Sporen en/of zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Sporen en/of zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:39

Na aanleiding van een ander forum, was er een topic: Sporen.

Daar ging het om, dat sporen er zijn om een paard aan te sporen.
En een zweep ontzettend omhandig is, omdat je met een zweep maar aan 1 kant onder de kuit tikt.
Waardoor het paard dus reageerd op die 1e kant tik, maar niet op voorwaartse.

Nu vraag ik me af, wat vind bokt daarvan?

Hoe sporen gebruikt horen te worden.
En hoe een zweep dient in gebruik te worden genomen?

mvg

matasja

Re: Sporen en/of zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:06

Ik vind sporen alleen voor de moeilijkere oefeningen, en als je echt je benen en voeten goed in bedwang hebt, anders werkt het ontzettend averechts. Een zweep, bij juist gebruik, werkt ook om voorwaarts te rijden.
Bij mijn paard rij ik met zweep om de fijnere hulpen te leren. Ze valt naar binnen op een volte halve baan, dus leg ik mijn zweep aan op haar schouder, en voila, zonder slaan weet ze dat ze op mijn been moet reageren.

Is ze sloom aan het been krijgt ze een tikje op haar bil en hoppa ze is wakker. Vind sporen echt teveel van het goede, dan moet mijn paard wel zeer omgevoelig voor de zweep worden wil ik die ooit gaan gebruiken.

Kan ze beter voorwaarts op het been trainen, daaraan werken kom je veel verder mee dan 1 keer flink in de buik porren..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:29

Mijn mening is er deels anders over.
Zweep vind ik ideaal voor zij gangen of voor 1 been, zoals gezegd het naar binnen vallen bijvoorbeeld. Je attendeert paard dat hij moet luisteren naar dat been/kant. Tik op de kont zie ik meer als even een schrikreactie, even de achterhand er onder.
Sporen begleiden beide benen, paard leert dat hij een reactie moet geven als je aandrukt dus naar voren wil. Dit doe je met twee kuiten (heb ik in ieder geval geleerd).
Verder sporen met een stille beenligging zonder het paard lastig te vallen.
Zweep vind ik onhandig met het wisselen van kant wat nodig is anders springt het paard bijvoorbeeld naar binnen als je vanaf de buitenkant een tik geeft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 19:37

Achterhand eronder doe ik niet met zweep.
Dat doe ik door veel overgangen te rijden, te verruimen, te verzamelen en versnellen en minder snellen.

Duurt misschien even, maar dan doe je het wel zonder zweep.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:41

Ja dat is ook de bedoeling, maar de zweep geeft een schrik reactie voor het paard waardoor die automatisch de achterhand actiever gaat gebruiken dus die er even beter onder zet.
Niet een bewuste actie met de zweep maar wel een actie die erdoor komt. Met sporen beperk je je wel tot het punt waar je normaal gesproken zonder spoor ook aanspoort. Met een zweep zit je daar naast, kont of achter de kuit.
Daarbij is een zweep juist erg handig bij het naar binnen vallen of het zijwaarts rijden omdat je het paard 'dwingt' opzij te gaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 19:51

Oww nu snap ik het....
Ik kon het namelijk niet plaatsen

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:07

ik rijd met sporen én zweep. T is een bijrijdpaardje van mij en de eigenaresse rijdt ook met sporen en zweep> heb zelf een tijdje zonder sporen gereden, maar dan is ze zoo sloom en niet vooruit te branden. Met de sporen heb ik haar veel sneller aan het been en hoef ik haar niet steeds naar voren te drijven (zo raak ik zelf ook niet uitgeput ;) ). En de zweep gebruik ik omdat ze haar achterhand wel eens vergeet te gebruiken en dan geef ik een tikje en dan is alles weer goed. Maar ik gebruik ze het meeste om haar aan het been te krijgen, een soepele galop te rijden en om haar aan te pakken(geen slome slak onder me)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:01

Mijn verzorgpaardje rijd ik met de zweep, dat omdat ze nogal sloom is, voor de vorst was ik bezig met overgangen en dat ben ik van plan weer op te pakken binnenkort. Zelf dacht ik dat sporen ook wel zouden kunnen helpen, maar dat is mij afgeraden en zelf denk ik ook dat ik gezien mijn ervaring die verkeerd zou gaan gebruiken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:04

Ik rijd met (western) sporen omdat (helaas) het paard niet op been reageert. Dit op aanraden van de eigenaar omdat hij actief MOET lopen en hij dit niet zal doen zonder dat je sporen draagt. Zullen zat bokkers zijn die het vast en zeker beter weten, maar zij kennen het paard in kwestie niet en weten niet wat er nog meer speelt :) Zolang je de sporen enkel gebruikt wanneer het nodig is, kan je er in mijn ogen vrij weinig schade mee aanrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:18

Mijn zweep heb ik er eigenlijk alleen bij als correctie. Ik heb bijvoorbeeld een paard gereden dat nogal plakte aan de bakrand, dan hield ik mijn zweep in mijn buitenhand en elke keer als ze tegen de bakrand aan ging lopen waardoor ik met mijn voeten vast kwam te zitten legde ik mijn (spring)zweep tegen haar schouder. Niet slaan, maar puur er tegenaan leggen zodat ze als het ware opzij wordt ge"duwd". Voor de rest is mijn zweep vooral correctie op mijn been. Hoe ik dit gebruik verschilt per paard. Paarden die wat lomer aan het been zijn tijdens het trainen probeer ik zo snel mogelijk aan het been te krijgen door 1 keer niet reageren = 1 tikje. Ik zal nooit slaan, maar gewoon een klein tikje achter mijn been zodat het paard even wakker wordt. Vaak is dit alleen tijdens het losrijden nodig en is je zweep er daarna bij voor de "sier". Bij paarden die van zichzelf al wat actiever zijn gebruik ik hem als correctie voor opzij gaan, niet over de binnenschouder vallen, dat soort ongein.

Sporen vind ik een verhaal apart. Ten eerste ligt het eraan wat voor soort sporen je gebruikt. Ik kom zelf van de manege en aan het einde van mijn manegecarriere reed ik ook al met (stompe) sporen op de manegepaarden. Dit was omdat ze voor mijn gevoel gewoon zo afgestompt en dood voor het been waren dat dat ene prikkeltje net een wereld van verschil kon maken. Stamt een beetje uit hetzelfde tijdperk dat je het nog cool vind om wanneer een manegepaard met een hulpteugel rijdt deze eraf te halen omdat hulpteugels voor beginners zijn.
Stompe sporen kunnen imo niet zo heel veel kwaad. Als je als ruiter zo onstabiel bent met je benen dat je echt loopt te schoppen dan zou ik ze aflaten, maar ik geloof er niet in dat er een (gevorderde) ruiter is die onbewust hard genoeg aandrijft om een stomp spoortje echt pijn te laten doen.
Bij scherpere sporen wordt het voor mij wat lastiger. Sporen moet je niet zien als een extra hulpmiddel om je paard extra snel te laten gaan, maar als een verfijning van je bestaande hulpen. Je moet de hulpen dus alsnog goed geven. Zo heb ik eens een paard gereden dat gewoon niet voor mijn been opzij wou. Die leek het gewoon niet te voelen. Dit was met alles zo, met het binnenstelling vragen om mijn been heen op bijvoorbeeld voltes, maar ook met wijken voor het been. Na een tijdje ben ik haar met een spoortje gaan rijden, gewoon een simpel stomp spoortje maar dan een iets langere, en toen is het eigenlijk gelijk goed gegaan. Voorwaarts was ze wel, maar gewoon dat ene duwtje had ze blijkbaar even nodig.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:09

Ik rijd ook met allebei, de sporen is om hem aan mijn been te maken. Dit is, zoals al eerder aangegeven, lastig om met een zweep te doen, omdat deze maar aan één kant zit. Ik rijd met botte wieltjes, omdat ik dat zelf vriendelijker vind als een 'normale' spoor. Met het botte wieltje kan je gewoon zachtjes rollen.

Met de zweep geef ik hem af en toe een soort 'kriebeltje' op het achterbeen zodat hij net iets meer ondertreed. En natuurlijk bereik je dit het beste met overgangen, zijgangen enz. Dit doe ik ook, maar om net even dat extra te krijgen heeft hij een heel klein tikje nodig, vaak is het gewoon net even aanraken met het zweepje en dan loopt hij net wat lekkerder van voor naar achter.

AapiieJ19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:38

vaak is alleen het bij je hebben van de zweep al genoeg .. heb em altijd mee met rijden maar gebruik em zelden hihi

abcde123ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:46

Ik gebruik en vind dat sporen gebruikt moeten worden voor duidelijkheid. De pony waar ik op rij snapt mij veel beter als ik sporen aan heb. Een zweep is ook voor duidelijkheid en vooral oplettendheid naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:18

@Sophiemariab, ben ik wel met je eens ja. Vooral als je wat hogere dressuur oefeningen van je paard gaat vragen, dan moet je wel hele duidelijke hulpen kunnen geven en je paard moet ze ook kunnen begrijpen om alles uit elkaar te houden. Ik merkte snel dat ik het bij wijken al nodig ging hebben

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:28

Voor de mensen die zeggen dat ze een zweep niet handig vinden om mee aan het been te maken, je kan toch ook met 2 zwepen rijden? Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen sporen hoor.

Momenteel gebruik ik geen van beide. Het paard waar ik op rij ben ik aan het doorrijden en heeft het bijna nooit nodig. Ik heb wel altijd een zweepje langs de bakrand, als ze dan wat inkakt pak ik hem erbij. Maar meestal staat dat ding daar gewoon doelloos te staan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:48

Emmaa_ schreef:
Mijn zweep heb ik er eigenlijk alleen bij als correctie. Ik heb bijvoorbeeld een paard gereden dat nogal plakte aan de bakrand, dan hield ik mijn zweep in mijn buitenhand en elke keer als ze tegen de bakrand aan ging lopen waardoor ik met mijn voeten vast kwam te zitten legde ik mijn (spring)zweep tegen haar schouder. Niet slaan, maar puur er tegenaan leggen zodat ze als het ware opzij wordt ge"duwd". Voor de rest is mijn zweep vooral correctie op mijn been. Hoe ik dit gebruik verschilt per paard. Paarden die wat lomer aan het been zijn tijdens het trainen probeer ik zo snel mogelijk aan het been te krijgen door 1 keer niet reageren = 1 tikje. Ik zal nooit slaan, maar gewoon een klein tikje achter mijn been zodat het paard even wakker wordt. Vaak is dit alleen tijdens het losrijden nodig en is je zweep er daarna bij voor de "sier". Bij paarden die van zichzelf al wat actiever zijn gebruik ik hem als correctie voor opzij gaan, niet over de binnenschouder vallen, dat soort ongein.

Sporen vind ik een verhaal apart. Ten eerste ligt het eraan wat voor soort sporen je gebruikt. Ik kom zelf van de manege en aan het einde van mijn manegecarriere reed ik ook al met (stompe) sporen op de manegepaarden. Dit was omdat ze voor mijn gevoel gewoon zo afgestompt en dood voor het been waren dat dat ene prikkeltje net een wereld van verschil kon maken. Stamt een beetje uit hetzelfde tijdperk dat je het nog cool vind om wanneer een manegepaard met een hulpteugel rijdt deze eraf te halen omdat hulpteugels voor beginners zijn.
Stompe sporen kunnen imo niet zo heel veel kwaad. Als je als ruiter zo onstabiel bent met je benen dat je echt loopt te schoppen dan zou ik ze aflaten, maar ik geloof er niet in dat er een (gevorderde) ruiter is die onbewust hard genoeg aandrijft om een stomp spoortje echt pijn te laten doen.
Bij scherpere sporen wordt het voor mij wat lastiger. Sporen moet je niet zien als een extra hulpmiddel om je paard extra snel te laten gaan, maar als een verfijning van je bestaande hulpen. Je moet de hulpen dus alsnog goed geven. Zo heb ik eens een paard gereden dat gewoon niet voor mijn been opzij wou. Die leek het gewoon niet te voelen. Dit was met alles zo, met het binnenstelling vragen om mijn been heen op bijvoorbeeld voltes, maar ook met wijken voor het een. Na een tijdje ben ik haar met een spoortje gaan rijden, gewoon een simpel stomp spoortje maar dan een iets langere, en toen is het eigenlijk gelijk goed gegaan. Voorwaarts was ze wel, maar gewoon dat ene duwtje had ze blijkbaar even nodig.

Hier wil ik even op reageren, niet omdat ik het on eens ben met je verhaal, maar ik heb een aanvulling

Wanneer is een spoortje scherp en waarneer is een spoortje stomp/liever dan een ander spoortje?
Mijn inziens ligt dat verschil aan de ruiter.
Ik heb verscheidenen sporen op mezelf uittest en naar mijn idee is een stomp spoortje juist scherper dan een scherp spoortje. Ik rij zelf met een glad wielspoortje.
Ik zal het verschil even proberen uit te leggen:

Een stomp knopspoortje daar druk je bij gebruik altijd mee op dezelfde plaats.
Dit "zachte" spoortje is op dat moment veel scherper dan een wielspoortje, een wielspoortje laat je rollen over het lichaam van het paard wanneer je hem nodig hebt. Deze spoor is in dat geval vele male "zachter" als het knopspoortje waarvan iedereen denkt dat het een zacht spoortje is.
Waneer je een wielspoortje op dezelfde manier gaat gebruiken als een knopspoortje dan is die inderdaad wel scherper als een knopspoortje...
Ofwel, het ligt weer helemaal aan het gebruik van de ruiter...

Ik zelf rij met een wielspoortje, dit omdat en mijn paard heel slecht reageerde op de werking van het knopspoortje maar ook omdat ik nogal wat draken van paarden rijdt bij wie ik snel wil kunnen reageren en de wielspoor geeft mij de mogelijkheid om onderscheid te maken tussen lief en streng in een moment... Wat voor de paarden die ik rijd erg fijn is.
Ook met jonge paarden trouwens, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik rijd vrijwel nooit met zweep. Dit omdat ik gevoel in mijn handen wil houden en een zweep tussen je handen en de teugels in houd een stukje gevoel tegen. De zweep ligt wel altijd naast de bak voor het geval dat...
goldenarrow schreef:
Voor de mensen die zeggen dat ze een zweep niet handig vinden om mee aan het been te maken, je kan toch ook met 2 zwepen rijden? Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen sporen hoor.

Momenteel gebruik ik geen van beide. Het paard waar ik op rij ben ik aan het doorrijden en heeft het bijna nooit nodig. Ik heb wel altijd een zweepje langs de bakrand, als ze dan wat inkakt pak ik hem erbij. Maar meestal staat dat ding daar gewoon doelloos te staan.

Naast dat voor mij de zweep een stuk gevoel weg neemt is mijn paard er ook bang voor. Ik kan een zweep pakken om de achterhand er bij te willen hebben, of om de kwaliteit van de zijgangen te verbeteren, maar wanneer een paard er alleen maar van gaat rennen krijg je een negatieve reactie ipv dat het hulpmiddel je training versterkt...
Voor mij dus over het algemeen liever een spoor (sowieso bij deze) en daarna pas een zweepje...

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:53

ik vind sporen onzin, blijf er gewoon bij dat als je sporen gebruikt je paard gewoon niet goed aan het been is. Plus dat ik vind dat een heleboel mensen sporen verkeerd gebruiken, ze prikken met de sporen in de buik wanneer het niet nodig is, bewust of onbewust

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:15

Hoezo is je paard niet goed aan je been als je een spoortje gebruikt??
Mijn paard is super aan het been en toch gebruik ik een spoortje zodat ik mijn hulpen nog beter kan verfijnen maar tegelijkertijd heel duidelijk tegen mijn paard kan zijn...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:12

jjustangela schreef:
ik vind sporen onzin, blijf er gewoon bij dat als je sporen gebruikt je paard gewoon niet goed aan het been is. Plus dat ik vind dat een heleboel mensen sporen verkeerd gebruiken, ze prikken met de sporen in de buik wanneer het niet nodig is, bewust of onbewust

Als je beenligging goed is dan kan je je sporen bewust gebruiken en dan zie ik het probleem totaal niet. Wanneer het niet nodig is gebruik je ze gewoon helemaal niet, maar wanneer het wel nodig is kun je gelijk corrigeren. En soms lijkt het misschien alsof iemand met de sporen de buik aanraakt, maar is dat nog niet zo, kan nog best een mm tussen zitten, maar dat zie je niet goed als je er naast staat.

Maar jij vindt dat een paard dus per definitie niet aan het been is, ook als je je sporen alleen maar hebt en niet gebruikt? :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:28

Kahawa schreef:
jjustangela schreef:

Als je beenligging goed is dan kan je je sporen bewust gebruiken en dan zie ik het probleem totaal niet. Wanneer het niet nodig is gebruik je ze gewoon helemaal niet, maar wanneer het wel nodig is kun je gelijk corrigeren. En soms lijkt hetmisschien alsof iemand met de sporen de buik aanraakt, maar is dat nog niet zo, kan nog best een mm tussen zitten, maar dat zie je niet goed als je er naast staat.

Maar jij vindt dat een paard dus per definitie niet aan het been is, ook als je je sporen alleen maar hebt en niet gebruikt? :+

Precies, ik weet heel goed wanneer ik mijn sporen wel of niet gebruik. Mijn sporen zitten dan ook standaard aan mijn laars :)

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:37

Ik zie het probleem van de spoortjes ook niet. Op mijn bijrijdpaardje kan ik zonder sporen echt vrij weinig tot niks voor mekaar krijgen, ze reageert niet goed op mn benen. Kan dan gwn heel de tijd druk geven, heeft geen zin en er naar voren branden (zachte schopjes geven) maar ik ben dan helemaal uitgeput terwijl zij niks heeft gedaan.
Dus bij mij is het zweep+sporen. want zonder heeft t geen nut, dus: what's the problem ??

Sporen zijn ook gewoon extra hulpen ofniet? Als je ze goed gebruikt dan is er niks aan de hand, heb er zelf les in gekregen....

Penguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:00

Alleen sporen als je ook echt je benen goed kan stil houden. Ik heb zo vaak gezien dat de sporen verkeerd gebruikt worden. Verder heb ik zelf nog nooit sporen gebruikt. Maar ik ben er niet tegen.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:48

Ik rij het liefst met allebei niet. Als het echt moet gebruik ik een zweep omdat ik bezig ben mijn benen stil proberen te houden tijdens het rijden. Als ik daar sporen om doe dan weet ik zeker dat ik de hele bak rond cross _-:(

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:36

matasja schreef:
Ik vind sporen alleen voor de moeilijkere oefeningen, en als je echt je benen en voeten goed in bedwang hebt, anders werkt het ontzettend averechts. Een zweep, bij juist gebruik, werkt ook om voorwaarts te rijden.
Bij mijn paard rij ik met zweep om de fijnere hulpen te leren. Ze valt naar binnen op een volte halve baan, dus leg ik mijn zweep aan op haar schouder, en voila, zonder slaan weet ze dat ze op mijn been moet reageren.

Is ze sloom aan het been krijgt ze een tikje op haar bil en hoppa ze is wakker. Vind sporen echt teveel van het goede, dan moet mijn paard wel zeer omgevoelig voor de zweep worden wil ik die ooit gaan gebruiken.

Kan ze beter voorwaarts op het been trainen, daaraan werken kom je veel verder mee dan 1 keer flink in de buik porren..

+1 ..

Saapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:07

Ik vind dat je pas met sporen hoort te rijden, als je ook zonder sporen je paard voorwaarts kan rijden. Is je paard niet voorwaarts, dan is je zweep een hulpmiddel. Het liefst je zweep in de binnenhand, want een paard dat niet voorwaarts is heeft vaak moeite met het binnen achterbeen er goed onder te zetten. Zelf heb ik gemerkt, dat als je toch met sporen gaat rijden op een niet voorwaarts paard, dat het weinig nut heeft. Vaak als je normaal drijft, dan raakt je spoor de buik niet eens. Zodra je je hak iets optrekt om je spoor te gebruiken, is het effect van drijven alweer een stuk minder.