werken met balkjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij vaak balkjes om je paard te trainen?

Ja, vooral voor het beenwerk te verbeten.
27 (57%)
Ja, ik vind het leuk.
15 (31%)
Neen, ik zie er het nut niet van in.
Geen stemmen
Nee, ik doe het gewoon niet.
5 (10%)

Totaal aantal stemmen: 47

liana_shet

werken met balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 12:28

hoi allemaal :wave:

Ik ben mij aan het verdiepen in dressuurmatig trainen met balkjes en gymnatiseren met balkjes.
Ik zoek hierop nog aanvullingen, tips, ...

Alvast bedankt!
een reactie vind ik zéér fijn.
:)

0000

Re: werken met balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:16

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:18

ik begin vaak voordat ik ga springen wel eerst even met wat balkjes zodat hij wel weer zo iets heeft van oja ik moet mijn voeten optillen.. (vergeet die nog wel eens ) hahha

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:27

Ja, ik gebruik ze regelmatig. Met name tijdens het longeerwerk leg ik balkjes neer, wordt mijn paard lekker los van en ze houd er lol in dat rondje lopen :+

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:32

Ok bedankt al ;)
Werken met balkjes zou eigen in elk basistrainingspakket van paarden moeten horen...
Want ze zijn echt veelzijdigheid!

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:32

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:33

hetjerose schreef:
ik begin vaak voordat ik ga springen wel eerst even met wat balkjes zodat hij wel weer zo iets heeft van oja ik moet mijn voeten optillen.. (vergeet die nog wel eens ) hahha

Haha ja, mijn pony heeft dat ook eerst eens nodig :)

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:35

brighteyes85 schreef:
Ja, ik gebruik ze regelmatig. Met name tijdens het longeerwerk leg ik balkjes neer, wordt mijn paard lekker los van en ze houd er lol in dat rondje lopen :+

Oke, dat is echt wel een goed idee,
want tijdens het longeren durven paarden nogal snel afgeleid worden,
waardoor baasjes iets minder blij worden.
:D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:35

Ik leg bij het longeren (met pessoa) vaak 4 balkjes neer om overheen te draven. Met rijden eigelijk niet, of ze moeten toevallig in de bak liggen.

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:36

ik gebruik het ook vooral voor dat ik ga springen, of af en toe dat hij er lekker los van wordt.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:41

Daenerys schreef:
Ik leg bij het longeren (met pessoa) vaak 4 balkjes neer om overheen te draven. Met rijden eigelijk niet, of ze moeten toevallig in de bak liggen.

Dit is een zeer goede oefening om je paard te gymnastiseren! :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:43

En het houdt zijn aandacht bij het werk! Hij is nogal gauw afgeleid, en het feit dat hij gedurende 10 meter zijn benen wat meer moet optillen zorgt ervoor dat hij zich wat meer concentreerd :j Hij heeft wel eens op zijn neus gelegen omdat de paddock met knappe merries erin interessanter was :Y)

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:46

Haha ja, als ik eens een vraagje mag stellen?
Welke afstand laat je tussen de balkjes?
Want je kan ze ook iets ruimer en iets dichter bij elkaar leggen dan de 'standaardmaat' om hem te laten verruimen/verzamelen.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:48

Mijn paard meet 1.68m en ik heb de balkjes 6 voetlengtes uit elkaar liggen (maatje 40 :Y) ).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:48

Ik heb vrijwel altijd in elke training wel een paar balken liggen. Paarden worden er lekker los van in het lijf en je kan er ook leuk voltes omheen rijden of juist niet. Minimaal 2 liggen er eigenlijk altijd wel ergens maar soms pleur ik er ook een heel regiment achter elkaar met cavelletti's enz.
Zonder balken vind ik een bak maar kaal.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:49

Weten jullie toevallig de afstanden voor balkjes? Stap, draf en galop?
Ik rij dressuur maar wil nog wel eens balkjes lopen, vind mijn paard leuk. Alleen heb ik altijd t idee dat mijn afstanden niet goed zijn (doe maar wat :P), hij komt nooit echt goed uit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:50

Doe maar minimaal een meter + een voet en dan vind ik ze nog redelijk krap liggen. Leg ze maar eens op de grote volte; dan kan je heel makkelijk met de afstand spelen.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:50

Anne_GTI schreef:
Ik heb vrijwel altijd in elke training wel een paar balken liggen. Paarden worden er lekker los van in het lijf en je kan er ook leuk voltes omheen rijden of juist niet. Minimaal 2 liggen er eigenlijk altijd wel ergens maar soms pleur ik er ook een heel regiment achter elkaar met cavelletti's enz.
Zonder balken vind ik een bak maar kaal.

Dat is waar met balken kun je echt véél doen!
bvb; je bak minder kaal maken. :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:52

Anne_GTI schreef:
Doe maar minimaal een meter + een voet en dan vind ik ze nog redelijk krap liggen. Leg ze maar eens op de grote volte; dan kan je heel makkelijk met de afstand spelen.

Is dat voor de stap, draf of de galop?
Ik neem aan dat de afstanden per gang verschillen?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:55

44Myrthe44 schreef:
Weten jullie toevallig de afstanden voor balkjes? Stap, draf en galop?
Ik rij dressuur maar wil nog wel eens balkjes lopen, vind mijn paard leuk. Alleen heb ik altijd t idee dat mijn afstanden niet goed zijn (doe maar wat :P), hij komt nooit echt goed uit.

Dat verschilt per paard. Voor stap houd ik meestal 3-4 voetlengtes aan, draf 6-7 voetlengtes, en galop 3,5 meter. Gewoon een keer uitproberen, zorg dat je iemand hebt die de balkjes kan verleggen, dan hoef je niet steeds op en af te stappen ;)

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:55

stap; 80cm a 1m
draf; 1.2m a 1.4 m
galop; 3m
dit is ongeveer (!)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:57

Draf afstand. Balkjes stappen doe ik nooit. Dat past nooit lekker met een paard wat ruim stapt. Stap moet je niet teveel aan rommelen als die goed is. Daar verkloot je het alleen maar mee.
Galopafstand afhankelijk van de galop van het paard tussen 3 en 3.25 ertussen. Als je er in-uitjes van gaat maken de afstand verkorten naar 3 meter. Al heb ik daar met die grote galop van m'n vos best moeite mee om dat mooi passend te rijden. Moet ie terug gaan springen en da's wel goed voor hem.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:14

Klopt, als de stap goed is moet je daar niet te veel aan sleutelen. Maar voor paarden met een onregelmatige stap kunnen balkjes stappen erg goed werken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:19

Ja, ik! Vooral aan de longe. Krachttraining, rekken en strekken, afwisseling. Enorm handig.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:27

Anne_GTI schreef:
Draf afstand. Balkjes stappen doe ik nooit. Dat past nooit lekker met een paard wat ruim stapt. Stap moet je niet teveel aan rommelen als die goed is. Daar verkloot je het alleen maar mee.
Galopafstand afhankelijk van de galop van het paard tussen 3 en 3.25 ertussen. Als je er in-uitjes van gaat maken de afstand verkorten naar 3 meter. Al heb ik daar met die grote galop van m'n vos best moeite mee om dat mooi passend te rijden. Moet ie terug gaan springen en da's wel goed voor hem.

De stap van mijn paard is erg slecht, veel telgang en taktfouten op de coupons.
Vandaag dat ik het met balkjes wil oefenen.
Welke afstanden hou jij aan voor de stap? 3/4 voetlengtes is imo wel erg weinig..