Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Abacab schreef:VitalEquine, mooi en helder verhaal.
@Pasdedeux, rechtrichten hoort gewoon bij de basisafrichting van je paard, zie hiervoor het scala. Het rechtrichten wordt tegenwoordig als een soort van Haalemmerolie aan de man gebracht als redmiddel voor alle problemen. Ik vind dat een kwalijke zaak.
Rechtrichten is slechts een onderdeel van een correcte rijkunstige opleiding van een paard. Bij een correcte rijkunstige opleiding groeit je paard mentaal en fysiek uit tot een evenwichting, uitgebalanceerd wezen.
Ongelijke voeten kun je [soms maar deels] corrigeren mbt je smid, fysio en een goede evenwitige training.
pasdedeux schreef:Maar is het iemand dus ooit gelukt door hun manier van rijden, management een paard wat op oudere leeftijd al flink ongelijke voeten had, deze nagenoeg weer recht te krijgen danwel gelijk in de bespiering, want inderdaad is de bespiering ook extremer ongelijk bij deze paarden.
Abacab schreef:pasdedeux schreef:Maar is het iemand dus ooit gelukt door hun manier van rijden, management een paard wat op oudere leeftijd al flink ongelijke voeten had, deze nagenoeg weer recht te krijgen danwel gelijk in de bespiering, want inderdaad is de bespiering ook extremer ongelijk bij deze paarden.
zie in vet. Wat bedoel je daar mee? Als je een paard rijdt werk je toch altijd aan het rechtrichten dwz het links en rechts evenredig sterk en soepel maken van je paard.
pasdedeux schreef:Ja dat klopt de stand van de voet zorgt voor het niet gelijk staan van het botskelet zoals bij alle paarden met een graasvoet en een platte voet alleen merken niet alle eigenaren dit. Je kunt een voet niet 2 cm langer laten groeien maar als je een voet anders gaat belasten (dus meer) wordt hij wel platter. Vandaar de vraag. Ik denk zelf ook dat je alleen aan schadebeperking kan doen maar op sommige sites van de klassieke rijschool hebben ze het erover dat bij hun mannier van trainen dan ook de voetvorm veranderde. Ik was daar benieuwd naar.