Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Milord schreef:En als je met opstijgen geen krukje gebruikt hang je toch ook met 1 voet en je hele gewicht in je stijbeugel? Ook dan kan het paard toch opzij springen?
Ik stijg dus af zoals ik opstijg. En hou mijn linkervoet in de beugel tot de rechter op de grond staat. Mijn paard had/heeft er wel een handje van weg om met opstijgen alvast te gaan lopen en dan vind ik het wel zo fijn om niet van een krukje getrokken te worden maar gewoon mezelf op te kunnen trekken naar het zadel. Daarom hou ik mijn stijgbeugel ook met afstijgen aan tot ik op de grond sta. Dan kan ik mezelf nog wel optrekken als het nodig is.
phormicola schreef:Milord schreef:En als je met opstijgen geen krukje gebruikt hang je toch ook met 1 voet en je hele gewicht in je stijbeugel? Ook dan kan het paard toch opzij springen?
Ik stijg dus af zoals ik opstijg. En hou mijn linkervoet in de beugel tot de rechter op de grond staat. Mijn paard had/heeft er wel een handje van weg om met opstijgen alvast te gaan lopen en dan vind ik het wel zo fijn om niet van een krukje getrokken te worden maar gewoon mezelf op te kunnen trekken naar het zadel. Daarom hou ik mijn stijgbeugel ook met afstijgen aan tot ik op de grond sta. Dan kan ik mezelf nog wel optrekken als het nodig is.
Met opstijgen zul je wel een voet in de stijgbeugel moeten doen ja, met afstijgen is dit niet noodzakelijk.
Ik kan me ook geen reden bedenken waarom je je weer op zou moeten trekken tijdens het afstijgen.
Citaat:Ik stap altijd af,door eerst mijn rechtervoet uit de beugel te halen. deze zwaai ik over het zadel heen. en dan blijf ik op armen steunen haallinker voet eruit en dan veer ik op de grond.
_nathalia_ schreef:Citaat:Ik stap altijd af,door eerst mijn rechtervoet uit de beugel te halen. deze zwaai ik over het zadel heen. en dan blijf ik op armen steunen haallinker voet eruit en dan veer ik op de grond.
Zo doe ik het ook altijd. Kan dan ook wat beter het rechterbeen over de rug van het paard halen (hoger).
Wel de linker voet uit de beugel halen en dan op de grond springen. Heb wel eens mensen zien vallen met afstappen die de linkervoet in de beugel lieten en dan met de rechtervoet op de grond wilden stappen. De grond was toch wat verder dan ze dachten en vervolgens lagen ze op de rug op de grond