Dat verdient wel eventjes een kijk in de geschiedenis!
18-11-11
Bokker Suzanne_k opende een topic waarvan nooit gedacht zou worden dat er zo'n lang staartje aan zou gaan groeien. Ze wou graag een fotoverzameling waarin niet alleen foto's geplaatst werden, maar ook hulp aangeboden werd aan elkaar. Het werd een eerste topic met vele volgers waar iedereen van elkaar leerde.
20-02-12
De betrouwbare lijn door het eerste deel, S_en_Z opende terecht deel 2, zij gaf ons een paar mooie quotes uit het eerste deel:
Citaat:Ik vergeet soms ook om plezier in het rijden te houden, het moet leuk zijn!
Door dit topic ben ik weer met beide benen op de grond gezet je moet plezier houden en het anders gewoon niet doen.
Door ... en ... en alle andere die tips hebben gegeven. Ben ik langzaam uit het dipje die ik had omhoog aan het klimmen en kan ik jullie niet genoeg bedanken, soms heb je gewoon een vreemde nodig die je flink de waarheid kan zeggen.
Dus ga ik binnenkort weer een foto of filmpje laten maken om te kijken of jullie de vooruitgang ook zien die ik voel!
Citaat:Citaat:Ik vind het ook positief dat je hem beloond..
Moraal van het filmpje: gewoon rijden, ontspannen en als het misgaat zijn er nog veeeeel meer proeven. Komt goed![]()
Citaat:Het valt me zo vaak op dat mensen kennelijk het gevoel hebben dat ze iets uit moeten leggen, zich moeten verantwoorden.![]()
Mensen hoeven helemaal niets uit te leggen. Niemand hoeft zich te 'verantwoorden'.
Het is gewoon zoals het is.![]()
We doen allemaal stinkend ons best, en niets is FOUT.![]()
'Fout' zou zijn als je beter zou weten, en tóch doorgaat.![]()
Paardrijden IS niet simpel. En wij zijn gewoon niet perfect. Laten we dat vooral begrijpen, en er over kunnen lachen.
Pas als we er over kunnen lachen kunnen we loslaten. En dan kan paardrijden ineens zomaar LEUK worden!
Citaat:Citaat:Ik geniet er ook elke dag van helemaal nu het zo goed gaat. Het zakken doet hij niet continu maar in kleine stukjes en het gebeurt ook niet nog niet elke dag, maar ik werk er wel naartoe dmv oefeningen.
En het is inderdaad NU NU NU genieten en dat doe ik NU ook zeker elke dag weer
![]()
Precies!
![]()
![]()
Weet je wat zo grappig is? Dit topic gaat over 'aan de teugel'.
Het heeft ALLES te maken met BLIJ rijden!![]()
![]()
BLIJ rijden .. FIJN rijden .. hoe kun je 'aan de teugel' eigenlijk beter omschrijven?![]()
![]()
Een speciale dank aan S_en_Z, bertie en de zovele andere die vorige topics zo boeiend maakte, voor iedereen.

10-08-12
Silkaay opende alweer het 3e deel, nog geen jaar na het eerste deel!
In alle 3 delen werd er meermaals gewezen op de prettige sfeer die er hing, uiteraard willen wij deze houden.

Kijk niet eventjes en zeg van oh laat ik eventjes een fotootje posten en zien wat zij ervan zeggen, nee, BLIJF! Iedereen is welkom en vrij om te blijven, ik garandeer jullie dat jullie je niet gaan vervelen, integendeel.

Het laatste van het vorige topic:
S_en_Z schreef:xDaantjxx schreef:[ Afbeelding ] (toestemming van Bokker voor deze foto te plaatsen)
Waar ik als aller eerst heeeeeeeel blij van wordt is de rug
Geweldig, dit zie ik graag, ook een heerlijk ontspannen staart
Nek kan ik niet echt zien vanwege de manen, Maar wat ik aan de hoofdhouding kan zien is dat ze lijkt alsof ze iets te diep loopt, maar voorhoofdje is wel weer loodlijn..
Mooi bij de benen, in tact, mooie "v" dus allemaal even groot.Ik wordt blij van het paard
Ruiter kan ik niet zit van de beoordelen, maar de armen zijn een mooie lijn met de teugels, lijkt licht in de handen, en ruiter is stabiel.
Me loves
De nek zijn de eerste wervels, die zitten bij het hoofdstel, de rest is de hals. Die is prima te zien.
Het gehele hoofd hoort op de loodlijn, deze haf loopt veel te diep (kom hier zo op terug)
Kijk hieronder op de foto eens goed naar de V's, zijn ze inderdaad even groot??
Ze Lijkt.. licht in haar handen
[ Afbeelding ]
Aan de 2 omgekeerde v's te zien is de v aan de achterkant langer dan aan de voorkant. Het paard drukt zijn rug misschien niet weg maar hij loopt wel onder de ruiter vandaan.
Het rechterachterbeen komt bijna van de grond terwijl het linkervoorbeen nog op de grond staat, dit kun je zien aan het gele hoekje bij de koot (alleen trek ik het lijntje aan de voorkant, vind ik persoonlijk makkelijker)
Aan het andere lijntje kun je zien dat het linkerachterbeen al vrij ver naar voren is.. terwijl het rechtervoorbeen nog heel stijvig vooruit moet gaan.
Een reden dat dit beeld er zo uit ziet zou kunnen zijn dat het paard duwt tegen de ruiterhand aan, zij hem terug wil houden in tempo (maar teveel op de mond) en hij er achter loopt maar over het tempo blijft. Dan kan het rechtervoorbeen namelijk niet naar voren "grijpen" omdat het paard te diep blijft lopen.
Je zou ook kunnen zeggen dat hij makkelijk te diep loopt en over het tempo uit elkaar valt omdat hij te weinig in horizontale balans is onder het zadel en de ruiter hem te weinig stimuleert door hem op haar zit terug te zetten in tempo en te weinig lucht geeft aan de voorkant waardoor het paard de loodlijn niet op kan zoeken.
Dat de ruiter teveel met het hoofd van het paard bezig is is te zien aan de mooie zelfde lijn van hun hoofden. Zij kijkt naar beneden (te diep).. en haar paard ook.
Wij willen de nek van het paard als hoogste punt. wanneer de ruiter op haar zit controle heeft over het tempo, ook in tempowisselingen.. dan zal ze merken dat wanneer ze haar handen ontspant en het paard de loodlijn op laat zoeken dat hij veel ruimer en veel fijner kan bewegen dan op de getoonde foto.
Ik ben er minder van gecharmeerd.
Overigens, als de bokker in kwestie meeleest, zou ik eens kijken of het zadel niet teveel op de schouder ligt.
Daantje, zie je nu dat de takt van de beweging niet zo mooi is als je dacht? Hafje ziet er op dit plaatje wel uit als een vrij makkelijk bij te sturen dier. Lijkt me een vriendelijk en vergevingsgezind paardje.
xLoki schreef:http://video.ak.fbcdn.net/hvideo-ak-frc ... 713a4b4d6d
Eergisteren, na een uur hard zwoegen met rijden: paard volledig ontspannen met 1 hand kunnen rijden.
Zo voelde het in ieder geval.
Vinden jullie dat ook een teken dat hij dus goed over de rug heeft gelopen?
Met vele groetjes,
een hele trouwe meelezer vanaf Deel 1,
ik ben gewoon verliefd op dit topic

Link naar de voorgaande topics:
[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)
[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II
[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III