betoog rolkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

betoog rolkur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 18:39

Hey
Ik houd dinsdag een betoog over rolkur.
Ik wil deze informatie er in stoppen. En klopt die info volgens jullie?

Rolkur is een methode in de dressuur om je paard te trainen.
Het doel is een ontspannen en elastisch paard.
Rolkur werkt zo: Ruiters vragen hun paard om hun hoofd helemaal naar beneden te doen, met de kin tegen de borst zodat de nek uitgerekt wordt.
Dit zorgt er juist voor dat de botten in de nek tegen elkaar aan gaan en dat kan zelfs botbreuk veroorzaken (wat botbreuk is weet ik zo even niet meer.)
Het doet ook nog eens hartstikke pijn, ga doe zelf maar eens je kin een tijdje tegen je borst aan, na een tijdje doet dat pijn en ook als je je hoofd weer omhoog doet, dan heb je de neiging om je hoofd omhoog te gooien dit is precies hetzelfde bij paarden. Dit is dus een verkeerde manier om ontspanning te krijgen bij het paard. Wat wel een goeie methode is om een ontspannen paard te krijgen is door de stappen van de klassieke dressuur te volgen. In stap 1 van die methode moet je allemaal oefeningen doen zodat de lange rugspier van kop tot staart ontspant en je voorwaarts neerwaartse tendens krijgt. Als een paard de voorwaarts neerwaartse tendens bereikt heeft, heeft hij geleerd de lange rugspier te ontspannen. Dit is nodig, want anders kun je schade krijgen. Een paard heeft namelijk natuurlijke scheefheden dat is net zoals bij ons links of rechtshandig. Daarom is het ook van belang dat je beide kanten goed traint. Verder zijn er nog 2 soorten balansen die bij klassieke dressuur in stappen bereikt, waar ook weer specifieke oefeningen voor zijn.

Eigenlijk heb ik dan het liefst dat in dit topic mensen de info beoordelen die tegen rolkur zijn.
Want daar gaat mijn betoog immers over, waarom ik tegen rolkur ben en wat wel de goeie trainingsmethode is.

The_Stig

Re: betoog rolkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:41

Ik zou eerst eens zorgen dat je weet waar je over praat.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 18:42

Ik weet waar ik over praat, ik heb deze uitleg gelezen: Uitleg Rollkur:
Het paard wordt actief door de ruiter gevraagd zijn spieren volledig uit te rekken tijdens actief werken en onder belasting van het ruitergewicht.
Het paard wordt gevraagd zijn spieren passief uit te rekken door te ontspannen tussen de workouts in. Actief stretchen onder belasting wordt vermeden. De kin naar de borst te halen vergroot de rek in de top-line en maakt hem daardoor langer. Het paard wordt als ware van “top tot teen” uitgerekt en gestretcht.
Oprollen achter de loodlijn met lage instelling maakt het nek juist korter en vast en wordt daarom juist vermeden. Zelf komt het paard vanzelf achter de loodlijn moet gestreefd worden de neus en hals weer uit te leggen en te verlengen.
De wervels van het paard worden tijdens de training fysiotherapeutisch een voor een losgemaakt en zo wordt het paard compleet los door zijn lijf en “durchlässig”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:45

Maar wat jij in je betoog schrijft heeft totaal geen raakvlak met wat er in dat stukje uitleg staat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:47

Dat wat in de OP staat vind ik niet passen bij rollkur, dan heb je jezelf nog niet genoeg ingelezen. Rollkur is al niet bedoeld om ze aan de teugel te laten lopen, en zover ik weet ontstaan er ook helemaal geen botbreuken. Botwoekeringen is wat anders. Ook schrijf je het als 'Rollkur' met 2 LLen, niet rolkur.

Aan je post is te merken dat je niet weet rollkur, en de bedoeling ervan is :)

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:48

Ik zou me er eerst wat meer in verdiepen als ik jouw was.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:50

Ik zou een wat simpeler onderwerp kiezen, wat je wel goed snapt zeg maar, het is vrij duidelijk dat dit onderwerp je nog wat boven de pet gaat; maar het is ook een lastige materie... ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:50

Kies beter een onderwerp wat een breder publiek aantrekt... :)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 18:50

Klopt dat stukje uitleg wel dan?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 18:51

Lante schreef:
Ik zou een wat simpeler onderwerp kiezen, wat je wel goed snapt zeg maar, het is vrij duidelijk dat dit onderwerp je nog wat boven de pet gaat; maar het is ook een lastige materie... ;)

Ja ik heb me er nog niet enorm in verdiept, maar snap er al wel een beetje van.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:53

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 18:55

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:00

Hmm nou vraag ik me af waar ik het dan over moet houden.
Miss waarom ik klassieke dressuur een goeie methode van rijden vind.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:00

Imo kan je niet 'voor' een bepaalde methode zijn, als je de andere methodes niet eens begrijpt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:03

Grietje14 je vraagt argumenten tegen de rollkur. Als je de berichten terugleest van Murphy102 dan vind je veel argumenten tegen de rollkur. Zij weet veel van de klassieke dressuur en zal waar ze de kans krijgt een betoog houden tegen de rollkur en pleiten voor de klassieke dressuur. Als je haar opzoekt op BOKT en binnen haar profiel klikt op zoek gebruikers berichten dan zie je dat zij in verschillende topics argumenten heeft verzameld die pleiten tegen de rollkur. Ik kan me ook voorstellen als je hier op bokt Rollkur in de zoekfunctie gooit dat je ook in topics belandt waar over deze methodiek geschreven wordt. Wel vraag ik me af of dit onderwerp dat toch een bepaalde mate van kennis van de dressuur vraagt geschikt is om een spreekbeurt te houden voor mensen die wellicht (?) niets met de paardensport hebben.
In ieder geval succes met deze complexe materie.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:05

Maakt niet uit, dat is in ieder geval wat ik leren wil, wat voor mij goed voelt.
Als ik nou dat stukje uitleg in men betoog stop, en verder een stukje uitleg over de voorwaarts neerwaartse tendens via klassieke manier bereiken. Zou hij dan wel juist zijn?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:07

[pien_2010] schreef:
Grietje14 je vraagt argumenten tegen de rollkur. Als je de berichten terugleest van Murphy102 dan vind je veel argumenten tegen de rollkur. Zij weet veel van de klassieke dressuur en zal waar ze de kans krijgt een betoog houden tegen de rollkur en pleiten voor de klassieke dressuur. Als je haar opzoekt op BOKT en binnen haar profiel klikt op zoek gebruikers berichten dan zie je dat zij in verschillende topics argumenten heeft verzameld die pleiten tegen de rollkur. Ik kan me ook voorstellen als je hier op bokt Rollkur in de zoekfunctie gooit dat je ook in topics belandt waar over deze methodiek geschreven wordt. Wel vraag ik me af of dit onderwerp dat toch een bepaalde mate van kennis van de dressuur vraagt geschikt is om een spreekbeurt te houden voor mensen die wellicht (?) niets met de paardensport hebben.
In ieder geval succes met deze complexe materie.

Dat is waar [pien_2010], ik dacht ook zo van, haha ik moet eerst maar uitleggen wat rollkur is.
Hmm misschien kan ik toch beter iets simpelers kiezen. Moet ik even nadenken wat.
En bedankt voor je tip!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:09

grietje14 schreef:
Maakt niet uit, dat is in ieder geval wat ik leren wil, wat voor mij goed voelt.
Als ik nou dat stukje uitleg in men betoog stop, en verder een stukje uitleg over de voorwaarts neerwaartse tendens via klassieke manier bereiken. Zou hij dan wel juist zijn?

Grietje14 ik verwijs je niet voor niets naar berichten van Murphy102 zodat je goed beslagen ten ijs komt. Als je iets doet moet je het goed doen vind ik en niet half. Zij heeft veel informatie voor je al op een rij gezet over dit onderwerp. Het is niet mijn spreekbeurt dus ik ga niet dat monikken werk doen om alles mooi op een rij te zetten door haar berichten terug te lezen. Vandaar dat ik je ook geen antwoord geef op je vraag want daarvoor is deze materie te complex. Dus even aan de slag meid en dan heb je veel goed onderbouwd op een rijtje. Ik vind je wel rijkelijk laat maar enfin dat moet je zelf weten.
Oeps Grietje, gelijk hebben we gepost!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:15

als je niet eens weet wat je vertelt in je stukje moet je je misschien nog iets meer inlezen, dat maakt het ook makkelijker om vragen te beantwoorden na je betoog ;)
een botbreuk is precies wat het woord aangeeft, een bot wat breekt. als je je betoog moet houden voor mensen die weinig van paarden weten is enig visueel materiaal denk ik ook geen overbodige luxe :)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:15

Dankjewel! Het valt gelukkig mee, het betoog moet ong. 3 min duren, wat korter geeft niets.
Oh laat was ik niet hoor, want ik had het deze week ook al eens op papier gezet.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:17

Jade schreef:
als je niet eens weet wat je vertelt in je stukje moet je je misschien nog iets meer inlezen, dat maakt het ook makkelijker om vragen te beantwoorden na je betoog ;)
een botbreuk is precies wat het woord aangeeft, een bot wat breekt. als je je betoog moet houden voor mensen die weinig van paarden weten is enig visueel materiaal denk ik ook geen overbodige luxe :)

Ja idd!
Haha ja, ik ben eigenlijk de enige paardengek in mijn klas :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:18

dan denk ik dat het een erg groot onderwerp is om in 3 minuten te bespreken :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:20

grietje14 schreef:
Ja idd!
Haha ja, ik ben eigenlijk de enige paardengek in mijn klas :D

Ow dat wordt interessant.
De meeste niet-paardenmensen gaan namelijk spontaan over hun nek als ze zo'n kwijlend paard aan twee bitten in een krul en met een van stress vertrokken kop zien lopen.. betere anti-reclame voor 'paardensport' (als je dat nog zo durft noemen) kan je niet maken!
Doen!!
Laatst bijgewerkt door Ruga op 01-07-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:20

Haha ja eigenlijk best wel :D
Hmm even denken, anders doe ik het over waarom het goed
is voor gehandicapten om backriding te doen en of op de huifkar
te liggen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:20

Als je een betoog gaat houden is het erg belangrijk dat je precies weet waar je over praat, weet hoe het in elkaar steekt, en ook de andere methodes volledig begrijpt.
Daarnaast moet het begrip zo ver gaan dat je tegenargumenten met gemak kan weerleggen. En als ik het stukje zo lees zeg je voornamelijk wat niet goed is, maar zit je er niet diep genoeg in om eventuele tegenargumenten te kunnen weerleggen.
Is het niet makkelijker om een nieuws-onderwerp te kiezen? Of moet het perse over paarden gaan?