Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Beetje afwisseling hebben ze wel gehad.
Tinky12 schreef:Tsja wat zal ik zeggen...als je al 4-jarigen tegen komt op Z-niveau
Ik vind het niet kunnen hoor,ben misschien ouderwets maar een paard ga je pas een zadel opgooien als ze een jaar of 3,5 á 4 zijn en dan rustig inrijden.Dan inderdaad 2 á 3x p/w hooguit half uurtje.Liefst nog de winter om na te denken en in het voorjaar oppakken en doorrijden.
Maar ja,daar is geen tijd en geld voor en vaak ook geen geduld
Men vergeet dat een paard nog steeds een peuter is op die leeftijd....maar och,alstie op/stuk is zijn er gelukkig zat nieuwe te krijgen nietwaar
De rest staat ze buiten of wordt ze rustig gelongeerd. kamsel schreef:Wat kun jij overdrijven.
Vroeger, mochten de paarden met 5 in het Z, tegenwoordig met 6...
20 jaar geleden werden ze zeker niet later zadelmak gemaakt dan tegenwoordig.
Nou weet ik niet of jouw vroeger nog veel eerder was, maar de afgelopen 20 jaar is de tendens eerder naar achteren (latere leeftijd) verschoven dan naar voren.
Maar wat niet veranderd is, is dat alles valt of staat met de manier waarop. En dat iedere ruiter zichzelf enorm goed vindt.
Ik vind het sowieso onzin dat een paard iedere dag gereden moet worden, ongeacht de leeftijd. Een paard heeft dat echt niet nodig om beter te worden.