[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 10:43

Heerlijk, alweel het 4e deel. <3

Dat verdient wel eventjes een kijk in de geschiedenis!

18-11-11
Bokker Suzanne_k opende een topic waarvan nooit gedacht zou worden dat er zo'n lang staartje aan zou gaan groeien. Ze wou graag een fotoverzameling waarin niet alleen foto's geplaatst werden, maar ook hulp aangeboden werd aan elkaar. Het werd een eerste topic met vele volgers waar iedereen van elkaar leerde.

20-02-12
De betrouwbare lijn door het eerste deel, S_en_Z opende terecht deel 2, zij gaf ons een paar mooie quotes uit het eerste deel:
Citaat:
Ik vergeet soms ook om plezier in het rijden te houden, het moet leuk zijn!

Door dit topic ben ik weer met beide benen op de grond gezet je moet plezier houden en het anders gewoon niet doen.

Door ... en ... en alle andere die tips hebben gegeven. Ben ik langzaam uit het dipje die ik had omhoog aan het klimmen en kan ik jullie niet genoeg bedanken, soms heb je gewoon een vreemde nodig die je flink de waarheid kan zeggen :Y) .

Dus ga ik binnenkort weer een foto of filmpje laten maken om te kijken of jullie de vooruitgang ook zien die ik voel!

Citaat:
Citaat:
Ik vind het ook positief dat je hem beloond..

Moraal van het filmpje: gewoon rijden, ontspannen en als het misgaat zijn er nog veeeeel meer proeven. Komt goed :j

Citaat:
Het valt me zo vaak op dat mensen kennelijk het gevoel hebben dat ze iets uit moeten leggen, zich moeten verantwoorden. >;)
Mensen hoeven helemaal niets uit te leggen. Niemand hoeft zich te 'verantwoorden'.
Het is gewoon zoals het is. *\o/*
We doen allemaal stinkend ons best, en niets is FOUT. _/-\o_
'Fout' zou zijn als je beter zou weten, en tóch doorgaat. |o
Paardrijden IS niet simpel. En wij zijn gewoon niet perfect. Laten we dat vooral begrijpen, en er over kunnen lachen. :)

Pas als we er over kunnen lachen kunnen we loslaten. En dan kan paardrijden ineens zomaar LEUK worden! *\o/*

Citaat:
Citaat:
Ik geniet er ook elke dag van helemaal nu het zo goed gaat. Het zakken doet hij niet continu maar in kleine stukjes en het gebeurt ook niet nog niet elke dag, maar ik werk er wel naartoe dmv oefeningen.

En het is inderdaad NU NU NU genieten en dat doe ik NU ook zeker elke dag weer :D

*\o/* *\o/* Precies! *\o/* *\o/*
Weet je wat zo grappig is? Dit topic gaat over 'aan de teugel'.
Het heeft ALLES te maken met BLIJ rijden! :j :j

BLIJ rijden .. FIJN rijden .. hoe kun je 'aan de teugel' eigenlijk beter omschrijven? :):) :):)

Een speciale dank aan S_en_Z, bertie en de zovele andere die vorige topics zo boeiend maakte, voor iedereen. :+:

10-08-12
Silkaay opende alweer het 3e deel, nog geen jaar na het eerste deel!

In alle 3 delen werd er meermaals gewezen op de prettige sfeer die er hing, uiteraard willen wij deze houden. :+: Het is de bedoeling dat je leert uit dit en de vorige delen. Dat je kan zeggen van "hé, is het echt gewoon zo simpel?" en dat je plezier hebt in je rijden, deel je ervaringen, deel je kennis. Maak het topic rijk!

Kijk niet eventjes en zeg van oh laat ik eventjes een fotootje posten en zien wat zij ervan zeggen, nee, BLIJF! Iedereen is welkom en vrij om te blijven, ik garandeer jullie dat jullie je niet gaan vervelen, integendeel. <3

Het laatste van het vorige topic:

S_en_Z schreef:
xDaantjxx schreef:
[ Afbeelding ] (toestemming van Bokker voor deze foto te plaatsen)

Waar ik als aller eerst heeeeeeeel blij van wordt is de rug <3
Geweldig, dit zie ik graag, ook een heerlijk ontspannen staart :)
Nek kan ik niet echt zien vanwege de manen, Maar wat ik aan de hoofdhouding kan zien is dat ze lijkt alsof ze iets te diep loopt, maar voorhoofdje is wel weer loodlijn..
Mooi bij de benen, in tact, mooie "v" dus allemaal even groot.Ik wordt blij van het paard :D
Ruiter kan ik niet zit van de beoordelen, maar de armen zijn een mooie lijn met de teugels, lijkt licht in de handen, en ruiter is stabiel.

Me loves <3

De nek zijn de eerste wervels, die zitten bij het hoofdstel, de rest is de hals. Die is prima te zien.

Het gehele hoofd hoort op de loodlijn, deze haf loopt veel te diep (kom hier zo op terug)

Kijk hieronder op de foto eens goed naar de V's, zijn ze inderdaad even groot??

Ze Lijkt.. licht in haar handen ;)

[ Afbeelding ]

Aan de 2 omgekeerde v's te zien is de v aan de achterkant langer dan aan de voorkant. Het paard drukt zijn rug misschien niet weg maar hij loopt wel onder de ruiter vandaan.

Het rechterachterbeen komt bijna van de grond terwijl het linkervoorbeen nog op de grond staat, dit kun je zien aan het gele hoekje bij de koot (alleen trek ik het lijntje aan de voorkant, vind ik persoonlijk makkelijker)

Aan het andere lijntje kun je zien dat het linkerachterbeen al vrij ver naar voren is.. terwijl het rechtervoorbeen nog heel stijvig vooruit moet gaan.

Een reden dat dit beeld er zo uit ziet zou kunnen zijn dat het paard duwt tegen de ruiterhand aan, zij hem terug wil houden in tempo (maar teveel op de mond) en hij er achter loopt maar over het tempo blijft. Dan kan het rechtervoorbeen namelijk niet naar voren "grijpen" omdat het paard te diep blijft lopen.

Je zou ook kunnen zeggen dat hij makkelijk te diep loopt en over het tempo uit elkaar valt omdat hij te weinig in horizontale balans is onder het zadel en de ruiter hem te weinig stimuleert door hem op haar zit terug te zetten in tempo en te weinig lucht geeft aan de voorkant waardoor het paard de loodlijn niet op kan zoeken.

Dat de ruiter teveel met het hoofd van het paard bezig is is te zien aan de mooie zelfde lijn van hun hoofden. Zij kijkt naar beneden (te diep).. en haar paard ook.

Wij willen de nek van het paard als hoogste punt. wanneer de ruiter op haar zit controle heeft over het tempo, ook in tempowisselingen.. dan zal ze merken dat wanneer ze haar handen ontspant en het paard de loodlijn op laat zoeken dat hij veel ruimer en veel fijner kan bewegen dan op de getoonde foto.

Ik ben er minder van gecharmeerd.

Overigens, als de bokker in kwestie meeleest, zou ik eens kijken of het zadel niet teveel op de schouder ligt.

Daantje, zie je nu dat de takt van de beweging niet zo mooi is als je dacht? Hafje ziet er op dit plaatje wel uit als een vrij makkelijk bij te sturen dier. Lijkt me een vriendelijk en vergevingsgezind paardje.

xLoki schreef:
http://video.ak.fbcdn.net/hvideo-ak-frc ... 713a4b4d6d

Eergisteren, na een uur hard zwoegen met rijden: paard volledig ontspannen met 1 hand kunnen rijden.
Zo voelde het in ieder geval.
Vinden jullie dat ook een teken dat hij dus goed over de rug heeft gelopen?

Met vele groetjes,
een hele trouwe meelezer vanaf Deel 1,
ik ben gewoon verliefd op dit topic <3

Afbeelding

Link naar de voorgaande topics:

[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)
[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II
[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III
Laatst bijgewerkt door Apple op 05-02-13 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: links naar voorgaande topics toegevoegd

SheeNegro

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 10:45

En volgens mij was dit nog niet besproken? (correct me if i'm wrong)
SheeNegro schreef:
Maestoso, mijn vorig zadel. Ik heb nu de Juventus, ben helemaal weg van stubben zadels :D

Ik heb een paar filmpjes van vorige week, ze staan ook al op haw, geef jullie mening :j

[ Video ]
In stap heb ik een enorme wiebelkont, het is niet mijn intensie om te duwen ik schommel eigenlijk lekker mee. Tijdens het verzamelen in stap mag hij actiever blijven stappen, de draf begint stijfjes.
In de overgangen komt hij nog wel wat omhoog, maar dan hou ik teveel tegen of hij is dan net eventjes zichzelf aan het oppiepen.

[ Video ]
Ik moet opletten dat hij niet kantelt, zelf had ik altijd het gevoel dat hij echt wel sneller draafde, soms durf ik hem wel eens over tempo te laten lopen, ben dus eigenlijk wel blij dat het tempo zo op film wel goed is. Variëren in tempo in draf heb ik van de week erbij gepakt, we zijn nog niet lang terug bezig.

Galop is wel altijd een spanning moment ik probeer mij dan vooral op de 4 punten van de cirkel te concentreren anders loopt het zeker radicaal fout.

[ Video ]
Qua aanleuning vind ik hem niet makkelijk in de zin van hij kruipt een beetje zelf omhoog, ik kan hem er dan wel uitrijden maar dan krijg ik zo'n venijnige knauw op het bit, voor de rest is hij lekker licht vanvoor en meestal op 2 vingertjes te rijden.

Zo, veel plezier :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:52

*\o/* Jeey, een nieuw topic! *\o/*

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:00

smile effe alle meelezers: *-:)

Hier verder, zet stippie hier.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:02

Al een hele poos een stille meelezer. Maar wat ik me afvraag. Ik zie allemaal foto's van onder de man ruiters. Maar zien jullie nou bij een aangespannen paard hetzelfde? Of moet je die in jullie ogen heel anders beoordelen (ben zelf fanatiek mennen namelijk haha)?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:09

Ook ik zet een stipje hier!

@ SheeNegro: ik denk dat ik filmpjes nog maar pas, bij foto's wil ik een van de volgende keren wel graag mee reageren, vind het daar nog makkelijker om te zeggen wat ik zie. Bij je eerste filmpje zou ik niet verder komen dan dat ik me stoor aan je spoorgebruik rond 1:22 (en verder) en daar ben je niet zoveel mee natuurlijk :o

Edit:
En toen bedacht ik me dat je van een filmpje ook een foto kan maken.
Afbeelding
Heb hem even stil gezet en beetje bewerkt (recht zetten en streepjes tekenen).
De drie hoeken tussen de benen lijken me ongeveer even groot. Of de diagonale benen gelijk van de grond komen kan ik niet goed zien omdat het beeld te wazig is doordat het uit een filmpje komt.
Ik zie ook dat de rechterachtervoet niet in de voetsporen van de linkervoorvoet terecht komt. Betekent dat dat het paard nog te veel op de voorhand loopt? Want dan spreekt dat die driehoeken tegen? Of niet?
Het hoofd is lichtjes voor de loodlijn dus dat is goed veronderstel ik. Staart is lichtjes gespannen maar ik vind het filmpje net erg ontspannen (misschien iets te?) ogen dus ik ben er niet helemaal uit...
Verder zijn je teugels overal iets te lang en komen ze soms in boogjes te hangen.

Dit was pas mijn eerste poging om een steentje bij te dragen dus misschien kan iemand mij verbeteren of in het beste geval enkel aanvullen? :)
Laatst bijgewerkt door Ympi op 05-02-13 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 11:10

Ik geloof wel dat er al eens een span is langsgekomen hoor! Ik denk in het 2e topic ergens, precies weet ik het eigenlijk niet meer en wat toen de vraag was ook niet :x

Anders maak ik een paar stils? Binnenkort komt een vriendin foto's nemen ;)

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:40

Ik lees al vanaf halverwege deel 2 mee, in deel 3 wel eens een foto gepost en daarna weer in de stille meeleesmodus gegaan.
Dus hier even een stipje! En wie weet laat ik nog eens van me horen :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:52

Heel interessant topic, ik zal eens proberen te volgen.

Ik ben wel benieuwd naar tips voor mijn situatie.
Ik heb een zeer sensibele pony, wel ontzettend werklustig. Ze bouwt snel spanning op en heeft dan de neiging om de onderhals aan te spannen en haar hoofd eruit te zwiepen terwijl ze het op een lopen zet.
Vaak loopt ze (te) snel, maar niet actief. Ik probeer zo veel mogelijk op mijn zit te rijden, want als je teveel van voren stoort zorgt dat dus voor spanning en verzet. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Als ze spanning heeft opgebouwd is dit heel lastig weer af te vloeien, door de spanning zet ze de rug vast en reageert ze slecht op zit waardoor ik mijn handen te veel laat werken en de spanning alleen maar erger wordt. Wat zijn nu fijne oefeningen om de spanning kwijt te raken op zo'n moment?
Mijn eigen oplossing is het rijden van slangenvoltes en dergelijke figuren waardoor ze op beide kanten weer wat ingebogen wordt. Maar ik heb het idee dat het nog effectiever moet kunnen.

Ik heb van de bovenstaande problemen geen foto's, maar ik heb wel foto's van wat fijnere momenten waar ons andere probleempje opduikt. Als ik het gevoel heb dat ze lekker los is, loopt ze vaak toch achter de loodlijn. Maar als ze goed loopt, ben ik haar bij minimale spanning binnen een seconde 'kwijt'. De foto's zijn van afgelopen zomer (met oude zadel, paste niet meer 100% daarom de pad).
Afbeelding
Wat ik van deze foto vind: Ik vind het beengebruik prettig, de V vormen lijken niet helemaal gelijk maar de foto is van schuinvoor genomen, dus van een zijaanzicht waren ze (in mijn mening) wel gelijk geweest. Ik mis wat ruggebruik en ze loopt net wat achter de loodlijn. Ik blokkeer mijn rug door naar beneden te kijken en er zit een lichte knik in mijn pols.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4754_n.jpg
Foto is te groot. Beginnen van halsstrekken in de proef. Dit is een halshouding waarmee ik de training probeer te beginnen en te eindigen. Ik zit wat te ver naar voren, maar zou niet helemaal kaarsrecht moeten zitten vanwege houding pony.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:53

even een stippie. dan kan ik weer meelezen!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:03

Crista schreef:
Al een hele poos een stille meelezer. Maar wat ik me afvraag. Ik zie allemaal foto's van onder de man ruiters. Maar zien jullie nou bij een aangespannen paard hetzelfde? Of moet je die in jullie ogen heel anders beoordelen (ben zelf fanatiek mennen namelijk haha)?
Verwacht dat je juist heel veel ziet zonder ruiterzit & been invloed, dus kom maar op met je foto;s of video.
Lijkt me heel nuttig om in deze tak comment's te horen van jezelf :9

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:05

Bedankt voor het openen! Jammer dat de foto het niet doet in de quote.

Uhm bij mennen wil je ook de juiste takt zien, dat een paard de juiste spieren aanspant en fijn naar de leidsels/hand toe is-zakt. (aan de teugel/nageeflijk) Licht op de hulpen enz.. Dus in principe valt er best wel het een en ander te zien/vergelijken.

In het eerste topic hebben we ook al eens wat tuigerfotos omhoog gehaald om takt/taktfouten te vergelijken in combi met hand/leidsels volgens mij :)

Je bent vrij om te posten hoor!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:20

Hoi allemaal, ik had op het einde in deel III ook al mijn foto geplaatst maar volgens mij is dat niet helemaal goed gegaan dus probeer ik het hier in deel IV weer:) Ik heb deel III helemaal doorgelezen en veel geleerd! Echt een leuk en fijn topic dit! Ik rij deze ruin van 7 jaar oud nu iets meer dan een jaar, met een paar tussenpauzes ivm stage in het buitenland en een val van hem met als resultaat een gebroken pols. Ik moet nog veel leren maar wil graag weten of ik wat op de goede weg ben. Ik ben zelf namelijk best wel tevreden met deze foto's, en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. De foto's zijn vlak na elkaar gemaakt. Op de eerste foto loopt hij nog iets te veel op de voorhand, wel zie ik ontspanning. ik zit zelf met mijn bovenlichaam iets naar voren (loopt ie daarom op de voorhand?) Ik heb naar mijn idee redelijk goed teugelcontact. Echt aan de teugel is dit niet natuurlijk, maar ik werk nu eerst aan ontspanning. Op de tweede foto zijn de driehoekjes van de benen ongeveer even groot. Ik heb nog steeds mijn bovenlichaam te ver naar voren en nu vooral mijn handen te ver naar voren (alsof ik hem nog meer naar beneden wil 'duwen'). ik zie nog steeds een ontspannend paard.

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:47

mooney schreef:
Heel interessant topic, ik zal eens proberen te volgen.

Ik ben wel benieuwd naar tips voor mijn situatie.
Ik heb een zeer sensibele pony, wel ontzettend werklustig. Ze bouwt snel spanning op en heeft dan de neiging om de onderhals aan te spannen en haar hoofd eruit te zwiepen terwijl ze het op een lopen zet.
Vaak loopt ze (te) snel, maar niet actief. Ik probeer zo veel mogelijk op mijn zit te rijden, want als je teveel van voren stoort zorgt dat dus voor spanning en verzet. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Als ze spanning heeft opgebouwd is dit heel lastig weer af te vloeien, door de spanning zet ze de rug vast en reageert ze slecht op zit waardoor ik mijn handen te veel laat werken en de spanning alleen maar erger wordt. Wat zijn nu fijne oefeningen om de spanning kwijt te raken op zo'n moment?
Mijn eigen oplossing is het rijden van slangenvoltes en dergelijke figuren waardoor ze op beide kanten weer wat ingebogen wordt. Maar ik heb het idee dat het nog effectiever moet kunnen.

Ik heb van de bovenstaande problemen geen foto's, maar ik heb wel foto's van wat fijnere momenten waar ons andere probleempje opduikt. Als ik het gevoel heb dat ze lekker los is, loopt ze vaak toch achter de loodlijn. Maar als ze goed loopt, ben ik haar bij minimale spanning binnen een seconde 'kwijt'. De foto's zijn van afgelopen zomer (met oude zadel, paste niet meer 100% daarom de pad).
[ Afbeelding ]
Wat ik van deze foto vind: Ik vind het beengebruik prettig, de V vormen lijken niet helemaal gelijk maar de foto is van schuinvoor genomen, dus van een zijaanzicht waren ze (in mijn mening) wel gelijk geweest. Ik mis wat ruggebruik en ze loopt net wat achter de loodlijn. Ik blokkeer mijn rug door naar beneden te kijken en er zit een lichte knik in mijn pols.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4754_n.jpg
Foto is te groot. Beginnen van halsstrekken in de proef. Dit is een halshouding waarmee ik de training probeer te beginnen en te eindigen. Ik zit wat te ver naar voren, maar zou niet helemaal kaarsrecht moeten zitten vanwege houding pony.

Bedankt voor het openen en de samenvatting. Goed gedaan!

Jouw vraag van hoe spanning af te laten vloeien vanwege werklustige sensibele pony wil ik graag beantwoorden vanuit mijn eigen ervaring want ik heb er zelf een. Wellicht dat je er iets mee kunt omdat zaken lijken. Maar elke pony - paard is weer anders.
Met spanning rijden heeft geen zin. Dan is er niets met haar te doen, dus altijd staat boven aan het ontspannen houden/ krijgen van paardje. Dat begint al met het stalmanagement. Niet teveel weinig eten, hooi, eten wat bij paardje past en genoeg buiten staan. Goed stalmanagement doet heel veel. Vervolgens gebit (was niet goed bij ons ondanks dat iedereen beweerde dat het wel goed was), goed passend zadel enz. Dit soort paardjes voelen alles.
Zorgen dat je heeeeeeeeeeeeel erg veel doet met je pony zodat je band krijgt want dat scheelt heel veel.
Met rijden begint het al met opstappen. Ze MOET stilstaan. Zijn we met instructie wel eens een uur mee bezig geweest totdat ze stilstond. Nu nog steeds aandachtspunt. Dan weg stappen. Ze moet onder me blijven en rustig wegstappen als het ware met zit haar zover krijgen dat ze rustig blijft en onder me.
Als ze erg heet is dan wil bij die van ons wel eens helpen om haar op de volte te zetten en met lichtrijden haar laten draven, zo rustig mogelijk proberen te krijgen maar hollen dat mag gewoon echt niet. Werkt vaak goed.
Wij stappen veel waarin ik haar iedere keer terug rij en zelfs stil zet. Pas als ze onder het tempo gaat kan ik bij rijden en met halve ophouding komen (zit, been hand hulp). Zelfs als ze heet is leg ik mijn benen zo aan dat ik haar haren als het ware net raakt. Mijn been is er altijd ontspannen bij, anders gaat ze boren.
Bij ons helpt goed om veel te wijken en met name het wijken op de halve grote volte in draf is een oefening waar ze toch wel het koppie bij moet gebruiken en waar ze rustig van wordt. Zolang mijn paardje erg voorwaarts is galoppeer ik niet want galop is impuls opwekkend en dat werkt meestal averechts.
Als ze druk is, gaan wij ook stap rit doen in het bos. Paar jaar geleden drie uur met een dribbbelend boos paard in het bos geweest voordat ze begreep dat ze echt moest stappen en dat we gewoon niet gingen draven. Nu werkt nog steeds stap rit (zijn we met ander rustig paard erbij) heel goed voor haar om de rust erin te houden.
Tja ben maar zeer consequent en geef niet toe aan het tempo, want tempo maken worden ze alleen maar heter van. Door haar met je zit onder je te houden, zacht been er aan kun je de rennerigheid om gaan zetten in gedragenheid. Hopelijk kun je iets met onze tips.

Als ik kijk naar je foto, dan wil ik er nog aan toevoegen dat je hand voor dit paardje te stug lijkt of te hard lijkt waardoor paardje de druk probeert te ontwijken. Ik snap dat het moeilijk is maar dit soort paardjes worden niet rustiger door druk (integendeel werkt bij die van ons averechts). Werk goed los in bek en hals zodat paardje gaat kauwen en je met drijvende hulp en zit met je hand nageeflijk kunt gaan rijden. Is lastig uitleggen per internet. Zet paardje maar aan het werk. Die slangenvolte is een goede die kun je ook rijden met binnenvoltes of met binnenvoltes en dan halve volte laten wijken, worden ze erg los van. Door je benen meer naar achteren te leggen en hakken uit te drukken is je been altijd ter ondersteuning aan je paardje waardoor ze zich veiliger gaat voelen en waardoor jij kunt gaan masseren en paardje minder neiging kan gaan krijgen als je dat op de goede manier doet om achter de teugel te lopen. Enne ga echt zitten op je kont en voel je zitbeenknobbels, dat helpt ook om je paardje onder je te houden want dan kun je met je zit gaan rijden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:57

@pien_2010: Bedankt voor de uitleg, vind het fijn dat je de moeite hebt genomen dit te schrijven.
Het stalmanagement past zit wel goed, ze is in de omgang ook over het algemeen heel fijn.
De spanning komt boven borrelen als er tijdens het werk een miscommunicatie is of als we bezig zijn met een nieuwe of moeilijke oefening. Ze kan er niet zo goed tegen als ze niet begrijpt wat er van haar verwacht wordt en kan erg aarzelen.
De tip van het stilstaan bij het opstappen ga ik zeker aan werken, want stiekem laat ik haar inderdaad weleens weglopen tijdens het opstappen. Veel stapwerk doe ik al.

EDIT: zie nu je tips voor het rijden nav de foto pas.
Wat je zegt klopt inderdaad, ik moet erg opletten dat ik niet vast ga zetten als ik spanning voel. Dit is zeker een punt waarmee in aan het werk ben. Bij het losrijden (en lager instellen zoals in de link) zit ik naar voren omdat ze het dan gewoon nog niet dult als ik echt ga zitten, dan gaat ze juist rennen. Als ze wat losser is kan ik wel meer gaan zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:05

Mooney ik herken wat je schrijft. Als wij een nieuwe oefening doet dan voel je de hetigheid als een vlam dat omhoog gezet wordt komen. Ik ga dan wel door (klopje op de hals regelmatig van het is OK paardje of braaf zeggen, of rustig maar zeggen). Wel is het zo dat als ik in de les dan een keer door pak ik haar dan af en toe halve volte even voorwaarts - neerwaarts rijd ter ontspanning (hoofd niet te diep! en volte maar heel kort anders gaat ze gelijk weer boren).
Ook doen we dan wijkoefeningen tussen door die ze HEEL goed kan want dat is het gewoon deze paardjes zijn de ijverigste meisjes van de klas en zijn gauw onzeker. Als ik een potje moeilijk heb gedaan dan doe ik bijvoorbeeld de dag later alles alleen maar wat ze heel goed kan en soms wacht ik wel een week voordat ik de moeilijke oefening terug pak. Als ze twee stapjes goed heeft gedaan prijs ik haar de hemel in want dat heeft ze nodig.
Als ze te snel is of niet fijn dan is een NEE paardje vaak al goed en als ze iets terug komt op zit dan JAAAAAAAAA. Dus stemhulpen werkt vaak ook goed bij deze paardjes. Een keer op wedstrijd met middendraf (heel moeilijk voor haar) voelde ik hoe ze van achteruit mooi een stukje deed, ik riep toen hard JAAAAAA goed zo, waardoor ze net nog dat dotje extra gaf. Dat was dan ook een terechte 7 en dat is voor dat soort paardjes gewoon heel hoog (heb geen gefokt dressuur paardje maar fijn paardje in de kop met tekortkomingen in de bouw). Dus stemhulp werkt ook goed. En vooral heel veel geduld, nooit boos worden (stap dan maar af want je bent weken bezig om weer goed te krijgen want paardjes gaan gelijk over de mik). Vorige week ben ik nog afgestapt dus het gaat bij ons echt goed maar zeker niet altijd. Zelf rijd ik zelden licht want doorzitten werkt bij haar gewoon prettiger.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:12

Nogmaals bedankt, want met deze tips kan ik zeker aan de slag!
De hele tijd doorzitten hou ik denk ik niet vol, beestje is maar 1.22 hoog. Dus dat zit iets minder comfortabel dan een gemiddeld paard. Maar ik ben wel meer aan het doorzitten als normaal, je kan de zithulpen dan net wat preciezer geven. Het belonen is inderdaad ook erg belangrijk, ik wil het nog wel eens vergeten maar het is bij deze types echt nodig.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:29

Zo, nieuw topic dus ik kan even reageren op het laatste deel van de vorige.

De Haflinger-combinatie ben ik met mijn bijrijdproject. Ik rij haar sinds december en 2x per week. Haf is een 13 jarige merrie.

Ten eerste wil ik S_en_Z complimenteren met haar analyse. Erg knap hoe je jouw observaties ook kan verwoorden en je slaat de spijker op zijn kop :)

Deze merrie is een harstikke sensibele en hete merrie en ze is ontzettend fanatiek. Op dit moment is het grootste probleem de balans en het tempo: ze is loperig, reageert overal heel heftig op en maakt zich heel sterk in overgangen/tempowisselingen terug.

Deze foto is van de 2e training sinds mijn eerste les met haar. Daarvoor gingen we in een noodtempo de bak door, leverde elke poging tot afremmen een strijd op (ik heb een praktijkproblemen topic lopen over tempocontrol dmv zit) en reageerde ze heel overdreven op mijn hulpen.
Inmiddels heb ik met mijn instructrice een manier gevonden om haar rustiger en ontspannen te houden en van dit prille stadium heb ik veel vertrouwen dat we heel snel vooruit zullen gaan :)

Op het moment wil ik haar vooral rond in de hals hebben en los in de hand.
Ze komt hierbij af en toe te diep maar dat kan ik ook weer makkelijk oplossen met lucht geven en voorwaarts wil ze toch wel ;)
Op dit fotomoment begrensde ik haar wat extra op de buitenkant vanwege de volte en door die begrenzing kwam ze iets te diep. Dit hangt uiteraard samen met gebrek aan kracht en balans in wendingen.
Dit uit zich dan ook in tactfouten en op de voorhand vallen doordat ze uit onbalans gaat versnellen.

Dus, ja ze is loperig en loopt nog vaak onder me uit. Gelukkig kan ik dit inmiddels een beetje opvangen en gaat het per keer makkelijker.

Ik plaats graag over een maand weer een plaatje, maar dan zelf met mijn eigen commentaar :)

Hier 2 filmpjes. De 1e is waar bovenstaande still uit genomen is en de 2e is van een maand geleden, nog voor mijn les en toen ik eigenlijk 0,0 controle had. Ze liep hier in haar eigen houding, hield haar kaak en onderhals vast en buiging was al helemaal moeilijk ;)

De 1e bevat 1,5 minuut uit slechts 8 minuten beeldmateriaal ergens midden in mijn training. Helaas stopte hij met filmen doordat de sd kaart vol was.

http://www.youtube.com/watch?v=7Lp_i69BEcA

http://www.youtube.com/watch?v=-GAcuxmxyss

Ik ben blij met het uitgebreide commentaar van S_en_Z en kan me helemaal vinden in haar analyse :) we zijn nog maar net zo aan het trainen en ze gaat nu al gigantisch veel relaxter en makkelijker door de baan.

Over een poosje dus een update waarin we hopelijk met meer rust en meer lucht aangespannen door de baan gaan :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:40

Fijn dat je een nieuw topic hebt aangemaakt SheeNegro! *\o/*

SheeNegro schreef:
En volgens mij was dit nog niet besproken? (correct me if i'm wrong)
SheeNegro schreef:
Maestoso, mijn vorig zadel. Ik heb nu de Juventus, ben helemaal weg van stubben zadels :D

Ik heb een paar filmpjes van vorige week, ze staan ook al op haw, geef jullie mening :j

[ Video ]
In stap heb ik een enorme wiebelkont, het is niet mijn intensie om te duwen ik schommel eigenlijk lekker mee. Tijdens het verzamelen in stap mag hij actiever blijven stappen, de draf begint stijfjes.
In de overgangen komt hij nog wel wat omhoog, maar dan hou ik teveel tegen of hij is dan net eventjes zichzelf aan het oppiepen.

[ Video ]
Ik moet opletten dat hij niet kantelt, zelf had ik altijd het gevoel dat hij echt wel sneller draafde, soms durf ik hem wel eens over tempo te laten lopen, ben dus eigenlijk wel blij dat het tempo zo op film wel goed is. Variëren in tempo in draf heb ik van de week erbij gepakt, we zijn nog niet lang terug bezig.

Galop is wel altijd een spanning moment ik probeer mij dan vooral op de 4 punten van de cirkel te concentreren anders loopt het zeker radicaal fout.

[ Video ]
Qua aanleuning vind ik hem niet makkelijk in de zin van hij kruipt een beetje zelf omhoog, ik kan hem er dan wel uitrijden maar dan krijg ik zo'n venijnige knauw op het bit, voor de rest is hij lekker licht vanvoor en meestal op 2 vingertjes te rijden.

Zo, veel plezier :D

Ympi schreef:
Ook ik zet een stipje hier!

@ SheeNegro: ik denk dat ik filmpjes nog maar pas, bij foto's wil ik een van de volgende keren wel graag mee reageren, vind het daar nog makkelijker om te zeggen wat ik zie. Bij je eerste filmpje zou ik niet verder komen dan dat ik me stoor aan je spoorgebruik rond 1:22 (en verder) en daar ben je niet zoveel mee natuurlijk :o

Edit:
En toen bedacht ik me dat je van een filmpje ook een foto kan maken.
[ Afbeelding ]
Heb hem even stil gezet en beetje bewerkt (recht zetten en streepjes tekenen).
De drie hoeken tussen de benen lijken me ongeveer even groot. Of de diagonale benen gelijk van de grond komen kan ik niet goed zien omdat het beeld te wazig is doordat het uit een filmpje komt.
Ik zie ook dat de rechterachtervoet niet in de voetsporen van de linkervoorvoet terecht komt. Betekent dat dat het paard nog te veel op de voorhand loopt? Want dan spreekt dat die driehoeken tegen? Of niet?
Het hoofd is lichtjes voor de loodlijn dus dat is goed veronderstel ik. Staart is lichtjes gespannen maar ik vind het filmpje net erg ontspannen (misschien iets te?) ogen dus ik ben er niet helemaal uit...
Verder zijn je teugels overal iets te lang en komen ze soms in boogjes te hangen.

Dit was pas mijn eerste poging om een steentje bij te dragen dus misschien kan iemand mij verbeteren of in het beste geval enkel aanvullen? :)

Slim Ympi om een still te maken :D
Het vergelijken van de driehoeken zegt het meest over of het paard op de voorhand loopt. De beide driehoekjes zijn alleen vrij klein, als je nog een derde omgekeerde driehoek zou willen maken tussen voornemen en achterbenen in (een v), dan zie je dat dat eerder een u wordt dan een v. Ofwel: het paard maakt kleine passen met zowel (aangezien de driehoek tussen voorbenen en de driehoek tussen achterbenen redelijk gelijk zijn) voor- als achterbenen. De voorbenen komen al vrij gauw los van de grond en de achterbenen treden niet ver onder. Het paard lijkt dus behoorlijk stijf.
Het ontbreken van een echte aanleuning heb je ook goed gezien _/-\o_

Wat verder in de filmpjes opvalt, ik heb er anderhalf gezien.. Je rijdt je paard heel consequent :j +:)+ Je geeft je paard ook heerlijk de ruimte aan de voorkant <3 Ik denk dat jouw paard jouw hand echt wel lief vindt! Ik denk niet dat jouw paard de neiging heeft zich vast te zetten in zijn kaak (zie dat denk ik ook wel in het filmpje, maar het is wel een erg donker, dus ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken ;) )?
Zowel in de stap als in de draf wordt je paard stijf op het moment dat jij iets vraagt (dus bij een overgang, wending, activiteit, terugrijden, andere halslengte, etc). Tussendoor loopt hij hartstikke prima. Dit kan mede komen door je losse verbinding. Op de momenten dat je wel wat vraagt, heb je ineens verbinding waardoor je paard ineens daar iets tegenin moet duwen om dezelfde houding te kunnen aanhouden (reactie paard kan zijn: kaak vastzetten (gevolg: vastzetten, hangen), rug vastzetten (gevolg: benen hebben minder bewegingsvrijheid waardoor paard of langzamer gaat lopen of snelle korte passen gaat maken zodat km/u hetzelfde blijft). In de stap zie je ook dat zodra je been geeft, je paard takt verliest en een beetje in de knoop komt met zijn benen. Hij gaat wel sneller, maar niet ruimer. Vastzetten in de kaak krijgt hij geen mogelijkheid toe omdat jij hem steeds weer loslaat en vraagt langer te worden in de hals *\o/* Maar door het helemaal los laten, kan je je paard niet helpen op die momenten om in zijn hele lijf los te laten. Je paard lost alles op door sneller of langzamer te bewegen met zijn benen, ten koste van losgelatenheid. Hij zet zich des te meer vast in de rug op de momenten dat jij wel verbinding hebt omdat hij dan zijn balans opnieuw moet zoeken. Daardoor hebben de overgangen gymnastisch gezien niet zoveel waarde, ze zijn vooral goed voor het aan de hulpen stellen. Je paard zal voor jouw gevoel wel wat traag in zijn achterbenen zijn?

Tips: Probeer tijdens het rijden eens te voelen wat jouw paard tegen JOU zegt -:) Hij zegt precies wat wel en niet goed gaat. Als je naar het eerste filmpje kijkt naar stap verruimen en halthouden. WAT zegt jou paard tegen jou?
Na jouw eigen reactie ga ik nog een tip geven welke oefeningen nuttig zijn voor jullie :o

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:25

ik meld me ook weer

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:32

Ik volg ook weer! :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:09

mooney schreef:
Nogmaals bedankt, want met deze tips kan ik zeker aan de slag!
De hele tijd doorzitten hou ik denk ik niet vol, beestje is maar 1.22 hoog. Dus dat zit iets minder comfortabel dan een gemiddeld paard. Maar ik ben wel meer aan het doorzitten als normaal, je kan de zithulpen dan net wat preciezer geven. Het belonen is inderdaad ook erg belangrijk, ik wil het nog wel eens vergeten maar het is bij deze types echt nodig.

Mbt het wijken werkt het voor pien_2010 denk ik vooral omdat dat een oefening is die haar paard goed kan (geeft paard zelfvertrouwen, maar zijn ook de oefeningen waar ruiter alleen maar hulpen geeft die het paard goed snapt), dat kan bij jouw pony natuurlijk best iets anders zijn.. Om de spanning af te laten vloeien, moet je iets gaan doen waarbij jullie elkaar goed snappen. Denk dat het bij de meeste paarden lang-en-laag voorwaarts-neerwaarts rijden is (en niet de spanning vasthouden in de hand). Dus als door een miscommunicatie of moeilijke oefening je pony spanning opbouwt, moet je niet iets doen wat heel moeilijk is voor jouw pony, zoals bijvoorbeeld terugrijden in tempo. Als het terugrijden in tempo makkelijk zou lukken op je zit, natuurlijk kan je dat dan doen (immers, sneller lopen = meer vluchtgedrag). Maar jouw pony wordt strak in de rug, als je dan nog dieper gaat zitten, omdat je terug wil rijden, laat ze vast niet ineens de rug los. Ik zou dus meer een oefening doen om de aanleuning te corrigeren (die is immers minder elastisch geworden omdat pony de rug vasthoudt (en evt. door jouw trek/vastzetreflex)). Dus: zorgen dat die stugheid niet bij jou vandaan komt en vervolgens je pony uitdagen weer los te durven laten. Dat kan door wachten, of bijvoorbeeld door ietsjepietsje stelling te vragen (zolang dit maar niet leidt tot stugge ruiterhand).
Ik denk dat het voor jou ook heeel erg belangrijk is om op je zit te letten (blijkt niet direct uit de foto's die je hier plaatst dat die niet goed zou zijn *\o/* Je steekt je billen overigens wel ietwat te veel naar achter). Als jij iets uit balans bent, neem je natuurlijk makkelijker je hele pony mee.
Je neigt naar iets naar voren zitten, dat neigt je pony ook mee. Ik zeg niet dat je op een gespannen rug moet gaan zitten! Misschien is het wel een reden om langer te blijven stappen, zodat je de achterbenen een beetje meer er bij hebt voordat je gaat draven?

Nog even terugkomend op dat het moeilijk is voor jouw pony om terug te komen in tempo: dat is echt moeilijk voor haar. Ze kantelt het bekken nog niet. Kan je oefeningen bedenken die je zou kunnen doen om daar aan te werken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:16

iDj wijken is een oefening voor het beginnende paard en beginnende ruiter evenals wending om de voorhand. Het is o.a. een gehoorzaamheids oefening en daarnaast een losmakende oefening. Als jij een vier jarige rijdt die is nog zo in onbalans dat wijken super gemakkelijk is. Laat zo'n sensibel paardje maar wat werken en ja als hij er heel heet op wordt heeft dat geen zin. Maar dat geldt natuurlijk voor alle oefeningen.
De werking van de wijkoefeningen vind ik wordt sterk onderschat. Ik heb het al eerder uitgelegd hoe ik het wijken bedoel en dat ik het niet heb over de wijkoefening gevraagd tijdens de L1 en L2 proef.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:16

Een stipje voor mij zodat ik weer lekker mee kan lezen en vooral héél veel bij kan leren :D

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:17

Piekosjj schreef:
Een stipje voor mij zodat ik weer lekker mee kan lezen en vooral héél veel bij kan leren :D