"Ik kan niet op dat paard rijden, ik rijd hem kapot"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

"Ik kan niet op dat paard rijden, ik rijd hem kapot"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:10

Wat vinden jullie ervan als iemand zegt dat iemand niet op een bepaald paard kan rijden omdat hij/zij dat paard in kwestie dan stuk zou rijden? En dan in de richting van teveel van het paard vragen waardoor hij stuk gaat.

Ik vraag me af, waarom vraag je dan zoveel? Je kan je toch ook prima aanpassen naar het paard? Of is het aanpassen aan het paard niet goed? Ik zou van een jong paard wat net onder de man is niet zoveel vragen als van een paard dat al jaren meedraait en zodra een paard wat ouder en stijfer wordt hier ook mijn training op aanpassen, dit is mijn mening erover.

Wat is jullie mening hierover?
Laatst bijgewerkt door bfsunshine op 26-11-12 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:14

Sommige mensen zien paarden net als auto's... trekken ze niet snel genoeg op, willen ze een andere. Zijn ze niet zuinig genoeg, willen ze een andere ;) Je past je ook niet aan aan je auto (alhoewel... de vooroordelen over bejaarden soms :+)

Een jong paard kan nog minder, is ook niet goed voor het beest om meteen volle uren te gaan rijden etc. Oud paard kan een zware training niet meer aan, dan ga je het rustiger aandoen.... Zo is het bij mij, maar helaas zijn er veel mensen die toch "meer willen" en dan is het paard gewoon niet meer goed genoeg... (En hier ging het over de mensen die te veel van hun paard willen terwijl het paard het niet kan --> daar sloeg de helaas op.... Niet op mensen die een ander paard kopen :D dat is eerlijk naar het paard toe, wel beetje jammer bij de oudere paardjes..)

(edit: iets kwam negatiever over)
Laatst bijgewerkt door Serendip90 op 26-11-12 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Re: "Ik kan niet op dat paard rijden, ik rijd hem kapot"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:16

Somige mensen zijn heel erg ambitieus en kunnen geen genoeg nemen met simpel rondjes rijden, al zouden ze dat willen.
Ik vind het juist heel eerlijk dat deze persoon aangeeft dat ze niet op dit paard moet gaan zitten omdat ze meer wil.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:18

ik vind dat een heel erg correcte en eerlijke benadering. Als je als ruiter andere ambities hebt dan een paard fysiek of mentaal aan kan, kun je er beter voor kiezen een ander paard te rijden, als je die mogelijkheid hebt. Waarom zou ze zich gaan aanpassen aan een paard als ze een andere mogelijkheid heeft of zoekt?

Ik heb zo ook een paar keer aangegeven dat ik een paard niet meer wilde rijden. Ik crosste fanatiek en het was duidelijk dat dat het paard in kwestie te zwaar begon te vallen. Dan kan dat ik dat paard blijven rijden of zelf iets nieuws zoeken en een andere ruiter de kans geven ervaring op te doen op een lager niveau.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:19

Niet echt een duidelijke openingspost, want waarom zou het paard kapot gereden worden?

Is ze te zwaar? vraagt ze teveel?
Heeft het paard een beperking? de ruiter?

We kunnen zomaar iets gaan roepen maar het lijkt me heel specifiek per paard en ruiter.
Een mens zal zich beter aan kunnen passen naar een paard dan andersom. Maar er is vast een reden waarom de gene waar het over gaat, dit niet wilt met dit paard?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:20

Als het alleen maar erom gaat dat ze wat minder stijf is door het rijden? Dan lijkt het mij dat je prima een paar rondjes op een paard kan rijden zonder dat paard te overvragen. Of een simpel buitenritje.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:22

renee16 schreef:
Niet echt een duidelijke openingspost, want waarom zou het paard kapot gereden worden?

We kunnen zomaar iets gaan roepen maar het lijkt me heel specifiek per paard en ruiter.
Een mens zal zich beter aan kunnen passen naar een paard dan andersom. Maar er is vast een reden waarom de gene waar het over gaat, dit niet wilt met dit paard?

De ruiter in kwestie haar eigen paard is kreupel, waardoor de ruiter nu erg stijf is geworden omdat ze niet meer rijdt. Ze kan op het paard van haar dochter rijden, maar dit wil/doet ze niet omdat ze vindt dat ze teveel vraagt van dit paard waardoor ze hem stuk rijdt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:23

en misschien vindt ze dat gewoon niet leuk? Je doet mij daar ook geen plezier mee, en ik zou ook naar iets anders gaan zoeken.

Bovendien vind ik het onfatsoenlijk om hier iemand te gaan bespreken waarvan je alleen maar van horen zeggen iets weet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:24

roxxxiejjj schreef:
renee16 schreef:

De ruiter in kwestie haar eigen paard is kreupel, waardoor de ruiter nu erg stijf is geworden omdat ze niet meer rijdt. Ze kan op het paard van haar dochter rijden, maar dit wil/doet ze niet omdat ze vindt dat ze teveel vraagt van dit paard waardoor ze hem stuk rijdt.

Nou, dat is toch alleen maar correct :)?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:25

Ik pas me wel aan aan de auto waar ik in rijd, mijn komt niet verder dan 120 km terwijl die van mijn man 140 met gemak haalt, en ik dus bij die ook wel eens extra het gas indruk.

Als het voor af en toe is zou ik me inderdaad aanpassen aan het paard, heb je echte ambities dan is een recreatie paard wellicht niet genoeg voor diegene.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:29

haha ik ben ook zo'n iemand die zegt dat ik mijn paard "kapot" rij als ik in de bak rijdt.

waarom....
1. Mijn paard heb ik net zadelmak gemaakt en pakt alles vlekkeloos op, ook de dingen die ze nog helemaal niet hoeft te kennen en daarbij komt het stuk overvragen bij kijken.
2. Ik merk dat mijn paard wil werken en er ook echt plezier aan heeft.
3. Ondanks dat ze alles zo graag voor mij doet en het eigenlijk moeiteloos doet, rijdt ik nu vaak buiten. Dit om haar sterker te maken. En klaar te maken voor het 'echte" werk.
4.ik ben diegene die verantwoord moet zijn en niet mijn paard moet overvragen.

Dus kies ik ervoor om buiten te rijden, dan weet ik van mezelf dat ik niet teveel vraag. 1x pw rijden in de bak uit bescherming van ons beiden.
2x pw longeren.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:29

Het is de insteek waarmee je gaat rijden, denk ik. Ga je rijden omdat je even wilt laten zien hoe goed je wel niet bent? Ga je rijden omdat je die appuyementen erin zál krijgen? Of ga je rijden om je paard te verbeteren? Ga je voelen wat wel gaat en wat niet gaat?

Je moet je manier van rijden aanpassen aan je paard, niet je paard aanpassen aan je manier van rijden.

Ik heb naast mijn dressuurmerrie ook nog een paard wat ik af en toe rijd, wordt voornamelijk gereden door mijn broertje en mijn moeder en is scheef, en heeft eigenlijk nooit zoveel zin in bakwerk.
Als ik daarop ga zitten ga ik niet van hem verwachten dat hij net zo onder me werkt als mijn merrie. Dan ga ik proberen om hem ietsjes te verbeteren qua scheefheid. Ik kan wel van hem willen dat net als mijn merrie fijn in de aanleuning blijft en net zo reageert, maar dat gaat niet.

Ik vind het juist leuk om op een ander paard te rijden dat minder kan dan mijn eigen, kan je je ruitergevoel verder ontwikkelen. Aanvoelen wanneer het genoeg is, of wanneer hij net iets meer kan. Je moet naar je paard luisteren als je rijdt.
Zelfde wanneer je een beter paard rijdt, kan je dan in de logica van die persoon omschreven in OP daar ook niet op rijden, omdat je dan te weinig vraagt?

Ik snap best dat een bepaald paard je niet ligt, maar om te zeggen dat je een paard stuk rijdt? Als je dat van tevoren al hebt bedacht, dan let je daar toch juist op? Paardrijden is toch leren?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:30

Lielle schreef:
en misschien vindt ze dat gewoon niet leuk? Je doet mij daar ook geen plezier mee, en ik zou ook naar iets anders gaan zoeken.

Bovendien vind ik het onfatsoenlijk om hier iemand te gaan bespreken waarvan je alleen maar van horen zeggen iets weet.

Ik heb even de OP aangepast, zodat ik hier geen mensen bespreek. Mijn excuses hiervoor.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:30

Niet altijd correct... je hebt zo veel ruiters die een jong paard kopen, het "kapotrijden" en er komt een nieuw jong paard ;) als ze het door hebben is het goed, maar ze moeten het ook nog eens op tijd doorhebben dat het daar aan ligt of dat ze er al niet aan moeten beginnen omdat het fout af gaat lopen.

Maar als het voor tijdelijk is, eigen paard kreupel.. dan is het toch niet boeiend... dan kun je toch wel een maandje gewoon recreatieritjes maken?

(Dat van de auto ook.. met die van mij rijd ik rond de 110 meestal, 130 max (maar dan vind ik hem al niet meer fijn rijden) terwijl de auto van mijn vriend stiller is en ook meer vermogen heeft --> dus ik rij dan ook harder :') De mijne kan wel 130 maar dan gaat ie lawaai maken (of iig, meer toeren.) Maar als ik daar mee zou zitten --> koop ik toch echt een nieuwe auto :D nu is het gewoon "handig dat die andere fijner is". Terwijl mijn paard, stel dat ik er niet meer mee zou kunnen springen, gewoon blijft... ook al kan ik niet meer erop rijden, dan zou die zelfs blijven).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:34

Als de ruiter stijf is door het niet rijden... kan ze dan niet beter iets gaan doen aan haar lichaam.. daarvoor hoef je echt niet te rijden. Als ze liever niet op paard van haar dochter stapt is dat toch prima... de argumentatie is misschien beetje onlogisch.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:35

Serendip90 schreef:
Niet altijd correct... je hebt zo veel ruiters die een jong paard kopen, het "kapotrijden" en er komt een nieuw jong paard ;) als ze het door hebben is het goed, maar ze moeten het ook nog eens op tijd doorhebben dat het daar aan ligt of dat ze er al niet aan moeten beginnen omdat het fout af gaat lopen.

dat is een ander verhaal, maar daar ging het hier juist niet om.

Citaat:
Maar als het voor tijdelijk is, eigen paard kreupel.. dan is het toch niet boeiend... dan kun je toch wel een maandje gewoon recreatieritjes maken?

waarom, als je de mogelijkheid hebt om verder te kijken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:39

Ik snap het probleem totaal niet :').

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:41

Als iemand het van te voren weet --> is er geen probleem toch? Het enige probleem dat ik kan bedenken zijn de mensen die het niet of pas achteraf zien :S

Verder kijken kan altijd, maar voor tijdelijk een paardje vinden waar je wel op "hoog niveau" op kan rijden, veel succes ;) Je moet toch iets gaan opbouwen, waarom dan niet een stapje terug, paard van dochter iets leren, rustig aan en het zo oplossen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:44

ik denk dat heel wat ruiters ruimschoots de mogelijkheid hebben om een paard tijdelijk te rijden waar ze wel plezier in hebben. En dat hoeft niet per se hoog niveau te zijn, maar een paard waarmee je tijdelijk aan de slag kunt en iets kunt opbouwen zijn er echt wel als je als ruiter voldoende kwaliteiten hebt.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:56

_San87_ schreef:
Ik snap het probleem totaal niet :').

Er is ook geen probleem, ik vraag naar jullie mening naar aanleiding van wat ik stel in de OP.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:05

Ik ken iemand die met haar zit veel druk uitoefent. Ze zit echt als een harnas om dat paard heen met haar benen. Sommige paarden kunnen daar absoluut niet tegen, ze slaan dicht of ze bezwijken onder de druk. Zij stapt dus niet zomaar overal op omdat zij voelt dat ze daar paarden mee stuk rijdt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:11

Het kan zoveel redenen hebben waarom iemand een paard kapot zou rijden, ik heb ook wel eens gezegd wanneer er aan mij gevraagd werd om even een paard te rijden (dit is dan nog maar voor die dag op dat moment hè) dat ik zei dan kan ik hem beter even longeren voor je.

Dit heeft bij mij dan vooral de reden wanneer het een paard betreft die even echt in training is (een bepaald probleem aan het oplossen o.i.d.) en ik gewoon weet dat ik het met mijn eigen rij-kwaliteiten niet red en de ruiter de keer na mij erop stapt echt weer even een (paar) stap(pen) terug moet doen in de training dan. Terwijl wanneer ik het longeer het juist getraind word en de ruiter daar wat aan heeft. ;)

Natuurlijk moet ik daarin als ruiter ook leren, dit wil ik graag (en krijg daar de kans ook zeker wel voor) maar dat kan gewoon niet op alle paarden altijd imo. Prima dan toch?

Ken ook ruiters die zelf ook aangeven sommige paarden niet te willen rijden omdat ze weten dat ze teveel van het paard gaan vragen. Om wat voor reden dan ook (hoef het nog niet eens een oud of jong paard voor te zijn overigens). Vind het juist heel goed als ruiters dit van zichzelf weten en het gewoon aangeven. Betreft dan wel erg ambitieuze ruiters... Hoor vaak van recreatie ruiters dat ze dat soort dingen echt belachelijk vinden; je moet je gewoon aanpassen. Alleen als je zelf de ambities hebt, dan ga je je enorm lopen frustreren als je alleen maar recreatieritjes gaat maken. Als ruiter ga je je dan vervelen, dat werkt niet dan hebben beide er op den duur echt totaal geen plezier meer in. Juist enorm goed dus als ruiters het aangeven.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:15

Hulde voor een ruiter die zichzelf en z'n rijtechniek zo goed kent, en ook weet bij welke paarden dat wel en niet past.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:17

Ik vind het ook een knap stukje zelf-kritiek. Daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 15:30

_Marinke_ schreef:
Het kan zoveel redenen hebben waarom iemand een paard kapot zou rijden, ik heb ook wel eens gezegd wanneer er aan mij gevraagd werd om even een paard te rijden (dit is dan nog maar voor die dag op dat moment hè) dat ik zei dan kan ik hem beter even longeren voor je.

Dit heeft bij mij dan vooral de reden wanneer het een paard betreft die even echt in training is (een bepaald probleem aan het oplossen o.i.d.) en ik gewoon weet dat ik het met mijn eigen rij-kwaliteiten niet red en de ruiter de keer na mij erop stapt echt weer even een (paar) stap(pen) terug moet doen in de training dan. Terwijl wanneer ik het longeer het juist getraind word en de ruiter daar wat aan heeft. ;)

Natuurlijk moet ik daarin als ruiter ook leren, dit wil ik graag (en krijg daar de kans ook zeker wel voor) maar dat kan gewoon niet op alle paarden altijd imo. Prima dan toch?

Ken ook ruiters die zelf ook aangeven sommige paarden niet te willen rijden omdat ze weten dat ze teveel van het paard gaan vragen. Om wat voor reden dan ook (hoef het nog niet eens een oud of jong paard voor te zijn overigens). Vind het juist heel goed als ruiters dit van zichzelf weten en het gewoon aangeven. Betreft dan wel erg ambitieuze ruiters... Hoor vaak van recreatie ruiters dat ze dat soort dingen echt belachelijk vinden; je moet je gewoon aanpassen. Alleen als je zelf de ambities hebt, dan ga je je enorm lopen frustreren als je alleen maar recreatieritjes gaat maken. Als ruiter ga je je dan vervelen, dat werkt niet dan hebben beide er op den duur echt totaal geen plezier meer in. Juist enorm goed dus als ruiters het aangeven.

Dat is vooral op de langer termijn. Een keer een ritje op een ander, misschien dan wel makkelijker paard waarbij je op moet letten dat je het paard niet overvraagd lijkt mij voor je rijkunsten erg goed. Toch een wat gevoeliger paard die je moet beschermen tegen zichzelf of tegen jouzelf.

Ik denk dat het best goed kan zijn ook regelmatig op een paard te rijden die je niet verder kan helpen in je ambities (door bijvoorbeeld op wedstrijdniveau hoger te komen) het laat je even stil staan bij de basis die ook nog even belangrijk is. Van elk paard valt er wat te leren, en in mijn ogen zal je soms dus even moeten dealen met de mogelijkheden die het paard je bied, uiteindelijk heb je er wel wat van geleerd.