Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Geryon schreef:Is het mogelijk? En zo ja, hoe? En dan heb ik het over bijvoorbeeld een neckrope, of helemaal geen tuig.
Ben er druk mee bezig, maar kom niet verder dan een paard die of over de buitenschouder weg loopt, of geen correcte stelling aan neemt.
Wat aanvulling: Stelling is buiging in de nek (nek- en kaakgewricht). Hoe zie je die te 'buigen' zonder teugels? Zonder contact 'met' het nek- en kaakgewricht.
Ik lees vaak op bokt dat Naturals dus wel stelling en buiging verkrijgen zonder teugels (heb nu geen tijd om dat soort posts op te zoeken), maar hoe wil jij met je zit (die inwerkt op de RUG) iets in de NEK buigen? Buiging kan ik me nog wel voorstellen, om het binnenbeen heen, maar ik heb gewoon niet genoeg om de buitenschouder te begrenzen. Hoe doen de Naturals dit dan?
wilde dit topic eigenlijk openen bij Natural, maar denk dat hier toch de meeste mensen met kennis en verstand zitten
) maar we laten wel zien dat het mogelijk is.
, maar geeft wel een indruk wat mogelijk is met de halsriem.

Geryon schreef:Naar mijn weten krijg je geen stelling door enkel het binnenbeen te gebruiken. Buiging krijg je door het binnenbeen, maar inderdaad paard leert ook te wijken voor het binnenbeen. Om aan te geven dat je niet wilt wijken, moet je dat opvangen met de buitenteugel (en buitenbeen begrenzen). Máár, die is er niet Jerich.
Althans, wanneer je met neckrope rijdt heb je wel íets in je handen, maar vind ik niet vergelijkbaar met binnenhand/buitenhand, voelt niet hetzelfde aan en paard reageert er anders op, logisch, want je teugels zijn bij de hals/schouder. Je kan helemaal niks aan het hoofd en de nek doen, daar heb je geen controle op.
Dus het enige waarmee je dan kan begrenzen, is het buitenbeen. Het buitenbeen wordt altijd gebruikt als vergrenzing bij buiging, maar als dat de enige hulp is waarmee je hem kan opvangen, wordt het een stuk lastiger. Is dat haalbaar? Buiging verkrijgen door enkel binnen- en buitenbeen? Natuurlijk kun je buiging krijgen d.m.v het binnenbeen, maar imo niet correct. Omdat er geen buitenteugel is om het wijken voor druk (of het over de schouder weg lopen) op te vangen, zodat het bij buiging blijft, moet het buitenbeen meer doen, toch? Lijkt mij dat het paard door het buitenbeen wordt tegengehouden om te buigen om het binnenbeen. Is de buitenbeen er niet, zal het paard gaan wijken.
En dat was de buiging.
Stelling, uberhaupt mogelijk zonder teugels? Ja, misschien wel. Maar.
Is dat niet gewoon een trucje? Er wordt hier gesproken over een ander commando aanleren voor stelling. Oké. Misschien neemt het paard wel stelling aan, máár, dat lijkt mij geen correcte stelling. Die stelling is aangeleerd, niet verkregen door met de teugels het paard te vragen te buigen in de nek. Imo dus gewoon een trucje waarbij het paard niet los is in het nek- en kaakgewricht. Of is dat uberhaupt niet eens mogelijk?
Ik denk ook dat het slechts een utopie is. Dat het slechts trucjes zijn. Zoals vaak het 'nageeflijk' lopen van het paard met neckrope is. Ziet er allemaal aardig uit, maar vaak slechts een trucje waarbij het paard niet ondertreed, niet los is in het lijf. Althans, dat is wat ik vaak zie.
Ik train met mijn pony op M/Z niveau, mét teugels (bit of bitloos), maar met een zéér licht contact. En ik moet zeggen, zo zónder teugels, valt het mij hartstikke tegen. En nu ik mij in bepaalde dingen aan het verdiepen ben, vraag ik mij af of het uberhaupt wel mogenlijk is een paard zonder teugels correct nageeflijk en los te rijden, om over buiging en stelling nog maar niet eens te spreken.
jensvl schreef:Ik heb niets tegen het bit als het heel goed past in de mond en als er goed mee gereden wordt, maar zolang het niet echt nodig is rij ik zonder. Het valt mij verder op dat enorm veel problemen door een bit wordt veroorzaakt. Ik train soms paarden van mensen met uiteenlopende problemen. Bij een groot deel van die gevallen verdwijnen de problemen bij een overstap op bitloos. Het bit is echt veel vaker een probleem dan velen denken.