Wedstrijd paarden jong ingereden

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Nietes

Wedstrijd paarden jong ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:36

Waarom worden wedstrijd gericht gefokte paarden al op vroege leeftijd ingereden?
Sommigen springen al een behoorlijk hoog parcours als ze pas 4 jaar zijn.
Daar lijkt me best lange training voor nodig.

Maar waarom worden die paarden dus wel vroeg ingereden en als we een normale pony zo vroeg inrijden we alleen maar commentaar krijgen.

wie heeft het antwoord?

sorry modjes als het niet goed staat

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:37

wie zegt dan dan die paarden jong ingereden worden?????

troi

Re: Wedstrijd paarden jong ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:42

@quarter, er zijn hopen mensen die alles jonger dan 4/5 te jong vinden om in te rijden..
Weet niet zeker hoe ts erover denkt natuurlijk maar dat zou een verklaring kunnen zijn.

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:45

Met 3 langzaam aan beginnen vind ik normaal.
Weet nirt in welk toppic ik dat had gelezen, maar zag het redelijk vaak voorkomen..
Ook wel eens op een ander 'forum achtig iets'.

Dus dacht ik laat ik er eens ff een toploc over openen

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:48

Dat word vaak met de Quarters gedaan naar wat ik gehoord heb.
Maar dat staat dan weer los van de wedstrijd paarden zoals jij ze bedoeld denk ik??

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:59

Hmm...
Misschien wel,
Maar waarom worden die wel zo vroeg ingereden en als we dat met de 'normale' pony's/paarden doen het de grootste crime ooit is..?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:02

Omdat ze anders achterlopen.
3 = B; 4 = L, 5 = M, 6 = Z.
Wil je jouw paard verkopen als sportpaard maar heeft hij zit niveau niet? Minder geld!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:05

Ik weet niet wat je bedoeld met ''normale pony's'' Maar naar mijn idee worden de meesten op normale leeftijd ingereden.
Kijk maar eens hoeveel paardjes (ook springefokt ) als 4 jarig onbeleerd te koop staan.
Ene paard is sneller ''uit'' gegroeid dan de ander. Sommigen eigenaren zullen hier rekening mee houden en paardje lekker de tijd gunnen om uit te groeien. maar tuurlijk zullen er ook genoeg zijn die dit niet doen.
Maar of het verschil dan echt in sport paarden zit??
Laatst bijgewerkt door abbycootje op 06-12-12 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:07

44Myrthe44 schreef:
Wil je jouw paard verkopen als sportpaard maar heeft hij zit niveau niet? Minder geld!

Hah dan loop ik achter met m'n paard! :+

( Niet dat dat me nou iets uitmaakt. Alles op z'n tijd
Ik train haar op haar niveau wat ze aangeeft tot hoever ze het nu nog kan.
Gaat super goed :D ).
Laatst bijgewerkt door DoTiramisu op 06-12-12 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:08

niet alle paarden hoor. ik rijd op een wedstrijdstal,k ik mocht een merrie van 4 in de lessen rijden (is ondertussen verkocht), paardje was bedoeld uiteindelijk ook zz te springen. toen ik haar reed was ze een maand onder het zadel en kon nognieteens fatsoenlijk galoperen. ze zit nu in spanje bij een topruiter, ben zeker dat ik bij enkele jaren als ik naar een jumping op tv kijk kan zeggen: dat is mijn meisje, ik heb haar die galop geleerd. en zij is helemaal niet te vroeg ingereden. alle paarden bij ons op stal worden zo ingereden, en sommige lopen echt topwedstrijden (1 zat bij de reserves voor de olimpische spelen in londen) voor belgië

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 23:10

Met 'normale' bedoel ik de pony's die niet aan wedstrijden mee doen,

Niet alle paardjes worden vroeg ingereden, maar sommigen wel
(mijn vriendin die beleerd nu een 2,3 jarige fries. Ik heb haar gezegt dat ik dat te vroeg vond en dat ze het beter niet kan doen...)

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:11

hier in de buurt zit wel een stal.
daar worden de paarden beleerd, en met 4-5 jarige leeftijd moeten ze al hele hoogtes springen...
Denk maar een beetje aan grand prix hindernissen..
Wil geen namen noemen, maar 1 heeft in het Rabo talentenplan gezeten.
Woonde er dicht bij, en een vrouw die daar werkte kon mij dit zo op rakelen, ze is daar ook gestopt met werken, ze kon t niet aanzien.
Die paarden zijn dan ook met 10 jaar echt ''op''..

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:13

Nietes schreef:
Met 'normale' bedoel ik de pony's die niet aan wedstrijden mee doen,

Niet alle paardjes worden vroeg ingereden, maar sommigen wel
(mijn vriendin die beleerd nu een 2,3 jarige fries. Ik heb haar gezegt dat ik dat te vroeg vond en dat ze het beter niet kan doen...)

Meestal zijn dat manege pony's toch? Die hoeven ook niet zoveel te kennen. Als ze maar braaf hun rondje doen.

En iedereen die leert zijn/haar paard of pony op de leeftijd die zij geschikt vinden..

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 23:14

Ja,
Dat soort paarden bedoel ik. Die op jonge leeftijd al worden ingereden en te hoog springen
Kan me ook niet voorstellen dat dat goed is voor ze. Ze zijn dan immers nog niet volgroeid

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:16

Nietes schreef:
Ja,
Dat soort paarden bedoel ik. Die op jonge leeftijd al worden ingereden en te hoog springen
Kan me ook niet voorstellen dat dat goed is voor ze. Ze zijn dan immers nog niet volgroeid

Klopt, heb je een PB gestuurd ;)
Ik vind het zelf ook verschrikkelijk, zo zijn er ook mensen die hun paard al Z dressuur klaar hebben terwijl ze 4 zijn.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:18

44Myrthe44 schreef:

Dit is denk ik inderdaad 'het probleem', ik krijg ook het idee dat sportpaarden soms te snel door het proces worden gejaagd om aan deze richtlijnen te voldoen. En eigenlijk is dat best scheef, want die richtlijnen zijn de minimale leeftijden, dus die zijn bedoeld om de paarden in bescherming te nemen.
Mijn eigen dieren (maar die heb ik dan ook niet voor de verkoop) heb ik wel graag met hun 3e al ruitermak, mits ze hieraan toe zijn. Maar dan nog lekker spelenderwijs en niet heel veel onder het zadel. Om ze vervolgens met het 5e jaar echt in training te zetten wbt wedstrijdgericht.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:27

DoTiramisu schreef:
44Myrthe44 schreef:

Hah dan loop ik achter met m'n paard! :+

( Niet dat dat me nou iets uitmaakt. Alles op z'n tijd
Ik train haar op haar niveau wat ze aangeeft tot hoever ze het nu nog kan.
Gaat super goed :D ).

Ik ook hoor, mijn paard is 8 en we beginnen net in de B :p.

Maar dit is wel hoe het er aan toe gaat op sportstallen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:28

Nietes schreef:
Daar lijkt me best lange training voor nodig.

Het grappige is dat je eigenlijk je eigen vraag beantwoord. Je zegt 'lijkt me' en daar gaat het mis. Er is namelijk helemaal niet veel training voor nodig om een talentvol en werkwillig jong paard L klaar te hebben. Sterker nog, als je ze met 4 jaar begint te rijden, is het prima mogelijk om datzelfde jaar nog L te starten (want hoger mag toch niet voor ze 5 zijn). Daar gaan helemaal niet zo veel trainingsuren in zitten, wat als gevolg heeft dat deze paarden een stuk minder kilometers in de benen hebben dan de paarden die misschien voor ons gevoel rustiger aan worden opgeleid maar in werkelijkheid een stuk langer er over doen om op hetzelfde niveau te komen.

Het probleem aan het jong inrijden van wedstrijdpaarden ontstaat dus pas als er onervaren of onhandige ruiters opzitten. Dan moet het paard namelijk vaak en lang trainen omdat de ruiter het anders niet voor elkaar krijgt het dier iets aan te leren, sterk genoeg te krijgen of 'op tijd' wedstrijd klaar te krijgen. De goede ruiters met gevoel hebben daar echter geen moeite mee waardoor die paarden helemaal niet zo veel lopen en dus in verhouding veel minder belast worden.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:41

Ik vind het niet slecht om wat jonger te beginnen dan de geijkte 3 jaar (niemand heeft me ook ooit uit kunnen leggen/kunnen overtuigen waarom 3 nou wel juist is en 2,5 niet). Pezen, spieren en botten moeten ook wennen aan belasting. Ik vergelijk het ook wel ooit met mensen en sport. Topsporters zijn hun training echt niet begonnen toen ze 15 waren, want dan maken ze geen schijn van kans meer.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:44

My_Little_P schreef:
Ik vind het niet slecht om wat jonger te beginnen dan de geijkte 3 jaar (niemand heeft me ook ooit uit kunnen leggen/kunnen overtuigen waarom 3 nou wel juist is en 2,5 niet). Pezen, spieren en botten moeten ook wennen aan belasting. Ik vergelijk het ook wel ooit met mensen en sport. Topsporters zijn hun training echt niet begonnen toen ze 15 waren, want dan maken ze geen schijn van kans meer.

Maar trainen hoeft toch niet gelijk erop?
Ik begrijp je argument, maar als je eerder wilt beginnen met trainen kan dat toch ook vanaf de grond? Dat scheelt toch wel een beetje belasting op de rug en dan zijn ze beter voorbereid op het werk onder het zadel waardoor dat sneller wordt opgepakt.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:55

Trainen is ook erop ja, wat mij betreft! Prima dat mensen grondwerk doen, maar ja, er zal een tijd komen dat je erop moet. Dat sommigen dan wachten tot ie de magische grens van 3 heeft bereikt, prima wat mij betreft, maar wel onverklaarbaar. Wat maakt dan dat het wel oké is om er met 3 op te stappen en niet als een paard 2,5 is?

Ik verwacht hier geen antwoord op hoor, heb het ook aan diverse da gevraagd en die konden het ook niet zeggen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:58

Ik ga niet de wedstrijdsport in ;) maar als ik ooit een jong paard zou kopen... 4+ bij het inrijden... en dan 2-3x per week 20 minuten... das meer dan genoeg! Waarom 4+ --> wervels zijn dan pas volgroeid... Dus daarvoor erop gaan zitten...

Maarja, tegenwoordig moet alles met haast... It's all 'bout the money...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 01:21

quartel schreef:
Dat word vaak met de Quarters gedaan naar wat ik gehoord heb.
Maar dat staat dan weer los van de wedstrijd paarden zoals jij ze bedoeld denk ik??

En watvoor wedstrijdpaarden bedoel jij dan?
Dat gebeurd echt niet alleen bij quarters.
Als je eens kijkt naar de Pavo cup en dergelijke, of neem de hengstenkeuring, die paarden worden lang voor ze 3 zijn vaak al dagelijks getraind.
Het is maar net wat je prioriteiten zijn en als er geld mee te maken heeft worden die al snel aangepast.

Serendip90 schreef:
Ik ga niet de wedstrijdsport in ;) maar als ik ooit een jong paard zou kopen... 4+ bij het inrijden... en dan 2-3x per week 20 minuten... das meer dan genoeg!

Met 2x in de week krijg je hem nooit zadelmak, dan zul je er echt wel wat vaker op moeten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 01:31

_Esther_87_ schreef:
Het grappige is dat je eigenlijk je eigen vraag beantwoord. Je zegt 'lijkt me' en daar gaat het mis. Er is namelijk helemaal niet veel training voor nodig om een talentvol en werkwillig jong paard L klaar te hebben. Sterker nog, als je ze met 4 jaar begint te rijden, is het prima mogelijk om datzelfde jaar nog L te starten (want hoger mag toch niet voor ze 5 zijn). Daar gaan helemaal niet zo veel trainingsuren in zitten, wat als gevolg heeft dat deze paarden een stuk minder kilometers in de benen hebben dan de paarden die misschien voor ons gevoel rustiger aan worden opgeleid maar in werkelijkheid een stuk langer er over doen om op hetzelfde niveau te komen.

Het probleem aan het jong inrijden van wedstrijdpaarden ontstaat dus pas als er onervaren of onhandige ruiters opzitten. Dan moet het paard namelijk vaak en lang trainen omdat de ruiter het anders niet voor elkaar krijgt het dier iets aan te leren, sterk genoeg te krijgen of 'op tijd' wedstrijd klaar te krijgen. De goede ruiters met gevoel hebben daar echter geen moeite mee waardoor die paarden helemaal niet zo veel lopen en dus in verhouding veel minder belast worden.

Hoger mag je niet starten maar trainen kan wel.
Hoeveel van die talentvolle paarden die door ervaren ruiters worden rondgereden kennen niet al de oefeningen voor een niveau of soms 2 hoger? En waar denk je dat de routine vandaan komt, het gemak waarmee zulke paarden op concours terreinen lopen?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:01

[/quote]
Met 2x in de week krijg je hem nooit zadelmak, dan zul je er echt wel wat vaker op moeten.[/quote]

Dat hangt dan weer van het paard en de situatie af. De mijne is welliswaar zadelmak gemaakt toen ze 3 was maar ook toen maar 2 keer per week er op gezeten. Geen stap verkeerd gezet. Heb wel aan voorwerk gedaan als dubbele longe en ik had haar al bijna 3 jaar. Maar het is dus niet onmogelijk....