[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silkaay

[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 14:51

Allereerst, welkom!

Citaat:
Er zijn al veel topics waar gediscussieerd wordt over aan de teugel rijden, nageeflijkheid en aanleuning. Nu wil ik graag een fotoverzameling beginnen waarin niet alleen foto's geplaatst worden, maar ook hulp geboden kan worden aan elkaar. Probeer je eigen foto en die van andere van commentaar te voorzien zodat het ook een leerzaam topic wordt. Het is wel de bedoeling dat je alleen je eigen foto's plaatst. En het is handig om je niveau erbij te zetten. Commentaar geven op andere punten mag ook maar houdt het wel opbouwend.

Het vorige topic heeft de 100 pagina's bereikt

Teruglezen kun je hier:
[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)
[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

We zijn er meerdere malen op gewezen dat er een prettige sfeer hing in het vorige topic. Dit willen wij graag ook zo houden. Als je pittig commentaar hebt probeer dan ook te verduidelijken waarom iets niet goed is en wat voor effecten dat heeft en probeer er een leerzame tip aan te koppelen! Zo kan iedere meelezer ook meekijken en wordt het topic erg leerzaam. Er is genoeg ruimte om te discussieren maar houdt het netjes.

Durf foto's te plaatsen en probeer deze zelf ook van commentaar te voorzien. Het zou fijn zijn als je ook op je voorganger(s) reageert. Het is wel de bedoeling dat je alleen je eigen foto's plaatst. Je mag best via google een "zo moet het" foto met ons delen, maar liever geen "zo moet het dus niet" foto's. Dit om te voorkomen dat mensen die niets met het topic te maken hebben niet achter hun rug om afgebrand worden.

Linkjes van korte stukjes film mogen best bij je foto's gevoegd worden voor "extra" commentaar of tips.

Je zult merken dat er vaak uitgebreid commentaar gegeven wordt. Wat zo leuk is aan dit topic is dat de mensen die reageren niet als beste stuurlui aan wal staan maar juist heel gepassioneerd bezig zijn met paardrijden, er wordt niet alleen kritiek gegeven maar ook meegedacht en gediscussieerd wat "de" gouden tip voor jou zou kunnen zijn. "Aan de teugel" is niet alleen het krulletje van de hals, er komt nog zoveel meer bij kijken!

Mocht je iets niet snappen, stel dan gewoon je vraag. Of mocht je er heel anders over denken, graag opbouwend commentaar en hou het vriendelijk!

Afbeelding

Nog even de foto's uit het laatste topic van pag.100

Silkaay schreef:
Hmm ik ben in twijfel..

[ Afbeelding ]

Hoe vinden jullie hem hier lopen?
Zelf vind ik z'n halshouding wel goed, maar hij moet net nog iets meer zakken.
Z'n achterhand moet er ook nog een tikkeltje meer onder.

[ Afbeelding ]
Hier vind ik z'n houding beter

[ Afbeelding ]
Hier vind ik hem weer redelijk strak in z'n nek en achterhand is nog niet voldoende mee..

Bovenste 3 kan ik dus zeggen, dat hij redelijk strak loopt, net niet genoeg erdoor.

[ Afbeelding ]
Dit beeld vind ik wel net :)

mang schreef:
Ik durf zelf echt niet op andere foto's te reageren, dus maar gelijk mijn eigen foto's :o

[ Afbeelding ]

Deze foto is recent. Ik heb van de een op de andere dag een enorm probleem met mijn handen. Ik hou namelijk mijn rechterhand 20 cm hoger als mijn linker := Geen idee waar dat ineens vandaan komt, ik doe het op ieder paard. Als ik mijn handen evenhoog houd voelt het ook ineens enorm onnatuurlijk? Maar ik rijd nu bijna alleen als mijn moeder erbij is zodat ze elke keer kan roepen HANDEN!! Zodat ik erop blijf letten en ze uiteindelijk weer fatsoenlijk kan houden...

Ik ben Preza nog aan het opbouwen na een hoop blessure en ellende. De fijnste periode die ik met haar heb gehad is augustus 2011, foto van toen:

[ Afbeelding ]

Deze foto vind ik dus ook fijner en daar was mijn houding ook beter, dus ik hoop binnenkort weer zo te kunnen rijden!

essie_blue schreef:
Ik doe ook weer eens een poging!

Silkaay heb je moeite om hem uit te zitten? Zie dat je je bovenlichaam iets te ver naar voren buigt,
Dat zorgt ervoor dat je dus in galop niet netjes op je billen blijft.
In je paard zie ik wat spanning, op de eerste foto lijkt het alsof er teveel spanning staat op je buitenteugel.
Misschien wat zitlessen? Of een keer rijden zonder beugels?

Mang ziet er ontspannen uit! Wel lijkt het alsof hij op de eerste foto wat korte passen maakt, op de tweede foto lijkt hij wat ruimer te lopen :) wel misschien iets langer in de hals, maar dat geeft haar ook de ruimte. Maar erg netjes hoor, je hebt een mooie zit!

Nu ik weer, heb uit een reeks foto's van de fotograaf de volgende foto's gekozen, kan de rest ook niet laten zien. Ik laat mu dus foto's zien die er in een reeks foto's het netst waren. Toch zou ok het fijn vinden als jullie er eens heel kritisch naar kijken :)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Change3x schreef:
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Dit was de eerste keer dat ik op dit paard reed < van een vriendin..
Zelf ben ik niet zo goed in oordelen. :3

[ Afbeelding ]

carmenbrum schreef:
Vinden jullie dat een pony die in mei 3 is geworden en sindsdien 2 a 3x per week een kwartiertje wordt gereden aan de teugel moet lopen? Hebben jullie verder nog tips voor mij?

[ Afbeelding ]
2e x erop draven
[ Afbeelding ]
Wat later.

Hou het commentaar netjes en onderbouwd, zodat weer voor een gezellige en fijne volgende 100 paginas ertegenaankunnen!

Veel plezier!

Anne_mieke88

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:59

*\o/* wederom meld ik mij ... stippie

iedereen leer ze..!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:17

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:24

Nummer 3! Tot nu toe heb ik in alle voorgangers meegedaan met kijken, kijken, kijken en o zo veel leren.

Het tweede topic ben ik niet erg actief geweest. Voornamelijk omdat ik bijzonder druk ben geweest op mijn werk. Ik hoop dit topic weer wat actiever mee te kunnen doen.

Ik mis nog 2 personen die mij zo enorm geholpen hebben en ook vele anderen. Deze twee ga ik even met naam en toenaam noemen:

bertie _/-\o_ Diep respect voor al jouw kundigheid en duidelijke manier van uitleggen.
S_en_Z Dank voor al je prachtige voorbeelden van hoe het kan, hoe het zou moeten en ook, hoe het NIET moet. Respect voor al je uitleg die je, al danniet met foto's, zo mooi weet te illustreren.

Dan een klein beetje over mijzelf. Ik heb vorig jaar mijn rijden een beetje (veel) laten versloffen. Ik heb het in december 2011 weer opgepakt en we gaan lekker, maar zonder haast, vooruit. We zijn nu ongeveer B-niveau en ik ben er nog laaaaaaang niet, maar we hebben er wel plezier in. Veel foto's heb ik niet van mijn rijden. Ik maak ze juist van anderen... ;)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:29

@ change3x ; op jou foto lijkt het paard wat impuls te missen, ook oogt ie wat strak in de hals. Wellicht wat spanning omdat het jullie eerste keer was? zou hem graag wat voorwaartser en ronder ingesteld zien, zal de ontspanning denk ten goede komen :)

@carmenbrum ; aan de teugel moet lopen vind ik zelf erg dwingend klinken voor zo'n jong ding. Ik zou eerst zorgen voor gas, rem en stuur. Als je dan van achter naar voor rijdt komt de rest gauw genoeg!
Laatst bijgewerkt door Megan_ op 10-08-12 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Endlessly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:30

Leuk, een deel 3! Nu kan ik vanaf het begin meelezen haha. :3

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:49

Zou ik ook mee mogen lezen/praten? :)
Vorige topic wel delen van gelezen maar niet van af het begin..
Lijkt me erg leerzaam

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:10

Megan_ schreef:
@carmenbrum ; aan de teugel moet lopen vind ik zelf erg dwingend klinken voor zo'n jong ding. Ik zou eerst zorgen voor gas, rem en stuur. Als je dan van achter naar voor rijdt komt de rest gauw genoeg!

Bedankt voor je antwoord ;)
Idd, nu ik het zo teruglees klinkt het dwingend.. Ik bedoel meer zou moeten, in die richting, snap je?
Want Yari heeft echt nog nooit van aan de teugel gehoord en loopt elaan 1 stuk door sterren te kijken :=
Ook niet dat hij af en toe iets zakt ofzo..
Daarbij is hij ook nog wat overbouwd dus om dan te zorgen dat hij zn achterhand zeg maar lager houdt is natuurlijk extra moeilijk...

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:18

Nummer 3 alweer, ben net begonnen met nummer 2 te lezen :+ zo leerzaam! Ik ben zelf niet zo goed in het beoordelen of een paard goed loopt of niet maar ik ga het toch proberen, Correct me if I'm wrong :D

@Megan_

1e foto; vind ik zelf lekker ogen, paard loopt mooi actief en heeft zijn hoofd/hals houding goed voor het hals strekken. Mooi op kniehoogte !

2e foto; Lijkt ie wat op de voorhand te vallen, het oogt voor mij dat het paard veel druk uitoefent op zijn voorbeen die nog op de grond staat. Hoofd/hals houding is dacht ik goed.

3e foto; Loopt ie in ieder geval niet zo op de voorhand :P en nek is dacht ik het hoogste punt. Loopt met neusje op de loodlijn. Goed dacht ik zo :+

4e foto; lijkt het paard een beetje uit elkaar te vallen, zou zeggen iets meer van achter naar voren rijden voor iets meer activiteit en geslotenheid. hoofd/hals houding is dacht ik wel weer goed :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:10

Ook van mij even een post voor ik het topic kwijt raak :D

Heb weinig tijd maar zal proberen van tijd tot tijd toch wat mee te posten.

Carmenbrum, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een stuk duidelijkere foto of eventueel een filmpje van jouw pony. Ik weet namelijk eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet denken naar aanleiding van deze foto's. Vind de pony inderdaad wat stug ogen, maar aan de andere kant ligt het zadel vrij ver naar voren wat hem daarin toch kan hinderen. Ook de activiteit en manier van bewegen kan ik niet goed beoordelen, het lijkt alsof hij erg kort loopt maar (mede ook door het gras natuurlijk) is dat niet echt goed te zien.
Verder had ik in het oude topic nog een reactie geven puur over het stukje 'aan de teugel' bij een jong paard. Onthoud goed dat er veel meningen zijn over het rijden van een jong paard en dat niet iedereen dit op dezelfde manier doet. Ik ga ook maar af op mijn ervaringen en op wat ik denk dat logisch en prettig is voor het dier. Wil niet zeggen dat het op een andere manier niet gaat hoor, maar blijven nadenken over wat je doet en waarom je dat doet is altijd goed natuurlijk.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:28

Ik weet dat er veel verschillende meningen over zijn, maar ik vind het dan wel leerzaam om mensen te vragen naar hun mening ;)
Ehm misschien kan ik binnenkort proberen iemand foto's te laten maken.. Een filmpje moet ik even kijken of dat gaat lukken met mijn toestel... Ik heb wel een filmpje met veel verschillende foto's erin van Yari gemaakt. Typ op youtube in: carmenbrum yari.
Als het goed is vind je m dan..
Ik kan nl niet de link hier neerzetten omdat je dan de mobiele versie van youtube krijgt ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:36

Ik ben hier ook weer bij.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:39

Wat een leuk topic! Ga proberen het bij te blijven lezen en er van te leren! :)

Afbeelding
Afbeelding
Ik mag mijn tenen meer draaien en mijn handen iets hoger houden. :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:40

Ik meld me ook weer :) RenWaBi, kun je wat meer uitwijden over je foto's en over wat je daar ziet, misschien? Niet alleen over je eigen houding, maar ook over wat je paard doet en wat daar wel en niet goed aan is volgens jou? :)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:44

Okee sorry!
Nou wat ik zie en voelde was dat mijn paard los liet in haar lichaam, haar achterhand er redelijk onderzette en het bit aanpakte en een fijne aanleuning. :) Ze mag meer opgericht worden, maar we zijn vooral bezig haar los te laten in haar lichaam ivm medische geschiedenis.
Hebben jullie ook overigens tips over het voelen of de achterhand erbij is? Ik zie het op foto's namelijk wel, maar tijdens het rijden kan ik het niet echt voelen wanneer de achterhand erbij komt als ik er aan werk...

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:47

Naar mijn idee loopt ie op foto 1 te diep? Nek is niet de hoogste punt..? Of zie ik die nek met te weinig wervels :+ (Ik ben hier net nieuw, dus correct me if I'm wrong!)
edit; Vind het er verder wel super uit zien, paardje loopt lekker!

Pff das moeilijk uit te leggen ik kan het zelf wel altijd voelen..

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:49

Ze loopt idd wat te diep, maar dat komt omdat we er juist concentreren op het los laten van haar lichaam. Ze is erg ziek geweest waardoor ze zich gespannen hield en ging staken + steigeren. ;) Daarom werken we nu aan het los laten. Maar tijdens de lessen en in de training ben ik al bezig met een stukje oprichting na het warm rijden. :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:51

Jeej dan heb ik het toch goed gezien! :D Ik vind het ook niet storend eigenlijk, zelf laat ik mijn paard ook wel eens wat te diep lopen tijdens het inrijden, zodat ie lekker los wordt inderdaad. Mooi die rugspieren gebruiken door middel van laag en rond :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:00

Ze ziet er inderdaad los en ontspannen uit. Ze maakt ruime passen, en loopt maar een fractie te veel op de voorhand wanneer je let op beenzetting (voorbenen blijven nét iets langer aan de grond), dus dat heb je al erg netjes voor elkaar, ze is bijna horizontaal daarin. Ik zie ook op de tweede foto een lijn over haar buik lopen waar ze haar buikspieren mooi aanspant.

Het beeld wordt alleen net een klein beetje verstoord door het feit dat ze net achter de loodlijn loopt met haar hoofd, en dat haar hals nog iets van een valse knik vertoont (het begin van haar hals is hol in plaats van bol, en ze knikt verderop pas in). Mogelijk verbetert dat nog wanneer ze zich nog iets meer gaat ontspannen, nu houdt ze daar nog net iets te veel vast naar mijn idee.

Zelf zou je er nog iets meer op kunnen letten dat je op je kont zit in plaats van op je doos ;) dan zit je al meteen een stuk beter in balans denk in, minder naar voren, en dat komt je paard ook ten goede. Ook zouden je armen nog ietsje meer mogen afhangen, je steekt je ellebogen nu ietsje af waardoor je je handen iets breed houdt, waardoor je iets sterker inkomt in de mond. Dat kan ook verband hebben met de valse knik van de hals van je paard. Behalve dat heb je een erg nette houding vind ik. Volgens mij komen jullie er wel! :)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:03

Wow bedankt voor je hele fijne uitleg, hier heb ik wat aan!
En het klopt idd dat ik meer op mn bips moet gaan zitten hihi. :P
Maar ik zie precies wat je bedoelt. :j

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:07

Aleeneh die knik is erger op foto 1 dan op foto 2? Of zie ik het nu verkeerd?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:09

Foto 1 kan ik niet zo goed beoordelen omdat het perspectief van de foto daar niet zo handig voor is. Vanaf dit perspectief lijkt ze daar juist al meer vanuit de schoft rond te worden, wat dus positief is, maar ik kan dat niet echt met zekerheid zeggen omdat ik het gewoon niet goed kan zien :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:10

wacht ik denk nu te zien wat je bedoeld :D het begin van de hals is nog wat vlak later begint de buiging pas dat is wat je bedoelt zeker? :+

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 18:16

Ik ben zelf een leek in beoordelen van foto's.. :=
Maar ga even poging doen
Megan_ Ik vind je paard op alle foto's wat op de voorhand vallen.
RenWaBi , ik heb niets meer toe te voegen, want aleeneh heeft het al allemaal gezegd :')

Hier een recente rijfoto van mij. (zie OP voor mijn vorige)
Galop, hier vind ik hem weeral iets te strak in de hals (moeilijk moment om te oordelen of de achterhand er degelijk onderkomt of niet..) Maar mijn houding zelf is wel al een heel pak rechter! Mijn handen moet ik wel nog ietsje meer naar voren brengen :)
Afbeelding

Deze zet ik er ook bij. Ik ben hier iets te streng in mijn handen (geen idee wat ik aan het doen was trouwens :=)
Ik vind z'n achterhand gebruik hier wel net en actief. Ik denk wel dat, moest ik hem hier een klein beetje losser laten in m'n binnenteugel, hij netter ging lopen.
Nu loopt hij wat opgekropt. (Ik heb echt geen flauw idee, normaal houd ik mijn handen nooit zo? 8)7 )
Afbeelding

Aansprong naar galop, hier mag ik mijn contact niet losgooien en meer op m'n kont zitten.
Volgens mij wil ik hem nog iets teveel naar voor duwen
Afbeelding

Dit vind ik dan weer een fijn beeld, de momenten dat ik hem laat zakken, een beetje vw nw ga rijden, loopt hij ook fijn :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Silkaay op 10-08-12 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:18

Ja precies :) Het idee van nageeflijkheid is dat de hele hals rond wordt, te beginnen bij de schoft. Dat is een teken dat het hele lichaam nageeflijk en rond is, en dat de achterhand dus ook aan het werk is.
Een valse knik is precies dat: de hals buigt wel maar het lichaam doet niet mee. Dat valt vaak te herkennen aan een knikje dat pas verderop in de hals zichtbaar is, terwijl het begin van de hals recht is.

Misschien pluk ik later vandaag ook nog maar eens wat foto'tjes ergens vandaan om te kijken of iemand ook eens wat op mij aan te merken heeft :') ik geef altijd alleen maar commentaar. Maar eerst maar eens paardrijden :D