Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Veel paarden draaien om de middenhand, iets wat voort komt uit te weinig verzameling. jerich0 schreef:Voor een schoudervoor en schouderbinnenwaarts in stap, wendingen om de voorhand en achterhand ( geen keertwendingen) in stap is rijkunstig evenwicht voldoende en zijn oefeningen die de aanleuning verbeteren. Zonder aanleuning kan men ook niet beginnen rechtrichten. Dan zal men rukkeb en snukken of zelf met te lange teugel zonder contact gaan rijden. Hierdoor KAN het paard ook geen aanleuning gaan zoeken, de rug niet gebruiken en al zeker niet op de achterhand gaan lopen.
Verder is rijkunstig evenwicht voldoende tot aan de GP. Zelf daar rijdt men hoofdzakelijk in rijkunstig evenwicht, enkel niet voor passages, piaffes.
soort van wending om de achterhand. Buiten het feit dat je teksten lastig te lezen zijn door een gebrek aan hoofdletters e.d. ga je nu ook eromheen draaien. jerich0 schreef:De een beweert dat men eerst en vooral een paard moet rechtrichten voor alles. De klassieke dressuur zegt dat rechtrichten gewoon in de loop van de training zit zowel als aanleuning en dat dit alles door oefeningen kont. De een zegt dat dat nieiet kan omdat men voor schoudervoor lengtebuigin en sstelling nodig heeft, maar een schoudervooor is net een rechtgericht paard...
van "klassiekpaardrijden"
jerich0 schreef:Daar toont u reeds dat u mis bent. Als een paard volledig rechtdoor gaat kunnen de voorbenen niet in de baan van de achterbenen gaan daar de schouders smaller zijn dan het bekken. Een schoudervoor paard is rechtgericht. In le cadre noir worden de paarden dan ook op elke rechte lijn in schoudervoor gereden om zo een rechtgericht pasrd te hebben. Hiervoor is nog geen echte lengtebuiging nodig.
En ik praat nier om mijn wendingen om de achterhand heen, ik legde reeds deze om de voorhand uit en het is quasi hetzelfde. Denk dat iemand met enige kennis dit nu wel kan afleiden.
daarbij komt: bij schoudervoor vraag je stelling. Je paard loopt dan dus nooit kaarsrecht maar met een lichte stelling en buiging. Maar dit heb ik al 3 keer herhaald. Pletje123 schreef:Als je het Skala der Ausbildung bekijkt, dan zie je dat aanleuning inderdaad voor verzameling komt. Voor oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers en zeker een keertwending om de achterhand heb je een bepaalde mate van verzameling nodig.
Mijns inziens is het compleet de omgekeerde wereld als je deze oefeningen eerder aanleert dan een fijne, constante aanleuning. Ik ben niet voor rukken en plukken en ik vind ook écht dat een paard eerst voorwaarts moet zijn, voordat je aanleuning kunt vragen. Dat je niet meer weet hoe je je paard thuis moest rijden, terwijl het in de les heel goed gaat is volgens mij niet te wijten aan de theorie, maar meer aan de uitleg en/of de handigheid vd ruiter.
Sombra schreef:Gewone Dressuur, is Dressuur voor het paard. Mensen rijden tegenwoordig Dressuur voor de prijzen, voor hun naam te verbeteren, voor geld te verdienen maar vergeten hierbij de waarde van Dressuur voor het paard.
Eigenlijk is het allemaal al gezegd, een paard kun je niet rechtrichten voordat je een paard gaat rijden. Door een paard te rijden richt je een paard recht.
Pletje123, ja je hebt stelling, je hebt altijd stelling op de rechte lijn, zo houdt je een paard los in de nek en kaken. Zonder stelling gaat je paard ook weer niet rechtuit.
Stelling is niet hetzelfde als buiging, zonder stelling kun je geen buiging hebben maar zonder buiging wel stelling. Gaat je paard schoudervoor dan, zoals al gezegd wordt je paard rechtgesteld. Doordat de hoeven in hetzelfde spoor gaan. Dit is onmogelijk zonder stelling. Dan heb je namelijk contrastelling als je meent je paard hier niet in een stelling te hoeven hebben.
Hoe een paard in vrijheid loopt zo gaat een paard niet als je er op zit. Heel veel paarden gaan, door hun natuurlijke scheefheid, scheef door de baan. Vaak in een travermatige houding. Door het paard dan recht te stellen op de rechte lijn ben je inprincipe al bezig met het hele rechtrichtingsproces.
Snap niet dat jullie ontkennen dat een keertwending om de achterhand geen verzameling behoeft. Dan heb je een paard wat een prachtige keertwending om de middenhand doet namelijk. Leuk, maar niet functioneel.
En nee, ik rijd echt niet alleen op de volte Sombra.