Jong paard vaker rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Jong paard vaker rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 08:00

Jeetje, ik schrok net even flink in een ander topic. ([RT-D] hoe vaak rijden jullie je paard-pony?)

allemaal 3 en 4 jarige paarden die 4 a 5 keer per week gereden worden, drie kwartier tot een uur lang... Naar mijn mening is dit echt belachelijk veel. Ik heb altijd geleerd dat je het aantal dagen dat het paard oud is mag rijden, oftewel een 3 jarige zou ik niet meer dan 2 a 3 keer per week opzitten, een 4 jarige 3 a 4 keer, en dan bij een 3 jarige niet langer dan 20 minuten, een 4 jarige niet langer dan een half uur...

Wat is jullie mening hier in? Wilt de mens steeds sneller gaan, en is ons paard hier de dupe van?

Xjewillemijn

Re: Jong paard vaker rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:03

bij mijn oude manege was dat ook zo:

winter dat ze 2,5 werden begonnen ze met erop zitten aan de longeerlijn
en bij 3,5 werd verwacht dat ze al 6x per week mee liepen in de lessen

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 08:04

Jeetje, dat is helemaal belachelijk.... En dan gek opkijken als paardlief op 8 jarige leeftijd stuk is...

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:06

vind dat iid ook wel erg veel, rij nu een 3 jarige, oh nee, net 4 dus, maar zit er 2x in de week op en 1x longeren.
hij is groot, dus goed de tijd geven om uit te groeien, anders is die idd snel stuk!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:09

Tsja wat zal ik zeggen...als je al 4-jarigen tegen komt op Z-niveau :\

Ik vind het niet kunnen hoor,ben misschien ouderwets maar een paard ga je pas een zadel opgooien als ze een jaar of 3,5 á 4 zijn en dan rustig inrijden.Dan inderdaad 2 á 3x p/w hooguit half uurtje.Liefst nog de winter om na te denken en in het voorjaar oppakken en doorrijden.

Maar ja,daar is geen tijd en geld voor en vaak ook geen geduld :n

Men vergeet dat een paard nog steeds een peuter is op die leeftijd....maar och,alstie op/stuk is zijn er gelukkig zat nieuwe te krijgen nietwaar :+

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:10

ArGieVai schreef:
Jeetje, dat is helemaal belachelijk.... En dan gek opkijken als paardlief op 8 jarige leeftijd stuk is...

ja idd

en dan lieten ze mij helpen omdat ik klein, ligt en goed kon blijven zitten

en idd dat met 8 raar opkijken dat ze op zijn

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:12

Snap daar echt niks van. Hoe maak je je paardje kapot. Die van mij is bijna 4 en daar zit ik af en toe op niet vaker dan 1 keer per week. En verder wordt hij gelongeerd grondwerk en wandelen. Hij is nog over bouwt dus zolang hij zo is minimale belasting

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:05

TS, besef je dat je vraagstelling en eigen mening/veroordeling dit topic tot een zoektocht naar medestanders maakt?
Mocht iemand al een andere mening hebben dan wordt die gelijk de pan in gehakt ipv dat je bijvoorbeeld ook door zou kunnen vragen waarom men dit doet of van mening is dat dit wel verantwoord is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:55

Ik vraag me ook af waarom veel paarden zo jong al zoveel aan het werk gezet worden. En dan vooral hoe lang per keer. Denk namelijk dat 2 keer in de week een uur meer belastend voor het lijf is als 5 keer in de week 20 minuten.

Liever zie ik bij erg jonge paarden 3 keer 20 minuten (als je er met 3 toch al iets mee wilt doen), maar ik kan me voorstellen dat sommige paarden zo heet zijn in het werk, dat ze beter presteren/ te handelen zijn bij vaker aan het werk. Telkens een jong paard 10 minuten moeten longeren voordat het wat rustiger wordt is namelijk ook niet echt bevorderlijk voor het lijf.

In het koppie zal het paard het vanzelf laten merken (geen vooruitgang in het rijden), maar veel (ook jonge) paarden doen het prima bij 1 of 2 dagen werk, en dan een dag rust. Als die dag niet de hele dag op stal is, maar lekker spelen met soortgenoten in de wei/paddock, dan kunnen ze in die tijd over het algemeen echt de informatie wel verwerken.

Nu is 4 jaar voor mij een mooie leeftijd om met een paard te beginnen, en dan dus 3 keer in de week, zo'n 30 minuten per keer max. Dat op 5 jaar naar 4 keer in de week, en dan zo'n 45 minuten per keer max.

Met 6 jaar moet het paard "gewoon" aan het werk kunnen, ook als dat 2 uur per dag is (manegelessen bijvoorbeeld). Uiteraard wel opbouwen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:00

Vond ook dat het er aan ligt wat voor werk je met een jong paard doet. Als je alle keren alleen maar in de bak aan het werk bent, vind ik het veel. Maar als je van de 5 of 6 keer per week rijden, meer op buitenrit gaat dan in de bak. Vind ik het niet erg.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:02

ik was nog totaal on ervare bij mijn paard.. *het is ook me eerste..*
en toen ze was beleerd zat ik er ook 4-5 dagen in de week op te rijden..
hiermee ben ik flink op me bek gegaan *leermoment*
aan gebrek van ervaring...
Nu zal ik die fout nooit meer maken want me paard heeft 2 maanden stalrust moeten hebben omdat ik zo enthousiast was..

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:03

Ik rijd op een 4 jarige (net 4) hij word 2 a 3 keer dressuur gereden( licht werk) en 2 keer buitengereden ongeveer. Verder komt hij elke dag buiten. Maar om een 3 of 4 jarige bijna elke dag hard te laten trainen lijkt mij ook niet helemaal goed voor die paarden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:03

Dat ligt er helemaal aan. Verschilt per paard. Er zijn wel jonge paarden die meer moeten lopen omdat ze die bevestiging nodig hebben. Jonge paarden kunnen als ze weinig worden gereden nog weleens gaan boeven of dat proberen. Om ze in het gareel te houden kan je ze beter 4-5 x in de week 20 min. rijden.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 09-01-13 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:04

Ik heb een merrie van 2008, 28 mei.

Ik rij haar om de dag, dus maandag, woensdag vrijdag. Misschien in het weekend nog een dagje maar dat s
Is het. Soms rij ik 20 minuten en soms 30, hangt ervan af hoe goed ze haar best doet.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:07

Het verschilt heel erg per paard, en ook per training. Ik heb veel jonge paarden gereden en dan kwam het ook wel eens voor dat ik ze 5 keer per week reed. Dit was geen training van een uur. De ene dag een kwartiertje, en de andere dag misschien een keer 20 minuten. En vooral de hele dag lekker de wei op zodat ze lekker fris in het koppie blijven. Naar mijn idee heeft dit geen kwaad gehad, paarden hadden er schik aan en deden goed hun best. En ik heb ze ook nooit overvraagd.

Daarnaast kon het ook zo zijn dat ik er een week tussen had dat ik ze om de dag bereed. :j Beetje afwisseling hebben ze wel gehad. :j

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:10

Die van mij is 3, nu zo'n 3 maanden onder het zadel. Ik rijd hem 3/4 keer in de week max 15 minuten :) Vind dat toch best reeël, verder komt hij dagelijks in de paddock, stapmolen of komt lekker aan de longeerlijn. :j

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:10

Tinky12 schreef:
Tsja wat zal ik zeggen...als je al 4-jarigen tegen komt op Z-niveau :\

Ik vind het niet kunnen hoor,ben misschien ouderwets maar een paard ga je pas een zadel opgooien als ze een jaar of 3,5 á 4 zijn en dan rustig inrijden.Dan inderdaad 2 á 3x p/w hooguit half uurtje.Liefst nog de winter om na te denken en in het voorjaar oppakken en doorrijden.

Maar ja,daar is geen tijd en geld voor en vaak ook geen geduld :n

Men vergeet dat een paard nog steeds een peuter is op die leeftijd....maar och,alstie op/stuk is zijn er gelukkig zat nieuwe te krijgen nietwaar :+

Wat kun jij overdrijven.
Vroeger, mochten de paarden met 5 in het Z, tegenwoordig met 6...
20 jaar geleden werden ze zeker niet later zadelmak gemaakt dan tegenwoordig.

Nou weet ik niet of jouw vroeger nog veel eerder was, maar de afgelopen 20 jaar is de tendens eerder naar achteren (latere leeftijd) verschoven dan naar voren.

Maar wat niet veranderd is, is dat alles valt of staat met de manier waarop. En dat iedere ruiter zichzelf enorm goed vindt.

Ik vind het sowieso onzin dat een paard iedere dag gereden moet worden, ongeacht de leeftijd. Een paard heeft dat echt niet nodig om beter te worden.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:17

Een paard heeft iedere dag beweging om beter te worden, dus aan de hand, longeren maar ook onder het zadel. Een paard kan je aan de longe heel veel leren. Ik vind socializen met een paard ook belangrijk, denk dat een jong paard dat ook nodig heeft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:26

Ik longeer een jong paard heel weinig. Vind ik belastender dan rechtuit rijden.

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:29

Mijn verzorgpaard is in mei 3 geworden en sinds die tijd ook onder het zadel. Op het moment word ze 3 keer in de week een half uur gereden. Natuurlijk zijn wij niet gelijk met 3 keer in de week begonnen en hebben wij dit opgebouwd. Op de rest van de dagen doen we rustig aan. Lekker tutten, los in de bak of kort longeren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:33

Ik rijdt mijn vierjarige zelfs maar twee keer per week :') De rest staat ze buiten of wordt ze rustig gelongeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:34

Dat er 6 jarigen op Z niveau lopen (geen 4 jarigen want die mogen niet) ligt meer aan het talent van het dier dan aan het vele rijden. Die dieren pakken het gewoon zo gruwelijk snel op, zet er dan nog een beetje ruiter met gevoel op et voila...
Je kan niet oordelen tenzij je alle trainingen opvolgt en ik durf er met een gerust hart van uit gaan dat je dat niet doet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:37

kamsel schreef:
Wat kun jij overdrijven.
Vroeger, mochten de paarden met 5 in het Z, tegenwoordig met 6...
20 jaar geleden werden ze zeker niet later zadelmak gemaakt dan tegenwoordig.

Nou weet ik niet of jouw vroeger nog veel eerder was, maar de afgelopen 20 jaar is de tendens eerder naar achteren (latere leeftijd) verschoven dan naar voren.

Maar wat niet veranderd is, is dat alles valt of staat met de manier waarop. En dat iedere ruiter zichzelf enorm goed vindt.

Ik vind het sowieso onzin dat een paard iedere dag gereden moet worden, ongeacht de leeftijd. Een paard heeft dat echt niet nodig om beter te worden.

Overdrijven...misschien,toch ben ik al meerdere verkooppaarden tegen gekomen in de leeftijd van 4 op Z-niveau (Dat wil overigens niet zeggen dat ze al in een wedstrijd op dat niveau gestart zijn maar er wel al klaar voor zijn).
Zelfs wel eens een 3-jarig hengst tegengekomen die op zijn gebied al alles gewonnen had wat er te winnen viel,...paard ging dan ook de dekdienst in :+

Voor de zwaardere oefeningen vind ik een paard pas geschikt vanaf een jaar of 7 (springen of dressuur),maar dat ik mijn mening.
Mensen vinden een paard van 20 vaak al hoogbejaard...is dat wel zo?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:21

Wat zijn dan "zwaardere" oefeningen?
Als je een 4-jarige fatsoenlijk rijdt, kan ie stap draf, galop, halsstrekken, wijken, schouder voor..
Dat kan met 3x pw 20 min rijden en dan hoef je geen topruiter te zijn.
Zwaardere oefeningen zijn imo oefeningen die in de basissport helemaal niet aan de orde zijn.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:28

Time = money.. (helaas)