Wat is nou de juiste manier van afstijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth1994

Wat is nou de juiste manier van afstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 09:56

Via een topic kwamen we op deze discussie:
Mij is aangeleerd om mijn linkerbeen in de beugel te houden totdat mijn rechterbeen over het paard heen is gegaan. Maar bij een andere stal zeiden ze dat de juiste manier is om beide voeten uit de beugels te doen en dan afstijgen.

Wat is nou de echte juiste manier?
Laatst bijgewerkt door Liesbeth1994 op 25-06-12 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Friesepoonie

Re: Wat is nou de juiste manier van afsteigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:58

Het is in ieder geval afstijgen. ;)

Kipzel

Re: Wat is nou de juiste manier van afstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:00

Ik heb geleerd eerst beide voeten uit de beugels te doen.
Mocht je paard er vandoor schieten als je halverwege bent, dan blijf je in ieder geval niet met je linkervoet in de beugel vasthangen :Y)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:00

Ik heb altijd geleerd om eerst beide voeten uit de beugels te halen. Want als je paard net op dat moment schrikt hang jij vast. Ja, ook van een paard van 1.68 spring ik zo af ;)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:02

Inderdaad beide voeten uit de beugels en dan eraf springen, is ook beter voor de rug van je paard dan elke keer aan 1 kant te blijven hangen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:03

Soprano schreef:
Inderdaad beide voeten uit de beugels en dan eraf springen, is ook beter voor de rug van je paard dan elke keer aan 1 kant te blijven hangen.

hier ben ik het mee eens :)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:09

Beide voeten uit de stijgbeugels en met een zwaai het ene been over het zadel langs en eraf springen met een lichte buiging door de knieen op de grond springen.

Zeker niet in de stijgbeugel blijven met 1 voet, door het verplaatsende lichaamsgewicht schuift het zadel ook nog eens mee dat is wat de rug van het paard ook nog eens belast.

Net als met opstijgen kun je overigens ook leren je paard te blijven stilstaan naast een opstapje wat je dàn met afstappen als afstapje gebruikt. :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:10

Beide voeten eruit en dan met een elegante zwaai er vanaf stappen. Zo is er de minste kans op ongelukken :j

misshester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:12

Ik heb nog nooit anders gedaan dan met beide voeten uit de beugels en dan eraf springen. Als ik het nu probeer om mijn linkerbeen in de beugel te houden ga ik wiebelen en wordt mijn paard juist zenuwachtig. ;)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:14

Net zoals iedereen zegt, beide voeten eruit en met een mooie zwaai eraf. Om bovenstaande redenen ;)

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:32

En als je met opstijgen geen krukje gebruikt hang je toch ook met 1 voet en je hele gewicht in je stijbeugel? Ook dan kan het paard toch opzij springen?
Ik stijg dus af zoals ik opstijg. En hou mijn linkervoet in de beugel tot de rechter op de grond staat. Mijn paard had/heeft er wel een handje van weg om met opstijgen alvast te gaan lopen en dan vind ik het wel zo fijn om niet van een krukje getrokken te worden maar gewoon mezelf op te kunnen trekken naar het zadel. Daarom hou ik mijn stijgbeugel ook met afstijgen aan tot ik op de grond sta. Dan kan ik mezelf nog wel optrekken als het nodig is.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:34

allebei uit en er dan afzwiepen, mijn verzorgpaard stopt naast het krukje:').

je kan ook in de dameszit gaan zitten, en er dan afspringen, dat is makkelijker als je stijf bent of erge spierpijn hebt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:36

Milord schreef:
En als je met opstijgen geen krukje gebruikt hang je toch ook met 1 voet en je hele gewicht in je stijbeugel? Ook dan kan het paard toch opzij springen?
Ik stijg dus af zoals ik opstijg. En hou mijn linkervoet in de beugel tot de rechter op de grond staat. Mijn paard had/heeft er wel een handje van weg om met opstijgen alvast te gaan lopen en dan vind ik het wel zo fijn om niet van een krukje getrokken te worden maar gewoon mezelf op te kunnen trekken naar het zadel. Daarom hou ik mijn stijgbeugel ook met afstijgen aan tot ik op de grond sta. Dan kan ik mezelf nog wel optrekken als het nodig is.

Met opstijgen zul je wel een voet in de stijgbeugel moeten doen ja, met afstijgen is dit niet noodzakelijk.
Ik kan me ook geen reden bedenken waarom je je weer op zou moeten trekken tijdens het afstijgen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:39

Ik stap altijd af,door eerst mijn rechtervoet uit de beugel te halen. deze zwaai ik over het zadel heen. en dan blijf ik op armen steunen haallinker voet eruit en dan veer ik op de grond.

In geval van nood (?) kan ik zo toch nog snel weer opstijgen.

als ik in de bak rijdt, dan wel altijd twee voeten uit de beugels.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:47

phormicola schreef:
Milord schreef:

Met opstijgen zul je wel een voet in de stijgbeugel moeten doen ja, met afstijgen is dit niet noodzakelijk.
Ik kan me ook geen reden bedenken waarom je je weer op zou moeten trekken tijdens het afstijgen.

Volgens mij is het tóch de correcte manier van afstijgen dat je je linkerbeugel aanhoudt totdat je met je rechterbeen over het zadel bent..
Als je dat doet leun je met je armen op het zadel dus er komt niet veel gewicht op en heb je je nog vast.
Als je dan aan één kant bent doe je je andere beugel uit en springt eraf.
Dus niet naar beneden gaan met je stijgbeugel aan, want dan kun je wél vast komen te zitten, omdat je nog niet op de grond staat, je voet schiet dan gemakkelijk te ver in/door de beugel.
En het is juist wel veiliger, want als hangt en je paard op dat moment wegloopt heb je nog steun en kun je direct weer opstappen, dan is het moment van geen controle het kortste.
Behalve dus als je naar beneden gaat, dan kun je echt niet opstappen als je niet met je voet op de grond bent.
Dat is ook tijdens het opstappen het gevaarlijkste moment.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:48

Citaat:
Ik stap altijd af,door eerst mijn rechtervoet uit de beugel te halen. deze zwaai ik over het zadel heen. en dan blijf ik op armen steunen haallinker voet eruit en dan veer ik op de grond.

Zo doe ik het ook altijd. Kan dan ook wat beter het rechterbeen over de rug van het paard halen (hoger).
Wel de linker voet uit de beugel halen en dan op de grond springen. Heb wel eens mensen zien vallen met afstappen die de linkervoet in de beugel lieten en dan met de rechtervoet op de grond wilden stappen. De grond was toch wat verder dan ze dachten en vervolgens lagen ze op de rug op de grond :=

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:51

ik laat mijn linkervoet in de beugel tot ik met mijn been boven zijn kont ben
dan doe ik hem eruit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:54

Ik ga met een jong paard toch niet zo wild uit het zadel, ik doe dus wel mn linkervoet in de beugel houden en pas uit als ik aan de linkerkant hang, anders schrikt het beestje zich t leplazarus.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:54

_nathalia_ schreef:
Citaat:

Zo doe ik het ook altijd. Kan dan ook wat beter het rechterbeen over de rug van het paard halen (hoger).
Wel de linker voet uit de beugel halen en dan op de grond springen. Heb wel eens mensen zien vallen met afstappen die de linkervoet in de beugel lieten en dan met de rechtervoet op de grond wilden stappen. De grond was toch wat verder dan ze dachten en vervolgens lagen ze op de rug op de grond :=

Ja, precies, dat bedoel ik ook! :j

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:55

hahahah toch nieuwsgierig geworden dat je er een topic voor opent:P O en mij is beide aangeleerd ;)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:59

Soprano schreef:

Ik dacht dat het puur veiligheid was, maar dit wist ik niet. Weer wat geleerd :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:02

ik heb ook altijd geleerd, beide voeten uit de stijgbeugels en dan met een zwaai rechterbeen over het zadel en eraf springen.
Maar ik geloof dat het in sommige boeken idd beschreven staat eerst je rechtervoet eruit en over het paard heen zwaaien, op je ellebogen blijven rusten, linkervoet eruit en eraf springen. Afstappen zoals ik opstap is vragen om ongelukken. Ik ben vrij klein en rij dan ook nog geregeld vluchters, dus super korte stijgbeugels. Ik zou met m'n linkervoet nog in de stijgbeugel nooit aan de grond geraken :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:04

Nee, petitparis, je moet je beugel wel uitdoen voor je op de grond springt..

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 11:06

Nicky84 schreef:
hahahah toch nieuwsgierig geworden dat je er een topic voor opent:P O en mij is beide aangeleerd ;)

Ja joh,ik kon niet langer wachten :+ vanmiddag ga ik het eens proberen met beide voeten er uit. Moet even iemand laten filmen want ik weer zeker dat het zandhappen word _O-

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:10

MirandaFuego schreef:
Nee, petitparis, je moet je beugel wel uitdoen voor je op de grond springt..

er was hier iemand die nochtans zei z'n stijgbeugel pas uit te doen als zijn rechtervoet aan de grond was.
imo levensgevaarlijk, maar bij de reiners zie je niet anders...