Wat verwacht jij van je eerste les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Wat verwacht jij van je eerste les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:10

Ik wil even een beeld schetsen, om te kijken hoe anderen hier tegenaan kijken.
Ik had gisteren mijn eerste les. De instructrice heeft een jaar of 25 ervaring, is gediplomeerd, rijd zelf ZZ dressuur en heeft meerdere paarden doorgereden tot hoog niveau. Iemand waar ik dus volop respect voor heb.
Toch klikte het gisteren niet. Ik vond dat erg jammer, want ik had er veel van verwacht.
Het plaatje:
Na een hand te hebben gegeven, is ze begonnen de neusriem en sperriem aan te snoeren, zodat hij zijn kaken niet meer van elkaar kon krijgen. Vervolgens heeft ze naast me meegelopen en mijn paard met haar hand naar beneden getrokken, terwijl ik de continue druk moest houden om hem naar beneden te dwingen om de buiging er in te krijgen. Deze aanleuning moest ik de volledige les aanhouden, mocht absoluut geen losse teugel geven. Ik heb daar nu blaren van op mn vingers en spierpijn in mijn nek.
Eerlijk gezegd, ik ben niet heel ervaren met les krijgen buiten de manegelessen en een enkele priveles. Ik heb nog nooit op deze manier les gehad. Ik was er altijd van overtuigd dat het nageeflijk worden komt door ontspanning van je paard, en dat dat dan automatisch gaat. Dit heb ik ook altijd zo ervaren bij de paarden die ik reed.
Ik had persoonlijk meer verwacht dat we rustig zouden opbouwen, meer op ontspanning, houding en zit zouden beginnen.
Ze vond mijn paard slecht lopen, en eigenlijk een slechte koop.
Ik vond het eienlijk best wel erg dat ze dat vond, ik ben erg blij met mijn paard, en ja, hij loopt niet supergoed, omdat hij totaal niks meer gewend is. Daarbij ook volledig uit balans en zo scheef als een hoepel.
Maar toch... het kwetste me. Ze vond dat er geen hand vol maar een land vol paarden was.
Ik vond het moeilijk dat ze dat zo zei.maar heb niks gezegd. Na de les heb ik betaald. Later heb ik haar gsmst dat het toch te hoog gegrepen was voor mij en mijn paard was en geen nieuwe afspraak zou maken.
Ze antwoordde dat ze dat jammer vond want mijn paard was niet aan de hand en dat zou ook buiten gevaarlijk zijn.
Nu wil ik toch eens weten; is dit gebruikelijk in de dressuur? Kan ik dit bij enadere instructeurs ook verwachten? Ik vond het in elk geval niet fijn zo.....

Sjolvir

Re: Wat verwacht jij van je eerste les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:13

Nee, hoor niet gebruikelijk.
Gewoon duidelijk geval van niet passende instructie voor jou en je paard, lekker op zoek gaan naar iemand die voor jou en je paard wel past!

Hoe goed een instructie ook is, het moet ook nog klikken tussen ruiter, paard en instructie, doet het dat niet, dan heeft het geen zin om daar te gaan lessen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:14

Oef, dat klinkt niet als een fijne instructrice. Hoe jij erover denkt:'Ik was er altijd van overtuigd dat het nageeflijk worden komt door ontspanning van je paard, en dat dat dan automatisch gaat. Dit heb ik ook altijd zo ervaren bij de paarden die ik reed.' Top! +:)+
Maar haar manier, nee, daar kan ik me niet in vinden en ik weet zeker dat er somewhere out there echt iemand is die jou les kan geven op een prettiger manier. :j

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:15

nee hoor zo hoort het niet.
ik persoonlijk zou het ook anders gedaan hebben.

deze instructie laten passeren en verder zoeken. vraag proef lessen aan.
ben verschillende mensen. en daar moet je iemand uitkiezen waar zowel paard als jij
aan het einde van de les zijn voldaan.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:16

Een rustige instructrise en een braaf paard/póny.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:16

Goed dat je dit besluit hebt genomen!
ZZ dressuur of niet, op die manier behoor je geen paarden te rijden.
Er zijn echt wel instructrices die wel goed en vanuit ontspanning en respect lesgeven, dus geef niet op!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:17

Wat klinkt dat vreselijk zeg.
Heb aanstaande donderdag m'n eerste les maar hoop dat deze echt anders zal gaan.

Vind het eigenlijk ook wel brutaal dat ze durfde te zeggen dat het een slechte koop was!
Nee de eerdere instructreurs die ik heb gehad waren veel vriendelijker.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:18

Oef dit bezorgt een zeer slechte naam voor de dressuur :oo
Maar het is zeker niet bij iedere instructeur zo. Zoals hiervoor al aangegeven is het belangrijk dat je een klik hebt met je instructeur, dus ga maar op zoek naar een andere ;) Veel ervaring en hoog rijden hoeft iemand niet tot een goede instructeur te maken. Ik hoop dat je iemand kan vinden die jou goed kan begeleiden en op dat je dan mag gaan knallen :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:18

Wat ook handig is, ga eens kijken als ze iemand anders les geven, gewoon om te zien of de stijl van die instructie bij je past.
En eerste wat ik er altijd bij zeg, wat voor soort paard ik heb, wat ik er mee wil en wat ik er mee doe.
Zodat ze meteen idee krijgen van waar je heen wil met je paardrijden grandprix versus boscrosser of combinatie van beiden.
Dan kan de instructie ook meteen aangeven of ze daar wel of niet zin in hebben.
Ken er zat die bepaalde rassen niet meteen leuk vinden en ook die andere ambities niet altijd waarderen.
Gewoon kwestie van goed bespreken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:22

ja hebt duidelijk iemand gevonden die totaal niet bij Tornado en jou past, slechter kon je het niet treffen.

Fijn iemand gaan zoeken die bij jou ontspanningsmanier van rijden past en net wat Umay zegt:
'Ik was er altijd van overtuigd dat het nageeflijk worden komt door ontspanning van je paard, en dat dat dan automatisch gaat. Dit heb ik ook altijd zo ervaren bij de paarden die ik reed.'

Helemaal toppie jou houding: wees er zuinig op, koester het en laat niemand je dat afnemen, geen moment.
Ga vandaar uit fijn aan de gang met je paard vanuit die ontspanning met andere instructie.
Ga eerst es een les bekijken die iemand geeft voordat je ze zelf vraagt.

Mooie tekening heeft Tornado trouwens ;-)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:28

Pfoe... zo eentje had mooi na de eerste 5 minuten kunnen vertrekken bij mij.

Neusriem aansnoeren is voor mij al een teken van geen kennis. Neusriemen dienen daar helemaal niet voor. Zoals je zelf zegt komt nageefelijkheid van ontspanning, niet druk. Dat is gewoon een paard in de krul trekken. Vind het ook niet echt passen dat ze zegt dat je paard een slechte koop was. Als je een bekwame lesgever bent dan heb je dat zelf graag, een paardje wat niet alles ineens perfect doet. Dat betekend dat er werk is, wat fijn is voor lesgever en ruiter omdat er daadwerkelijk iets geleerd wordt. Ook dat de lesgever de ruiter dan gemakkelijk taakjes kan meegeven waar hij/zij op moet letten. Persoonlijk zou ik dus een niet perfect lopend paard fijn vinden om mee te kunnen werken.
Toen ik nog een lesgever zocht zei ik in het begin duidelijk dat ik niet wou dat ze aan mijn paard kwamen. En zeker niet aan de teugels beginnen trekken. Een lesgever is een lesgever omdat die naar de reacties kijkt. Hij heeft een opdracht aan de ruiter en kijkt hoe ruiter en paard hierop reageren. Daaruit moet deze dan zijn conclusies trekken en kijken hoe er met het paard omgegaan moet worden. Een 'lesgever' die direct paard vastneemt of er zelf opstapt is voor mij een ruiter die achteraf zegt wat hij gedaan heeft.
Je leert net door verschillende dingen te proberen. Stel je hebt een paard wat altijd op de teugels is stilgezet, lesgever komt. Hij kan twee dingen doen. Of jou verschillende mogelijkheden laten uitproberen, kijken naar de reactie en zo afleiden wat wel eens het beste zou kunnen zijn. Of er zelf opstappen kijken wat het beste gaat en dan tegen jou zeggen, doe dit maar. Deze is dus in mijn ogen een ruiter, en daar heb je dan zelf niets aan. Stel de lesgever gaat met methode 1. Dus jou zeggen bv, knijp met je bovenbenen, dan weet jij oh dit is een manier om je paard stil te zetten, lukt dat niet perfect dan kan de lesgever weer een andere manier aanreiken. Dit wil zeggen dat jij die verschillende manier leert gebruiken en ook de effecten er van ziet. Stel dat je later een paardje bijkoopt, niet dat je dan denkt oh jee hij stopt zo niet, wat nu. Want als je die verschillende manieren gebruikt hebt zal je die ook wel ergens nog hebben onthouden dus dan weet je, ik moet het op een andere manier oplossen.

Hier kan jij uiteraard niets aan doen, zeker niet als dit een van jou eerste lesgevers is na manege lessen. Wat ik altijd deed was voor ik een lesgever naar mij liet komen vroeg ik of het mogelijk was om eens te kijken naar een van de lessen. In sommige gevallen was dit mogelijk en dan wist ik ook of de manier van aanpak zou passen bij mij.

"Ik was er altijd van overtuigd dat het nageeflijk worden komt door ontspanning van je paard, en dat dat dan automatisch gaat." +:)+ Daarbij wat ben je met een hoofd omlaag als je paard nog niet degelijk loopt. Alles begint aan de achterkant, actieve achterhand, mooie takt, ontspannen ruggebruik,... en dan komt dat hoofdje vanzelf.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:45

Fijn om te lezen dat ik dus toch de goede beslissing heb genomen. Ik zeg niet dat ze een slechte instructrice is, ik denk dat ze voor de doorgewinterde dressuurruiter misschien wel een superdocente is, maar misschien minder voor de wat meer recreatieve en minder fanatieke ruiter, die er ook nog een jaartje uitgeweest is wat rijden betreft:-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:47

Nou iemand die een paard meteen de neusriem aansnoert en meteen aan de kop begint te sjorren is voor mijn geen goede instructrice en het lijkt me voor niemand niet. Maar een goede keuze en ik zou kijken voor iemand die misschien geen ZZ heeft gereden maar wel beter op de hoogte is van de basis :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:44

:x Geen woorden voor wat er in jouw les is gebeurt...Vreselijk. Maar wel respect voor jou dat je door het 'ZZ gereden' heenprikt en kiest voor wat bij jullie past!

Als ik zelf een nieuwe combinatie les ga geven begin ik altijd met vragen stellen. Over wat iemand graag wil leren, wat het doel is met het paard, waar ze graag aan willen werken...Dat soort dingen. Daarna laat ik de combinatie losrijden zoals ze gewend zijn. Ik wil juist heel graag zien hoe iemand gewend is te rijden omdat het naar mijn mening geen nut heeft in één keer iemands complete rijstijl om te gooien. Dan schep je verwarring en zorg je ervoor dat de ruiter de rest van de week als jij er niet bent, niet weet wat te doen en niet fijn kan rijden. Ik begin dus altijd met kleine dingen te veranderen. Meestal begin ik met de reactie aan de hulpen, ik laat de ruiter zijn/haar hulpen kleiner maken en probeer eerst de communicatie tussen ruiter en paard helder te krijgen. Nouja, wat daarna komt is allemaal niet zo belangrijk maar wat ik vooral wilde zeggen is dat ik altijd simpel en klein begin. Paard en ruiter moeten op het gemak zijn. Van daaruit kun je steeds stapjes voorwaarts zetten. Ik wil dat mijn ruiters ook fijn kunnen rijden als ik er niet naast sta en dat bereik je niet door een uur lang te staan commanderen zonder verdere uitleg.

TS, ik hoop dat je snel iemand vind die goed bij jullie past. Houd vast aan je gevoel!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 07:46

Nou Esther87 dat klinkt veel meer als les voor mij! Zo had ik het ook verwacht eigenlijk..... Kun je niet hier lesgeven:-))
Nou goed, ik heb inmiddels van een vriendin een tip gekregen, eens kijken of we daar mee verder kunnen. Tips voor instructie in de omgeving Spijkenisse zijn welkom!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:02

Ik ga mee met wat er al gezegd is en zoals Esther zegt is heel belangrijk. Wat is jou doel met je paard. Wat ik al helemaal nooit zou doen is een paard afkraken. Maar zou wel eerlijk zijn, maar dat kan je alleen als je weet wat de doelen zijn.
En echt laat je nooit wijsmaken dat je op die manier je paard moet rijden. Wat je altijd dacht is goed!!
En gaat het niet automatisch terwijl jij toch netjes aan het rijden bent, is er een andere oorzaak, denk dan aan lichamelijke klachten, niet passend mariaal.

Wat ook eerder is gezegd, ga kijken bij verschillende instructeurs. Past hun gedachte bij die van jou, hoe rijden de mensen, hoe zien de paarden er uit, enz..

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:18

Dit gaat inderdaad niet werken voor jou. Wat het aansnoeren betreft, kan je eigenlijk niet meteen zeggen of dit zo verkeerd was. Ik maak regelmatig mee dat een hoofdstel niet goed zit en dan corrigeer ik dat ook. Ik maak bijvoorbeeld ook mee dat een sperriem zo los hangt dat ik hem zo onder de kin langs naar boven kan halen, dan mist dat ding zijn doel, dan kan je net zo goed zonder rijden. Die maak ik dan gewoon fatsoenlijk wat vaster zonder aan te snoeren, en zo gaat dat ook met de neusriem. Neusriemen die te laag zitten en die ik dan wat hoger moet doen omdat anders het velletje van de mondhoeken klem komt te zitten tussen het bit en de rand van de neusriem. Maar aansnoeren ben ik absoluut tegen. Daarbij vind ik het absoluut 'not done' dat een instructrice jouw paard afkraakt. Je geeft les om de combinatie verder te helpen. Al lessen ze op een ezeltje bij wijze van spreken. De voldoening moet toch liggen om wat van de combinatie te 'maken'. En op zo'n manier dat ruiter en paard er plezier in blijven houden. Daarbij is er idd wel verschil tussen een fanatieke wedstrijduiter of een recreatieruiter. Of ook bijvoorbeeld tussen volwassenen en kinderen. Je past je training aan het paard aan, maar als je lesgeeft pas je dat ook aan naar de ruiter.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:39

Een goede instructeur krijgt ieder paard fijn aan het lopen... Ze worden niet allemaal GP paarden maar b/l moet voor elk paard zonder gebreken haalbaar zijn.

Dat ze anders les geeft dat kan, andere methodes heeft enz ook. Persoonlijk vind ik dat het moet klikken, een instructeur moet de potentie van een combinatie zien.... Ipv aan te raden om een ander paard te kopen...
Dus zoals ik jou hoor was dit geen match ;) gewoon doorkijken naar nieuwe.
Vergis je niet, je bent (zoals ik opmaak uit "manegeles") niet veel "gewend". De meeste instructeurs zullen dus andere aanwijzingen geven/een ander uitgangspuny hebben als een manegeles. Het wordt dus sowieso wel anders, wees daar niet bang voor maar probeer wel iets te kiezen wat bij je past.

Zelf wil ik bv niet les van iemand die heel goed "proefjes" kan rijden.... Ik wil een jong paard goed, correct op kunnen leiden en helaas gaat dat niet altijd synchroon met winstpunten ;). Omdat er gesleuteld moet worden aan basis dingen die in de proef niet zickhtbaar mogen zijn.
Een meisje op de club rijdt bij zo'n "proefjes" instructeur.... Ze kan een super stille constante proef neerzetten, wint redelijk vaak en bijna altijd 1/2 winstpunten..... Rijtechnisch.... Is het onmogelijk wat ze op dit moment van het dier vraagt.
Ik heb ook heel lang "goed" proefjes kunnen rijden, beetje buigen hier wat scheef daar en het lijkt op een travers, enz. Ook winst gereden maar kom mezelf nu tegen. (Niet dat ik dat bewust deed, combi van onervaren dressuur ruiter en lastig paard :P).

Kortom het is net wat je wil ;). Wissel gewoon wanneer het niet goed voelt. En als hrt eel goed voelt profiteer er Zo lang mogelijk van maar ga optijd opzoek naar nieuwe instructie zodat je scherp blijft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:45

Zo.... Die zouden ze wel eens bij mij langs mogen sturen, iemand die haar lesklanten op zo'n manier overdondert en paarden zo behandelt...
Ik zou er wel raad mee weten. :x

miszbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:57

Zoals iedereen hiervoor ook zei, nee dit is zeker niet normaal, lekker op zoek naar een andere instructise of instructeur! Wel een nare ervaring, ik zou ook boos zijn wanneer ze mijn paard afzeiken. Wat voor paard het ook is, voor de eigenaar is het altijd zn grote maatje! Beetje respectloos... jammer!

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:08

Dat een instructeur naast je loopt en het hoofd/teugels vasthoudt om de goede hoofd/halshouding te laten zien dat vind ik nog niet eens zo verkeerd, maar wel op de manier die jij hierboven beschrijft..
Ik zou idd ook op zoek gaan naar een andere instructeur...

Daarnaast vind ik dat een goede instructeur het beste uit elk paard en ruiter moet kunnen halen ongeacht het niveau van het paard en de ruiter... Als er alleen maar ZZ-L+ combinaties rondliepen dan was NL een stuk ruiters en paarden armer ;)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:16

Ik had vorige week les van een nieuwe instructrice :)
Had dr al eerder les zien geven vond dat er fijn uitzien
Ze ziet echt alles!!
Zelfs of ik me buitenbeen er wel of niet aanlegde..
Na 1 les heb ik al erg veel geleerd :)
Vanavond heb ik weer les
Van haar hoeft t paard nog niet direct aan de teugel te lopen
Zijn vorige week bezig geweest met tempo tempowisselingen en scherper aan de hulpen maken
Maar ook halsstrekken en nog wel meer kleine dingen paard en ik waren erg moe haha maar was zeer fijne les

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:19

Foei, foei, foei!! Mijn lesklanten moeten CONTACT houden met het paard via de teugel, geen dwang, geen zwaar gewicht.
Correct nageeflijk rijden kan enkel vanuit de achterhand, het motortje moet lopen en van daaruit kan je verder. Dit bereik
je absoluut niet door het paard van voren in de krul te trekken/dwingen. Ik zou absoluut voor een andere instructrice gaan!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:23

Vreselijk zo'n instructrice. Ook wel eens zo'n instructrice gehad die zo was in het begin leek ze wel een goede instructrice, maar na een paar lessen was het steeds belangrijker dat ik mijn paard omlaag trok. Snel gestopt en heb donderdag een proefles van een andere instructrice hoop dat die beter is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:29

Dat klinkt alsof je het niet getroffen hebt met je instructrice :\ . Verstandige beslissing om er gelijk mee te kappen.
Ik vind het trouwens sowieso geen stijl dat ze je paard loopt af te kraken. Iedereen heeft zelf een keuze gemaakt voor een paard en is daar blij mee. Het lijkt erop alsof je instructrice vergeten is dat niet iedereen op zoek is naar een voorbeenzwaaier om daarmee ZZ-licht te gaan rijden.

Inderdaad, wat hier ook gezegd is, eens een paar keer gaan kijken bij lessen en kijken of het je aanspreekt :-)