Rechtrichten als oplossing voor ongelijke voeten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Rechtrichten als oplossing voor ongelijke voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 18:52

Het naar links of rechtsgebogen zijn kan een oorzaak zijn voor ongelijke voeten, zo is 1 van de vele theorieen. Mijn vraag is eigenlijk zijn er mensen die door hun manier van rijden (rechtrichten) uiteindelijk veranderingen gingen zien in de hoeven en zijn sommige hoeven ook uiteindelijk zo goed als gelijk geworden? Of is dit een utopie?

lorieneJarig

Re: Rechtrichten als oplossing voor ongelijke voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:53

Aparte theorie dan,nog nooit eerder van gehoord.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:52

Kwa slijten zie ik zeker verschil.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 21:43

Kevje06 kun je dit meer toelichten? Hoe waren de hoeven eerst en hoe is het door het rechtrichten veranderd?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:04

Mijn extreem scheve merrie heeft hele scheve voeten, als wij haar heel nauwkeurig continu recht zetten word het stukken beter, ze slijt dan rechter af, als we dat minder doen, zoals nu, ze word door jong meisje gereden zie je haar weer terug vallen.

Mijn andere merries die we zelf veel rijden hebben nu keurig rechte voeten en.

Dus ik ben er wel achter dat het echt zo is.
Als ze scheef slijten weet je eigenlijk al dat ze scheef zijn.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:21

Door ongelijke voeten kan er natuurlijk wel een ongelijke groei in de spieren etc ontstaan.

Voor deze ongelijke groei in spieren kan "rechtrichten" een oplossing zijn.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 10:23

Dat klopt je ziet bij ongelijke voeten altijd ongelijke bespiering. De vraag is wat was er eerder? Meestal toch de ongelijke voeten. Rechtrichten is iets waar iedereen mee bezig is als het goed is maar is echt lastiger met een paard met ongelijke voeten omdat de kant van de stijle voet het voor het paard in de overgang hals/1e rib al moeilijk maakt correct te buigen in de hals. Hoe krijg je toch meer gewicht op de stijle voet. Gebruik contrastelling.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:49

Interessant...

Mijn 2,5 jarige heeft rechts een stijlere voet dan links en is ook duidelijk van nature veel meer 'links georiënteerd' dan rechts...
dus blijkbaar houdt dat verband met elkaar...

om te onthouden als we straks gaan beginnen...

VitalEquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:02

Ongelijke voeten wordt een paard niet mee geboren, dit ontstaat vlak na de geboorte of door een "probleem"
Een bokkepootje onstaat bv op t moment als een veulentje in een steentje trapt of iets anders waardoor deze dat voetje iets gaat ontlasten, er wordt dus niet meer met het volle gewicht op dat voetje gestaan waardoor deze anders gaat groeien als het voetje waar wel op gestaan wordt.
Vaak zie je ook een "normaal" voetje en een platter voetje, dit wordt ook wel een graasvoetje genoemd, let maar eens op in de weide dat de meeste paarden een voorkeur hebben welke ze vooruit zetten bij het grazen.
Ieder paard is zoals de mens links of rechtshandig, dit zie je soms al als ze drinken bij de merrie, welke de voorkeurs kant is om te gaan drinken, belangrijk is om een veulen wat overdreven veel aan de zelfde kant drinkt af en toe om te zetten naar de andere kant. Hiermee "traint" een veulen al de spieren en zet beide voorbenen afgewisseld naar voren.
Een platvoetje of een bokkepootje krijg je er niet uit getraind met rechtrichten, wel kun je de spieren proberen aan beide kanten even lang en los te werken.
Ik heb een paard in training gehad met een enorm stijl voetje, als je er recht voor gaat staan zag je al verschil in hoogte bij de kogels en de knieën, en ging je er achter staan zag je verschil in hoogte bij de schouders, en natuurlijk ook de bespiering. Dit krijg je nooit helemaal gelijk getraind, het eerste wat moest veranderen was het voetje, wat heel veel tijd en energie ging kosten, en een goede smid.

Met trainen alleen zul je nooit een stand kunnen veranderen, de natuurlijke houding van je paard (zoals ik zei de stand met grazen) is ook erg belangrijk, en zo beweegt/staat een paard 23 uur.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:10

Interresant dit. Mijn 5 jarige merrie heeft links voor een iets smaller en steiler voetje. Ze heeft uiteindelijk moeite met rechter buiging en linksom verbuigt ze en kantelt haar hooft iets. Als ik het goed begrijp kan dit dus verband hebben met elkaar???

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:16

VitalEquine, mooi en helder verhaal.

@Pasdedeux, rechtrichten hoort gewoon bij de basisafrichting van je paard, zie hiervoor het scala. Het rechtrichten wordt tegenwoordig als een soort van Haalemmerolie aan de man gebracht als redmiddel voor alle problemen. Ik vind dat een kwalijke zaak.
Rechtrichten is slechts een onderdeel van een correcte rijkunstige opleiding van een paard. Bij een correcte rijkunstige opleiding groeit je paard mentaal en fysiek uit tot een evenwichting, uitgebalanceerd wezen.
Ongelijke voeten kun je [soms maar deels] corrigeren mbt je smid, fysio en een goede evenwitige training.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:10

Abacab schreef:
VitalEquine, mooi en helder verhaal.

@Pasdedeux, rechtrichten hoort gewoon bij de basisafrichting van je paard, zie hiervoor het scala. Het rechtrichten wordt tegenwoordig als een soort van Haalemmerolie aan de man gebracht als redmiddel voor alle problemen. Ik vind dat een kwalijke zaak.
Rechtrichten is slechts een onderdeel van een correcte rijkunstige opleiding van een paard. Bij een correcte rijkunstige opleiding groeit je paard mentaal en fysiek uit tot een evenwichting, uitgebalanceerd wezen.
Ongelijke voeten kun je [soms maar deels] corrigeren mbt je smid, fysio en een goede evenwitige training.

Wat dat betreft ben ik het er ook mee eens, dat VitalEquine een mooi en helder verhaal heeft.
Maar in literatuur is ook te vinden dat het een exterieur-probleem zou kunnen zijn, die de ongelijke hoeven in de hand werkt.
Bv een foutje in de hals of lengte van de benen.

Maar wat VitalEquine ook vernoemd is het trainen van het paard om de ongelijke bespiering meer gelijk te krijgen.

Bij een "gezond" paard hoort het zgn rechtrichten er ook gewoon normaal bij in de training.
Maar juist bij die paarden met ongelijke voeten zal er extra aandacht aan "rechtrichten" besteed moeten worden omdat de bespiering bij die paarden ook extremer "ongelijk" is dan bij de paarden met gelijke voeten.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 08:52

Maar is het iemand dus ooit gelukt door hun manier van rijden, management een paard wat op oudere leeftijd al flink ongelijke voeten had, deze nagenoeg weer recht te krijgen danwel gelijk in de bespiering, want inderdaad is de bespiering ook extremer ongelijk bij deze paarden.

VitalEquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:10

@cherie een "normaal" paard is nog altijd links of rechts handig en heeft dus altijd een makkelijke en een minder makkelijke kant, dus idd behoort het rechtrichten er bij deze paarden gewoon bij.
En het klopt dat het rechtrichten niet gezien wordt als een basisopleiding maar als redt middel, eigenlijk hoort het gewoon bij het allereerste begin van de opleiding maar ja dat kost meer tijd en energie, als we z'n kop omlaag trekken loopt ie toch ook goed....

Ik zelf ga eerlijk gezegd ook niet naast het paard staan en ga op die manier oefeningen doen die veel gebruikt worden om recht te richten, wel aan de longe natuurlijk en voor de rest onder het zadel.

En mbt tot het verhaal van ongelijke voeten, ik heb gister een smid gesproken en zegt dat ongelijk voeten soms! Aangeboren zijn. Bij sommige nakomen van bepaalde Hengsten zie je het steeds weer terug
Komen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:29

pasdedeux schreef:
Maar is het iemand dus ooit gelukt door hun manier van rijden, management een paard wat op oudere leeftijd al flink ongelijke voeten had, deze nagenoeg weer recht te krijgen danwel gelijk in de bespiering, want inderdaad is de bespiering ook extremer ongelijk bij deze paarden.

zie in vet. Wat bedoel je daar mee? Als je een paard rijdt werk je toch altijd aan het rechtrichten dwz het links en rechts evenredig sterk en soepel maken van je paard.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:33

De smid kan dit corrigeren met zooltjes ik heb de mijne nu even zonder zootjes staan bij de vorige eigenaresse kreeg hij wel zooltjes. De hoefsmid houd het in de gaten of het goed gaat komende maanden.
Je kan het ook zien als bv een paard altijd met dezelfde been naar voren staat bv hooi staat te eten in de wei of zo. Of recht richten er iets mee te maken heeft.... ik heb echt geen idee.
De hoefsmid had inderdaad ook uitgelegd dat ze het vaak krijgen als ze veulen zijn.
Paard heeft er bij mij verder niks geen last van maar nu zonder zooltjes even afwachten.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 09:24

Abacab schreef:
pasdedeux schreef:

zie in vet. Wat bedoel je daar mee? Als je een paard rijdt werk je toch altijd aan het rechtrichten dwz het links en rechts evenredig sterk en soepel maken van je paard.

Ja maar bij een paard met ongelijke voeten is het links en rechts evenredig sterk en soepel maken niet hetzelfde als bij een paard met gelijke voeten. De kant van het paard met het steile voetje is die waar de schouder meestal hoger zit waardoor het paard wel gemakkelijk de hals en lijf naar de tegengestelde kant kan buigen maar niet de kant op van het steile voetje. Doe zelf maar één schouder omhoog en beweeg je hoofd van links naar rechts. Het steile voetje heeft ook het gehele been dichter bij de romp liggen. Ookal stel je het paard richting de steile kant dit zal hij op een andere manier doen dan de kant van de platte voet. De bedoeling zou moeten zijn dat de stelling qua hals en de buiging in het lichaam hetzelfde zou moeten zijn. Je zou in theorie met je rijden dus het been meer van de romp af moeten krijgen en meer gewicht moeten krijgen op de steile voet. Je wilt evenveel gewicht krijgen op beide benen. Mijn vraag is daarom of er mensen zijn die hier al bewust jaren mee bezig zijn in combinatie met de smid, fysio whatever en die hun paard weer nagenoeg recht hebben gekregen of niet?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:38

Als een paard scheef is omdat het spiercorset niet gelijk ontwikkeld is dan kun je daar veel aan doen. Soms is het zelfs zo erg dat ook gewrichten scheef gaan staan door een niet gelijkzijdig soepel en sterk spierskelet.

In jouw geval ligt dat anders. De stand van de voet is zo afwijkend dat het bot-skelet hierdoor niet gelijk staat. Je kunt spieren soepel en sterk maken en je kunt vast wel iets verbeteren hieraan. Maar omdat in jouw geval het fundament al scheef is, is dit onmogelijk dit recht te maken. Je kunt door hard trainen een voetje niet 2 cm langer laten groeien. Je zult ook altijd een kleine onregelmatigheid in het lopen kunnen blijven zien, zeker wanner je actiever voorwaarts gaat rijden. Het enige wat je kunt doen is schade voorkomen. Dat doe je met je smid, fysio en door goed te rijden.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 09:46

Ja dat klopt de stand van de voet zorgt voor het niet gelijk staan van het botskelet zoals bij alle paarden met een graasvoet en een platte voet alleen merken niet alle eigenaren dit. Je kunt een voet niet 2 cm langer laten groeien maar als je een voet anders gaat belasten (dus meer) wordt hij wel platter. Vandaar de vraag. Ik denk zelf ook dat je alleen aan schadebeperking kan doen maar op sommige sites van de klassieke rijschool hebben ze het erover dat bij hun mannier van trainen dan ook de voetvorm veranderde. Ik was daar benieuwd naar.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:32

pasdedeux schreef:
Ja dat klopt de stand van de voet zorgt voor het niet gelijk staan van het botskelet zoals bij alle paarden met een graasvoet en een platte voet alleen merken niet alle eigenaren dit. Je kunt een voet niet 2 cm langer laten groeien maar als je een voet anders gaat belasten (dus meer) wordt hij wel platter. Vandaar de vraag. Ik denk zelf ook dat je alleen aan schadebeperking kan doen maar op sommige sites van de klassieke rijschool hebben ze het erover dat bij hun mannier van trainen dan ook de voetvorm veranderde. Ik was daar benieuwd naar.

Of de voetvorm alleen door de training kan veranderen, weet ik niet, aangezien wij ook zijn hoeven lieten corrigeren door de smid.

Niet iedere smid kan dit corrigeren even goed. Het is dus wel zaak dat er een "goede" smid mee bezig is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:36

Ik denk dat het rechtrichten zeker kan helpen om de extreme scheefheid in de hoeven op te lossen(1 gignatische platvoet voor oid). Maar dat er altijd een beetje ongelijkheid zal blijven. Paarden zullen tijdens het grazen altijd meer gewicht houden op 1 voorbeen omdat ze op die manier een beetje blijven lopen en altijd vers gras hebben. En zo kunnen vluchten mocht dat nodig zijn.

Wij zijn nu zo'n 1,5 jaar bezig met rechtrichten en ik heb eigenlijk de laatste tijd de hoeven nog niet echt goed bekeken(niet op die manier). Maar ik kan wel eens voor je kijken! Nou had die van mij niet zulke dramatische ongelijkheden hoor, maar recht is anders.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:09

Waar denken jullie dat de natuurlijke scheefheid van het paard vandaan komt?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:18

Ik denk dat de scheefheid nooi op gelost krijgt, ik denk wel dat je er beter mee kan leren omgaan en trainen als je tijd besteeds aan recht richten, maar daat ben je nooit klaar mee.
Je richt een paard recht als je erop zit.. en die overige 23 uur per dag is hij gewoon zichzelf en zal zijn voorkeur hebben.
Tuurlijk ga je in bespiering verandering zien maar of je de voeten er gelijk mee krijgt vraag ik me erg af.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:29

Doma_clasica schreef:

Die is voor de geboorte van het veulen al aanwezig in de baarmoeder.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:40

Abacab schreef:
Doma_clasica schreef:

Die is voor de geboorte van het veulen al aanwezig in de baarmoeder.

+:)+
Het juiste antwoord. Fijn te lezen dat er meer mensen zijn die er over nagedacht hebben.