Is het slecht om je paard onder je door te laten bokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne_Mika

Is het slecht om je paard onder je door te laten bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:51

Hai bokkers,

Al zolang als ik paarden rijd,
Heb ik al dezelfde manier van 'blijven zitten' (of eigenlijk, blijven staan :+ ) als een paard bokt.
Staan in de beugels, hoofd omhoog krijgen, door rijden, klaar.
Op die manier sta ik gewoon stabiel en heb ik controle over wat er onder me gebeurt.
Van de bokken voel ik dan eigenlijk niets, die gaan gewoon onder me door.

Toch krijg ik hier vaak commentaar op..
Als een paard de bokkenpruik op zet,
Hoor ik juist mensen vaak roepen: 'ACHTEROVER ZITTEN' 'ZITTEN BLIJVEN'
Maar al doe ik dit, kukel ik er zo naast.
Ben het staan in de beugels zo gewend..

Wat vinden jullie van deze methode?
Het zou toch geen kwaad kunnen of wel?
Zijn er nog meer die op deze manier hun evenwicht beter kunnen bewaren?

Ben wel eens benieuwd wat jullie visie hier op is!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:54

Volgens mij kan het geen kwaad hoor := Als jij zo makkelijker blijft zitten moet je het gewoon zo doen! De meeste mensen vinden achterover zitten juist makkelijker.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Is het slecht om je paard onder je door te laten bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:07

:D Springen versus dressuur

Jouw methode is de springmethode en mits je die kop naar boven kan halen een prima methode.
Door achterover te gaan zitten kunnen de meeste mensen makkelijker in evenwicht blijven en die kop er weer op krijgen.

Mijn voorkeur gaat ook naar de eerste methode uit; krijgt je rug het niet zo te verduren en die van het paard ook niet. Maar voldoende balans en snelle reflexen zijn daarbij dus wel een vereiste.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:06

Ik denk dat dat eraan ligt wat je zelf makkelijker vind. Ik zou dan gewoon je eigen manier blijven doen als je dat makkelijker vind.
De mensen die "achterover zitten" zeggen, zeggen dat vast omdat hun dat makkelijker vinden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:07

Ik ga ook vaak staan, inderdaad ook voor de balans, maar ook omdat mijn rug die klappen van een bokkend paard niet kan waarderen ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:08

paard hoort niet te bokken....dat doet hij maar in de wei.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:10

geerke schreef:

Fluister jij het m ff in :P. Als ze bokken dan bokken ze

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:17

Ik ga ook altijd staan in m'n beugels bij een bokkend paard.
Ik vind het zo ook makkelijker uit te zitten.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:20

Meestal zit ik het wel uit, maar soms ga ik even staan. Als mijn paard teveel energie heeft bokt ze het er maar lekker uit, ga ik wel even staan in de beugels. Heeft ze haar lolletje ook weer gehad ;) :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:38

Het achterover zitten, komt waarschijnlijk omdat mensen als een paard bokt vaak voorover duiken en er dan voorover afkletteren. (vooral als een paard meerdere bokken achter elkaar geeft)
Als je dan achterover gaat zitten, dan heb je daar minder kans op.

Maar als je gewend bent om te gaan staan in je beugels, is daar niets mis mee.
overigens kan ik wel inkomen dat je dan een bok beter op kan vangen. Je krijgt dan minder klappen.

Zolang je maar blijft zitten is het goed toch :P

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:44

Ik heb meestal niet eens door als tanja bokt.. van de week bokte ze de hele bak door, me man rent naar beneden wat doet ze nu?? enige wat ik zei ehm ze zit in een vage galop, nou zegt hij ze bokt de helebak door woops. door dat ik meestal toch al door zit( vind lichtrijden niet fijn rijden) vernam ik het dus amper hahaha. Lichtrijden doe ik overigens wel hoor, maar me voorkeur gaat naar door zitten haha. En als ik zit zit ik zo stijf op het zadel dat niks me er meer uit krijgt, dus als jij dat beter vind waarom niet? Zelf zou ik niet naar voren gaan zitten 1 bok er achteraan en je vliegt als nog( denk ik) gewoon blijven doen zoals jij het fijn vind

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:48

Vjestagirl schreef:
geerke schreef:

Als paarden niet zouden bokken, hoe zou deze website dan heten :)*

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:52

Ik volg altijd mijn instinct.
Soms blijf ik zitten (zijn meestal kleine/vreugde bokken)maar als hij echt gemeen bokt, dan ga je eigen automatisch staan in de beugels.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:59

Ik hanteerd(de) ook altijd de methode die je beschrijft. Maar toch n aantal weken terug gevallen door een bok. Hij bokte zo hoog dat ik door het staan is mijn beugels (dressuur lengte) eigelijk al vast klaar in de schiet stoel stond.
Mijn instructische wees mij ook op het achter over zitten, niet fijn hoor raak uit balans en krijg n klap in mijn rug.
Wat een nacht rug pijn betekent. Maar als ik blijf zitten kan hij door mij minder hoog bokken, krijg ik hem sneller terug waar we gebleven waren en kan hij zijn zin minder goed door drijven. Wanneer je gaat staan zeg je eigelijk tegen je paard " doe maar, ik sta toch veilig". En Nee Hij mag t niet, dus geef hem die vrijheid ook niet! Blijf aan hem rijden in zon situatie, dan heb je het sneller getackeld

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:11

Vjestagirl schreef:
geerke schreef:

Als paarden niet zouden bokken, hoe zou deze website dan heten :)*

Nog steeds bokt, het is namelijk niet vernoemd naar bokkende paarden maar naar het gebied "bokt" in Eindhoven waar de oprichtster van de site ten tijde van de oprichting woonde ;)

Overigens heb ik een keer een springruiter (Albert Voorn?) uitleg horen geven over het uitzitten van een paard dat bokt of te hard wil en hij ging ook juist staan in de beugels. Lijkt me dus niet fout.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 09:19

Zo, Ben ik toch effe niet de enige! :)

Fijn om te horen dat het eigenlijk niet zo veel kwaad kan.

@loisbr96: Precies, dat heb ik eigenlijk ook..

@Urbanmove: Zo had ik het eigenlijk nooit bekeken, maar je hebt wel een punt!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:55

Als je gaat staan heb je meer back up van je benen. Het paard moet al veel hoger bokken om jou omhoog te krijgen, omdat je benen toch bijna 10cm afstand scheppen van je zitvlak tot het zadel. Dus dit is zeker een goede manier.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:00

Mijn paard bokte wel eens van blijheid na een hindernis(combinatie) in de cross haha, zat dan toch al in verlichte zit en dat vind ik ook makkelijker opvangen dan achterover gaan zitten, zo krijg je toch meer klappen te voorduren.
Moet je natuurlijk wel zeker weten dan je goed evenwicht heb anders lig je er alsnog aan de voorkant af.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:01

als je maar blijft zitten denk ik dan... :=

Ik ga ook altijd iets staan en het paard onder me door laten bokken terwijl ik de klappen van de bokken terugveer door mijn knieeen :j

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:02

ik denk dat t kan hoor !
een pony zal er denk ik geen last van Hebben !

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:12

als ze mijn verzorgmerrie gaat bokken (wat ze overigens vaak doet na de sprong, uit plezier) ga ik ook gewoon rechtstaan. rechtstaan, vooruitdrijven en dan gaat dat hoofd vanzelf wel weer naar boven :)

ik vind het goed werken en kan net als TS moeilijk een bok uit zitten,vind het ook beter voor mijn rug en het paard, anders bonk je na iedere bok in het zadel, of ja, ik toch ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:19

Ik denk dat het een beetje aan ligt hoe het paard bokt. Als het 1 bok is kan dat zittend goed uitgezeten worden maar gaat een paard hupsend door de bak is het wel zo prettig voor jezelf en het paard om het te ontzien door te gaan staan. Anders bonk je alleen maar in het zadel waarschijnlijk niet fijn voor je eigen rug en ook niet voor die van je paard.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:33

Ik doe precies hetzelfde, staan in mn beugels, zo krijg ik geen klappen in mn rug en merk ik amper iets van het bokken, hoofd omhoog werken, benen erin, bokken is klaar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:45

Het belangrijkst is dat je hoe dan ook blijft zitten, want gewoon hup lanceren is natuurlijk een heel makkelijke methode om onder het werk vandaan te komen. :=

Mijn aller eerste verzorgpaard, waar ik als net van de manege af meisje, mijn handen vol aan had, kon in de galop soms heel terecht bokken als ik mijn benen niet stil hield of zelfs kneep. :o
Verlichte zit was de makkelijkste manier om dit te overleven. Nadeel was dat ik op den duur altijd gespannen naar voor hing in de galop, want ojee als hij bokte....
De oplossing was beter leren rijden, niet in galop op die lange zijde blijven hangen, want dan zag hij zijn kans schoon.

Maar wanneer je je heel bewust van je zit bent, en hier goed mee om kunt gaan, vind ik staan in de beugels toch de fijnste oplossing, zeker voor je rug!

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:56

Zo doe ik dat nu ook altijd! kan me ook behoorlijk irriteren aan mensen die langs de bakrand oeh en aah staan uit te roepen en je manen om achterover op je kont te zitten, terwijl er nog niks aan de hand is een ik gewoon door rijd. Vaak gebeurt en nog niks voor mijn idee (okee heb ook niet snel de schrik te pakken ;) ) maar ooh wat zijn die bange mensen aan de kant dan irritant

Maar idd zo blijf ik ook het beste zitten, als ik achter over op mijn kont zit, krijg ik dikke klap in me rug als een paard flink bokt. Als ik leun in de beugels voel je er niks van echt een tip voor iedereen ;) Love shyboy heeft heel goed verwoord zie ik nu net.. In die kop omhoog en voorwaarts