Stelling : nageeflijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Stelling : nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 14:55

wat vinden jullie :

1) Nageeflijkheid /aan de teugel lopen/ whatever 'komt er' omdat je er de hele les bewust aan 'moet' werken.
Hoe doe je dit dan? Waarom ?

2) Nageeflijkheid vloeit voort uit / komt er 'vanzelf' of 'onbewust' omdat je de hele les correcte oefeningen hebt gereden,
Het is dus een logisch gevolg van iets, en er wordt niet bewust aan gewerkt.

Wat vinden jullie?

En nog een kleine vraag die niet echt met de 2 stellingen te maken heeft : vinden jullie dat als een paard niet correct nageeflijk loopt, dat hij dan een bepaalde oefening (zoals schouderbinnenwaarts) niet correct kan uitvoeren, of vinden jullie dat dit geen/weinig invloed heeft op oefeningen?

saskiakefie

Re: Stelling : nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:58

Absoluut nr 2. Veel mensen doen pas bepaalde oefeningen als een paard aan de teugel loopt, ik draai het juist om. Ik doe de oefeningen om het paard losser te maken en daardoor komt de nageeflijkheid. Dusja juist als hij niet nageeflijk loopt ga ik oefeningen doen als, travers, renvers, wijken, sb. Hierbij zorg je uiteraard wel voor de juiste stelling en zover als mogelijk buiging. Vaak gaan ze dan vanzelf nageeflijk lopen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:01

Denk juist dat jouw laatste kleine vraag wél heel belangrijk is.

Als een paard niet correct nageeflijk loopt kan hij geen correcte schouderbinnenwaarts uitvoeren.

Daarnaast vind ik beide stellingen niet kloppen. Nageeflijkheid is geen losstaande oefening waar je aan kunt werken. Een nageeflijk paard is dat omdat de ruiter deze correct rijdt. Het is geen gevolg, noch oorzaak, noch 'losse oefening'.

Nageeflijkheid is er. Of niet.

Saskiakefie: Als jij dat soort oefeningen gaat doen met een paard dat niet nageeflijk is en het paard daardoor 'nageeflijk' wordt, is hetgene dat je hebt gedaan niet zoveel anders dan het o-zo-verfoeide 'zagen'.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:06

@Peppertree: maar hoe 'zorg' je dan dat je paard nageeflijk is/wordt? Wat moet de ruiter dan doen om correct te rijden? Nageelijkheid is er toch niet zomaar?
Anders zou het er toch moeten zijn van het moment dat je opstapt, tot je er weer af gaat. Als het geen gevolg of oorzaak is.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:11

Ja? Dat is bij mij ook zo hoor. Vanaf het moment dat ik opstap is mijn paard nageeflijk. Nu ben ik absoluut geen topruiter. Ook rij ik mijn paard niet direct in de oprichting. Maar voorwaarts-neerwaarts is ook nageeflijk.

Als een ruiter een goede weerstandbiedende (geen trekkende!) hand heeft en daar vervolgens met been achteraan rijdt (dus het paard goed aan het been zet) in combinatie met een onafhankelijke zit die de beweging van het paard kan volgen zal een paard nageeflijk zijn: wanneer deze correct gereden is!

Maar: vanzelf gaat dat uiteraard niet! Ik geloof alleen niet dat er sprake is van een bepaalde volgorde, aangezien het een niet zonder het ander kan.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:14

Dus eigenlijk zeg je dat het een logisch gevolg is van : weerstandbiedende hand, vooruit rijden, en onafhankelijke zit. :)
En wat doe je dan als je op een paard zit, je geeft deze 'hulpen' (ik kan nu niets beter bedenken om het te omschrijven) en je paard is niet nageeflijk?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:17

Wachten.

(Mits natuurlijk je paard gezond is, je zadel past, je hoofdstel goed zit etc, etc)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:31

Peppertree schreef:
Denk juist dat jouw laatste kleine vraag wél heel belangrijk is.

Als een paard niet correct nageeflijk loopt kan hij geen correcte schouderbinnenwaarts uitvoeren.

Daarnaast vind ik beide stellingen niet kloppen. Nageeflijkheid is geen losstaande oefening waar je aan kunt werken. Een nageeflijk paard is dat omdat de ruiter deze correct rijdt. Het is geen gevolg, noch oorzaak, noch 'losse oefening'.

Nageeflijkheid is er. Of niet.

Saskiakefie: Als jij dat soort oefeningen gaat doen met een paard dat niet nageeflijk is en het paard daardoor 'nageeflijk' wordt, is hetgene dat je hebt gedaan niet zoveel anders dan het o-zo-verfoeide 'zagen'.

Pardon? :')

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:34

Niet l*llig bedoeld hoor. Maar als je een paard dat niet nageeflijk is oefeningen gaat laten doen met stelling en buiging waardoor het wel nageeflijk wordt...Ja, dan vind ik vallen onder dezelfde categorie van 'nageeflijk' rijden vallen als zagen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:37

Dat lijkt me niet Peppertree, het grootste deel van de oefeningen kun je vanuit je been en zit rijden, eventueel met de buitenteugel eraan. Wat is daar zagen aan? Je maakt het paard bewust van het achterbeen, zorgt met de oefening dat het beter ondertreed.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:39

Peppertree schreef:
Ja? Dat is bij mij ook zo hoor. Vanaf het moment dat ik opstap is mijn paard nageeflijk. Nu ben ik absoluut geen topruiter. Ook rij ik mijn paard niet direct in de oprichting. Maar voorwaarts-neerwaarts is ook nageeflijk.

Als een ruiter een goede weerstandbiedende (geen trekkende!) hand heeft en daar vervolgens met been achteraan rijdt (dus het paard goed aan het been zet) in combinatie met een onafhankelijke zit die de beweging van het paard kan volgen zal een paard nageeflijk zijn: wanneer deze correct gereden is!

Maar: vanzelf gaat dat uiteraard niet! Ik geloof alleen niet dat er sprake is van een bepaalde volgorde, aangezien het een niet zonder het ander kan.

Volgens mij is dit eerder 'zagen'. Wat bedoel je met weerstandbiedende hand? Dan heb je toch druk op de mond? Vervolgens drijf je, dit is toch gas geven en remmen tegelijkertijd?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:39

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:40

Mijn paard zal absoluut never nooit direct nageefelijk zijn, want ik heb geen sportpaard, ik heb een fjord. Ik ken paarden die het doen, maar ik vraag me dan toch af: is dat wel echt dan? Ik heb er niets aan gedaan, dus wat doe ik dan op mijn paard.

Ik doe eigenlijk beide: ik werk aan losheid en nageefelijkheid, maar ook moeilijkere oefeningen doen (travers enz) waardoor ik mijn paard aanzet tot nageefelijk zijn, want die oefeningen zorgen er voor dat mijn paard de oefening juist wil gaan doen en dit gaat beter via nageefelijkheid.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:48

Nee hoor. Weerstand bieden is puur het contact houden met de mond. Remmen is wéér wat anders en dat doe ik hoofdzakelijk met mijn zit.

Nageeflijk kan een paard alleen zijn op teugel'druk'. Met losse teugels kun je een paard niet in aanleuning rijden.

Dit is compleet onafhankelijk van welk ras je hebt. Toen ik een fjord reed was deze ook direct nageeflijk. Daarmee bedoel ik (wederom) niet dat hij gelijk in de oprichting liep. Maar wel 'nageeflijk' voorwaarts neerwaarts vanaf het moment dat ik opstapte.

Hoezo heeft je paard oefeningen nodig om soepel te worden? Hij heeft toch ook geen warming-up nodig om te grazen?
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 07-12-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:49

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:50

Waar haal je dat nou weer vandaan?

Het is echt geen hogere wiskunde als je paard direct na opstappen nageeflijk is.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 07-12-12 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:51

Nee dat is het toch niet, een fjord heeft een korte brede nek, die veel moeilijker nageefelijk te krijgen is. Ik kan ook lopen, maar geen wereldklasse. De fjord die jij gereden hebt, is niet mijn 6jorige fjord. En grazen is iets natuurlijks, nageefelijk lopen met een ruiter op de rug niet.
Je gaat zelf ook geen inspanning doen zonder goede warmingup.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:52

Peppertree: We hebben het toch over rijden niet over gedrag wat ze in de natuur vertonen? Een sporter heeft toch ook een warming up nodig om te presteren? Lijkt me ook niet gezond om vanuit zitten ineens een 100 meter sprint in heel hard tempo te rennen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:53

Nagevelijkheid komt vanuit het achterbeen Peppertree, dus een paard wat van nature weinig ondertreed of traag is zal je daarin echt moeten helpen, bijvoorbeeld door het rijden van oefeningen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:54

Peppertree schreef:
Waar haal je dat nou weer vandaan?

Het is echt geen hogere wiskunde als je paard direct na opstappen nageeflijk is.

Bedoel jij soms met nageeflijkheid een graashouding?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:54

Dus jullie vinden allemaal dat nageeflijkheid een logisch gevolg is van correcte oefeningen te rijden, en het achterbeen te laten ondertreden?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:55

Het is absoluut nummer 2. Door energie op te wekken uit de achterhand komt het paard beter in het horizontale evenwicht en zal bij zo'n actieve achterhand in de voorhand rijzen en welven in de rug, waardoor het paard nageeft. Hiervoor moet je echter wel met zit een zachte teugeldruk die energie uit de achterhand opvangen. Dus ja, als je oefeningen rijdt en je contact met de mond correct is, gaat het paard vanzelf nageven.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:55

hoe zie jij het dan?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:57

Sinds wanneer is nageeflijkheid een inspanning? Of een sprint? Dan doe je echt iets verkeerd. Waarom zou je vóór het sporten de verkeerde spieren gaan aanspannen?

Ook een korte brede nek kan direct nageeflijk zijn. Ook jouw fjord kan direct nageeflijk zijn. Dus niet 'in de krul'/ opgericht/ diep en rond, nee. Nageeflijk. Dat kan wel.

Juist omdat grazen zo natuurlijk is (jouw fjord kan toch ook met zijn dikke brede nek bij de grond, of niet?), is het eerder natuurlijk voor een paard om voorwaarts neerwaarts te lopen (nageeflijk) dan met zijn hoofd in de lucht.

Nee, ik vergelijk grazen niet met sporten. Ik vergelijk de graashouding met de 'sport' houding. Daarbij ligt nageeflijk dichter bij de 'natuurlijke' houding dan de niet nageeflijke.

Ik heb nergens gezegd dat nageeflijkheid niet vanuit het achterbeen komt. Alleen kun je nog zoveel achterbeen hebben, als dat van voren niet opgevangen wordt zal dat geen nageeflijk paard geven, maar alleen een heel hard lopend paard.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 07-12-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:58

Nageeflijk/nageven is toch simpel het nageven op de hand, dit kan gewoon in stilstand en elk paard kan het.