Wat maakt een goede instructeur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flaaf

Wat maakt een goede instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 09:52

Ik zit daar regelmatig over na te denken. Ik ben zelf altijd erg verwend geweest en heb een instructrice gehad die wist wat ik kon, mij het vertrouwen gaf en en net de lat iets hoger legde. Na al die jaren ging je elke keer een stapje vooruit. Helaas is dat verleden tijd, ben ik ooit even gestopt met paardrijden, heb ik daarna op heel veel verschillende plekken weer gereden en nu les ik weer elke week op een andere manege.
Hoe ik tegenwoordig van het paard afkom: Meestal gefrustreerd en met een groot vraagteken op m'n hoofd. Oefeningen worden klakkeloos achter elkaar gereden, zonder tot echt paardrijden toe te komen. Hoe loopt het paard? Hoe doet de ruiter het? Waar kan het beter?
Het is vaak: Doe dit! Doe dat! Doe je armen naar beneden en sjor hem in de krul, dan loopt ie goed!

Dit zet mij aan het denken, want wat is nu een goede instructeur?

Mijn mening:
-Voldoende kennis. De les beginnen met een introductiepraatje over een doel of over hoe en waarom. Achtergrondkennis bij het paardrijden vind ik erg belangrijk. Niet doe dit, doe dat.
- Dat brengt mij meteen op het volgende: Korte uitleg bij de oefeningen die je aan een ruiter geeft. En nog belangrijker: geef feedback aan de ruiter!
- Als instructeur altijd meer uit zijn of haar ruiters halen dan er in zit.

Wat maakt voor jullie een goede instructeur?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:01

Wat voor mij een goede instructeur maakt:

- redeneren vanuit het paard. Het paard heeft altijd gelijk, en het paard kan alles. Het is aan ons, ruiters, om aan het paard duidelijk te maken welke opdrachten we willen dat hij doet, en op die aanwijzingen begrijpelijk te geven. Mijn instructrice werkt met biomechanische hulpen en dat vind ik erg prettig rijden (mijn paard trouwens ook) Ook vind ik het belangrijk dat een lesgever rekening houdt met de fysieke en mentale (on)mogelijkheden van het paard. En ook per paard/combinatie maatwerk te leveren daarin. Aan de hand van zijn reacties op wat ik doe worden problemen aangepakt of dingen die juist goed gaan doorontwikkeld. Daar hoort inderdaad ook een theorie bij, de theorie is altijd de ondersteuning van de praktijk.

- openmindedness, betrokkenheid en eerlijkheid. Mijn paard is nu ziek en lesgeefmevrouw informeert af en toe hoe het is. En ik was pas haar tweede klant met een IJslander, ik vind het eigenlijk wel heel fijn dat ze dan meer wil weten over het fenomeen gangenpaard bij voorbeeld.

- ik moet vanuit wat ik in de les leer zelf verder kunnen werken, aan het denken worden gezet. Mijn ruitergevoel moet worden ontwikkeld. Ik heb les van een driegangermens maar dankzij haar kan ik wel sinds kort langer dan 100 meter normaal tölten met mijn paard *\o/*

- en last but not least: het moet klikken tussen ruiter, lesgever en paard. Het heeft totaal geen nut om wat dan ook te vragen van mijn paard als er iemand les staat te geven die 'm niet zint. Als je aura hem niet aanstaat wordt het een vreselijke draak. Gelukkig kan hij het heel goed vinden met de lesjuf, hij doet heel erg z'n best in de les. Dat is vast omdat de juf heul trots is op wat een knap en braaf paard het is :))

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:45

Interessante discussie!

- Ik wil een 'lesgever'. Ik heb lesgevers op proef gehad die vroegen of ze erop mochten dan wisten ze hoe het paard 'werkt'. Dan is het voor mij een ruiter die zegt wat die gedaan heeft zodat ik het dan zou moeten nadoen. Dan zijn het voor mij geen lesgevers.

- Precies ook het eerste puntje van Koper

- een lesgever moet ook iemand zijn waar je alles tegen kan vertellen, paardgerelateerd gebied dan, dus ook een klik hebben

- voor mij moet een lesgever ook een doel opstellen, maar wat flexibel is. Dus niet op die dag kunnen we middendraf. Nee, gewoon middendraf als doel zodat je naar dat doel werkt maar niet onder tijdsdruk staat

- een goede lesgever moet veel uitleg geven. Waarom je het precies zo zou moeten doen, wat voor reactie dat dat bij het paard opleverd,... Zodat je weet waarom je iets doet, en niet zomaar doen omdat iemand je het zegt.

- moet de ruiter kunnen motiveren wanneer het minder gaat

- moet verschillende oplossingen kennen voor eenzelfde oefening. Zodat er iets anders geprobeerd kan worden wanneer 1 ding bij een bepaald paard niet werkt. In plaats van te pushen dat het zo moet gaan.

- En als laatste, en zeker niet mist belangrijke: de lesgever moet werken van achter naar voor en door ontspanning een correct beeld verkrijgen. Niet door in een krul te trekken oid.

miek2012

Re: Wat maakt een goede instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:31

- Ik kan me vinden in de voorgaande reacties, en als toevoeging:
- Een lesgever die goed kan analyseren, dus je laten zien hoe jouw gedrag het paard manipuleert (in de neutrale zin van het woord). Dus: je leunt naar voren daarom gaat je paard alsmaar harder.
- Ook belangrijk is dat hij duidelijk lesgeeft naar het niveau van iemand en die persoon ook vertelt wat dat niveau is en dat de rest later komt. Want iemand die voor het eerst op een paard zit heeft nog niet de zelfcontrole om een keurige ophouding te maken bijv. Daarvoor moet het worden versimpeld om het later weer moeilijker te maken. De meeste ruiters blijven echter vasthouden aan de simpele methode "want zo heb ik het geleerd", en daarom ook op laag niveau.
- Ik vind het ook belangrijk dat een instructeur/lesgever vertelt wat je wel moet doen en niet steeds " niet dit niet dat" het is de toon waardoor je iemand stimuleert iets wel te doen.
Koper: wat zijn biomechanische hulpen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:43

miek2012 schreef:
- Ik kan me vinden in de voorgaande reacties, en als toevoeging:
- Een lesgever die goed kan analyseren, dus je laten zien hoe jouw gedrag het paard manipuleert (in de neutrale zin van het woord). Dus: je leunt naar voren daarom gaat je paard alsmaar harder.
- Ook belangrijk is dat hij duidelijk lesgeeft naar het niveau van iemand en die persoon ook vertelt wat dat niveau is en dat de rest later komt. Want iemand die voor het eerst op een paard zit heeft nog niet de zelfcontrole om een keurige ophouding te maken bijv. Daarvoor moet het worden versimpeld om het later weer moeilijker te maken. De meeste ruiters blijven echter vasthouden aan de simpele methode "want zo heb ik het geleerd", en daarom ook op laag niveau.
- Ik vind het ook belangrijk dat een instructeur/lesgever vertelt wat je wel moet doen en niet steeds " niet dit niet dat" het is de toon waardoor je iemand stimuleert iets wel te doen.
Koper: wat zijn biomechanische hulpen?

Biomechanische hulpen is eigenlijk wat je zelf al schrijft in je eerste punt. Dus hoe reageert het lichaam van mijn paard op mijn bewegingen? En tegelijkertijd: wat is de meest logische hulp voor het paard, zodat hij eigenlijk vanzelf doe wat ik wil. Voor een paard is het logisch om stil te staan als de ruiter de spieren bewust ontspant en uitademt/zucht Met een buikademhaling (itt borstademhaling). Hij kan ook leren om stil te staan als de ruiter weerstand biedt met de teugels maar dat is dan aangeleerd, en tegenstrijdig met de reactie die hij eigenlijk zou geven. Het is voor een paard logisch om juist tegen de teugeldruk in te gaan, en dus juist harder te gaan lopen. Als je wil dat hij de hulp koppelt aan stilstaan moet je dat er eerst in trainen. En waarom zou je dat doen als er ook een veel logischer en efficiënter biomechanische hulp voorhanden is!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:48

Een goede instructeur is in mijn ogen iemand die kennis heeft, en dit op een goede, vriendelijke en duidelijke manier kan overbrengen.
En dan niet alleen de hulpen voor een oefening kan uitleggen, of alleen opmerkingen over houding geeft, maar die ook kan uitleggen wáárom je precies die dingen moet doen, en watvoor uitwerking het heeft. En natuurlijk moet een instructeur zich bewust zijn van het kunnen van ruiter en paard, en zo steeds een stapje verder gaan.

En gelukkig na eeerg veel zoeken heb ik deze instructrice gevonden! *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:49

Volgens mij heeft iedereen hier wel zo'n beetje dezelfde ideeën en criteria :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:37

Tot nu toe nog wel. Een kennis van me vroeg ooit welke lesgever ik had. Na wat praten vroeg ik wat ze dan van een lesgever verwachte. Voor haar was dat dus iemand die snel tot de gewenste resultaten komt. Mocht van haar zelf redelijk pushend zijn om de resultaten ook sneller te laten zijn. Ze moest wel een klik hebben. Toen ik vroeg of ze iemand wou die eerder veel uitleg gaf of meer gewoon opdrachten zei ze opdrachten aangezien het toch geen theorie les was. Daar verschoot ik wel van. Ik dacht dat iedereen soort van dezelfde mening erover had, wel verschillend qua discipline en rijstijl, maar toch soort van in dezelfde lijn.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:08

Koper, dank je voor je uitleg. Ik ben het er helemaal mee eens, maar nu weet ik ook dat er een benaming voor is :)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:33

Voor mij is de beste lesgeefster, iemand die niet alleen kan uitleggen waarom je iets doet (is al moeilijk op zichzelf), maar die het ook feilloos kan zien als je het toepast. Ik rij nu bij zo iemand; achter in de bakhoek doe ik iets met mijn buitenhand (ziet ze toch niet, denk je dan eerst) en zij ziet voor in de bak dat mijn paard daar (voor mij niet merkbaar) op reageert. Ik heb zo in de afgelopen jaren heel wat keren meegemaakt dat wat voor mij eerst niet merkbaar was, nu wel merkbaar is geworden, omdat ze het precies op het juiste moment omschrijft. Het komt me nu vaak genoeg voor dat ze me corrigeert op iets terwijl ik net 2 milliseconden daarvoor pas zelf bedacht dat te moeten gaan corrigeren= ik heb wat geleerd *\o/* ; ben alleen een beetje traag >;) .

Wat ik wel mis bij mijn huidige lesgeeftser is dat de verfijning er wel is (om dingen dus goed aan te voelen), maar de vooruitgang naar het grote-mensen-dressuurwerk wat minder. Nou is het ook moeilijk, omdat ik zelf geen wedstrijden rij, maar het zou wel leuk zijn iets praktisch als doel te beschrijven: rij het einde van het jaar een L1 wedstrijd met een puntenscore van xxx of zoiets.

Iemand die ZZ-Zwaar rijdt, hoeft geen goede lesgeefster te zijn, maar een lesgeefster moet kunnen rijden om te kunnen uitleggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:59

Voor mij moet de instructeur:
- over theoretische kennis beschikken maar daar niet de hele les over door hoeven praten (liever tussendoor even stappen met lange teugel voor het paard en dan eea toelichten, onder het rijden blijf ik anders veel te lang mutsen)
- over de praktische vaardigheden beschikken/hebben beschikt (ik heb graag iemand die minstens Z2 gereden heeft omdat anders eea later weer bijgeschaafd moet worden. Ik heb dus pas heel laat geleerd om aan te kunnen springen in galop door een heup te kantelen, bij een instructeur die dat zelf bij jonkies al vanaf het begin aanleerde ivm de series later. Helaas blijven mijn paarden, beleerd op binnenbeen op de singel/buitenbeen erachter, het been missen dus ik ga daar van de zomer nog eens hard aan werken).
- passen bij karakter en leerstijl van de ruiter (ik ben faalangstig, negatief ingesteld over mijn eigen kunnen en heb dus een instructeur nodig die heel erg van het positieve uitgaat, bij een drilsergeant klap ik dicht. ik ben heel prestatiegericht en moet dus weten waarvoor ik het doe, anders raak ik gedemotiveerd van heel veel basiswerk (denk dan dat ik het niet kan en wel nooit zal leren rijden). ik ben ook redelijk lui aangelegd en moet dus een instructeur hebben die me wel stevig aan het werk zet. Maar mijn type instructeur kan bij een zelfverzekerde, opleidingsgerichte, hard werkende ruiter weer het totaal verkeerde type zijn.
- passen bij het paard (er leiden meerdere wegen naar Rome en een instructeur kan volkomen gelijk hebben maar de aanpak kan niet bij het paard passen. Zo had ik een instructeur die alles heel erg vanuit het voorwaartse oploste, en dat paste perfect bij mijn hyperactieve overspannen paard die blij was dat eiiiiindelijk de rem er een keer af mocht en in dat voorwaartse ging showen en werken voor me als nooit tevoren. Met de hengst ben ik er ook eens geweest en die werkte uit zichzelf al hard en werd heel boos en gefrustreerd dat er steeds nog een schepje bovenop moest, tot hij me helemaal liet zitten. Daarbij paste een wat relaxtere aanpak weer beter op dat moment. )

Wat ik bij de meeste instructeurs mis, is het samen opstellen van een planning en termijndoelen; plus het motiveren in tijden dat het minder gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:04

Zunzuncito schreef:
Het komt me nu vaak genoeg voor dat ze me corrigeert op iets terwijl ik net 2 milliseconden daarvoor pas zelf bedacht dat te moeten gaan corrigeren= ik heb wat geleerd *\o/*

Gaaf is dat he. Mijn paard heeft moeite met lengtebuiging linksom. Ben nu zo ver dat hij linksom netjes gebogen op de volte kan stappen en draven, en toen ik in de les riep: "kijk eens hoe mooie lengtebuiging hij heeft" deed lesgeefmens :D (zonder wat te zeggen) Meteen daarna zei ik: "maar hij vindt het wel moeilijk" (paard had héél zwaar contact. Inmiddels kan ik het verschil tussen zwaar contact en hangen voelen en uitleggen -:) ) en toen werd de grijns van de juf nog wat groter. Voor haar natuurlijk ook leuk om te merken dat ik dat soort dingen leer aanvoelen en benoem.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:15

Wat ik ook belangrijk vind is dat een instructeur zijn methode van lesgeven aan kan passen op mij.

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:06

GEDULD! En eentje die je rijpaard kent.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:16

Mijn beste vriendin is toevallig instructrice, en dat doet ze echt ge-wel-dig! Ze kent mij sowieso al, wat het makkelijk maakt, en ik heb haar ook meerdere keren met Bai laten rijden, maakt het toch ook makkelijk om ook haar te leren kennen.

Ze geeft duidelijke instructies, goede feed-back, en ze heeft ons echt met sprongen vooruit geholpen. Zonder haar zou ik helemaal niet zijn waar ik nu ben!

Ik wil ook vooral een eerlijke instructrice. Niet eentje die gewoon maar geld komt verdienen (ik heb nooit 1 cent voor mijn lessen moeten betalen... Ik kreeg zelfs gratis springles op haar paard..), en het gebruikelijke praatje aframmelt. Als ik scheef zit, wil ik dat weten. Als mijn paard niet correct loopt, wil ik dat ook weten.

Ik wil dat mijn instructrice ons kent. Dat we niet zomaar een nummer zijn. Ik wil bijleren. Als ik iets fout doe, is het aan haar om mij daar op te wijzen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:39

JunkDeLuxe schreef:
Ik wil dat mijn instructrice ons kent. Dat we niet zomaar een nummer zijn. Ik wil bijleren. Als ik iets fout doe, is het aan haar om mij daar op te wijzen.

Ben ik het niet mee eens. Een écht goede instructeur leert de leerling om de fout zelf te voelen en op te lossen.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:03

Eerlijk zijn, je enorm op je donder kunnen geven dus als het nodig is.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:19

Koper schreef:
JunkDeLuxe schreef:

Ben ik het niet mee eens. Een écht goede instructeur leert de leerling om de fout zelf te voelen en op te lossen.

Klopt, maar voor je het voelt, moet je er wel eerst op gewezen worden. Gedurende de tijd moet je het zelf leren voelen.
Wat ik o.a. erg belangrijk vind om mijn leskindjes te leren is dat ze bij alles wat ze doen een gedachte hebben. Dus waarom ze iets doen en of ze daar de gewenste reactie op krijgen, zo niet, waaraan ligt dat en hoe gaan we dat oplossen. Dus inderdaad ze zelf leren voelen en oplossen.

Overigens ben ik van mening dat het heel nuttig kan zijn om je lesgever op je paard te laten. Als het mij even niet lukt om m'n merrie er doorheen te rijden, dan laat ik altijd graag even mijn instructrice erop om vervolgens daarna te voelen waar het heen moet. In het vervolg weet ik dan hoe het moet voelen en rijd ik daar vervolgens zelf naar toe. En iemand die het paard niet kent, voelt toch weer andere dingen dan dat jij zelf voelt, dus ik vind die feedback altijd erg fijn. Ik ben wel van mening dat een écht goede instructie dit ook moet kunnen zien, maar sommige mini-verschillen kun je slechts voelen en nauwelijks zien.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:53

Een goede instructeur is in mijn ogen iemand die per combinatie aanvoelt hoe ze/hij die moet behandelen. Uiteraard moet diegene kennis hebben van zaken en goed uit kunnen leggen, want dat is ook een kunst op zich. Ook moet de instructeur in mijn ogen weten wat realistisch is voor de combinatie, niet te hoge eisen stellen, maar eisen op maat voor de combinatie.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:18

Ik heb geen behoefte aan een instructeur die mij van alles de theoretische onderbouwing gaat uitleggen. Dan lees ik thuis wel een boek. Ik wil graag concrete aanwijzingen bij het rijden. En vaak is dat zo minimaal, of moet het snel worden uitgevoerd, dat je weinig hebt aan een lange uitleg. Dan is het gewoon 'Nu binnenhand een halve cm naar voren'. Dan voel ik vanzelf wel wat er gebeurt, en dan kunnen we het er later wel eens over hebben wat de achtergrond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:50

- Iemand bij wie je met een goed gevoel afstapt na je les.
- Iemand bij wie je na je les zelf ook weet wat je aan het doen bent als je aan het oefenen bent.
- Iemand die rekening houdt met het karakter en fysiek van jou en je paard.
- Iemand die je helpt progressie te boeken ipv jarenlang te blijven hangen.
- Iemand die je dingen niet met dwang en geweld maar met kunde en techniek op laat losse.

En zo nog een aantal puntjes...

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:45

Ik vind dat een goede instructeur duidelijk moet zijn in hoe je iets moet aanpakken. Dus echt in de zin van linkerhand dit, rechterbeen dat.
Ook moet hij/zij luisteren naar wat ik te zeggen heb, en wat ik vind.. Niet dat je mij gelijk hoeft te geven, maar ik ga niet zomaar dingen doen die niet goed voelen, als ik daar geen goede onderbouwing bij krijg. Dus dat is ook belangrijk, onderbouwing van waarom dingen op een bepaalde manier werken. En het moet natuurlijk klikken tussen mij/ het paard en de instructeur. Ook wil ik ook echt vooruitgang boeken, elke les moet nuttig zijn.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:52

Een goede instructeur moet mij kunnen uitleggen waar iets voor dient (dus een bepaalde hulp bijv) en wat een paard dan hoort te doen.
*Hij moet ook kunnen uitleggen als ik een verkeerde hulp geef waarom die verkeerd is.
* Hij moet vriendelijk blijven als iets niet gelijk lukt (heb vaak genoeg meegemaakt dat ze kwaad werden omdat het niet snel ging)
* Hij Moet kijken naar wat mijn paard kan en wat ik kan (combinatie maar ook apart)
*En hij moet mij vooruitgang kunnen laten boeken.
Al deze dingen heb ik gelukkig bij mijn rijinstructeur en ben ook heel blij met hem.
Les nu ongeveer 8 maanden bij hem waarvan de eerste 4 a 5 maanden eens per maand (nu een keer per week) en ben erg veel vooruit gegaan iets wat ik hiervoor eigenlijk nooit had bij andere instructrices(teurs)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:37

Voor mij is het belangrijkste aan een instructrice het kunnen meedenken met zowel mij als mijn paard.

Ik ben als manegeruitertje overgestapt op een nogal pikante merrie, die wist wat ze wou, meestal :+ Het was echt een hittepetit en ze kon zichzelf helemaal gek maken, vooral op vreemde locaties. In de winter heb ik haar veel in de binnenbak gereden bij ons een stuk verderop, en één van de eerste keren daar heb ik les gehad. Mijn paard was duidelijk gewoon echt extreem aan het stressen, die liep te zweten en te doen, constant vluchtgedrag omdat ze geen binnenbak gewend was. Instructrice stond toen maar te schreeuwen dat ik haar maar eens een flinke ruk in de bek moest geven en een flinke klap met de zweep. Heb haar vriendelijk bedankt, ben echt een half uur aan het stappen geweest met die merrie uiteindelijk, maar na dat half uur voelde ze zich op haar gemak in haar nieuwe omgeving en heb ik nog een kwartier heerlijk kunnen rijden.
Deze instructrice kon dus duidelijk niet vanuit mijn paard redeneren.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:17

Kennis en hoe je die kennis overbrengt naar verschillende mensen kinderen zijn anders om les te geven als volwassenen Mijn dochter heeft iemand die zo duidelijk alles uit kan leggen dat ze het snapt en dan ook in de praktijk kan brengen en ook al moet ze het honderdkeer uitleggen ze heeft er het geduld ervoor. En heeft ze ook intresse voor de gereden wedstrijden en wat er verbeterd kan worden. OOk vraagt ze altijd naar de les of er nog vragen zijn dan wordt dat eerst uitgelegd top mens!!