vind het lastiger om netjes bovenin te blijven omdat hij dan zijn linkerachterbeen moet blijven gebruiken.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 00:15

lucifertje schreef:
Gebroken lijn 1ste: 4, te klein

Een 4 voor de eerste gebroken lijn vind ik wel heel erg streng eerlijk gezegd. Je moet ook oog hebben voor wat er allemaal wel goed gaat.
Vanuit de hoek komt ze met goede buiging en stelling richting X gereden en daarna goed recht gesteld.
De wending vervolgens had op X moeten plaatsvinden, maar was wel weer van goede kwaliteit in de buiging.
De hoek bij H kunnen we niet zien dus daar kunnen we in dit geval geen rekening mee houden.
Bij mij zou er een 6 op het protocol komen.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:54

Ik wil ook wel een poging wagen:
3: B afwenden E linkerhand: 7, vond ik erg netjes
4: minimaal 5 meter wijken linkerbeen: 5, valt over de buitenschouder weg. Maar je hebt hem wel netjes rechtgesteld en dat doen dan velen weer niet!
5: X grote volte en halsstrekken + tussen X en C teugels op maat maken: 4, te weinig daling
6: HXF middendraf: 6, mag meer verruimen
7: minimaal 5 meter wijken rechterbeen: 6, deze kant gaat al beter, maar paard kantelt nog wel iets in zijn hoofd.

Verder vind ik dat de arbeidsgalop meer sprong mag hebben. Je zou hem daarin wat dieper/ronder kunnen rijden, zodat die ook meer van de grond gaat springen. Hij lijkt in de galop wat tegen je hand aan te lopen.
Verder vond ik het een nette proef. Ik heb niet helemaal meegeteld, maar ik zou je denk ik tussen de 175 en 185 hebben gegeven.

Leuk dat je dit wilde doen Michelle en leuk paard heb je!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:12

Misschien een tip/leuk om te weten als mensen erbij zetten of ze wel of geen jury zijn en zo ja tot welk niveau?
Ik zie op m'n mobiel heel waazig filmpje dus als ik weer op pc zit even kijken ;).

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:49

Goede, ik ben geen jury

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:00

Femke_K schreef:
Ik wil ook wel een poging wagen:
3: B afwenden E linkerhand: 7, vond ik erg netjes
4: minimaal 5 meter wijken linkerbeen: 5, valt over de buitenschouder weg. Maar je hebt hem wel netjes rechtgesteld en dat doen dan velen weer niet!
5: X grote volte en halsstrekken + tussen X en C teugels op maat maken: 4, te weinig daling
6: HXF middendraf: 6, mag meer verruimen
7: minimaal 5 meter wijken rechterbeen: 6, deze kant gaat al beter, maar paard kantelt nog wel iets in zijn hoofd.

Verder vind ik dat de arbeidsgalop meer sprong mag hebben. Je zou hem daarin wat dieper/ronder kunnen rijden, zodat die ook meer van de grond gaat springen. Hij lijkt in de galop wat tegen je hand aan te lopen.
Verder vond ik het een nette proef. Ik heb niet helemaal meegeteld, maar ik zou je denk ik tussen de 175 en 185 hebben gegeven.

Leuk dat je dit wilde doen Michelle en leuk paard heb je!

Ik kom op dezelfde cijfers uit. Ik zou willen toevoegen bij het wijken dat je na die 5 meter beter netjes recht kunt wegrijden dan nog verder over de schouder te laten wegvallen. Tis ook echt een snertoefening vind ik dat wijken.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 15:07

Voor het onderdeel 3: B afwenden E linkerhand kom ik tot nu toe de cijfers 6, 7 en 8 tegen.
Voor een L1 proef vind ik dat dit onderdeel erg netjes gaat. De wendingen worden voor dit niveau scherp gereden waarbij hij voor, tussen en na de wendingen weer heel goed recht gesteld wordt.
Ik kan me het meeste vinden in de 8...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:49

Heeft er iemand toevallig protocol van de proef? Wil hem wel beoordelen maar kan nergens fatsoenlijk protocol kopiëren..

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:51

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:54

Voor het eerste wijken naar links geven jullie tot nu toe 5-en en 6-en.

Ik moet zeggen dat ik hem niet echt tegen de hand vind... naar het einde toe is hij wel minder nageeflijk en kantelt hij een beetje.
Ik vind hem ook niet echt over de buitenschouder wegvallen... naar het einde toe komt de achterhand niet optimaal mee.

Wat mij positief opvalt is de goede wending bij A en daarna goed rechtgesteld en vervolgens het wijken ook goed ingezet. Het wijken zelf zou nog meer mogen scharen maar is denk ik voor een L1 proef wel voldoende. Naar het einde toe zou de achterhand nog wat meer meegenomen mogen worden en wat meer stelling vragen en nageeflijker houden. Het rechtstellen is weer goed en ook de wending bij C is goed. Al met al zou ik een 6 geven.

Alle protocollen zijn terug te vinden op https://www.knhs.nl/kenniscentrum/dress ... urproeven/

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:54

Ja maar dat zijn dus PDF'jes en als ik ze kopieer en in word zet dan komt die er bij mij heel apart door elkaar uit te zien.
Dus vroeg me af of iemand hier niet toevallig een beschrijfbaar bestandje had staan, maar niet dus. :P

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:07

Heb even protocol naast word bestand gelegd:

7 storing bij c
7
7
6 meer markeren
5 constanter, neus meer uit
6 duidelijkere overgang
7
6
6 markeren
6
6
5 valt wat uit elkaar
5 meer uitschuiven
7
6
6
6 markeren, tegen de hand
6
6
7
5 storing, tegen de hand
6
6
7
6
5 her en der t.d.h. soms onrustig
7
6 x2
7

Totaal 184

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:07

Top dat je hier je filmpje toont.
Ik ben geen jury maar instructeur. Naar mijn mening kunnen je punten op de volgende onderdelen nog meer omhoog. Het binnenkomen leek wat gehaast, het eerste wijken niet helemaal nageeflijk, het tweede wijken verkantelde hij wat in het hoofd (heel licht) en liep hij wat over de buitenschouder. Ook verloor je iets impuls. Het halsstrekken was te weinig, maar dat weet je zelf wel. In de middenstap mag hij vooral het eerste deel nog meer dalen in de hals, de gebroken lijntjes zijn wat rommelig waarschijnlijk omdat het omstellen zo kortaf gebeurt. De galop moet meer sprong en impuls hebben en naar het einde toe verloor je sowieso steeds meer impuls. De overgang van galop naar draf mag wat meer gereden zijn. De takt en impuls in het laatste gedeelte van de slangenvolte (heel netjes) vond ik het mooiste. Daar kon ie net wat mooier zijn passen afmaken vergeleken bij het binnenkomen.
Punten? Ik schat wel iets hoger dan 185 punten. Ik zit denk ik wel tussen de 185 en de 190. Maar dat is een grove schatting.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:53

Ik lees al een tijdje mee, (ik heb ook het M2 topic gevolgd), maar durf mij nog niet te wagen aan een beoordeling omdat ik hier niet de kennis voor heb. Ik vind het wel heel erg leerzaam! Zou ik misschien over een tijdje een B1 proefje mogen plaatsen? Ik kan namelijk niet starten en zou het wel erg leerzaam vinden om eens van andere mensen buiten mijn instructrice te horen waar ik sta?

(Sorry Jurroen als ik je topic verstoor)