Van gespannen paard naar ontspannen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oneofus

Van gespannen paard naar ontspannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 10:50

Hej!

Ik weet niet of het hier juist staat, dus correct me if I'm wrong! :)

Ik rij intussen een dikke maand met een erg gespannen merrie. Intussen hebben we al vooruitgang geboekt en lukt het ons in stap om steeds meer ontspannen te rijden. (Voor het ganse verhaal: Rijtechnisch - Praktijkproblemen - Geen correct ruggebruik). Zelf ben ik erg gemotiveerd om vooruit te komen met deze merrie, al hebben sommigen hier een andere visie over. Er zijn mensen die zeggen dat het ons nooit gaat lukken om helemaal ontspannen te rijden, omdat 'de merrie gewoon gespannen is van zichzelf', en hier volgens hen niets aan te doen is. Nu vroeg ik me af wat jullie mening hierover is, denken jullie dat het mogelijk is om van een gespannen paard een paard te 'maken' die leert ontspannen werken?

Angela

Re: Van gespannen paard naar ontspannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:07

Ik ken ook zo'n zeer hyper-gespannen paard. Met het minst of gerichste gaat haar kop in de lucht, en gaan met die banaan. Met de juiste ruiter loopt het paard echter wel ontspannen. Maar er mag dan ook echt geen enkele onjuiste (overbodige) spanning in het lijf van de ruiter zijn. Het is dus niet gemakkelijk, maar wel mogelijk. Echt een super leerpaard.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:38

Zeker mogelijk!!!! Een hele leuke uitdaging waar je heeeeeeeel veel geduld en doorzettingsvermogen voor moet hebben. Mijn paard is ook altijd zo gespannen. Maar beetje bij beetje ging het steeds beter en waar het in het begin 80/20% was (gespannen/ontspannen) is het nu al 30/70% en soms al 20/80%! Ik ben veel gaat praten tegen haar en zingen! Ze is de enige in mijn omgeving die mijn zangstem waardeert :) maar ze reageert er meteen op! Zij heeft mij geleerd om altijd ontspannen te rijden, zodra ik ga aanspannen ben ik haar kwijt. Sowieso heeft ze mij veel geleerd. Met zo'n paard kan je met een hoop geduld een ongelooflijk team worden!!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:53

Leuk motiverend weetje trouwens: Adellinde Cornelissen zei in een programma dat ook Parzival in het begin erg bang was. Van elk ritselend blaadje of een nies was hij al aan de andere kant van de bak :) er is dus zat hoop en bewijs dat alles kan!

Hier de link, ze zegt het in ca de 26e minuut
http://nos.nl/os2012/uitzending/2996-lo ... ustus.html

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 12:17

Hej!

Dankjewel voor je reactie, leuk om te horen dat er ook mensen zijn die er wel in geloven! :-)
Ik hoop echt dat het goed komt tussen ons, maar het gaat steeds beter. Ik probeer echt veel bezig te zijn met haar, en ik merk dat onze band steeds sterker wordt! :p Ik ben zo ongelooflijk blij met dit paard! :-)

Hehe ja, is altijd leuk om te horen, alleen zijn mijn rijkunsten heeeeel wat minder dan die van Adellinde :p Maar ik ga er voor!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:20

Dit heeft tijd nodig, heel veel tijd. Je rijd het paard nu een maand. En krijgt hem al redelijk in stap ontspannen. Dan komt de draf en galop ook wel. Maar neem vooral de tijd.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:29

Mijn 5-jarige merrie is ook ontzettend gespannen. Ze is geen schrikkerig type, zet het niet op een lopen als er een vogeltje fluit (bij wijze van spreken). Ze loopt gewoon erg hard en gespannen. Ik heb haar nu 6 maanden en het gaat nu stilaan beter. Ze loopt in elk geval al stabiel in de hand (voordien schudde ze met haar hoofd en liep ze steeds met haar hoofd in de lucht). Ze heeft een paar weken geleden één keer écht helemaal ontspannen gelopen: losjes in de rug, ruimere passen en een langer zweefmoment. Dat voelde meteen als een compleet ander paard. Ik hoopte dat ze eindelijk de klik gemaakt had en dat ze zou beseffen dat het ook voor haar leuker is om te ontspannen, maar helaas: de volgende keer dat ik haar reed, was ze weer een brok zenuwen.
Die ene keer toont echter aan dat ze het wel kan, maar ik denk dat zulke paarden gewoon héél veel geduld nodig hebben. Gewoon zelf lekker ontspannen zijn en doen alsof er niets aan de hand is. Ik rijd trouwens veel voltes, gebogen lijnen en tussendoor stap ik veel en lang aan een iets langere teugel (wel nog in de hand gesteld). Dat helpt haar wel om te ontspannen.

Gun je paard gewoon genoeg tijd en probeer niets te forceren, dan komt dat ontspannen lopen uiteindelijk wel vanzelf.
Veel succes in elk geval :)

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:43

Inderdaad, wat de andere ook zeggen, neem er veel tijd voor.
Mijn vorige verzorgpony liep ook erg gespannen, altijd met haar hoofd omhoog.
Ze kon niet haar rug goed ontspannen en liep ook erg scheef.
Door privélessen en heeel veel geduld hebben we dit opgebouwd.
In het begin liep ze alleen de laatste 3 minuutjes ontspannen als ik bv een uur aan het rijden was.
Langzamerhand werd dit steeds langer en na ongeveer een jaar (of misschien wel langer...) veel geduld te hebben gehad begon ze al te ontspannen na 10/15 minuten.
Ook merkte ik dat afwisseling voor haar heel belangrijk was.
In het begin had ze helemaal geen zin in dressuur en probeerde ze eronder uit te komen.
Dus toen ben ik ook met haar gaan springen en buitenrijden en lekker zonder zadel rondhobbelen.
Ze begon meer lol te krijgen in het dressuurrijden en deed echt haar best voor me.
Zoals Rochlie_ ook zegt, veel voltes en figuren rijden.
Je moet haar bezig houden.
Bij mijn verzorgpaard werkte het ook heel goed om heel veel overgangen te rijden en slangenvoltes.

Het duurt misschien lang, maar je kunt wel echt SAMEN iets opbouwen.
Als ik terugkijk op de tijd die mijn verzorgpony en ik samen hebben gehad zie ik pas hoeveel ik van haar heb geleerd.

Dus blijf vooral doorzetten en geduld hebben.
Dan heb je echt een superpaard aan haar!

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:45

Wat blond_queen zegt, klopt helemaal! Veel afwisseling, maar tegelijk ook niet te veel tegelijk verwachten. (dus niet op één dag springen én dressuren én wandelen). Ook bij dressuur echt bij de basis beginnen: niet proberen wijken etc, maar heel veel basisoefeningen: overgangen, voltes en slangenlijnen. Pas als dat ontspannen lukt, kan je verder gaan. En natuurlijk: belonen als ze het goed doet! (En uiteraard niet kwaad worden of je geduld verliezen, daar worden ze alleen maar zenuwachtiger van)

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:24

Bedankt voor jullie reactie! :-) Ik denk inderdaad dat het ons heel veel tijd gaat kosten, maar ik geloof er wel in dat het ooit goed komt, beetje bij beetje .. Ik merk nu ook al vooruitgang, dat toont wel dat we de goede kant op gaan. Voorlopig houden we het enkel bij dressuur en longeren, en idd, gewoon de basisoefeningen. Nu ze redelijk ontspannen komt in stap, proberen we af en toe ook het draven mee te pakken, maar dit is echt ongelooflijk moeilijk. Maar ik geloof in haar, het komt vast wel goed! :-) Ze is ook niet schrikachtig, ze is eigenlijk best wel braaf, alleen ja, enorm gespannen ..

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:18

Die van mij is net hetzelfde: schrikt van niets (er komt een trein voorbij vlakbij de bak, natuurlijk enorm veel lawaai, reageert ze niet eens op). Ik ben wel blij om eens wat "lotgenoten" tegen te komen, want in het begin was het echt wel frustrerend! Vooral omdat ik dacht dat het probleem bij mij lag. Gelukkig heb ik een goede instructeur die ons allebei vooruit helpt. Dat is natuurlijk ook heel belangrijk: les nemen bij een goede, geduldige instructeur die denkt aan het paard (en dus niet zo snel mogelijk zo veel mogelijk vooruitgang wil boeken, maar alles rustig aan doet).

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 13:32

Idd, ik ben ook wel blij dat er nog mensen zijn die hetzelfde 'probleem' hebben, soms zou je aan jezelf beginnen twijfelen .. Ik heb ook echt wel geluk met mijn instructeur, hij heeft veel geduld met ons, zowel met mij (soms vind ik het gewoon zó eng) en met het paard. Ik ben nu een goede maand met haar bezig, en veel meer dan stappen hebben we nog niet gedaan. Rustig aan opbouwen, eerst die ontspanning in stap, hopelijk doet ze het in draf en galop ook zo goed als nu, ze doet echt haar best. :-) Wat heb jij nog meer met je paard gedaan dat er zoveel verbetering al is?

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:53

Heeeeeel veeeel geduld en rust en vertrouwen. Dan komt het uiteindelijk allemaal goed. Ik heb mijn paardje nu 4,5 jaar en kan nu pas zeggen dat hij thuis echt lekker ontspannen loopt.
Ook veel lopen sodemieteren met zadels die niet goed lagen. Nu eindelijk een zadel gevonden die goed ligt en ook nog eens fijn zit.
We gaan nu dan ook wedstrijden rijden. Ook hierin moet ik zelf blijven ontspannen, dan komt het bij hem ook wel. Kan even duren, maar we hebben de tijd.

xsanneorsina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:53

haha wat grappig, ik herken mezelf hier helemaal in! Ik had voordat ik mn eigen paard had ook een lease paardje, die was ook heeel gespannen. Ik had hier les mee en niemand geloofde dat ik hem ooit ontspannen kon rijden . Maar dat gaf mij alleen maar meer vechtlust want het moest en zou lukken!! Wat je ook kan proberen is grondwerk , ik ben persoonlijk niet heel erg daarvan. Maar bij dat paard heeft het zeker gewerkt! Rust en gedult. Daarmee moet je er komen . Succes !

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:46

@nurses: Ik doe echt mijn best, alles gebeurd nu vanuit vertrouwen en rust, en ze doet het echt goed. Ik ben fier op haar! We zijn nog niet lang bezig, dus we hebben nog een erg lange weg te gaan. Maar ik geloof er in! Ik heb er ook al aan gedacht om misschien eens een ander zadel te proberen, maar da's niet evident aangezien het niet mijn eigen paardje is en ik zelf ook geen zadel heb. Ik heb zelf ook wel wedstrijdambitie, vorig jaar heb ik een wintercriterium dressuur meegereden en ik vond dit zo leuk om te doen! Maar dit paardje is weg nu. Maar nu heb ik een nieuw doel: ooit, ooity .. zal ik met haar ook eens een rustig proefje kunnen rijden! :-)

@xsanneorsina: Idd, dit heb ik nu ook: hoe meer ze gaan zeggen: "het lukt jullie nooit", hoe meer gedreven ik ben om hen het tegendeel te bewijzen! Wat heb je toen allemaal gedaan van grondwerk? :-)

Dankjullie wel voor de aanmoedigende woorden! :-)

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:17

Een probleem met het zadel of haar rug zou het inderdaad ook kunnen zijn.
Misschien kan je een zadel lenen?
Met mn verzorgpaard kon ik van iemand op stal een zadel lenen als ik ging rijden en dan liep ze vaak al een stuk fijner. :j

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:38

Fijn dat het al beter gaat. Je hebt al goede tips gekregen. Voor mij is dé tip geweest: ademhaling en dan bedoel ik buikademhaling. Gewoon constant dus, ook als je loopt met je paard aan de hand. Door je neus inademen naar je buik toe en door je mond uitademen. Vooral dat uitademen is heel belangrijk, je paard spiegelt je ademhaling, spierspanning en hartslag. Ik heb/had niet zozeer een gespannen paard, maar ik was zelf heel gespannen. Met mijn instructrice ben ik op die manier aan het werk gegaan; wij doen altijd voordat ik ga rijden ademhalings- en andere ontspanningsoefeningen. De allereerste keer dat ik les had van haar merkte ik al een heel groot verschil in hoe ontspannen mijn paard daarvan werd. De buikademhaling kan je natuurlijk zelf eerst "droog" oefenen. Als het je nog niet goed lukt om je ademhaling naar je buik te "sturen", dan helpt het om een hand op je buik te leggen.
Veel succes, je bent al heel goed bezig.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:50

Oneofus schreef:
Er zijn mensen die zeggen dat het ons nooit gaat lukken om helemaal ontspannen te rijden, omdat 'de merrie gewoon gespannen is van zichzelf', en hier volgens hen niets aan te doen is.?

Ik heb mijn paard nu 2,5 jaar. Het is een vrij sensibele merrie waar ik heel wat mee "te stellen" heb gehad. Uiteindelijk ( na veel valpartijen, boksessies, wegrennen, staken etc. etc.) bleek de oplossing rijtechnisch op te lossen. Ik rij nu met betere techniek, waarbij we samen heel veel geleerd hebben, en ook als combi een band hebben opgebouwd. Op dit moment gaat het rijden heel fijn, en ik merk, nu ze rechter is (haar balans in orde) en we met rust en regelmaat trainen (en afwisselen met buitenrijden en andere leuke dingen, zoals bosritten en grondwerk) ze ook veel minder "spooky" is. Misschien schrikt ze nog wel ergens van, maar ze gaat niet aan de kletter of aan de rodeo.
Het blijft een sensibel paard maar ik ben het niet eens met de mensen die zeggen dat er nooit meer iets aan te doen is !

Succes hoor !

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:28

@ElanII: Ik ga hier nog eens meer info over opzoeken, want op mijn ademhaling let ik inderdaad wel niet echt, ik ben zodanig bezig met het rijden (en het zelf soms spannend vinden), dat ik gewoon niet aan mijn ademhaling denk. Ik zou dat beter wel doen, ga er werk van maken! ;-) Dankjewel voor de tip. :-)

@PinkiePie: Tot nu toe ben ik (gelukkig) nog niet van haar gevallen, maar ja, zo lang rijd ik er nu ook weer nog niet mee. :p Eigenlijk bokt, steigert, staakt, ... ze niet, ze is eigenlijk best wel braaf, alleen enorm gespannen. Ik werk nu met haar aan onze vertrouwensband, ik ben er van overtuigd dat dit ook erg belangrijk is. Veel afwisseling in het werk hebben we momenteel niet, enkel dressuur rijden en longeren. Buitenritten zou ik ook erg graag doen, maar met deze weersomstandigheden is dat al moeilijker, + er is niemand op stal die momenteel gaat wandelen, en alleen zie ik dat niet bepaald zitten :p Dat het maar snel terug zomer wordt, dat we op baan kunnen. ;-) Heb je nog ideeën qua grondwerk of iets dergelijk?

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:33

Wat leuk dit topic,geeft me het gevoel idd niet de enige te zijn met een sensibele merrie, die ook erg gespannen kan zijn vooral met onstuimig weer zoals nu! Ik heb mijn paard nu bijna 2 jaar en kan zeggen dat ik ook al van ver ben gekomen. Toen ik haar net had kon ik niet eens met lange teugel stappen en rustig lopen of draven ging ook moeilijk maar met heel veel geduld en vooral zelf heel rustig blijven tijdens het rijden gaat het steeds beter. Ook ben ik begonnen met rechtrichten dit heeft ons ook enorm geholpen door de oefeningen aan de hand wordt ze steeds soepeler in haar lijf en vooral achterbenen worden goed getraind en hierdoor voelt ze zich onder het zadel ook lekkerder in haar lijf! We zijn er nog niet helemaal want ik ben laatst van stal verhuist en nu heeft ze op haar nieuwe plek weer een hoek in de bak waar ze dus niet langs wil en vind ze sommige dingen weer eng! Of ze ooit voor 100%! Een ten alle tijde ontspannen paard gaat worden weet ik niet maar 95% moet lukken!

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:43

Oh wat herkenbaar allemaal! Mijn pony is ook erg gespannen, onzeker én snel verveeld... Erg leuke combi :')

Bij hem helpt belonen voor elke seconde dat hij ontspannen loopt en netjes naar mijn hulpen luistert. Af en toe moet ik echt halt houden en letterlijk tot 10 tellen. Anders ga ik ruzie met hem maken en dan begin je weer van voren af aan. Oh oh wat is hij mijn geduld aan het testen...

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:42

Bijna alles is mogelijk, als je er zelf maar genoeg vertrouwen in hebt. . . mijn advies is om steeds weer terug te gaan naar de basis, gaat iets niet zo goed: stap over op een onderdeel wat wel goed gaat. Paard moet vertrouwen krijgen in jou als ruiter, om zo te kunnen ontspannen.

Succes!

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:46

@RenateKo: Ik ben blij om te horen dat er nog wel meer mensen zijn die hetzelfde doormaken. Ik moet zeggen, we zijn nu terug al een beetje verder, en nemen vaker eens een stukje draf mee. In het begin bestonden onze lessen enkel uit stappen. Mijn vorige les was de eerste keer dat het zo goed voelde, ze draafde veel rustiger dan de vorige keer, wat mij wel een goed gevoel gaf. Heb je soms voorbeelden van oefeningen die je gedaan hebt aan de hand? Deze kan ik misschien ook wel eens proberen dan. Heel veel succes met je paardje, ik hoop dat ze snel went aan de nieuwe stal. :-)

@Elevien: Inderdaad, ik begrijp wat je bedoeld. Je hebt echt ontzettend veel geduld nodig, maar het lukt wel .. Ik merk soms ook dat het mij echt te veel wordt, en dan is het inderdaad beter om te stoppen. Maar meestal kan ik er wel erg rustig bij blijven, gelukkig maar! :-)

@Arual87: Ik probeer nu erg veel oefeningen aan de hand te doen, noem het eigenlijk maar gewoon een beetje 'spelen' met haar. Op deze manier wil ik dat er een echte vertrouwensband ontstaat tussen ons. Ik heb er echt vertrouwen in dat het goed gaat komen, maar we hebben nog een erg lange weg te gaan. Eigenlijk zijn we nu pas begonnen, de eerste lessen waren steeds lessen waarin we enkel stapten, zodat ze losser werd en leerde stappen zonder te trippelen. Uiteindelijk is dit sterk gebeterd. Nu zijn we net begonnen met draven, steeds kleine stukken en dit opbouwen. Vorige les ging wel erg goed, dan hebben we toch wel even rustig kunnen draven op cirkel, zonder dat ze weg liep. Ik w as hier zo ontzettend blij mee! :-)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:42

Oneofus: fijn dat je vooruitgang boekt, al is het maar met kleine stapjes. Ik had vanavond ook weer een overwinning op mezelf. Door het onstuimige weer wordt het rijden er niet echt makkelijker op, maar ik was vastbesloten dat ze moet leren MIJN tempo aan te houden. Bendus gewoon rondes door de bak gaan rijden, geen figuren maar gewoon binnenhoefslag en daarbij goed contact op de teugel. Daarbij denkende aan de woorden van mijn instructeur: al moet je 100 rondjes, geduld en gewoon je ding blijven doen...Ik geloof dat dat laatste nog wel de beste tip is die ik ooit heb gehad. Je niet op laten fokken (wat soms heel, heel moeilijk is) en je ding blijven doen. Als je je geduld verliest, stap dan maar beter af, zeker bij een sensibel dier. en ja hoor, uiteindelijk begon madam af te briesen en liep ze nageeflijk en netjes.
Ik merk zelf dat ik steeds meer vertrouwen krijg in mijn eigen kunnen en dat breng je dan ook over. Het is net als bij kinderen: consequent, consequent, consequent....

En buitenritten maak ik nu ook niet veel hoor, veels te onstuimig weer idd. En als je het niet vertrouwt moet je zeker niet alleen op pad gaan. Ik moet zeggen dat ik liever in het bos ga rijden dan bij ons door de polder, maar dan moet ik een stukje met de trailer en ik heb ook niet veel zin om dan alleen te gaan.
Qua grondwerk: ik doe geen trucjes of zo, wel veel oefenen met trailerladen, teruguit, wijken voor druk, wandelen etc.

ik ga ook zeker mee met het advies van Arual87: ontspanning is de basis. Altijd daar naartoe terug kunnen geeft je veel zelfvertrouwen.

RenateKo, het lijkt alsof wij op hetzelfde paard rijden :j ook zo'n ding wat overal op reageert. Mijn juf noemt haar altijd een toerist :D omdat ze altijd alles wil zien ...

Het zal bij het ene paard lastiger zijn om een band op te bouwen dan met het andere. Mijn merrie is naast sensibel ook nog eens vrij dominant in het rijden. Maar als ik de grenzen weer duidelijk heb, dan doet ze veel voor me. Ik ben zelf ook wel een volhoudertje hoor...;-) Maar of we ooit een super simpel buitenritje in volledige ontspanning kunnen maken....ik weet het niet.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:56

@PinkyPie: Inderdaad, ik ben ontzettend blij met de kleine stappen die we vooruit komen. Soms zakt de moed me wel eens in de schoenen, als het even niet meer vlot, en dan denk ik soms of het allemaal wel zin heeft .. Maar als ik dan naar haar kijk, weet ik dat ze al de inspanningen meer dan waard is! :-) Ik vind het ook erg moeilijk om steeds rustig te blijven, hangt echt van de omstandigheden af. Wanneer er veel wind is of regen, ben ik zelf behoorlijk gespannen, wat zich dan weerspiegelt op haar. In zulke lessen lukt het dan langs geen kanten, maar dan doen we het gewoon rustig aan en stappen we wat rond. Uiteindelijk lukt het mij dan om te ontspannen, en begint het paard ook te ontspannen. Maar ik haat het weer nu, geef mij maar snel terug zomer! :-)

Over het band opbouwen heb ik wel geluk met haar, ze is erg aanhankelijk en niet dominant. Soms probeert ze wel eens, maar dan corrigeer ik haar en stopt ze er mee. Ik heb in het rijden ook steeds de indruk dat ze het echt wel WIL goed doen, maar het momenteel gewoon nog niet KAN. Maar ik heb er het volste vertrouwen in, we komen er wel, stap voor stap, al zal het nog heel lang duren. Maar we gaan er voor! :-)

Blij om te horen dat ook jij vanavond een overwinning behaald hebt, zo zie je maar dat al de inspanning en al het geduld zeker loont. Je instructeur heeft 100% gelijk, maar soms is het niet makkelijk om steeds door te blijven doen, we worden wel eens op de proef gesteld hé. :p Maar doorbijten is wat we nu moeten doen! :-) Veel succes!