Waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

Waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:21

Heei bokkers! /3

Zoals de titel al zegt: waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd? Is het misschien niet verstandiger dat op oudere leeftijd te doen? Vanwege spierbouw en de prestaties?
Of misschien op jongere leeftijd?

En hoe zorgen jullie ervoor dat je paard goed word beleerd? Zijn er nog speciale manieren, of dingen waarvan de spierbouw en prestaties nog beter worden.

De andwoorden op mijn vragen gebruik ik in mijn sectorwerkstuk van school. Ik wil namelijk daar onderzoek naar doen. :D En omdat ik zelf ook erg geinterreseerd ben naar wat het verstandig is zodat ik dat zelf ook kan meenemen in het beleren van paarden.

Magrathea

Re: Waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:22

Je hebt beleren en beleren...
Een paard zadelmak maken en alle ' knopjes' erop zetten is wat anders dan hem serieus oppakken en uitbrengen op wedstrijden e.d.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:23

Magrathea: Ik bedoel het allebij. :) en het zadelmak maken natuurlijk op welke leeftijd dat het meest verstandig is vanwege de sport toekomst van het paard.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:33

Lijkt me een interresant iets om over te praten.
Zelf heb ik een 2,5 jarige fjord en wanneer ik hem ga inrijden, geen idee eigenlijk.
Waarschijnlijk volgend jaar in de zomer. Maar voor mij is dat meer zadelmak maken en dat er een gas en een rem op zit, alle kleine knopjes e.d. zou ik pas met een jaar of 4/5 doen.
Ligt er ook maar net aan hoe jong ze in hun hoofd zijn.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:38

Zelf ben ik van mening dat een mooie leeftijd voor een paard een jaar of 4/5 is. Dan is het paard volledig uitgegroeid (op na bloeiers na). Sommige mensen beginnen met 2,5 jarige leeftijd al met longeren, zadeltje erop, hangen etc. Ik kan dit niet begrijpen....als je even wacht dan heb je er later alleen nog maar profijt van.

Ik zit zelf in de IJslander wereld en daar beleren ze IJslanders pas rond hun 5e of 6e levensjaar. Je paard moet niet alleen lichamelijk klaar zijn voor het inrijden, ook in hun koppie moeten ze er klaar voor zijn.

Ik vind dat het erg afhangt van het paard zelf, maar zelf zou ik een jong paard vanaf 4 jaar rustig aan inrijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:40

wanneer is een paard 3? Op zijn daadwerkelijke "verjaardag" of op 1 januari?
In de sport wordt vaak het laatste gehanteerd.

Ik ben van: Paard als individu bekijken en daar je "trainingsschema" op aan passen :j

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:40

ik kreeg mijn beide paarden al 4 jarige onbeleerd. ik vond dit erg fijn. ik had ze ook eigenlijk niet eerder onder het zadel willen hebben. als 4 jarige vind ik dat ze net wat meer body en vermogen hebben om het werk lichamelijk makkelijker op te pakken. ook geestelijk heb ik het idee dat het baby er dan net wat meer af is waardoor ze de gevraagde dingen beter kunnen verwerken. mijn nu 4 jarige D-pony heb ik vanaf mei dit jaar. ik ben veel aan het longeren geweest. inmiddels heb ik er ongeveer 12 keer op gezeten. en de basis knopjes zitten er op stap, draf, galop, stuur en rem. door al dat longeren heeft ze de tijd gekregen om spieren op te bouwen en te reageren op stem stuur en rem ( longeer met dubbele longe) onder het zadel heb ik nooit problemen gehad. de doet alles wat ik vraag :)

Paradeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:43

Je hebt beleren en beleren. Laten wennen is ook beleren, en dan kun je er een jaar voor uittrekken of een maand. Ik zou niet een paard van die leeftijd fulltime gaan rijden, maar als beleren ook alles er om heen in houd voor jou, ja waarom niet.

De grootste draken kunnen de fijnste goedzakken worden zodra ze mogen werken. Tijd om het koppie te legen, levenservaring opdoen, leren ontspannen.
Laatst bijgewerkt door Paradeer op 13-09-12 12:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:44

welke leeftijd wij pakken is helemaal afhankelijk van het paard zelf.
Momenteel hebben we er genoeg staan die volgens de "wet" mogen (3 jr dus) echter hebben deze nog zeker wel een jaar nodig om uit te groeien, ze zijn nog te puppy om ze op te pakken.
Overigens hebben we er ook een paar 3 jarige tanken staan, deze gaan wel dit jaar nog onder het zadel.
wel doen wij het zelf meestal in het najaar dat ze de zomer nog op het land door kunnen brengen. in de winter rustig mee pakken en dan kunnen ze op 4 jarige leeftijd meer aan het werk

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:45

Het hangt eg af van het paard zelf de een is verder dan de ander.
Maar ik zelf zou met 3 jaar beginnen met wennen aan het hoofdstel en het zadel.
En pas gaan rijden met een jaar 4/5.
Alleen die van mij is met anderhalf jaar al "bereden" en bit in gehad door de vorige eigenaresse _-:(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:46

Sommige paarden zijn er wat vroeger klaar voor dan anderen. Er zijn paarden die al vroeg heel slim zijn en die je echt een plezier doet met commando's aanleren e.d. omdat ze gewoon heel slim zijn en graag bezig gehouden worden op die manier.
Ik geloof dat de rugschijven van een gemiddeld paard pas sluiten op z'n 6e of 7e, dus uitgegroeid zijn ze technisch gezien ook dan pas.

Zie op zich het probleem niet in van het paard met 2 al aan het zadel te laten wennen :) Of het nut heeft is een tweede, aangezien je er toch eigenlijk niet voor z'n derde op moet gaan zitten, maar het kan imo geen kwaad dat het paard het zadel al kent. Eventueel ook een keertje aansingelen, rondwandelen om te wennen aan schommelende beugels. Vind het net zo logisch als dat je schriktraining doet met zo'n beestje :)

Kortom: kijk naar het paard zelf, het is echt niet alsof er op zijn verjaardag een knopje omgaat dat zegt ' nu ben ik er klaar voor hoor! :D '

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:47

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:00

Ik zie het zo, de een leert op zijn 2e al fietsen, en de ander pas op zijn 4e.
Paarden worden vaak (en in ALLE takken) te vroeg beleerd, mensen wachten op een cijfer in plaats van wanneer ze er klaar voor zijn.
Per paard is het verschillend, en ieder persoon interpreteerd zijn paard ook weer anders. Het kan best zo zijn dat ik over paard X op 3 jarige leeftijd zeg, goh ja kan denk ik wel, terwijl de buurvrouw zegt, toch maar niet.

En inderdaad, zoals eerder aangegeven, er is beleren en beleren...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:01

Apart dat hier in het topic meerdere keren wordt geroepen 'voor ieder paard is het anders'. Mentaal gezien misschien ja, maar fysiek zijn ze toch allemaal ongeveer hetzelfde... :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:03

Mijn paardje is 5,5 en wordt nu beleerd. Ik vind de meeste paarden op 3 jarige leeftijd te jong. Om dan op een speelse manier wat aan te gaan klooien, een keer een zadel erop, hoofdstel erin en dat soort dingen ok. maar om ecvht aan het werk te gaan vind ik de meeste echt te jong.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:06

Vele paarden moeten met 2 of 2,5 uit de weides dus dan is het ideaal om al even wat te doen in de winter. Vele hengsten worden dan ook gecastereerd dus waarom erna niet wat regels laten leren. Beetje mak maken trailer wennen, dan met bijna 3 zadel erop paar rondjes door de bank en ook de regels leren kennen. En dan de zomer lekker weide op en lekker aan groeien. Je overvalt ze met alles en ze leren dan ook snel wat niet goed is en wat wel.

Misschien wat jong in ogen van vele maar ik merk echt dat ze het erna met wanneer ze ouder zijn het veel sneller oppakken jong geleerd oud gedaan. Geld ook voor kinderen daar heb je hun hele leven plezier van.

Ken helaas teveel paarden die pas laat zadelmak gemaakt zijn omdat alles rustig aan moet. Zijn nu verwende vervelende dieren die niet willen als ze ook niet willen (trailer, alleen lopen enz).

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:08

Ik denk dat men dat doet omdat een sportpaard een lange weg te gaan heeft voordat ze op "top" nivo zijn. De weg een paar jaar verkorten door aan het paard zijn welzijn te denken is geen optie. Kost geld !!!

Wij maakten ze altijd zadelmak met ruim drie jaar en reden ze dan een paar maanden goed door. Zowel op het terrein als mee naar buiten met een ervaren paard. In de winter het land op en de zomer erna weer oppakken. Moet zeggen dat ons dat altijd goed beviel. Ze worden wat sterker en hebben tijd om alles te "verwerken". Ook deden sommige eigenaren ze bij de hengst en lieten ze daarna pas weer oppakken want een merrie word toch pas echt volwassen als ze een veulen hebben gehad vonden ze dan.

Zoveel mensen zoveel meningen denk ik .....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:09

TurdusMerula schreef:
Apart dat hier in het topic meerdere keren wordt geroepen 'voor ieder paard is het anders'. Mentaal gezien misschien ja, maar fysiek zijn ze toch allemaal ongeveer hetzelfde... :)

Niet mee eens. het is niet zo dat de groeischijven bij elk paard van een x leeftijd denkt: Oh, laten we nu maar gaan sluiten, het is tijd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:13

stef schreef:
TurdusMerula schreef:

Niet mee eens. het is niet zo dat de groeischijven bij elk paard van een x leeftijd denkt: Oh, laten we nu maar gaan sluiten, het is tijd.

Uiteraard zijn er onderling fysieke verschillen, maar er is wel en gemiddelde. Vandaar het ongeveer hetzelfde.
Bovendien kunnen wij die verschillen niet letterlijk zien. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:15

dan nog, een gemiddelde kan zomaar in weze een heel eind uit elkaar liggen.

Wij hebben hier een opfokgroep KWPNners, daar staan een paar 3 jarige tussen. De ene zou ik (bij wijze van) zo opstappen, de ander heeft echt nog een jaar (of meer) nodig, is zo'n lange slungel die alleen maar omhoog groeit (en volgens mij nooit meer stopt met groeien ;) ).
En dan heb ik het dus puur over fysiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:18

TurdusMerula schreef:

Oneens, mijn Paint van 2,5 (stevig, rond, gespierd) is echt niet vergelijkbaar met een KWPN-er van 2,5 (vaak erg slungelig, weinig bespierd).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:22

Ik kan mij niet voorstellen dat het verschil in het sluiten van groeischijven zo groot is.
Ik kan mij al helemaal niet voorstellen dat dit haast twee keer zo vroeg als gemiddeld gebeurd, dat maak je mij niet wijs.

Natuurlijk zien paarden er van de buitenkant soms op jonge leeftijd al heel volwassen uit. Maar ik denk niet, dat ze dan al klaar zijn om op te gaan zitten.

Edit: en voor de duidelijkheid, ik had het vooral over groeischijven die op een bepaalde leeftijd sluiten. Een Paint is een gemiddeld bespierder ras dan een KWPN'er, dat geloof ik best. Maar hoe bespierd ook, een jong paard is gewoon nog niet gemaakt om op te zitten.
Misschien kun je er wel aan mee aan het werk gaan, maar er nog niet op zitten imo. :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:24

Ik merkte het aan mijn nu 3 jarige dat hij er klaar voor was.
Hij was er gewoon klaar voor.
Echter hij was toen net een aantal weekjes 3 en nu longeer ik 2 a 3 keer in de week 10 15 minuutjes, heel rustig aan.
Maar zoals nu staat hij al weer 3 weken stil.
Hij werd het of zat of zat niet lekker in zijn vel.

Kan nu merken dat hij weer wat wilt doen.

WhySoWhite

Dit is echt al het zoveelste topic hier over..
Ik tem even.

Anoniem

Het ging mij om dat fysiek hetzelfde zijn :) niet om erop zitten of niet.

Overigens, ´al´ met 3 jaar? Ik vind dat een hele mooie leeftijd om erop te gaan zitten, ik ben nu ook bezig mijn 2,5 jarige te laten wennen aan het zadel etc. zodat we haar kunnen (laten) beleren als ze 3 is. Ik denk dat als je een paard rustig aan het werk zet op die leeftijd, dat juist goed is voor het lijf omdat je rustig spieren en conditie op kan gaan bouwen. Enneh... Met rustig bedoel ik dus niet elke dag een uur rijden!