Al een tijdje ben ik mijzelf aan het verdiepen in 'interval training' met paard,
Deze zomer/lente zou ik daar graag met mijn paarden mee beginnen.
Met als doel een goede conditie opbouwen. Met 1 ga ik dit seizoen de eerste officiële sgw wedstrijden rijden, en als goede afwisseling in het rijden. En natuurlijk ook omdat het me gewoon leuk lijkt!
Maar... hoe begin je nou met zoiets? Ik denk dat ik het zo wil gaan doen met mijn paard,
Natuurlijk eerst goed losstappen/losdraven en daarna een aantal minuten, even 3 als voorbeeld genomen,
een rustig handgalopje doen, na 3 minuten weer 3 minuten stappen om vervolgens 3 minuten te gaan schakelen in het galop tempo, daarna weer 3 minuten stappen en weer 3 minuten galopperen dit keer van heel langzaam naar een echt hoog tempo en weer terug enz, en daarna natuurlijk weer goed uitstappen. Natuurlijk de 1e paar keren liggen het aantal minuten lager als dat je al een tijd bezig bent, maar hoeveel minuten is goed om mee te beginnen of moet je dat zelf even uittesten met je paard wat hij/zij aan kan? En hoeveel minuten is de max, of als je het gewoon langzaam en op een goede manier steeds wat opvoert maakt dat niet uit?
Hoe vaak doen jullie zo'n intervaltraining? Ik lees daar verschillende dingen over, de ene zegt 1 a 2 keer per week, de andere doet het weer om de 4 dagen, de volgende weer om de 5 of 6 dagen. Maar waar hebben jullie de beste ervaringen mee? Dat hangt natuurlijk ook af van het type paard en hoe het paard verder gereden word lijkt mij of niet?
Dan lijkt het me ook nog leuk om zoiets een keer in water te gaan doen, op ongeveer een klein uur rijden zit hier een meertje waar ik met mijn paarden in kan. Daar zou ik eventueel 'aqua training' kunnen gaan doen, zijn er mensen die dit ook doen? zo ja, ervaringen? Hoe doen jullie dit? Hoe lang? Welk tempo? Alleen draf of ook galop? Of juist meer stappen? Hoe diep gaan jullie het water in? En hoe vaak doen jullie dit?
Ik las ook wat over hartslagmeters, ik heb zo'n ding niet en na wat zoeken kwam ik er achter dat ze ook erg prijzig zijn. Zijn er mensen die zulke trainingen, interval en aqua, zonder hartslag meter doen? Of is een hartslagmeter bij zulke trainingen gewoon echt van belang?
En daarna? Dan heb je zo'n 'interval training' gedaan, hoe ga je dan trainen de dag daarna? Rustig aan een beetje stappen in de bak? Een rustig rondje over straat? Flink trainen óf juist helemaal niet? (Al lijken die laatste 2 voorbeelden mij persoonlijk juist niet goed, maar ik heb er (nog) geen ervaring mee)
Zijn er bokkers die dit ook doen en hier ervaring mee hebben? Ik ben heel benieuwd hoe jullie het aanpakken en nuttige tips hebben? Brand los zou ik zeggen!
Alvast erg bedankt en ik hoop dat dit niet alleen voor mij maar misschien nog voor wel meer mensen een leerzaam en nuttig topic kan worden!
Dan ga ik die eens lezen!