Uitstappen, er op of er naast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Uitstappen, er op of er naast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:38

Ik weet niet of dit hier goed staat... Zo niet, sorry!

Hoi bokkers!

Ik vroeg me laatst iets af en kon daar niks op bokt over vinden.
Als jullie je paard uistappen, zitten jullie er dan op of lopen jullie er naast?
Voor het uitstappen draaf ik meestal even rustig aan een lang teugeltje, daarna stap ik af en loop ik samen met mijn paardjes rondjes door de bak.

Hoe doe jullie dat?

44Myrthe44

Re: Uitstappen, er op of er naast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:39

Waarom zou je afstappen?
Daar ben ik te lui voor hoor, ik blijf lekker zitten :P. Gewoon met een lange teugel natuurlijk.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:39

Verschilt per keer. De ene keer loop ik er naast en haal ik het zadel er al af, en gooi ik zijn zweetdeken al op. En wanneer hij minder bezweet is stap ik hem onder het zadel uit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:41

Als ik thuis blijf rijden in de bak, ga ik meestal een rondje langs de weg uitstappen.
In de bak uitstappen vind ik vreselijk saai en m'n paard loopt dan ook maar zo suf te stappen. :')
Ernaast lopen doe ik eigenlijk nooit.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:42

44Myrthe44 schreef:
Waarom zou je afstappen?
Daar ben ik te lui voor hoor, ik blijf lekker zitten :P. Gewoon met een lange teugel natuurlijk.

Omdat ik tijdens het rijden heel erg last van mijn knieën krijg.
Als ik dan even een paar rondjes heb gelopen is dat weer over :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:43

ik blijf er gewoon opzitten :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:44

Ik blijf er eigenlijk altijd op zitten. Het loopt gewoon zwaar in de bak en dan doe ik het snel te kort. als het erg koud is wil ik de laatste minuten nog weleens gaan lopen om warm te worden. Het maakt het paard niks uit denk ik.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:45

Als ik thuis ben stap ik meestal de straat uit en dan weer terug, maar op de manege gooi ik het zadel er meestal af en rijd ik zonder zadel uit, maar ik blijf er opzitten, te lui om zelf te lopen :P

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:46

Idd verschilt per keer. Als ik niet heel veel tijd heb dan blijf ik lekker in het zadel zitten.
Als ik de halve dag de tijd heb haal ik soms het zadel eraf en dan lekker zonder zadel.
soms loop ik er naast maar meestal niet. Want paardlief moet beter leren doorlopen en dan lukt wat beter als ik erop zit dan dat ik er naast loop.
;)

SSmonamiSS

Ligt eraan.. soms ga ik lopen soms blijf ik zitte.. net hoe zwaar de training was.

Anoniem

Meestal ernaast, singel alvast iets losser. :j Zeker met deze temperaturen vind ik ernaast ook fijner, dan koel ik zelf tenminste niet zo hard af. :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:51

Als ik uitstap, dan voel ik even aan de hals hoe warm het paard is, en of hij veel heeft gezweet. Meestal valt het wel mee. Eerst stap ik een paar rondjes terwijl ik er op zit. Dat is ongeveer vijf a tien minuten. Tussendoor voel ik nog even aan zijn hals of hij lekker afkoelt en opdroogt. Dan stap ik af en loop aan de hand nog wat rondjes. Dat is als ik les heb, en dat is een ander paard dan mijn eigen paard (die nog niet zo veel gereden wordt).
In het algemeen is het wel beter voor een paard of pony als hij/zij na het werk nog even op adem kan komen en niet gelijk weggezet wordt. Bij het sporten heb je ook een warming up en een cooling down.
Van belang is ook om welk individueel paard het gaat en wat voor inspanning er gevraagd is. En hoe dik de (winter)vacht is, of de vacht geschoren is. En zo zijn er meer dingen waar je op moet letten. Na de les gebruiken we (de ruiters) de uitstap rondjes in het algemeen gelijk voor de nabespreking van de les, wat ook wel prettig en gezellig is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:53

ik blijf erop zitten en maak een blokje om :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:56

In de zomer blijf ik er op zitten maar in de winter stap ik eerst goed uit als ik er op zit en daarna nog als ik er naast loop.
Maar dit is meer omdat mijn paard altijd buiten staat en het anders onder het zadel niet droog is en ik haar dus nat het land op moet zetten.

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:00

Ik stap meestal gewoon uit terwijl ik er nog gewoon op zit. Had bij mijn vorige zadel vaak last van kramp of zere knieën op een of andere manier en dan deed ik gewoon mijn beugel uit en bleef verder gewoon zitten. Ik denk dat je moet doen waar jij je het beste bij voelt, maar ook wat het beste is voor je paard. Als jij er naast lopen fijner vind maar daardoor te kort uitstapt met je paard zul je een middenweg er van moeten vinden. Denk dat het verder niet erg veel uitmaakt hoe je het doet. Er naast lopen, op het paard met zadel of op het paard zonder zadel :P

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:02

ik blijf er op zitten, meestal ga ik langs de weg uitstappen. Soms loop ik na een zware training na het afzadelen nog een stuk aan de hand richting de weg, even laten grazen en weer terug.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:02

Ik doe het eigenlijk altijd allebei. Eerste stuk erop in de bak, maar ik sluit bijna altijd af met uitstappen ernaast én op 't verharde. Even lekker eraf, singel wat losser en samen lopen op het verharde erf. Bij mijn weten is dit goed voor de pezen van het paard, en het lijkt me heerlijk voor zijn rug om ook nog even te kunnen lopen zonder ruiter erop. Bovendien vindt mijn eigen rug het ook wel fijn ;)

Ik ben dan nog wel steeds aan het uitSTAPPEN. Dwz, gewoon vlot doorlopen, niet slenteren.

En instappen doe ik eigenlijk ook altijd zo, maar dan omgekeerd: beginnen ernaast op het harde, daarna erop en de bak in. :)

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:12

Ik draaf ook altijd nog even een paar rondjes met lange teugel op beide handen, en daarna stap ik gewoon uit onder het zadel. Met mooi weer stap ik vaak een rondje langs de weg uit, dus op het harde.
Soms(vooral in de zomer als het erg warm is) stap ik hem eerst op adem, en haal daarna alle spullen er af en loop nog een paar rondjes over het erf.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:21

Beide... Eerst stap ik actief uit in de bak, meestal zelfs nog kort drafje ertussendoor. Daarna mag hij met lange teugel zelf stappen (dus zijn tempo). Op een gegeven moment vind hij het genoeg, dan s hij al goed op adem en gaat zelf bij de kruk staan zodat ik weet dat ik eraf moet (aks ik geen aanstalten maak ast hij vaak links op uit staan zodat zijn lijf en ik dus ook naar links zakt... Stille hint?)

Na afstijgen lopen we gezamenlijk wat rondjes, goed voor mijn benen en ik singel dan rustig, gaatje voor gaatje, los.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:19

RedPassion schreef:
Meestal ernaast, singel alvast iets losser. :j Zeker met deze temperaturen vind ik ernaast ook fijner, dan koel ik zelf tenminste niet zo hard af. :)

Hier hetzelfde. Ik stap eerst wat rondjes erop, maar dan snel ernaast zodat mijn lijf ook zijn cooling down heeft. Soms stap ik buiten over de weg uit of buiten over het bospad rond stal, maar meestal blijf ik in de bak

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:26

Mijn eigen paard stap ik uit erop, we moeten een halfuurtje rijden (onder het zadel) om tot aan de les te komen, dus dat halfuurtje terug is ons uitstappen.

Bij manegepaarden ging ik altijd ernaast, zadel af, paard laten rollen en wat aan de hand stappen (toch als ze de volgende les niet mee moesten, was bijna nooit). Vonden die paarden ook wel fijn, even lekker schuren enz.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:31

Meestal als ik uitstap ga ik over het terrein stappen ( sta op een grote stal )
of een stuk over bospad van stal.
Geen idee waarom ik er nooit naast loop tijdens het uitstappen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:33

Afwisselend.
Als de jonkies goed hun best hebben gedaan stap ik af, geef ik ze een knuffel en loop ernaast.
Dat vind ik wel gezellig en het paard vaak ook.
Bij die van mezelf etc en die al wat verder zijn stap ik buiten een rondje of gewoon in de bak erop

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:40

Ligt er aan. Ik ga er ook wel eens naast, maar dan ga ik wel de bak uit en ga ik over het terrein wandelen. Voor het paardje ook leuk, af en toe wat anders. De andere keer blijf ik zitten. Als ze erg nat zijn van het zweet en het is koud ga ik er meestal af, zadel eraf en gooi ik er een zweetdeken op en ga ik en naast wandelen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:48

Hier vaak ernaast, aan de hand uitstappen.. Heb een jong paardje (en we hebben net een tussenstop gehad dus sinds heel kort weer ohz) en als ze goed haar best doet stap ik direct af en maak een eind aan de 'training' als beloning, ze snappen dan snel wat de bedoeling is en het werkt extra motiverend :j Dan kan ik idd singel losser doen/alvast afzadelen/zweetdekentje op en daarna stap ik haar uit op het harde, ca 5-20 minuten.. ligt eraan wat ze gedaan heeft en hoe onze dag is := zie het gauw genoeg aan d'r wanneer het genoeg geweest is (vrouwtje ik ben het ZAT wil gewoon weer vreten!!) :D
Laatst bijgewerkt door Klimop op 09-11-12 07:51, in het totaal 2 keer bewerkt