Hakken naar beneden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Hakken naar beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:44

Ik merk dat ik spanning in mijn kuiten krijg als ik mijn hakken naar beneden druk tijdens het paardrijden. Mijn onderbenen komen dan ook los van het paard en zadel. Weet iemand waarom je eigenlijk je hakken moet uitdrukken? En eventueel een oplossing voor mijn probleem?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:45

Dan heb je meer evenwicht volgens mij.
Je kan het hakken uitduwen trainen door op de onderste trede van de trap te gaan staan en je hakken dan uit te duwen.

_Marinke_

Re: Hakken naar beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:57

Hakken uitdrukken staat netter en je zit automatisch meer in balans. Ook zet je dan wat meer druk op je beugels waardoor je die niet snel verliest. Ik moet mezelf echt afleren om me hakken op normale hoogte te houden / omhoog te trekken. Dat erin prenten om ze uit te drukken is echt een kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen en heel streng voor jezelf daarin zijn.

En inderdaad op de trap oefenen. ;-)

Lees hier ook even mee trouwens nog altijd op zoek naar DE gouden tip. :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:58

Ze zeggen wel altijd hakken uitdrukken, maar het is eigenlijk je benen lang maken.
Maar dan zonder je tenen te strekken, dus met je hak laag.
Het is echter niet de bedoeling geforceerd je hak proberen naar beneden te duwen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:00

EvelienKiss schreef:
Ik merk dat ik spanning in mijn kuiten krijg als ik mijn hakken naar beneden druk tijdens het paardrijden. Mijn onderbenen komen dan ook los van het paard en zadel. Weet iemand waarom je eigenlijk je hakken moet uitdrukken? En eventueel een oplossing voor mijn probleem?

Je drukt je hakken naar beneden om druk op de beugel te houden zodat je deze niet verliest en om je kuitspier hard te maken zodat je daarmee het paard kan aandrijven. Het is juist de bedoeling dat je spanning op je kuiten krijgt. :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:01

Door je hakken laag te houden, komt je kuitspier op spanning, en daar moet je mee aandrijven. Als je je hakken niet laag houdt, drijf je niet meer met je kuiten maar met je hakken.

Wat ook helpt is op de fiets je voeten zo houden alsof je ze in de beugels hebt. Als je dan ook nog met losse handen fietst kun je gelijk je evenwicht oefenen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:04

Hakken omlaag is nergens voor nodig, ouderwets modeverschijnsel.
Gewoon lichte druk en de voet ontspannen horizontaal tot iets omlaag zodat de beugel mooi aan je voet blijft.
Als je je hak echt uitdrukt krijg je ongewenste spanning in het been die nergens goed voor is.
Drijven doe je immers niet constant.
Met springen is het wel handig omdat je dan minder snel gelanceeerd wordt bij een weigering.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:09

Ah, er valt eindelijk een kwartje. Dus het is om de bedoeling dat er (lichte) druk op de kuitspier staat. Maar hoe drijf je dan aan, want de spier is al (licht) gespannen. Door de (licht) gespannen spier tegen het paard te drukken?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:16

EvelienKiss schreef:
Ah, er valt eindelijk een kwartje. Dus het is om de bedoeling dat er (lichte) druk op de kuitspier staat. Maar hoe drijf je dan aan, want de spier is al (licht) gespannen. Door de (licht) gespannen spier tegen het paard te drukken?

*\o/* Ja, en dan ook nog op het moment dat het achterbeen in de lucht is zodat het paard gelijk wat kan doen met dat signaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:37

kleinvosje schreef:
Door je hakken laag te houden, komt je kuitspier op spanning, en daar moet je mee aandrijven. Als je je hakken niet laag houdt, drijf je niet meer met je kuiten maar met je hakken.

Wat ook helpt is op de fiets je voeten zo houden alsof je ze in de beugels hebt. Als je dan ook nog met losse handen fietst kun je gelijk je evenwicht oefenen!

Ik zweer het je, dat werkt!
Nu kan ik veel meer druk op mijn beugels bewaren, en als je echt ontspannen zit dan druk je je hakken ook meestal wel iets uit.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:02

heeft ook met veiligheid te maken. Je voeten kunnen zo niet in de stijgbeugels schieten en kun je dus ook niet kleim komen te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:23

Ooit kreeg ik de tip om ook op de fiets je hakken.naar beneden te duwen. Voor mij is het inmiddels een automatische geworden (niet dat het op het paard perfect gaat, maar het begin is er :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 01:16

Anne_GTI schreef:
*\o/* Ja, en dan ook nog op het moment dat het achterbeen in de lucht is zodat het paard gelijk wat kan doen met dat signaal.

Doe maar in de afzet... Eenmaal in de lucht kan je paard er ook niet zo veel meer mee :p

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:22

Er zijn een aantal redenen waarom je hakken het laagste punt moeten zijn:
1) het staat in het regelement
2) Het regelement zegt dat je hulpen onzichtbaar en moeiteloos moeten zijn. Een opgetrokken hak geeft altijd een onrustig been. De hulpen zijn dus niet onzichtbaar meer en het beeld is niet meer licht en moeiteloos.
3) Wanneer je je hakken omhoog brengt verplaats je meer gewicht naar de voorhand van het paard (8-15 kg!)
4) Je bent beter in balans wanneer je hakken het laagste punt zijn, hierdoor kun je onafhankelijk hulpen geven zonder de balans in de rest van je lijf te verstoren wanneer je je been aanlegt. Maar misschien nog belangrijker: die lage hakken zorgen dat je blijft zitten! Wanneer je paard een rare sprong maakt kun je je met een lage hak tegenhouden in de beugel. Met een opgetrokken hak duw je jezelf uit de beugel.
Welke zit stabieler?:
http://amac.us/wp-content/uploads/2012/ ... odeo-7.jpg of http://www.dotrodeo.com/gallery/album1/lg/img7.jpg
http://equestrian.cyberhorse.com.au/ima ... ePony1.jpg of http://paardenliefhebber.info/sub/downl ... essuur.jpg
http://horses.nl/wp-content/uploads/200 ... 34x326.jpg of http://www.outdoorbrabant.nl/files/thum ... 479_kl.jpg
5) Je benen zijn verantwoordelijk voor de rechtgerichtheid van de achterhand. Wanneer je je voeten naar buiten draait en/of je hakken optrekt is het paard niet goed meer opgesloten tussen hand en been. Dit kan bijdragen aan problemen met de takt, aanleuning en rechtgerichtheid. Bij een opgetrokken hak zie je namelijk ook vaak verstoring van de lijn tussen bit-teugel en elleboog (zie ook de foto's boven)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:27

Sommige mensen slaan een beetje door in het naar beneden drukken van de hakken, en ja dan doet het pijn. Ik heb altijd geleerd dat je voet zo moet staan, dat als je paard onder je benen zou verdwijnen jij op je voeten terecht moet komen zonder te vallen. Als je je hak overdreven zou uitdrukken, gaat je dat niet lukken (val je achterover), heb je je hak opgetrokken ook niet (val je voorover).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:50

hoe ik erover denk:
Het is niet je hak die je uitdrukt maar dat is het gevolg als je in je gewrichten kunt ontspannen en de zwaartekracht zijn werk laat doen. Ga je duwen tegen je eigen spierspanning in, dan geeft dit een stram effect. Tevens duw je dan niet alleen je hakken naar beneden, soms ook je benen naar voor of van het zadel en vaak ook jezelf uit het zadel, is minder contact met het paard.
Belangrijk ik dus om eerst te ontdekken waar de spanning zit (heupen?) dat te leren ontspannen en dan het gewicht van je been laten hangen om je paard heen in de beugel. Op deze manier behoudt je tevens de vering in je gewrichten en wordt doorzitten ook makkelijker.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:00

Princesj schreef:
Sommige mensen slaan een beetje door in het naar beneden drukken van de hakken, en ja dan doet het pijn. Ik heb altijd geleerd dat je voet zo moet staan, dat als je paard onder je benen zou verdwijnen jij op je voeten terecht moet komen zonder te vallen. Als je je hak overdreven zou uitdrukken, gaat je dat niet lukken (val je achterover), heb je je hak opgetrokken ook niet (val je voorover).

Idd zit je het stabielste met je voeten gewoon ontspannen vlak in je beugel.
Probeer maar eens ontspannen en stil te staan op je tenen of je hakken. Dat gaat niet zo goed en als het al lukt ben je bij het minste je balans kwijt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:14

FF checken, wat verstaan jullie eigenlijk onder hakken uitdrukken?
5 cm lager dan teen of minder/meer?

Ik zie het meer als horizontaal, wellicht iets lager. In ieder geval niet de hak optrekken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:18

Hakken moet je niet uitdrukken ;). Daarsdoor krijg je spanning in benen etc. Je zou niet eens kunnen doorzitten. Je benen moeten ontspannen langs je paard afhangen en bij bv doorzitten zit de 'veer' in je enkels dus die vangt de schokken op. Als je uitdrukt span je aan en kan dat dus niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:19

jury schreef:
Ik zie het meer als horizontaal, wellicht iets lager. In ieder geval niet de hak optrekken.

Mijn idee ook :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:16

jury schreef:
FF checken, wat verstaan jullie eigenlijk onder hakken uitdrukken?
5 cm lager dan teen of minder/meer?

Ook mijn idee, daarom zei ik been lang maken, meer dan hak overdreven uitdrukken.
Het is geen ballet training met wie het meest geflexte voetje heeft. :+
Wel zo dat mensen die wat leniger zijn allicht makkelijker hun hak verder zonder moeite kunnen "uitdrukken" dan
de wat minder lenige.
Maar hak uitdrukken is niet een doel op zich, is een deel van een correcte houding, denk ik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:45

ik denk dat het scheelt, mijn max is veel verder dan iemand met kortere kuitspieren. dus ik zou moeten spannen om mijn voeten horizontaal te houden=niet nodig. Echter druk ik ze ook niet max uit, er moet wel vering blijven dus zoals bij mijn eerdere berichtje, door het gewicht van mijn been buigen mijn hakken bij mij verder dan een ander.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:17

hakken het laagste punt van de ruiter staat in de regels. Er staat niet hoeveel lager dat is, zolang het maar lager is dan de bal van je voet.

Sommige mensen slaan inderdaad een beetje door in het hakken uitdrukken, maar in die gevallen zijn de hakken een symptoom van een knie die teveel gestrekt is. Wanneer je het gewicht van je been op je voet laat rusten tijdens het rijden, drukt je hak vanzelf al uit. Je hoeft daarvoor geen extra kracht te zetten of harder te duwen, wat veel mensen dus wel doen. Daar krijg je overmatige spanning in je lijf van, waardoor je je knieën en heupen niet meer goed in kan zetten om de beweging van het paard op te vangen. maar zoals ik al eerder aangaf is dit meestal een probleem van de knie, niet van de enkel ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:57

Alicia2u schreef:
hakken het laagste punt van de ruiter staat in de regels.

Welke regels/welk reglement heb je het over?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:58

Alicia2u schreef:
hakken het laagste punt van de ruiter staat in de regels. Er staat niet hoeveel lager dat is, zolang het maar lager is dan de bal van je voet.

Ben ook wel benieuwd welke regels je bedoeld. Ik lees het in ieder geval niet in het KNHS-dressuurreglement:
"Alle oefeningen moeten worden uitgevoerd zonder duidelijk zichtbare inspanning van de ruiter. Deze moet recht in het zadel zitten met soepele lendenen en heupen, de benen aangesloten en goed afhangend, het bovenlichaam ongedwongen, vrij en recht, de handen laag en bij elkaar zonder evenwel elkaar of het paard aan te raken, de duimen zijn het hoogste punt, de ellebogen en de armen dicht bij het lichaam. Dit maakt dat de ruiter de bewegingen van het paard soepel en ongedwongen kan volgen en onzichtbare hulpen kan geven. Dit is de enige houding waarmee de ruiter een paard op correcte wijze kan africhten."

Hakken uitdrukken vind ik dus niks. De uitdrukking ;) alleen al. Negen van de tien ruiters drukken zich dan juist uit het zadel. Voor mij is het voet horizontaal (alsof je op blote voeten op de grond staat), evt. hak fractie lager. In geen geval je hak optrekken. Klimke is voor mij nog altijd een schoolvoorbeeld. Die had echt geen uitgedrukte hakken, maar hakken die vanzelf soms lager kwamen dan zijn tenen.