Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
44Myrthe44 schreef:Omdat ze anders achterlopen.
3 = B; 4 = L, 5 = M, 6 = Z.
Wil je jouw paard verkopen als sportpaard maar heeft hij zit niveau niet? Minder geld!
Nietes schreef:Met 'normale' bedoel ik de pony's die niet aan wedstrijden mee doen,
Niet alle paardjes worden vroeg ingereden, maar sommigen wel
(mijn vriendin die beleerd nu een 2,3 jarige fries. Ik heb haar gezegt dat ik dat te vroeg vond en dat ze het beter niet kan doen...)
Nietes schreef:Ja,
Dat soort paarden bedoel ik. Die op jonge leeftijd al worden ingereden en te hoog springen
Kan me ook niet voorstellen dat dat goed is voor ze. Ze zijn dan immers nog niet volgroeid
44Myrthe44 schreef:Omdat ze anders achterlopen.
Wil je jouw paard verkopen als sportpaard maar heeft hij zit niveau niet? Minder geld!
DoTiramisu schreef:44Myrthe44 schreef:Omdat ze anders achterlopen.
Hah dan loop ik achter met m'n paard!
( Niet dat dat me nou iets uitmaakt. Alles op z'n tijd
Ik train haar op haar niveau wat ze aangeeft tot hoever ze het nu nog kan.
Gaat super goed ).
Nietes schreef:Daar lijkt me best lange training voor nodig.
My_Little_P schreef:Ik vind het niet slecht om wat jonger te beginnen dan de geijkte 3 jaar (niemand heeft me ook ooit uit kunnen leggen/kunnen overtuigen waarom 3 nou wel juist is en 2,5 niet). Pezen, spieren en botten moeten ook wennen aan belasting. Ik vergelijk het ook wel ooit met mensen en sport. Topsporters zijn hun training echt niet begonnen toen ze 15 waren, want dan maken ze geen schijn van kans meer.
quartel schreef:Dat word vaak met de Quarters gedaan naar wat ik gehoord heb.
Maar dat staat dan weer los van de wedstrijd paarden zoals jij ze bedoeld denk ik??
Serendip90 schreef:Ik ga niet de wedstrijdsport in maar als ik ooit een jong paard zou kopen... 4+ bij het inrijden... en dan 2-3x per week 20 minuten... das meer dan genoeg!
_Esther_87_ schreef:Het grappige is dat je eigenlijk je eigen vraag beantwoord. Je zegt 'lijkt me' en daar gaat het mis. Er is namelijk helemaal niet veel training voor nodig om een talentvol en werkwillig jong paard L klaar te hebben. Sterker nog, als je ze met 4 jaar begint te rijden, is het prima mogelijk om datzelfde jaar nog L te starten (want hoger mag toch niet voor ze 5 zijn). Daar gaan helemaal niet zo veel trainingsuren in zitten, wat als gevolg heeft dat deze paarden een stuk minder kilometers in de benen hebben dan de paarden die misschien voor ons gevoel rustiger aan worden opgeleid maar in werkelijkheid een stuk langer er over doen om op hetzelfde niveau te komen.
Het probleem aan het jong inrijden van wedstrijdpaarden ontstaat dus pas als er onervaren of onhandige ruiters opzitten. Dan moet het paard namelijk vaak en lang trainen omdat de ruiter het anders niet voor elkaar krijgt het dier iets aan te leren, sterk genoeg te krijgen of 'op tijd' wedstrijd klaar te krijgen. De goede ruiters met gevoel hebben daar echter geen moeite mee waardoor die paarden helemaal niet zo veel lopen en dus in verhouding veel minder belast worden.