Inrijden welke methode gebruik jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Inrijden welke methode gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:29

:wave:

Aangezien er op bokt veel mensen zijn die ervaring hebben met het inrijden van paarden. Wil ik graag weten welke methode jij gebruikt. En waarom je deze gebruikt.

Ik zal zelf beginnen.
Wij leren het paard eerst longeren, met bijzet en zadel. Dit gaat allemaal op een rustig tempo. En enkel wanneer het paard er aan toe is.
Wanneer het paard goed naar de hulpen luisterd waaronder de HO goed is bevestigd zorgen we ervoor dat we de binnenbak op de helft afzetten.
We longeren het paard tot deze een beetje moe begint te worden. Om vervolgens met 1 man aan de buitenzijde die het paard aan een lijn vast heeft vast te houden. 1 Iemand die aan de binnen zijde de longeerlijn vast heeft en 1 iemand die er op gaat. Eerst beginnen we met hangen. Dit bereiden we uit met een stukje stappen. En zo langzaam er op. Dit gebeurt niet opdezelfde dag. Tot uiteindelijk het paard aan de buitenkant geen begeleiding nodig heeft en enkel aan longeerlijn zit.

Omdat ik gewend ben om het met rust te doen vraag ik me af waarom mensen een methode zoals
http://www.facebook.com/pages/Praktijk- ... 9895081672
Gebruiken.

Even voor de goede orde, ik heb niks tegen deze man heb respect hoe die kan blijven zitten maar ben oprecht geinteresseerd waarom mensen voor deze methode kiezen.

Hou de discussie netjes.

Mocht hier al een topic over zijn, graag een link (het liefst een recent topic)
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 03-12-12 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Re: Inrijden welke methode gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:33

Ik heb dat filmpje ook gezien. Persoonlijk zou ik nooit in een bak vol springmaterialen met een jong apard aan de gang gaan, maar wellicht kon dit niet anders.
Het filmpje geeft ook niet weer of dit paard wel of niet eerst gelongeerd is, wellicht is dat wel gebeurd maar niet gefilmd. Wellicht heeft dit paard heel veel moeite met het ruitergewicht, en daar moet hij toch een keer doorheen. De man blijft vind ik erg vriendelijk en goed meezitten gezien de gekke bokkesprongen die het paard maakt. Niet elk paard reageert rustig op gewicht op zijn rug.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:34

Ik snap het filmpje persoonlijk niet, er ontbreekt voor mij teveel info zoals je aangeeft. Daarom vraag ik hier of mensen mij uitkunnen leggen waarom deze methode de voorkeur geeft.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:35

Daar kan niet over geoordeeld worden zonder die info denk ik.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:36

kleinvosje schreef:

Nee dat is zeker zo, maar er zijn wel meerdere mensen die deze methode hebben toegepast of toe laten passen. Daar wil ik graag van weten waarom.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:37

zo heb ik het gedaan:
http://www.youtube.com/watch?v=vId4ejb9QAE

dit paard was bekend met bijgezet longeren
eigenlijk doe ik hetzelfde als jij beschrijft.
ik wil alles in alle rust doen en niet zoals in het filmpje in de openingspost

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:38

Maar als ik vragen mag, waarom noem je dit een 'methode'? Is het niet gewoon een heftige reactie van het paard? Die had ie ook gegeven aan de longe denk ik.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:38

Ja, maar je weet niet welke methode dat filmpje is? Daarvoor heb je te weinig informatie. Misschien hebben ze wel eerst echt goed gelongeerd, misschien hebben ze wel eerst heel vaak gehangen, misschien hebben ze wel eerst weet ik veel wat.. Maar is dit gewoon een zeer moeilijk paard en die moet er een keer doorheen.

Maar misschien zijn ze er idd ook gewoon zonder al die voorbereiding opgestapt.

Maar dat weet je dus niet.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:39

liss schreef:
zo heb ik het gedaan:
http://www.youtube.com/watch?v=vId4ejb9QAE

dit paard was bekend met bijgezet longeren
eigenlijk doe ik hetzelfde als jij beschrijft.
ik wil alles in alle rust doen en niet zoals in het filmpje in de openingspost

Dit is inderdaad zo ongeveer zoals onze methode. Alleen hebben wij nog iemand aan de buiten zijde die het paard begeleid. Maar verder is het hetzelfde idee.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:39

Denk jij dat dit paard op ''jouw'' methode niet zo was gaan bokken?
Ik vind ook dat er te veel informatie ontbreekt maar die man blijf zo rustig. Daarom heb ik het idee dat hij het ook rustig heeft opgebouwd met dit paard. Ik vind het superknap dat hij is blijven zitten en ik denk niet (zoals de reacties op het filmpje) dat het paard ''gebroken'' is. Ik ben een pony aan het zadelmak maken en die begon in het begin ook te bokken van het ''geklapper'' van de zweetbladen van het zadel. Dat is eigenlijk niet anders als wat het paard hier doet, en ik denk dat het daarom juist goed is dat er zo iemand is die zo goed meezit en het paard uiteindelijk weet gerust te stellen. Dit paard was denk ik niet tegen te houden aan een (longeer)lijntje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:41

Ik denk dat de ruiter juist veiliger is zonder longeerlijntje. Ik kan me wel inbeelden hoe het filmpje er dan had uitgezien!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:41

Ik zou trouwens sowieso niet aan de longeerlijn er voor het eerst opstappen. Als het paard dan zo gek gaat doen als op het filmpje bijvoorbeeld, dan vind ik dat levensgevaarlijk. Paard kan omgetrokken worden, touw kan tussen de benen komen etc. Nee, dan liever door die bak heen scheuren met alle ruimte, zonder dat je je zorgen hoeft te maken om iemand anders die aan je 'vast' zit.

@kleinvosje: Ik vind die springhindernissen erin wel 'fijn'. Zo wennen ze daar ook meteen aan.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 03-12-12 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:41

Carmen schreef:
Denk jij dat dit paard op ''jouw'' methode niet zo was gaan bokken?
Ik vind ook dat er te veel informatie ontbreekt maar die man blijf zo rustig. Daarom heb ik het idee dat hij het ook rustig heeft opgebouwd met dit paard. Ik vind het superknap dat hij is blijven zitten en ik denk niet (zoals de reacties op het filmpje) dat het paard ''gebroken'' is. Ik ben een pony aan het zadelmak maken en die begon in het begin ook te bokken van het ''geklapper'' van de zweetbladen van het zadel. Dat is eigenlijk niet anders als wat het paard hier doet, en ik denk dat het daarom juist goed is dat er zo iemand is die zo goed meezit en het paard uiteindelijk weet gerust te stellen. Dit paard was denk ik niet tegen te houden aan een (longeer)lijntje.

Dit kan ik natuurlijk nooit zeggen. Heb het paard verder niet getraind. Maar wij hebben tot nu toe nog nooit zo'n geval gehad. En al heel wat dieren zadelmak gemaakt.

Even voor de duidelijkheid. Ik heb het niet direct over dit filmpje, maar dit is meer als voorbeeld. Aangezien er mensen wel mee bekend zijn wil ik graag uitleg hierover.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:43

Mee eens met het bovenstaande, maar stel dat het wel in een keer zo hup erop zou zijn.. Dan zou ik daar ook niet echt een mening over kunnen geven, ik heb nog nooit op een paard gereden dat zo ingereden is (zover ik weet). Ik kan dus niet echt bedenken of het beter of slechter is voor een paard.
Als mens daarentegen is het wel veel risicovoller en daarmee misschien ook voor het paard. Stel dat je er wel afdondert, nou dan is die toon ook alvast gezet. Maar als je erop blijft zitten, prent je misschien ook wel vanaf moment 1 in dat bokken geen enkele zin heeft...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:44

De meeste paarden die ik zadelmak maak kennen helemaal niks als ze in de stal komen. Dus halstermak maken, aan de longe, longeren met zadel op (normaalgesproken 1 of 2 keer) en dan op verhard stuk erop. Paarden zijn in principe veel rustiger op het harde dan in een bak. Even met iemand er naast rondlopen en dan los. Bijna nooit geen bokkende paarden. Als het stuur, gas en de rem er iets opzitten gaan we in de bak. Normaal zijn ze in een week al heel ver.

Methode van het filmpje is ook prima, alleen jammer dat er weinig mensen zijn die het zo goed kunnen. Geen eeuwige stress voor het paard door allemaal gemiep, ruiters die het paard in de weg zitten of beledigen. Nee, mooi voorwaarts, ruiter weegt haast niks en weet wat hij doet. Paard wordt heel goed in zijn waarde gelaten.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:44

labyrinth schreef:
Mee eens met het bovenstaande, maar stel dat het wel in een keer zo hup erop zou zijn.. Dan zou ik daar ook niet echt een mening over kunnen geven, ik heb nog nooit op een paard gereden dat zo ingereden is (zover ik weet). Ik kan dus niet echt bedenken of het beter of slechter is voor een paard.
Als mens daarentegen is het wel veel risicovoller en daarmee misschien ook voor het paard. Stel dat je er wel afdondert, nou dan is die toon ook alvast gezet. Maar als je erop blijft zitten, prent je misschien ook wel vanaf moment 1 in dat bokken geen enkele zin heeft...

Daarom ben ik ook oprecht geinteresseerd. En wil ik graag weten waarom mensen voor deze methode kiezen. Iedereen heeft ergens anders een goed gevoel bij.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:46

Ik laat de paarden trouwens nooit longeren als ik erop zit. Veel te gevaarlijk, genoeg paarden meegemaakt die er bang van werden, en zonder longe niks deden.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:52

Henkjan schreef:
Ik laat de paarden trouwens nooit longeren als ik erop zit. Veel te gevaarlijk, genoeg paarden meegemaakt die er bang van werden, en zonder longe niks deden.

In welk opzicht bang? Niet durven te bewegen?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:02

Tja welke methode, de Suus methode haha.
Ik rij ze ook met rust in, zo ook mijn pony en eventueel mijn paard als ze straks oud genoeg is en nog niet is verkocht.

Asra heb ik het longeren vrij makkelijk aangeleerd omdat de longeerring natuurlijk rond was op die stal destijds , daarna naar een gewone bak gegaan en natuurlijk was dat kwartje vrij snel gevallen.

Met 3,5 gaan zadelmak gemaakt, eerst zadel dan met beugels die van zelf los glijden en een sleutelbos zodat ie weet wat lawaai op zijn rug is.
Ik pluk daar wel de vruchten van :)
Het bekend maken van het bit heb ik gedaan met het zachte bit van mijn vroegere springpaard.

Om te zorgen dat ie het prettig vind om het bit aan te nemen, smeerde ik uiteindelijk op een normale trens een beetje appel.
Ook daarvan plukken we nu de vruchten.

Daarna gaan hangen, 2 dagen en toen erop met iemand die hem vast hield aan de longeerlijn.
Dus niet longeren maar een longeerlijn zodat het niet kan gebeuren dat het touw uit haar handen vliegt.
De eerste 4 dagen (om de dag) rustig 10/20 min in de bak en daarna over het zandpad stukken rechtdoor gereden voor balans, vertrouwen en op eigen benen wandelen.

Zo wil ik het ook doen met mn 2,5 jarige KWPN merrie :)
Ze is veel rustiger als mijn pony , dus verwacht geen problemen eigenlijk.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 00:05

@S_uus op welke manier de sleutelbos? Hoe bevestig je die?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:06

_coquette_ schreef:
Henkjan schreef:

In welk opzicht bang? Niet durven te bewegen?

Nee, bang zijn dat ze vastzitten, dus hard gaan lopen en gek doen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:24

_coquette_ schreef:
@S_uus op welke manier de sleutelbos? Hoe bevestig je die?

Aan het gedeelte waar de ringen voor de martingal zitten.

Spelenderwijs ben ik vooral bezig geweest, zodat het leuk is voor hem en niet word gedwongen.

Edit sleutelbos natuurlijk niet met 20 sleutels en al die dingen meer die je eraan kunt hangen :')
2 sleutels wat een rinkelt geluidje maakt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:34

Ik longeer een paar keer met een hoofdstel. Dan een paar keer met zadel en hoofdstel. En dan stap ik erop met mijn broer erbij. Die houdt het paard vast en leidt hem voorwaarts. Als dat in stap goed gaat laat mijn broer los en houdt hij hem van op de grond voorwaarts met een zweep. Daarna paar rondjes draf beide kanten op en de dag erna weer maar dan zonder longeren vooraf. De derde keer dat ik erop zit pak ik ook galop mee. Wel staat mijn broer nog steeds in de bak om gekloot op de plek te verkomen want dan flikker je er makkelijker af. Na een week kan ik me alleen redden en is het paard braaf. Wel hang ik een touw om de nek zodat ik houvast heb en niet per ongeluk in de mond zit en daar rijd ik een paar weken mee. Want er kan altijd een hond of kat uit de bosjes komen of een kind uit de boom komen vallen en dan zet zo'n jong ding het nog weleens op een lopen. Dan is zo'n touwtje wel fijn.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:59

ik longeer ze enkele weken met zadel en hoofdstel en bijzet.. Dan longeer ik het frisse eruit en stap ik op gewoon los in de bak heb ik hekel aan longeerlijnen. Zorg wel dat er iemand ik het midden staat waar ik op de volte omheen kan rijden zodat het paard wat steun heeft. Gaat over het algemeen heel goed.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:12

kleinvosje schreef:

De reden van de hindernissen is heel simpel. Een jong paard die ril is, kun je laten springen waardoor hij zijn 'spanning' kan omzetten in werklust, door hem dus te focussen op een sprong tussendoor. Wordt veel gebruikt. Ik doe het zelf ook, als ik echt lastpakken heb. Daarnaast kan het ook als 'rem' werken en je verkleint de bak 'optisch' gezien, waardoor er minder 'ruimte' is.

De methode die deze beste man gebruikt, is dezelfde methode die Gert van den Hof gebruikt. Daar zijn voor- en tegenstanders van.

Een methode die is gebaseerd op de flooding-tactiek. Een hele ouderwetse en achterhaalde methode uit gedragstheorie. Het is gebaseerd op het 'overprikkelen of overstromen' met angstprikkels, vanuit die gedachtegang dat een lichaam maar een bepaalde tijd onder een extreme hoeveelheid stress kan staan, waarna de stress afneemt en je feitelijk 'de fobie' overwonnen hebt (want er is uiteindelijk 'niets' gebeurd).

Nadeel van die methodiek (en ook de reden dat deze achterhaalt is) is dat als het fout gaat, het ook echt heel erg fout gaat. Dus zoveel stress, dat er een 'noodsituatie' ontstaat, waarbij het dier bijvoorbeeld tegen een betonnen muur aanrent en het leven laat of mensen die zo extreem bang zijn, dat ze een eind aan hun leven maken.

Kortom, een heel hoog 'don't try this at home- gehalte'.