Respect = eerbied voor het paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lies_Beuker

Respect = eerbied voor het paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:16

Wij hebben na de vreselijke voorvallen tijdens voetbalwedstrijden onze hoofden vol met de vraag: "Hoe kunnen dit soort dingen gebeuren?"
Waar is het respect voor elkaar. Ik ben wat ouder, en begrijp dat de betekenis van mijn woord respect anders is dan voor sommige jongeren. Mijn respect is eerbied en begrip. Soms wordt respect gebruik in de vorm van : "Jij moet respect hebben voor mij en mijn daden."
Goed, waar het mij nu om gaat is de manier waarop kinderen, pubers en volwassenen 'praten'= schrijven over hun paard of over manegepaarden. Ik kom tegen: .u. paard, sukkel en gisteren zelfs op FB werd een lespaard een KNEUS genoemd, omdat hij zo 'lastig' was. Arm beest, hij heeft niet gekozen om onder het zadel te moeten lopen met een of andere gek op zijn rug.
Niet alleen manegepaarden, maar ook eigen paarden worden zo vaak niet begrepen en zijn dus 'lastig'.
Wees blij met het feit dat je mag paardrijden of met het feit dat je een eigen paard of pony hebt.
Vroeger, ja ik weet het . . . hoefde echt niet negatiefs over een manegepaard te zeggen en als je het wel deed kon je vertrekken.
Laten wij de wereld verbeteren en gewoon bij ons zelf en onze omgeving beginnen.
Een fijne dag en veel plezier met je dier.

Nhmeisje

Re: Respect = eerbied voor het paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:18

ben het er helemaal mee eens. Paarden zijn nooit lastig of vervelend, maar vaak worden zij niet begrepen waardoor zij zich juist anders (door ons als verkeerd gezien) gaan gedragen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:20

eens en vergeet daarbij het luisteren niet! wie niet luistert naar zijn paard,moet .....

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:30

Helemaal mee eens, respect voor het paard is het begin van alles! Als je soms ziet hoe mensen met hun paard omgaan, hele tuigenwinkel eraan/scherpe bitten/scherpe sporen etc en het ligt nooit aan henzelf...
Daarnaast is het denk ik ook een heel groot deel van de opvoeding tegenwoordig. Kids krijgen veel vaker een eigen pony en als ie het niet meer doet kopen we gewoon een nieuwe > even kort door de bocht natuurlijk, maar dit is echt de tendens van deze tijd!
"Vroegah" mochten wij niet rijden voor we alles gemest en geveegd hadden en de paarden behoorlijk gepoetst, pas als je had laten zien dat je het verdiende mocht je er ook een keer op. En blij dat je dan was! Twee vliegen in 1 klap: zo leerden we én met respect met de paarden omgaan én dat je er ook echt moeite voor moest doen omdat het heel bijzonder was te mogen rijden als 8 jarig guppie.
Ben nu 38 maar mijn haren gaan echt overeind staan als mensen praten over k..bok, geit, ezel etc... Een paard is niet voor niets een EDEL dier (al vind ik natuurlijk dat ieder dier met respect moet worden behandeld), maar daar merk je in de praktijk soms maar weinig van :(

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:33

Als mijn paard iets niet goed doet zal het vast aan mij liggen, mijn paarden en ook andere dieren hebben er niet voor gekozen om bij mij te zijn, ik wil dat en daarom moet ik ze met liefde behandelen.
Ik schop en sla niet, gebruik geen sporen en geen zweep.
Probeer het zo goed mogelijk te doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:38

Mooi punt. Toch heb ik het zelf ook vaak over een mooie bok, mijn knollie ect. Maar ik geloof dat ik dat wel alleen maar doe in positieve zin. Mijn paard kan heel lastig, vervelend, stom zijn maar hij is het niet.
Een vreemde (nogal enorm dikke mevrouw met vettige slierten om haar hoofd en een kroket in haar handen) mevrouw zei eens duidelijk hoorbaar: "Jeetje dat is een lelijke hond" over mijn hundje. Ik was zo beledigd en reageerde direct met de opmerking dat zij ook niet bepaald volle zalen trok. Maar ik vond het zo stom, alsof je over iemands kind zegt dattie ...... weet ik veel wat voor eens negatiefs is. Zo voel ik dat bij mijn paard ook een beetje, zeg dan niks...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:40

Tja het is de taak van de manege om die kinderen dat te leren imo.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:40

Ik vind dat je een paard zeker wel vervelend of lastig mag noemen.
Dit niet om een paard de schuld in de schoenen te schuiven maar omdat een paard laat merken dat hij iets niet wil/kan, pijn heeft of het ergens niet mee eens is.

Als een paard maar braaf rondjes blijft lopen terwijl hij pijn heeft zal ie daar op n gegevenmoment toch aan bezwijken.
Dus liever een paard dat dan lastig of vervelend doet :j
Jij wilt je toch ook kunnen uiten? Dat doe je vast ook wel eens met een grote mond en dan ben je ook lastig en vervelend maar je krijgt wel aa dacht dus je kan wel je punt duidelijk maken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:46

Dat bedoel ik met hij KAN lastig, vervelend,, stom zijn. Maar hij IS het niet. Tussen zijn en doen zit nogal veel verschil. :)*

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:47

O:) Ik bedank mijn pony altijd dat ik op haar rug mocht zitten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:50

Ik weet niet hoeveel dat met respect te maken heeft. Noem mijn paard ook weleens trut, of lompe knol of wat dan ook. Wil niet zeggen dat ik haar de schuld geef. Gewoon de frustraties uiten. Ik denk dat de meeste echt wel beseffen dat dingen gebeuren omdat je het als ruiter/begeleider niet goed doet. Maar dan mag je toch ook je frustraties uiten zolang je paard daar niet onder lijd. Ik zie daar niet zozeer een probleem in. Ik loop ook weleens te schelden als het niet goed gaat. Maar dat is meer omdat ik baal van mezelf dan dat ik me paard de nek omdraai(ondanks dat ik dat weleens roep).

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:52

mrie schreef:
Dat bedoel ik met hij KAN lastig, vervelend,, stom zijn. Maar hij IS het niet. Tussen zijn en doen zit nogal veel verschil. :)*

Maar euuhm......dan ben ik vast blond ofzo :=
Als je een moment hebt met paard dat je het niet eenst bent met elkaar, dan doet ie toch lastig??? Dus dan is en doet ie het toch??? ...........wat paard op zo'n moment ongetwijfeld over de ruiter ook denkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:23

Het verschil is dat je iets wat je doet ook anders kunt doen. Iets wat je bent dat ben je.. Hij doet stom wil nog niet zeggen dat iemand stom is.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:03

antje_vip schreef:
O:) Ik bedank mijn pony altijd dat ik op haar rug mocht zitten.

:= nou sorry....maar dat gaat me echt wat te ver!
Mijn pony is soms Echt érg lastig!
Ja...echt waar!
Als hij "zomaar" gaat liggen, met mijn dochter van 7 op zijn rug ( ja écht zomaar, omdat meneer
geen zin heeft in "werken", dus dan maar tracht te gaan liggen)
Dan krijgt hij toch echt een "rotpony" of "mafkees" of "oliebol" of weet ik veel wat naar zijn hoofd!
(en neeeeee, hij heeft nergens last van, zadel ligt goed, tanden zijn goed etc etc etc)

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:46

Tja, of paarden/pony's lastig zijn dat ligt weleens aan de ruiter, maar soms hebben ze ook weleens hun dag niet. Je kan toch niet 365 dagen per jaar helemaal 100% blij zijn en zin hebben om (veel) te werken?

Om op het respect terug te komen. Respect is voor mij dat je iedereen behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden.
En voor de paarden geldt dat voor mij ook hetzelfde. Straffen mag als je het verdiend hebt, maar liever complimentjes geven. Geen onnodig gescheld, geschop en getrek. En vooral geduld hebben, niet alles lukt in 1 keer.
Laten we 't paard gewoon in z'n waarde laten. Gelukkig zijn er wel mensen die dat beseffen en verder gewoon zoveel mogelijk plezier met elkaar beleven!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:27

Soms kun je je paard natuurlijk gekscherend oliebol noemen (ik zeg wel eens muts tegen mijn merrie). Het gaat om de manier waarop, dit is namelijk gewoon vriendelijk en doet niemand kwaad. Ik vind echte scheldwoorden, ook al weet het paard wellicht niet wat je zegt, niet kunnen >> je roept dat ook niet om de haverklap tegen je stalgenoten, want dan wordt dat niet geaccepteerd. Je paard kan het alleen maar over zich heen laten komen.
Respect zit hem in de benadering, die rustig en vriendelijk hoort te zijn. We zijn allemaal mensen en verliezen wellicht wel eens ons geduld, maar hierin moet je wel je grenzen kennen en beseffen dat je fout zat.

Mijn paard is nogal eenkennig, mensen proberen soms ongevraagd haar aan te halen en als ze dan haar oren in haar nek legt dan deinzen ze terug en schelden haar uit. Sorry? Heeft zij er om gevraagd dat vreemde handen aan haar willen zitten? Ik kan me dan ergeren aan de reactie van mensen. Als ik zelf wel eens impulsief een hond of paard aai en een niet zo vriendelijke reactie krijg, dan zeg ik meestal 'sorry schat' en denk bij mezelf: ja, muts, dat moet je ook niet doen!

Er ligt zeker een taak bij instructeurs en ouders, zij moeten het goede voorbeeld geven en hun kinderen corrigeren als zij 'die stomme pony' onheus bejegenen.
Een paard kan wel eens lastig zijn (voor ons) het geeft niet als je zegt dat je vindt dat ie lastig is >> je hoeft ook niet elk woord op een goud schaaltje te wegen. Het wordt een ander verhaal als je een paard straft voor zijn lastige gedrag, zonder dat je goed bedenkt waar dat gedrag vandaan komt en of je het wellicht zelf hebt veroorzaakt.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:30

Ben ik het ook wel mee eens :j

Mijn paard noem ik trouwens wel "ezel" maar op een positieve manier. Is meer z'n tweede naam geworden, al als ik hem uit de wei ga halen: heeee ezeltje :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:43

Ja, dat geeft toch niet? Ezeltjes zijn ook lief... :j

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:48

er is toch ooit ook eens zo'n proef geweest met 2 bloemen/plantjes.
Tegen het ene plantje werd altijd lief gepraat etc, en tegen het andere plantje werd steeds gescholden.
Op het einde bloeide het plantje waar altijd lief tegen gepraat werd, het mooist.

Ik denk dat dat ook zo gaat bij paarden. Natuurlijk moet je wel consequent en assertief blijven.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:58

Ik irriteer me ook wel eens op de manege aan kinderen die bv op een paard niet willen want die luistert niet
naar hun. Mijn stiefdochter ( 9) kan der af en toe ook wat van, ze rijdt nu een half jaar, dat is een stompaard want die doet niet wat ik zeg, nee dan begrijpt hij je niet en moet je dus de volgende keer kijken
hoe hij je beter kan begrijpen.

Mijn eigen paard krijgt het alleen af en toe te voorduren als hij voor de zoveelste keer aan de bakrand blijft plakken en ik of klem zit met me been of achter een paal blijf hangen. ( terwijl deze bij ons al schuin weg staan ) We love de 2de hoefslag ( vooral mijn benen)

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 08:46

YOURLOVER schreef:
er is toch ooit ook eens zo'n proef geweest met 2 bloemen/plantjes.
Tegen het ene plantje werd altijd lief gepraat etc, en tegen het andere plantje werd steeds gescholden.
Op het einde bloeide het plantje waar altijd lief tegen gepraat werd, het mooist.

Ik denk dat dat ook zo gaat bij paarden. Natuurlijk moet je wel consequent en assertief blijven.

Ik ben het helemaal met jou eens!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 08:53

Helemaal mee eens, en ik weet best dat paarden de letterlijke betekenis van onze woorden niet kunnen verstaan, maar onze energie, gemoedstoestand en toon maken wel duidelijk hoe we ons voelen en wat we bedoelen en daar speelt een paard op in, DUS ligt imo wel altijd de schuld bij ons als iets niet lukt, ook als een paard weigert of "lastig" is.

En trouwens, ik vraag ook altijd aan het betreffende paard of ik erop mag gaan zitten voor ik dit doe en bedank hem/haar als ik er weer naast sta. Nog maals, ik weet dat ze de letterlijke betekenis niet snappen, maar de toon van je woorden en de energie die je uitstraalt (mits die kalm is) stellen je paard gerust en zorgen voor een beetje bonding.
Laat een ander mij daardoor maar voor gek verklaren hoor.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:09

Ook ik ben het helemaal met je eens. Ben ook al wat ouder en zie om mij heen dat normen en waarden de laatste tijd steeds minder tellen. Ik heb geleerd om respect te hebben voor alles wat leeft ( toen noemden mijn ouder s het 'eerbied'). Ik heb dit ook mijn kinderen meegegeven. Ik kan er van genieten hoe mijn grote kerels (19 en 21) respectvol en liefdevol met honden, paarden, poezen en vriendinnen :+ omgaan. Het begint bij de opvoeding, dat is de basis van hoe je in het leven staat.
Misschien moeten we terug naar de tijd dat je ook door de buurvrouw ( of zelfs een vreemde mevrouw bij de supermarkt) gecorrigeerd werd....ik liet het in elk geval wel uit mijn hoofd om me niet te gedragen met al die oplettende mensen om mij heen: sociale controle zou weer moeten mogen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:18

Naast het feit dat wij een instructrice hebben die begint met punt 1, het ligt aan jou niet aan je paard en als dat niet werk treed punt 2 in werking nl het ligt aan jou vind ik het ook een taak van de ouders om respect voor dieren (en mensen) bij te brengen. Als mijn dochter van 13 nu per ongeluk een keer te hard aan de teugels trekt krijgt paard meteen een verontschuldiging. Toen dochterlief 11 was heeft ze een jaar lang met haar pony aan de hand gestapt, zonder te zeuren omdat het om haar pony ging waar ze dus al die tijd niet op kon. Ondanks haar leeftijd is ze begin dit jaar bij het inslapen van haar pony geweest van het begin tot het einde want het was haar pony.......
Ben zo trots op haar dat zij zoveel liefde en respect heeft voor haar dieren!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:33

helemaal mee eens,als ik aan het rijden ben en het gaat niet zo lekker als anders,ga ik eerst bij mij zelf kijken.mijn instructrice zei zelf een keer tegen mij,90% ligt vaak aan de ruiter.die 10% kan zijn dat hij last van zijn tanden heeft of last van het zadel,o.a.
als bij mij het rijden een keer niet goed gaat krijgt hij net als anders gewoon zijn beloning,in de vorm van een beetje mueslie in zijn bak.
we mogen blij zijn dat ze ons op hun ruggen willen hebben.toch?