strakke neusriem helpt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoekAa_

strakke neusriem helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 12:34

dag allen :7

Ik heb een gecombineerde aansnoerneusriem aan mijn hoofdstel hangen, maar de hoge neusriem zit op zijn strakste gaatje nog steeds ruim (passen ruim 3 vingers tussen), sperriem zit ook zo los mogelijk, dus dat hij niet wiebelt of de hoge neusriem naar beneden trekt. Hij zit er dus eigenlijk alleen "voor het mooie" aan.

Praktijkvoorbeeld: Ik had gisteren les en ik ben heel tevreden met mijn instructeur maar het neusriem principe is al een paar keer eerder voorbij gekomen, gisteren dus ook. We wilden haar in het halthouden nageeflijk houden. Maar paardlief is lekker snel afgeleid, zet kaak vast en gaat a la giraffe om zich heen staan kijken. Nu wilde mijn instructeur mijn neusriem wat strakker doen zodat ze die kaak niet zover kon openen? en dat mijn teugelhulp beter door zou kunnen komen. Ging niet, want mijn neusriem had geen gaatjes meer :Y) . Hij wilde hem niet perse dichtsnoeren, maar strakker.

Op dat moment klonk zijn argument best aannemelijk en ik wilde best wel gaatjes bijprikken in mijn neusriem. Maar toen ik thuis was en er nogmaals over nadacht dacht ik. 'het zou toch niet moeten uitmaken hoe strak je neusriem zit?' het gaat toch niet om je neusriem?
Als mijn paard liever om zich heen wil kijken als ze stilstaat, tja dan ben ik schijnbaar niet interessant genoeg . Is overigens alleen de teugelhulp die niet de gewenste reactie heeft, been/zithulp is ze zo op weg. Ze vind stilstaan stom :Y) (jong looplustig paard). En ik denk dat het over een paar maanden wel gewoon goed gaat, ook met een losse neusriem, als ze zich wat beter kan concentreren. Overigens is de nageeflijkheid en aanleuning in het lopen wel gewoon goed.

Toch weet ik van in ieder geval 2 ZZ ruiters in mijn omgeving dat die hun neusriemen en die van lesklanten e.d. strak doen.
Ik neem aan dat die dat ook met een reden doen?

Heb dit bij discussie's gezet omdat er schijnbaar twee kanten zijn.

Ik denk dat iedereen op de hoogte is van het ISES, dat verbod op strakke neusriemen wilde.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1598096

En ik denk dat menig paardenliefhebber het er wel mee eens is dat je de mond van een paard niet zover moet dichtsnoeren dat hij blauw aanloopt..

Daarom wilde ik de stelling ook wat nuanceren. Dus die is als volgt: Een (aansnoer-) neusriem hoort goed vast te zitten zodat de teugelhulpen optimaal door blijven komen

er schijnt ook wat over in de laatste hoefslag te staan, dat je neusriem dus wel goed vast moet, maar die heb ik niet dus kan het helaas niet nalezen..

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:01

Je gaat rijtechnische problemen niet oplossen met het strakker doen van allerlei riempjes. Een instructeur die daar over begint zou ik meteen wegsturen ..
Blijf vooral bij je eigen gevoel. Als jij het gevoel hebt dat het niet helpt, dan niet in mee gaan.
Halthouden kan erg moeilijk zijn voor paarden, het ligt denk ik ook vooral aan jouw zit. Vaak blijven wij onbewust hulpen geven waardoor het paard niet fijn stil kan staan. Een instructeur moet jou hierbij kunnen helpen en niet grijpen naar symptoombestrijding..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:03

Ik vind dat er een beetje 2 kanten aan het verhaal zitten, enerzijds heeft je instructeur wel gelijk dat je paard zo je teugelhulp ontloopt en als je niet een keertje doorpakt, hoe lang duurt het dan nog voor ze je intressant genoeg vind? (met doorpakken bedoel ik dan gewoon dat je haar even bij de les kunt houden, met mond open heb jij minder te vertellen)
Maar jouw kant van het verhaal is ook zo, de neusriem zou in niet uit moeten maken, ook als hij strak zit kunnen ze er nog wel onderuit komen.

Ik zelf heb een hekel aan het goed strak trekken, zeker aansnoerneusriemen werken daar goed in mee want die trek je heel makkelijk goed strak.
Ik heb zelf gek genoeg wel een aansnoer maar heb hem heel losjes, er kunnen met gemak 4-5 vingers tussen en op het moment gebruik ik ook geen sperriem.
Ik denk dat als het paard er zelf klaar voor is en je een zachte hand hebt hij vanzelf zijn mond weer dicht doet.

antje_vip

Re: strakke neusriem helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:08

Ach ja, ik heb ook zo'n instructrice gehad die de sperriem eens flink aansnoerde, 'voor meer controle'. Ik vind het belachelijk. Ik heb ook een pittig paardje maar ik vind het zó ridicuul om dan maar alles flink strak te trekken en er allerlei hulpteugels aan te hangen etc. Mijn wilde beest heb ik getemd met een simpel bitje, losse riempjes, lange teugels en zonder enige hulpteugel. -:)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:13

antje_vip schreef:
Ach ja, ik heb ook zo'n instructrice gehad die de sperriem eens flink aansnoerde, 'voor meer controle'. Ik vind het belachelijk. Ik heb ook een pittig paardje maar ik vind het zó ridicuul om dan maar alles flink strak te trekken en er allerlei hulpteugels aan te hangen etc. Mijn wilde beest heb ik getemd met een simpel bitje, losse riempjes, lange teugels en zonder enige hulpteugel. -:)

Inderdaad, als je het paard in zijn waarde laat en hem eerlijk behandeld (zowel in de omgang als met rijden) dan blijkt het ineens een hele brave te zijn :+ Vaak zijn het de ruiters zelf die er voor zorgen dat paarden 'dwars' worden of in protest komen. Maar dat is een andere discussie denk ik. Wel is dat gedrag vaak mede mogelijk gemaakt door o.a. het aansnoeren van en gebruik maken van allerlei hulpteugels ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:14

anneliesdj schreef:
Ik vind dat er een beetje 2 kanten aan het verhaal zitten, enerzijds heeft je instructeur wel gelijk dat je paard zo je teugelhulp ontloopt en als je niet een keertje doorpakt, hoe lang duurt het dan nog voor ze je intressant genoeg vind? (met doorpakken bedoel ik dan gewoon dat je haar even bij de les kunt houden, met mond open heb jij minder te vertellen)
Maar jouw kant van het verhaal is ook zo, de neusriem zou in niet uit moeten maken, ook als hij strak zit kunnen ze er nog wel onderuit komen.

Ik zelf heb een hekel aan het goed strak trekken, zeker aansnoerneusriemen werken daar goed in mee want die trek je heel makkelijk goed strak.
Ik heb zelf gek genoeg wel een aansnoer maar heb hem heel losjes, er kunnen met gemak 4-5 vingers tussen en op het moment gebruik ik ook geen sperriem.
Ik denk dat als het paard er zelf klaar voor is en je een zachte hand hebt hij vanzelf zijn mond weer dicht doet.

Eens, en ik vind dat het paard ook moet kunnen kauwen eigenlijk.
Ik heb ook een aansnoer, maar toch check ik het altijd na of ik hem niet te strak vind.

Sperriem hoeft in mijn ogen ook niet super strak .

Mijn instructrices heb ik er ook nooit over gehoord dat het strakker moest, en hoewel mensen het wel denken over haflingers dat het rustige bomproof paarden zijn , kan de mijne behoorlijk bom zijn..

Ik ga dus ook mee met Antje_vip, Asra rij ik ook met een normaal bitje, geen hulpteugel enz lukt prima oh en geen strakke neusriem haha.
Laatst bijgewerkt door S_uus op 23-11-12 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:15

Ik ben van mening dat je een paard ook ZONDER neusriem lekker kan laten lopen, met aanleuning. Dit heeft namelijk niks met de strakheid van de neusriem te maken. Ik rijd regelmatig zonder neusriem, puur omdat je dan veellichter contact hebt met de mond van het paard. Als je niet te hard in de mond bent, blijft de mond gesloten. Mijn ervaring is dat paarden hier ook fijner op rijden, en de aanleuning die blijft. Ze zoeken je hand wel op, maar gaan er niet in hangen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:15

Ik maak nooit gebruik van hulpteugels, en snoer ook mijn gecombineerde neusriem niet aan. Maar het allemaal maar een beetje halflosjes laten hangen is ook niet goed. De neusriem zorgt ervoor dat het bit stil en stabiel in de mond ligt, en dat de teugelhulpen op de juiste manier doorkomen. Dus zorg gewoon dat je de neusriem op maat maakt. Dat hele losse lijkt wel vriendelijk, maar iets meer op maat kan veel fijner zijn voor je paard.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:17

Anoeska schreef:
Ik maak nooit gebruik van hulpteugels, en snoer ook mijn gecombineerde neusriem niet aan. Maar het allemaal maar een beetje halflosjes laten hangen is ook niet goed. De neusriem zorgt ervoor dat het bit stil en stabiel in de mond ligt, en dat de teugelhulpen op de juiste manier doorkomen. Dus zorg gewoon dat je de neusriem op maat maakt. Dat hele losse lijkt wel vriendelijk, maar iets meer op maat kan veel fijner zijn voor je paard.

Maar hoe precies houdt een neusriem het bit dan op zijn plek?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:18

Ik bedoel met los, dat er 2 vingers tussen passen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:20

Waarom zorgt de neusriem voor betere teugelhulpen? Die staan niet met elkaar in verbinding op watvoor manier dan ook, de neusriem hindert soms zelfs de teugels of het bakstuk. Of bedoel je dat de neusriem de mond dichthoud zodat de teugelhulpen ook doorkomen wanneer het paard zijn mond open wil doen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:22

Ik snap de logica van een strakke neusriem niet.
Als je iets strak aantrekt rond de neus/kaken, veroorzaak je volgens mij spanning in het kaakgewricht. Paard gaat spieren spannen in kaak/nek.
Dus om vervolgens te verwachten dat een paard zich ontspant... dat kan toch niet?!

Trek zelf eens een riem strak om je middel, en probeer vervolgens ontspannen te ademen. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:23

Ik heb het altijd al bijzonder vreemd gevonden dat er zoiets als een "aansnoer neusriem" op de markt is gekomen.

In mijn ogen kun je nooit ONTspanning bereiken door het paard zodanig de mond dicht te snoeren dat er continu flinke spanning op zijn kaken staat.

Want aan de ene kant leggen we er een stalen bit in, waar we toch redelijk wat mee doen. En we willen graag dat het paard het bit accepteerd en er ontspannen mee om gaat.
Aan de andere kant zijn er dan mensen die er zo'n strakke neusriem omheen doen, dat het paard de mond niet meer open of dicht kan doen.
Hoe kun je dan van het paard verwachten dat hij ontspannen het bit en je hulpen blijft aannemen?

Ik heb mijn paarden altijd zonder neusriem beleerd en gereden.
Nooit problemen gehad. Als je zulke heftige hulpen toepast dat het paard daarvoor zijn mond opent, zit het probleem (meestal) niet bij het paard, maar bij de ruiter. Een oplossing moet dan ook bij de ruiter gezocht worden en niet via het ontnemen van de enige mogelijkheid van het paard om zijn signalen door te geven.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:24

ik ken wel een paard waarvan de eigenaresse normaal met mexicaanse neusriem rijd (ook buitenrijden, springen enz) maar het paard was opgeleert met gewone (duitse, engelse) neusriem. toen ze paar dagen geleden dat oude hoofdstel (ze heeft hem zelf ingereden) terug aan deed, liep hij veel meer geconcentreerd. dit zat niet te strak ofzo, maar het maakte wel een verschil

kan ook zijn dat het paard die oude neusriem meer zag als een werk/dressuur hoofdstel (dus als ik dit aan heb gaan we werken). Maar zo'n neusriem zit toch wel strakker dan een mexicaanse, bij hun toch alle sinds.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:25

Het lijkt me ook belangrijk dat het paard de ruimte krijgt om af te knabbelen (op ontspannen manier). Daarnaast als ik logisch nadenk; strakke neursriem zorgt voor spanning, paard kan kaak daardoor niet fijn loslaten met als gevolg dat het paard niet nageeflijk kan zijn. Een gespannen kaak moet naar mijn mening te allen tijde voorkomen worden anders heb je geen goede nageeflijkheid.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:26

Maar even terug he, iemand zei net dat de neusriem bijdraagt aan een goede stille ligging van het bit.
Hoe zit dat dan bij western gereden paarden? Die lopen vaak zonder neusriem ?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:26

anneliesdj schreef:
Waarom zorgt de neusriem voor betere teugelhulpen? Die staan niet met elkaar in verbinding op watvoor manier dan ook, de neusriem hindert soms zelfs de teugels of het bakstuk. Of bedoel je dat de neusriem de mond dichthoud zodat de teugelhulpen ook doorkomen wanneer het paard zijn mond open wil doen?

Ja meer dat laatste dacht ik. Bijvoorbeeld mijn paard wil dan graag om zich heen kijken, naar de vogels van de buren ofzo. En dan zeg ik met mijn hand dat ze op moet letten, dan zet zij d'r kaak open, gaat d'r onderhals erop en dan kan ik doen wat ik wil maar dan komt het toch niet door. of ze wurmt zich eruit als ik een heel actieve overgang terug heb gereden naar halt. Dan blijft ze even nageeflijk en dan hoort ze dus die vogels en dan is het hoofd omhoog, kaak open, onderhals erop.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:28

Maar er moet toch ook een vóór zijn? Anders hoeven die maatregelen van de ISES en dergelijke er niet te komen. of is dat alleen om een strenge hand te verdoezelen? Mensen die met strakke neusriem rijden moeten het voor zichzelf toch ook rechtvaardigen? ik denk niet dat zij bewust hun neusriem aantrekken omdat ze dan zelf harder aan de teugels kunnen trekken.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:32

Noekaa, ik denk dat je het antwoord zelf al geeft.. paarden doen vaak de mond open om druk van het bit te ontwijken.. dus wat doe je dan om er voor te zorgen dat ie dat niet meer kan? OF je rijstijl aanpassen OF symptoombestrijding, even heel zwart wit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:33

Waarom zijn aansnoerneusriemen zo dik?
Met een dun neusriempje komt het paardenhoofd toch veel mooier uit?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:35

Het feit dat er een verbod op te strak aansnoeren is zegt al genoeg. Bitten op zijn plek houden doe je door een goed passend bit en afgesteld hoofdstel. Te strakke neusriem verbloemt imo rijtechnische tekortkomingen en een slechte basis bij het paard.Het is toch veel gemakkelijker een stuk ijzer in de mond te doen en te zorgen dat dit vast op de lagen zit zodat ze het geruk en gepluk direct voelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:36

NoekAa_ schreef:
Ja meer dat laatste dacht ik. Bijvoorbeeld mijn paard wil dan graag om zich heen kijken, naar de vogels van de buren ofzo. En dan zeg ik met mijn hand dat ze op moet letten, dan zet zij d'r kaak open, gaat d'r onderhals erop en dan kan ik doen wat ik wil maar dan komt het toch niet door. of ze wurmt zich eruit als ik een heel actieve overgang terug heb gereden naar halt. Dan blijft ze even nageeflijk en dan hoort ze dus die vogels en dan is het hoofd omhoog, kaak open, onderhals erop.

Je slaat de spijker op zijn kop.
Wat doe jij als je stilstaat en ze steekt dr hoofd omhoog, mond open?
Dan werk je tegen met je hand, anders zou ze de onderhals niet gebruiken.
Op het moment dat ze stilstaat en nageeflijk is beloon je door weer weg te rijden of haar de hals te laten strekken. Wil je langer stilstaan en steekt ze het hoofd omhoog dan werk je niet tegen maar rijd je voorwaarts weg, maakt haar actief en opnieuw nageeflijk en gaat weer halthouden. Ze zal echt wel 3 of 4 keer opnieuw dr hoofd omhoog steken maar op den duur zal ze zich toch meer op jou gaan concentreren, je bent actief aan het rijden, je vraagt wat van haar.
Simpelweg terugtrekken als ze de neus eruit steekt resulteerd altijd in open mond en hals erop van de kant van paard.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:38

Ja terwijl het zonder bit ook kan, die gekkerd van mij rij ik ook weleens bitloos en nageeflijk .
En van de week zelfs alleen met een halstertouw om de hals gereden waarbij ie later ook een paar stukjes nageeflijk had, helaas staat dat alleen niet op film wel de stukjes zonder nageven haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:45

S_uus schreef:
Maar even terug he, iemand zei net dat de neusriem bijdraagt aan een goede stille ligging van het bit.
Hoe zit dat dan bij western gereden paarden? Die lopen vaak zonder neusriem ?

Tja, als je de neusriem zó strak doet dat het paard z'n mond niet meer kan bewegen, dan draagt het bij aan een "stille" ligging van het bit inderdaad :') _O-

Maar zo'n argument zal alleen komen van iemand die niet naar z'n eigen rijstijl wil kijken en het liever oplost met een veel te strakke aansnoerneusriem :j

In de westernsport wordt trouwens wel vaak een neusriem gebruikt bij de training.
Alleen niet in de wedstrijdring.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:48

helpen om aan te snoeren ?
nee absoluut niet het werkt uiteindelijk alleen maar tegen.
hier hangt het gewoon ruim genoeg en absoluut nite strak.