Correcte stelling en buiging zonder teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Correcte stelling en buiging zonder teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 08:51

Is het mogelijk? En zo ja, hoe? En dan heb ik het over bijvoorbeeld een neckrope, of helemaal geen tuig.
Ben er druk mee bezig, maar kom niet verder dan een paard die of over de buitenschouder weg loopt, of geen correcte stelling aan neemt.

Wat aanvulling: Stelling is buiging in de nek (nek- en kaakgewricht). Hoe zie je die te 'buigen' zonder teugels? Zonder contact 'met' het nek- en kaakgewricht.

Ik lees vaak op bokt dat Naturals dus wel stelling en buiging verkrijgen zonder teugels (heb nu geen tijd om dat soort posts op te zoeken), maar hoe wil jij met je zit (die inwerkt op de RUG) iets in de NEK buigen? Buiging kan ik me nog wel voorstellen, om het binnenbeen heen, maar ik heb gewoon niet genoeg om de buitenschouder te begrenzen. Hoe doen de Naturals dit dan?

wilde dit topic eigenlijk openen bij Natural, maar denk dat hier toch de meeste mensen met kennis en verstand zitten

jensvl

Re: Correcte stelling en buiging zonder teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:21

Het is mogelijk. Het kost wel 1 of meerdere jaren tijd. Je moet een zeer ver gevorderde communicatie met je paard hebben. Je mag het paard nooit gedwongen hebben met de buiging. Maar je kan dat heel langzaam opbouwen, door te beginnen met met halster rijden en proberen buiging te krijgen. Heel even maar met heel lichte druk. Wil het paard zacht zijn voor jou en geeft hij zijn neus een beetje, wees dan ook zacht voor het paard. De eerste keren moet je onmiddelijk terug lossen. Dan is het de moeilijkheid om zeer langzaam aan de tijd dat je het vraagt op te bouwen. Doe dat met een signaal dat je met de neck-rope ook kunt geven. Ook als het verder gevorderd is, is dat niet goed om een half uur of langer zo te rijden. Nadien is het gewoon de truck dezelfde instructies aan je paard te geven via de neck-rope. Dus je begint met de teugels, maar later kan dat door middel van voorbereidende commando's ook op gebaar, stemhulp of hulp van de neckrope. Het is echter iets dat met teugels op de juiste manier al vaak 2 jaar duurt om een paard een kwartiertje zo te laten lopen. Het zal dus nog heel wat langer duren om dat met een andere hulp voor elkaar te krijgen. Maar het is niet onmogelijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:58

Geryon schreef:
Is het mogelijk? En zo ja, hoe? En dan heb ik het over bijvoorbeeld een neckrope, of helemaal geen tuig.
Ben er druk mee bezig, maar kom niet verder dan een paard die of over de buitenschouder weg loopt, of geen correcte stelling aan neemt.

Wat aanvulling: Stelling is buiging in de nek (nek- en kaakgewricht). Hoe zie je die te 'buigen' zonder teugels? Zonder contact 'met' het nek- en kaakgewricht.

Ik lees vaak op bokt dat Naturals dus wel stelling en buiging verkrijgen zonder teugels (heb nu geen tijd om dat soort posts op te zoeken), maar hoe wil jij met je zit (die inwerkt op de RUG) iets in de NEK buigen? Buiging kan ik me nog wel voorstellen, om het binnenbeen heen, maar ik heb gewoon niet genoeg om de buitenschouder te begrenzen. Hoe doen de Naturals dit dan?

wilde dit topic eigenlijk openen bij Natural, maar denk dat hier toch de meeste mensen met kennis en verstand zitten

Binnenbeen gebruiken en paard geeft "vanzelf" stelling.

Nooit meer binnenbeen gebruiken dan nodig is aangezien het paard dan over de schouder wegloopt ;)

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 07:37

En begrenzen met buitenbeen. Voelen hoeveel hij nodig heeft. Het loopt weg omdat men ze leert te wijken voor de kuit, dus dit doet u paard bij enkel gebruik binnenbeen. Men mag dus niet vergeten te vertellen aan het paard waar het eindigt, dat hij moet gaan plooien rond het been ipv ervoor te wijken.
Laat iemand eens met een vinger duwen onder uw ribben aan de zijkant. U zal opschuiven, weg van die vinger. Laat die persoon tegendruken met een andere vingen thv uw ribben aan de andere kant en u zal zien dat u automatisch zal buigen...

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 07:39

En daarvoor wordt de teugel gebruikt. De buitenteugel is een begrenzing op dit moment.
Het lijkt me niet plezant om er 1 of meerdere ajaren over te doen om stelling en buiging te krijgen...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 07:55

Volgens mij is het een utopie.. maar goed. Ik ben wel benieuwd naar beeldmateriaal van paarden waarbij de perfecte stelling en buiging verkregen wordt zonder teugels.

Kom maar op :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 07:59

Ik heb wel eens gezien dat paarden 'uit zichzelf' buiging aannamen. Dit was ze aangeleerd met het hoofdstel, en op een gegeven moment deden ze dit gewoon uit zichzelf. Eventueel stemhulp aan verbinden.
Stelling zou ik niet weten, mogelijk kan je hier een beenhulp aan koppelen.

Kost idd alleen erg veel tijd :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 10:24

Naar mijn weten krijg je geen stelling door enkel het binnenbeen te gebruiken. Buiging krijg je door het binnenbeen, maar inderdaad paard leert ook te wijken voor het binnenbeen. Om aan te geven dat je niet wilt wijken, moet je dat opvangen met de buitenteugel (en buitenbeen begrenzen). Máár, die is er niet Jerich.

Althans, wanneer je met neckrope rijdt heb je wel íets in je handen, maar vind ik niet vergelijkbaar met binnenhand/buitenhand, voelt niet hetzelfde aan en paard reageert er anders op, logisch, want je teugels zijn bij de hals/schouder. Je kan helemaal niks aan het hoofd en de nek doen, daar heb je geen controle op.

Dus het enige waarmee je dan kan begrenzen, is het buitenbeen. Het buitenbeen wordt altijd gebruikt als vergrenzing bij buiging, maar als dat de enige hulp is waarmee je hem kan opvangen, wordt het een stuk lastiger. Is dat haalbaar? Buiging verkrijgen door enkel binnen- en buitenbeen? Natuurlijk kun je buiging krijgen d.m.v het binnenbeen, maar imo niet correct. Omdat er geen buitenteugel is om het wijken voor druk (of het over de schouder weg lopen) op te vangen, zodat het bij buiging blijft, moet het buitenbeen meer doen, toch? Lijkt mij dat het paard door het buitenbeen wordt tegengehouden om te buigen om het binnenbeen. Is de buitenbeen er niet, zal het paard gaan wijken.

En dat was de buiging.

Stelling, uberhaupt mogelijk zonder teugels? Ja, misschien wel. Maar.
Is dat niet gewoon een trucje? Er wordt hier gesproken over een ander commando aanleren voor stelling. Oké. Misschien neemt het paard wel stelling aan, máár, dat lijkt mij geen correcte stelling. Die stelling is aangeleerd, niet verkregen door met de teugels het paard te vragen te buigen in de nek. Imo dus gewoon een trucje waarbij het paard niet los is in het nek- en kaakgewricht. Of is dat uberhaupt niet eens mogelijk?

Ik denk ook dat het slechts een utopie is. Dat het slechts trucjes zijn. Zoals vaak het 'nageeflijk' lopen van het paard met neckrope is. Ziet er allemaal aardig uit, maar vaak slechts een trucje waarbij het paard niet ondertreed, niet los is in het lijf. Althans, dat is wat ik vaak zie.

Ik train met mijn pony op M/Z niveau, mét teugels (bit of bitloos), maar met een zéér licht contact. En ik moet zeggen, zo zónder teugels, valt het mij hartstikke tegen. En nu ik mij in bepaalde dingen aan het verdiepen ben, vraag ik mij af of het uberhaupt wel mogenlijk is een paard zonder teugels correct nageeflijk en los te rijden, om over buiging en stelling nog maar niet eens te spreken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:30

Heb het wel eens voor elkaar gekregen, maar alleen bij een paard dat al stelling en buiging kon aannemen mét teugel in combinatie met been en zit. Toen dit bevestigd was met teugel-been-zit (dus zonder iets aan de teugelvoering te veranderen tijdens de inzet van de oefening) kon ik ook met neckrope schouderbinnenwaarts, appuyementen en travers rijden.

Was trouwens toevallig dat ik daar achterkwam, wilde eigenlijk alleen maar een rondje zonder optoming door de bak crossen toen ik erachter kwam dat ze zo eigenlijk ook alles deed.

In principe kun je een paard leren piafferen door aan zijn linkeroor te trekken, dus aanleren kun je het zeker. Als je een paard beleerd met neckrope en dan verwacht stelling en buiging te kunnen rijden denk ik dat je bedrogen uitkomt. Of je moet met clicker rijden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:46

Ik had het enkel over de buiging. Dat is zeker mogelijk.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:50

Een paard dat wel in het lichaam buigt maar geen stelling heeft? Hoe zie je dat?

Ik denk dat je wel stelling kunt hebben zonder buiging, maar geen buiging zonder stelling.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:16

jensvl schreef:
Ik had het enkel over de buiging. Dat is zeker mogelijk.

Nee. Buiging kan niet zonder stelling, maar stelling kan wel zonder (lengte)buiging :) misschien moet je eerst de definitie van lengtebuiging bestuderen ;)

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:26

[quote="Geryon"]Naar mijn weten krijg je geen stelling door enkel het binnenbeen te gebruiken. Buiging krijg je door het binnenbeen, maar inderdaad paard leert ook te wijken voor het binnenbeen. Om aan te geven dat je niet wilt wijken, moet je dat opvangen met de buitenteugel (en buitenbeen begrenzen). Máár, die is er niet Jerich.

[\quote]
Dit zeg ik toch ook. Het is onmogelijk enkel met binnenbeen, maar door combinatie met buitenbeen. En dan mist men die buitenteugel. Daarom dat wij die wel gebruiken, want die is nodig. Mensen zien die teugels te vaak als iets kwaadaardigs, maar kennen het nut ervan niet meer. Om dit klaar te spelen zonder teugels en er daarom enkele jaren over te doen, dat zou ik niet zien zitten...

Ik denk dat u en ik op dezelfde lijn zitten hoor.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:30

Waarom zou je zonder teugels willen rijden? Een bit en teugels zijn toch niet voor niets uitgevonden? :)

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:43

De teugels zijn pas slecht als men ze slecht gebruikt...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:01

Bedankt voor de tip.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:16

Ik vind dat je voor een exacte buiging toch moet kunnen begrenzen en leiden met de buitenteugel en de mate van stelling aangeven met de binnenteugel. Natuurlijk kun je op enkel been en zithulpen je paard laten inbuigen maar bv bij een sbw krijg ik net even een fijnere lengtebuiging als ik zowel been als teugelhulpen gebruik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:44

Ik denk dat dit onmogelijk is zonder teugel. Buitenbeen aanleggen voorkomt niet het wegvallen over de buitenschouder, buitenbeen waakt enkel opdat het paard de achterhand niet "uitslaat".
Verder heb je geen hoofdmanipulatie en dit heb je toch wel nodig om hoofd en hals te kunnen plaatsen waar je wil.
Met neckrope denk ik dat je dit wel kan bereiken na heel lang en intensief trainen (eerst met teugels). Maar helemaal zonder tuig altijd en overal met de juiste stelling en buiging lopen zonder er een kunstje van te maken, nee, ik denk niet dat dat kan.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:11

Ik ben van mening dat het wel mogelijk is met de halsriem.
Ik kan bij mijn paard volledig met mijn zit tempo en richting bepalen. De oefeningen uit een B-proef kunnen we rijden zonder alles, dus ook zonder halsriem. Zo blijft de halsriem over om bijvoorbeeld stelling te vragen, of om de schouder te begrenzen bij wijken en zijgangen. De halsriem werkt op de hals in, maar dichter bij de schouder dan bijvoorbeeld een teugel. Daardoor heb je minder invloed en moet de communicatie met je paard dus beter op elkaar afgestemd zijn, hij moet fijner aan de hulpen staan.

Ik heb gisteren even een filmpje gemaakt naar aanleiding van dit topic, maar die krijg ik er nog niet op. (heeft iemand me via Facebook gestuurd, weet iemand hoe ik hem op Bokt kan krijgen?)
Hier laten we zeker geen perfecte stelling zien (dat zal ik mèt zadel en hoofdstel ook nooit beweren :) ) maar we laten wel zien dat het mogelijk is.

Ik heb nog wel twee fotootjes gevonden. Er valt heus wel het één en ander op aan te merken :P , maar geeft wel een indruk wat mogelijk is met de halsriem.

Schouderbinnenwaarts:
Afbeelding

Wijken:
Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:00

Ik vind het getuigen van lef dat je die foto's hier plaatst :j :)

Maar.. wat heeft dit nog met dressuur te maken? Ik zie een paard wat compleet uit elkaar loopt en ook niet nageeflijk is. Zijn dit niet gewoon kunstjes?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:32

Bedankt, ik vond het ook wel spannend om ze neer te zetten. :o

Ik denk dat het een onderdeel van de dressuur is dat ik eruit gepikt heb en hier in extreme vorm laat zien, namelijk het rijden op de zit. We rijden ook dressuurwedstrijden (M1 + 6) met zadel en hoofdstel en daarbij loopt hij natuurlijk wel nageeflijk. :)
Ik wilde laten zien dat je met een halsriem gewoon stelling en buiging kunt vragen. Het werkt wat dat betreft net als met de buitenteugel. Het is ook mogelijk op de volte stelling naar buiten te vragen door met de zit de bewegingsrichting duidelijk aan te geven en vervolgens met de halsriem stelling te vragen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:55

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:13

Geryon schreef:
Naar mijn weten krijg je geen stelling door enkel het binnenbeen te gebruiken. Buiging krijg je door het binnenbeen, maar inderdaad paard leert ook te wijken voor het binnenbeen. Om aan te geven dat je niet wilt wijken, moet je dat opvangen met de buitenteugel (en buitenbeen begrenzen). Máár, die is er niet Jerich.

Althans, wanneer je met neckrope rijdt heb je wel íets in je handen, maar vind ik niet vergelijkbaar met binnenhand/buitenhand, voelt niet hetzelfde aan en paard reageert er anders op, logisch, want je teugels zijn bij de hals/schouder. Je kan helemaal niks aan het hoofd en de nek doen, daar heb je geen controle op.

Dus het enige waarmee je dan kan begrenzen, is het buitenbeen. Het buitenbeen wordt altijd gebruikt als vergrenzing bij buiging, maar als dat de enige hulp is waarmee je hem kan opvangen, wordt het een stuk lastiger. Is dat haalbaar? Buiging verkrijgen door enkel binnen- en buitenbeen? Natuurlijk kun je buiging krijgen d.m.v het binnenbeen, maar imo niet correct. Omdat er geen buitenteugel is om het wijken voor druk (of het over de schouder weg lopen) op te vangen, zodat het bij buiging blijft, moet het buitenbeen meer doen, toch? Lijkt mij dat het paard door het buitenbeen wordt tegengehouden om te buigen om het binnenbeen. Is de buitenbeen er niet, zal het paard gaan wijken.

En dat was de buiging.

Stelling, uberhaupt mogelijk zonder teugels? Ja, misschien wel. Maar.
Is dat niet gewoon een trucje? Er wordt hier gesproken over een ander commando aanleren voor stelling. Oké. Misschien neemt het paard wel stelling aan, máár, dat lijkt mij geen correcte stelling. Die stelling is aangeleerd, niet verkregen door met de teugels het paard te vragen te buigen in de nek. Imo dus gewoon een trucje waarbij het paard niet los is in het nek- en kaakgewricht. Of is dat uberhaupt niet eens mogelijk?

Ik denk ook dat het slechts een utopie is. Dat het slechts trucjes zijn. Zoals vaak het 'nageeflijk' lopen van het paard met neckrope is. Ziet er allemaal aardig uit, maar vaak slechts een trucje waarbij het paard niet ondertreed, niet los is in het lijf. Althans, dat is wat ik vaak zie.

Ik train met mijn pony op M/Z niveau, mét teugels (bit of bitloos), maar met een zéér licht contact. En ik moet zeggen, zo zónder teugels, valt het mij hartstikke tegen. En nu ik mij in bepaalde dingen aan het verdiepen ben, vraag ik mij af of het uberhaupt wel mogenlijk is een paard zonder teugels correct nageeflijk en los te rijden, om over buiging en stelling nog maar niet eens te spreken.

idd, en dan denk ik, wat is dan de zin van die neckrope.. waarom willen mensen toch zo graag allemaal bitloos rijden of me tneckrope, omdat een bit zo zielig is? kijken teveel die horrorfilmpjes hier op bokt die mensen in het profiel hebben staan over het bit. maar ik merk toch echt dat het bitloos ook, erg moeilijk is om stelling te vragen. en dan dus na te geven op de volte. dan loopt vervolgens mn paard niet lekker. doe mij maar een bit! :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:16

Ik heb niets tegen het bit als het heel goed past in de mond en als er goed mee gereden wordt, maar zolang het niet echt nodig is rij ik zonder. Het valt mij verder op dat enorm veel problemen door een bit wordt veroorzaakt. Ik train soms paarden van mensen met uiteenlopende problemen. Bij een groot deel van die gevallen verdwijnen de problemen bij een overstap op bitloos. Het bit is echt veel vaker een probleem dan velen denken.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:20

jensvl schreef:
Ik heb niets tegen het bit als het heel goed past in de mond en als er goed mee gereden wordt, maar zolang het niet echt nodig is rij ik zonder. Het valt mij verder op dat enorm veel problemen door een bit wordt veroorzaakt. Ik train soms paarden van mensen met uiteenlopende problemen. Bij een groot deel van die gevallen verdwijnen de problemen bij een overstap op bitloos. Het bit is echt veel vaker een probleem dan velen denken.

wat voor problemen dan? en kun jij wel stelling krijgen met zo'n bitloos hoofdstel? ik vind het echt 10 x niks.. merk echt dat ie slechter loopt bitloos.