Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 12:44

In navolging van DIR-duiken lijkt het er soms op dat we ook maar DIR voor paardrijden moeten invoeren. Dus hier maar eens een korte (en nog niet volledige) samenvatting van DIR voor de omgang van ruiters met paarden. DIR (Doing It Right) is een manier van omgaan en rijden met je paard die eerlijk is naar je paard toe en voor iedereen te doen is.
Het welzijn van het dier is een uitgangspunt. Het africhtingsniveau is niet van belang om volgens DIR te trainen of te rijden.

DIR:
- Geen hulpteugels tijdens de dressuur onder het zadel. Met springen alleen een losse martingaal die niet te strak mag staan. Met dressuur dus geen slof, gogue, martingaal of wat dan ook. Dit is allemaal niet nodig, zelfs niet op een manegepaard. Met longeren mag er gebruik gemaakt worden van een enkele of dubbele longe met een eerlijke hulpteugel waarbij de longeur weet wat hij/zij doet.
- Correct zweep en spoorgebruik.
- Bitloos of een normaal bit. Dit bit mag enkel of dubbelgebroken zijn en in de Z-dressuur mag het gewoon stang en trens zijn. Maar geen waterfordtrensen, tongspelers, rare ribbels enz.
- Passend zadel, hoofdstel, bit en halster. Merk of prijs doet er niet toe, wel of het op het paard past en geschikt is voor de ruiter. Halster wordt expliciet genoemd omdat die op de jukbeenderen wel eens voor schuurplekken zorgen indien ze niet goed passen. Met omdoen van een halster dient hierop gelet te worden. Sperriem niet te strak, neusriem uiteraard ook niet.
- Als ruiter ben je je bewust van je kunde en onkunde. Je kent je zwakke punten en doet je best ze te verbeteren. Je werkt elke training weer aan het ruitergevoel. Indien nodig laat je je corrigeren en bijsturen door een instructeur met oog en verstand van zaken.
- Met de paarden wordt paardvriendelijk omgegaan, dat betekent dat ze elke dag buiten komen, los wel te verstaan. Verder een schone stal en voldoende te eten. Een paard mag paard zijn, en krijgt dus de kans om om te gaan met soortgenoten.

En zo kan het DIR principe verder uitgewerkt te worden.
Moeilijk is dit toch niet?
Waarom zie je dan nog zo veel getrek, sloffen, butsende ruiters , rokers te paard, slecht passende zadels, enz?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:47

germie schreef:
Waarom zie je dan nog zo veel getrek, sloffen, butsende ruiters , rokers te paard, slecht passende zadels, enz?

Ik denk dat de meeste mensen het beste voor hun paard proberen te doen, maar dat ze niet goed genoeg kunnen reflecteren om hun eigen problemen te zien. Geloof jij dan werkelijk dat die mensen hun paard expres pijn doen of in de weg zitten?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:49

Omdat het tegenwoordig alleen maar gaat om naar de top te komen. En daar word weinig tot niet nagedacht over wat nu wel of niet goed is voor het paard; zolang het top plaatje maar bereikt word. (en dan heb ik het niet over professionele ruiters he. Maar mensen die dénken dat hun het ook zo doen en dus niet logisch na denken)

Of zoals iemand op facebook had geplaatst; Het ziet er meer uit als worstelen op een paard zijn rug.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:50

Sorry maar ik vind het ook totaal onrealistisch. Met duiken heb je niet opeens gear dat totaal de andere kant op wil etc. Wat ik hier uit opmaak is een lijstje wat jij goed vind. En niet in het algemeen per definitie goed is.

Want vertel mij, wat is er zo erg aan een ongebroken bit? Zoals we al zo vaak zeggen, is het bit niet zo sterk als de ruiterhand?

Wat ik wel vind, is dat er in de manegelessen meer aandacht besteed moet worden aan het niet inwerken op de voorhand, omtrekken van paarden of aan de teugels hangen om de rem te vinden. (en geloof me dat ik ook zulke vergrijpen wel eens heb laten zien). Ik rijd sinds kort bij een instructrice gewoon op manege paarden mee waarbij het niet is toegestaan onvriendelijk teugel gebruik toe te passen. Dat vind ik pas een goede zaak.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 18-08-12 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:51

:j Zo snel mogelijk presteren en je eigen fouten niet zien.. Meestal komt dat pas na een aantal jaar dat je inziet hoe fout je bezig was. Denk maar eens terug in je paarden tijd. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:53

Dan doe ik het mooi Right. :)
Ik denk idd dat het gewoon de wil is om zo snel mogelijk op een hoog niveau mee te rijden in de wedstrijdsport. Zie je ook vaak in de B al spoortjes,waar het in 9 vd 10 gevallen niet eens nodig is. Dat soort kleine dingetjes kunnen het hele beeld gewoon verpesten.

edit: met bit ben ik het niet echt eens,voor sommige pony's is gewoon een ander bit nodig omdat het simpelweg niet in de mond past. Dat vind ik dan uitzonderingen,maar een scherp/vreemd bit voor extra 'controle' vind ik niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-12 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:53

Somebitch schreef:
:j Zo snel mogelijk presteren en je eigen fouten niet zien.. Meestal komt dat pas na een aantal jaar dat je inziet hoe fout je bezig was. Denk maar eens terug in je paarden tijd. ;)

Helemaal waar. En uiteraard ook spijt hebben dat je het toen zo deed. Maar is dat niet het leerproces?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:54

verography schreef:
Somebitch schreef:

Helemaal waar. En uiteraard ook spijt hebben dat je het toen zo deed. Maar is dat niet het leerproces?

:j dat is ook een leerproces ja volgens mij dan. :+

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:55

omdat iedereen voorzich zelf uit wil maken of hij of zij rookt op een paard ,en er zo nodig een hulpteugel aan gooit, of indien het paard echt niet luisterd hem stil zet,
en als dat niet lukt op een zit hulp dan in combinatie met een teugel hulp. en dan kan die mond best eens open gaan..
slecht passende zadels? hoeveel ruiter kunnen goed zien of hun zadel past, of anders gezegt hoeveel ruiter leggen hun zadel op de juist plaats? je heb inderdaad een klein aantal mensen die weten dat hun zadel niet past en er bewust verder mee rijden , maar na mijn mening is het vaak onbewust /onwetendheid

mijn vraag is eerder waarom weer zo een topic ? want volgens mij zijn er al genoeg topic in deze strekking,
het is alleen de naam die de persoon er aan geeft, doe je het via parreli monty enz enz .
en iedereen beweerd DE manier van eerlijk correct omgang met zijn of haar paard te hebben.

ik gebruik gewoon mijn verstand en dan kom ik een eind

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:55

In de bitten mis je het ongebroken bit.

Verder hoop ik dat iedereen daarnaast ook zorgt dat zijn paard geniet van "de vijf vrijheden".

Rij het paard volgens de principes van het Skala, waarbij de ruiter steeds in een onafhankelijke balans het paard ondersteund.

Een hulpteugel kan het paard ook helpen om beter te gaan bewegen. Het moet echter zijn om het paard iets uit te leggen, niet om het paard ergens toe te dwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:58

Angela schreef:
Een hulpteugel kan het paard ook helpen om beter te gaan bewegen. Het moet echter zijn om het paard iets uit te leggen, niet om het paard ergens toe te dwingen.

Hier ben ik het helemaal mee eens :j

holandia

Re: Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:20

Ja, paardrijden in de theorie is ook erg makkelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:23

Moet dit serieus ook al een naam hebben?
Mag toch aannemen dat iedereen streeft naar rijden zonder hukpteugels, correct gebruik van sporen/ zweep, dat iedereen een passend zadel en zo prettig mogelijk bit heeft en hun dier paardvriendelijk behandelt?

Wat een uberflauwekul weer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:44

demo_love schreef:
germie schreef:

Ik denk dat de meeste mensen het beste voor hun paard proberen te doen, maar dat ze niet goed genoeg kunnen reflecteren om hun eigen problemen te zien. Geloof jij dan werkelijk dat die mensen hun paard expres pijn doen of in de weg zitten?

Mensen die er met een zweepje op los rammen doen hun paard dus niet expres pijn? En mensen die letterlijk met hun volle gewicht aan een bit gaan hangen omdat het paard niet wil halthouden ook niet?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:38

Het is onmacht. Niet expres het paard pijn doen, maar uit onmacht niet meer weten wat ze dan moeten doen om het paard te laten luisteren. Maar ik denk niet dat men denkt, zo laat ik even mijn lieve dier in elkaar rammen of pijn doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:40

Ik denk dat er genoeg zijn die dat denken. Niet zozeer: ik ga m'n paard nu pijn doen maar wel iets van: dan moet hij maar voelen. Je doet iets waarvan je weet dat het je paard pijn doet. Ongeacht of je het voor jezelf probeert goed te praten of niet.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:44

Goof schreef:
Moet dit serieus ook al een naam hebben?
Mag toch aannemen dat iedereen streeft naar rijden zonder hukpteugels, correct gebruik van sporen/ zweep, dat iedereen een passend zadel en zo prettig mogelijk bit heeft en hun dier paardvriendelijk behandelt?

Wat een uberflauwekul weer.

Dacht hetzelfde, meer van hetzelfde. -O-

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:01

Passend tuig is bij mij al vanzelf sprekend, weidegang ook. Rijdt met enkel gebroken trensje en soms bitloos met halster (dat ook perfect past, nog nooit schuurplekjes gehad) en touwen. Nooit met hulpteugels gereden behalve martingaal die op de juiste maat is afgesteld. Die wordt ook alleen gebruikt bij het springen. Voor de rest gebruik ik bijna nooit zweep of sporen en ben ook bewust van mijn kunde en onkunde :D Dus ik doe het goed? :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:27

germie schreef:
In navolging van DIR-duiken lijkt het er soms op dat we ook maar DIR voor paardrijden moeten invoeren. Dus hier maar eens een korte (en nog niet volledige) samenvatting van DIR voor de omgang van ruiters met paarden. DIR (Doing It Right) is een manier van omgaan en rijden met je paard die eerlijk is naar je paard toe en voor iedereen te doen is.
Het welzijn van het dier is een uitgangspunt. Het africhtingsniveau is niet van belang om volgens DIR te trainen of te rijden.

DIR:
- Geen hulpteugels tijdens de dressuur onder het zadel. Met springen alleen een losse martingaal die niet te strak mag staan. Met dressuur dus geen slof, gogue, martingaal of wat dan ook. Dit is allemaal niet nodig, zelfs niet op een manegepaard. Met longeren mag er gebruik gemaakt worden van een enkele of dubbele longe met een eerlijke hulpteugel waarbij de longeur weet wat hij/zij doet.

dus liever op de voorhand sloffende manegepaarden dan die mbv een hulpteugel (naam zegt het al, HULP en geen dwang) goed over de rug blijven lopen? Want zo redeneren ze in Duitsland.
Citaat:
- Correct zweep en spoorgebruik.
wie bepaald wanneer iets correct is? Kijk en lees eens op bokt, hoeveel weten eigenlijk wanneer en waar een zweep en waarvoor zijn sporen?
Citaat:
- Bitloos of een normaal bit. Dit bit mag enkel of dubbelgebroken zijn en in de Z-dressuur mag het gewoon stang en trens zijn. Maar geen waterfordtrensen, tongspelers, rare ribbels enz.
wat is de definitie van een normaal bit? Ik zie vaker bitlloze hoofdstellen die verkeerd zitten en onjuist gebruikt, wat ik dan weer niet als normaal kan benoemen. De ruiter maakt wat het bit doet, niet het bit.
Citaat:
- Passend zadel, hoofdstel, bit en halster. Merk of prijs doet er niet toe, wel of het op het paard past en geschikt is voor de ruiter. Halster wordt expliciet genoemd omdat die op de jukbeenderen wel eens voor schuurplekken zorgen indien ze niet goed passen. Met omdoen van een halster dient hierop gelet te worden. Sperriem niet te strak, neusriem uiteraard ook niet.
de zadelmakers en passer kunnen al niet op 1 lijn komen van wat passend is en wat niet, hoe moet de leek dat dan doen?

Citaat:
- Als ruiter ben je je bewust van je kunde en onkunde. Je kent je zwakke punten en doet je best ze te verbeteren. Je werkt elke training weer aan het ruitergevoel. Indien nodig laat je je corrigeren en bijsturen door een instructeur met oog en verstand van zaken.
een ieder kan zich instructeur noemen en ken velen die geen instructeur zijn die zinniger dingen kunnen vertellen dan die die een instructeurs diploma hebben. Een spiegel voorhouden kunnen maar heel weinig mensen, het ligt aan de hele wereld maar nooit aan henzelf, van weide tot bit, van lesgever tot afstamming, alles krijgt de schuld maar geen hand in eigen boezem steken.

Citaat:
- Met de paarden wordt paardvriendelijk omgegaan, dat betekent dat ze elke dag buiten komen, los wel te verstaan. Verder een schone stal en voldoende te eten. Een paard mag paard zijn, en krijgt dus de kans om om te gaan met soortgenoten.
een schone stal, dat wanneer een paard op stal komt te staan deze schoon moet zijn lijkt me logisch, maar niet ieder paard komt op stal.

Citaat:
omdat de zadelpassers niet op 1 lijn zitten, mensen menen de wijsheid in pacht te hebben, ze zich niet bewust zijn van hun eigen onkunde, maar ook niet weten hoe onkundig bijv. hun lesgeefmens is.

Een hulpteugel is in de juiste handen niet verkeerd, juist te roepen dat hulpteugels per definitie niet mogen of nodig zijn laat onkunde zien.

Regelmatig goede les, van een lesgeefmens die zelf ook nog steeds les geeft, wiens leerlingen opmwedstrijden hun punten halen, zelf af en toe een wedstrijd rijden om een derde te oordelen of hetgeen jij voelt, lesgeefmens ziet ook door die derde wordt gezien.Je afvragen waarom paard doet wat hij doet, en de oorzaak weghalen of bedenken wat jij eraan kunt doen om die oorzaak weg te nemen zonder de hele wereld er de schuld aan te geven.
Je kwetsbaar opstellen als iets niet lukt en om hulp vragen.
En de lesgeefmensen zouden een leerling die met een hulpteugel in de les verschijnt moeten leren rijden moet die teugel, er op de juiste manier gebruik van laten maken, want als ze die teugel in de les niet mogen gebruiken dan doen ze het thuis wel zonder begeleiding en vaal op een verkeerde manier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 09:08

Angela schreef:
In de bitten mis je het ongebroken bit.

Klopt vergeten.

En ik zeg ook niet dat mensen het niet proberen, het gaat er om dat je je bewust bent van je fouten en onkunde en daaraan wilt werken. En dat kan zonder allerlei hulpteugels en scherpe bitten.
Nobody is perfect, dat geldt voor iedereen. Maar er zijn ook genoeg mensen die zoiets hebben van ik heb zin in een lekker ritje, zadel erop en rijden maar. En dan vragen ze zich niet na een rit af van heb ik nog iets geprobeerd te verbeteren of zat er iets misschien niet helemaal lekker? Bewustzijn, dat is in mijn ogen het belangrijkste. En dan zul je zien dat een hulpteugel onzin is.
Niemand zal z'n paard met opzet hinderen. Ik ook niet. Maari k weet wel dat ik ook wel eens per ongeluk hang of een keer trek. En dan ga je er over nadenken van hoe kon dit gebeuren, was ik te laat, zat ik niet lekker in m'n vel, zit m'n paard niet lekker in z'n vel?

Voorbeeldje, gisteren al vroeg gereden vanwege de warmte (was toen nog maar 24 graden), paard was sloom. Is er lichamelijk iets met paard aan de hand? nee, is ze tijdje wat inconsequent gereden? ja, vorige week, hebben een paar onervaren ruiters op haar gereden. Dus kun je je paard het dan kwalijk nemen? nee. Ok, dan tikje met zweep en mevrouw herinnert zich ineens weer het been. Daarna lekker gereden. Na afloop mocht ze paar plakken brood, vindt ze heerlijk. Vandaag rij ik niet. Het is te warm.
Volgende keer wordt het buitenritje of springen. Afwisseling

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:33

Kijk en daar begint het, het is niet zwart wit. Ook omdat de hulp die sommigen krijgen als deskundig wordt gezien maar verre van dat is.
Bewustwording is goed, maar hoe zorg je ervoor dat iemand dat krijgt?
Wij sluiten ook eerst uit als iets niet goed gaat. De lesgever wordt erbijgehaald indien nodig. Maar als je geen goede lesgever hebt, en die wijst naar de afstamming, hulpteugels etc, daar kan de ruiter weinig aan doen opdat moment omdat die vertrouwen heeft in die lesgever. En dat geldt ook voor de zadelmaker.
Ik ben hetnmet je eens dat er nog veel te doen is om het welzijn van dieren te verbeteren, maar met zwart/witte regels kom je er niet. En ik denk dat het er zelfs voor zorgt dat de leken nog eerder hun probleem proberen op te lossen met de ijzerwaren fabriek of tuigage.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:32

germie schreef:
Citaat:
Mensen die er met een zweepje op los rammen doen hun paard dus niet expres pijn? En mensen die letterlijk met hun volle gewicht aan een bit gaan hangen omdat het paard niet wil halthouden ook niet?

weet jij waarom die mensen er op los rammen? want af en toe kan een goed opgeleid paard je het bloed onder de nagels vandaan halen( zoals normaal al weken langs een straatbord lopen en dan bij de 30 ste keer stijgeren drammen enz om dat hij er niet langs wil nou ik beken dan krijgt hij dus echt een flinke pets op zijn achter werk wel na dat ik eerst vriendelijk gevraagd te hebben

mijn jonkie ben ik aan het opleidden, ondertussen weet hij heel goed dat ho ho moet zijn alleen komt het zo af en toe voor dat hij denk bekijken het ik loop door als hij dan niet gelijk opnieuw reageerd word dat ook afgestraf en zonodig met druk op het bit

een ander paard hier op stal heeft de gewoonte om gewoon over je heen te walsen dat probeert hij 1 keer en dat word gelijk erg hard afgestraft zondig met een flinke pets.

maar toch vind ik dat ik op de goede manier bezig ben want gebruik mijn sporen correct de teugel alleen als nodig en geef mijn grens aan bij ongewenst gedrag

Donar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:37

Volgens wiens "do it right" moet dat dan? Iedereen heeft al een andere definitie van "right", en er zijn al zoveel stromingen en meningen dat ik een beetje iebelig wordt van weer iemand die claimt de waarheid in pacht te hebben.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:25

:O :O :O De zoveelste die denkt de wijsheid in pacht te hebben, en er een titeltje op wil plakken. Het is toch de ene open deur na de andere. Voegt niets toe. Dus lariekoek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:29

Anoeska schreef:
:O :O :O De zoveelste die denkt de wijsheid in pacht te hebben, en er een titeltje op wil plakken. Het is toch de ene open deur na de andere. Voegt niets toe. Dus lariekoek.

Kijk je uit voor je velgen als je zo kort door de bocht gaat?

Zo lang het nog fout gaat tussen ruiter en paard is het alleen maar goed dat er af en toe op gewezen wordt. Ook al is het maar met een topic op bokt.