Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doma_clasica

Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 08:30

Ik vraag het mij al een poosje af en heb eerst gedacht dat het misschien aan mij lag en dat ik misschien te kritisch was geworden maar nu hoor ik toch van meerdere (oud)wedstrijdruiters dat het nivo van de paardensport tegenwoordig aardig aan het afglijden is.
Het is tegenwoordig nog een zeldzaamheid als je een correct gereden paard op een concours terrein ziet gaan.
Wat een frustratie bij vele ruiters en wat een stakende en uitbrekende paarden. :oo En ik ben bang dat nu het ZZ-licht bij de basis is gekomen het nivo nog verder naar beneden gaat. Ik ben mij rot geschokken wat ik tegenwoordig in de rubrieken Z1, Z2 en ZZ-licht zie rond rijden.
Hoe moet dit verder gaan? Is de huidige ruitersport bezig om zichzelf uit te bannen?
Zelf denk ik dat dit het begin van het einde van de paardensport is.

EllyC

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:36

Gister heb ik me dit ook nog af zitten vragen. Waar is de basis bij de M/Z ruiter gebleven? Slechte aanleuning, geen impuls, ontbreken van lb of een combinatie daarvan was het beeld op enkele uitzonderingen na.
Ik heb eerder het idee dat het slechter dan beter wordt.

Heeft de ruiter een verkeerd zelfbeeld?
Gaan ze in deze klasses te veel aan de oprichting/verzameling denken?
Wat is de bijdrage van de instructie in deze? Veel mensen van al die als paddenstoelen uit de grond vliegende paardenopleidingen geven voor een tientje les. In deze crisis zijn veel mensen geneigd hier gebruik van te maken met alle gevolgen van dien (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).
En wat is de bijdrage van het huidige jurysysteem in deze.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:47

Ben het met jullie eens dat er erbarmelijk gereden wordt in de basis. Er s een echt wildgroei onstaan met hippische opleidingen waarbij je je instructie brevet kunt halen. De kwaliteit is om te huilen. Wat ik vooral zie is dat die mensen hooguit een keer Z worden maar dat het feest dan ook meteen ophoudt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:16

Aan de basis begint het...?

Er wordt bij startende ruiters al heel jong op puur uiterlijk gericht lesgegeven, en dat zet helaas lang door tot je er zelf achter komt dat het ook anders kan of dat je paard / pony het je duidelijk probeert te maken.
Half jaar les en nog geen galoppie gedaan of sprongetje dat kan toch niet ?
Theorie ? was da ? / het waarom, hoe en waarvoor was da ? / beenzetting / ruggebruik... was da ?
(mag je zelf uit gaan zoeken...als je dat leuk vindt)
Leren rijden met mini- mini-mini teugelgebruik, juiste zit ontwikkelen, lichte hulpen, je paard met swung en respect gaan rijden, etc, etc dat duurt allemaal veel & veel te lang en is niet snel "zichtbaar"
Verzorging voor en na de lessen ? das voor dummies hoor.
Overdrijf bewust wat..: maar hier ligt het manko... men is tegenwoordig erg visueel & snel-snel-snel ingesteld en het gaat hier juist om een prachtig wezen wat fysiek erg dicht bij ons wilt staan en zelf letterlijk SCHIJT op hoe ie eruit ziet met een mens erop.

Nuchter gezien is het nivo van Orun rap dalende en feitelijk een lege huls aan het worden voor de verzekering, en dus de "verplichting".
Het mist niet zozeer de theorie en hoe je lesgeeft, wel de manier waarop je dat doet en hoe je het overbrengt.
Zou anders niet weten waarom iemand anno 2012 Orun vlot kan doorlopen en toch z'n paard uit/in elkaar trekt en de examens kan draaien met van pijn vertrokken paarden vol ongeluk onder hun.
Las een reactie: als je de teugels doorknipt dondert ie achterover van haar paard af... en da was op GP nivo. 8-)
Daar wordt dus niets mee gedaan, en de klassiek manier van rijden & rijden op gevoel moet dus echt komen vanuit de persoon z'n instelling zelf.
Die lesgevers zijn er gelukkig nog volop +:)+ en gelukkig maar.

Zeg het misschien wat te direct, maar er is teveel ruimte in de manier van rijden in de huidige opleidingen en jurypunten, men "kijkt" teveel naar het plaatje en voelt vrijwel niets meer.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 14-05-12 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:21

Blij dit topic tegen te komen :))

Ik ben zelf geen wedstrijdruiter en acht mijn niveau daar ook nog niet hoog genoeg voor.
Echter laten de wel-wedstrijdruiters iets anders zien dan ik verwachtte.
Het laad en los terrein is vaak een drama: paarden die de trailer opgetrokken- en geduwd worden, geïrriteerde ruiters, overhaaste ouders...
& wanneer er dan gereden moet worden is er weinig kunst te zien. Ik stond echt versteld van de M proeven. Ruiters die niet fatsoenlijk door kunnen zitten, vastgezette handen en armen, sporen die de buik bij iedere keer aansporen aanraken, onderhals erop, valse knik, geen impuls... Vind het knap dat deze ruiters plezier beleven aan het rijden van wedstrijden :o

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:25

Doubtless schreef:
Blij dit topic tegen te komen :))

Ik ben zelf geen wedstrijdruiter en acht mijn niveau daar ook nog niet hoog genoeg voor.
ik ben ook niet zover..... maar zie wel "huilende" en "schreeuwende" paarden om me heen.... te veel....
Maar die zag ik al toen ik zelf nog nooit een paard onder me had gevoeld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:28

Tja het ligt soms ook wel aan de ouders (in het geval van jonge kinderen). Mijn instructrice had laatst een les van iemand overgenomen (slechte instructrice), en het niveau was zo bedroevend dat er niet is gegaloppeerd in die les, bijna alleen gestapt en oefeningen gedaan. Gingen die kindjes zeuren bij de ouders, kreeg de instructrice op haar kop van hen.
Als het zo al begint, tja, niet zo gek dat het dan bedroevend eindigt... :n

Maar ik vraag me af: wie zorgen er dat deze slechte ruiters op zulk hoog niveau komen? ... Juist, de jury. Dus als die nu eens wat beter op ging letten :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:29

De juryleden die ik levende lijve ken zijn nou ook niet om over naar huis te schrijven in hun rijden :+

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:30

Magrathea schreef:
Tja het ligt soms ook wel aan de ouders (in het geval van jonge kinderen). Mijn instructrice had laatst een les van iemand overgenomen (slechte instructrice), en het niveau was zo bedroevend dat er niet is gegaloppeerd in die les, bijna alleen gestapt en oefeningen gedaan. Gingen die kindjes zeuren bij de ouders, kreeg de instructrice op haar kop van hen.
Als het zo al begint, tja, niet zo gek dat het dan bedroevend eindigt... :n

)
zo begint het en zo loopt het maar door..... je slaat de spijker op z'n koppie _/-\o_

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:31

Ik denk dat het inderdaad aan teveel te snel vooruitgang willen zien ligt. & de meeste paarden pikken het, de paarden die het niet pikken zijn 'probleempaarden'.
Vond het erg jammer om er zo mee geconfronteerd te worden.
Ben ooit met een vriendinnetje mee geweest, ze moest M rijden. Imo behoor je dan al een los paard te hebben met voldoende impuls, wat van achter naar voor netjes de oefeningen laat zien. Spanning kan ik begrijpen, wedstrijden zijn toch anders dan thuis rijden.
Er reed daar een forse meid mee met een klein fors paard. Hartstikke leuk dier, maar zij kon geen pas stil zitten, laat staan ontspannen doorzitten. Snap echt niet dat de jury daar niet op afrekent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:32

Spektakel willen zien, speelt dat ook niet mee?
Veel gezwaai in de benen en voor de rest, tjah!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:32

De ruiters van nu zijn de instructeurs en juryleden van morgen. Dat is niet alleen nu zo, maar was ook vroeger al zo. Dat er tegenwoordig minder gereden wordt komt dus niet zomaar uit de lucht vallen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:35

Robijntjah schreef:
De juryleden die ik levende lijve ken zijn nou ook niet om over naar huis te schrijven in hun rijden :+

Daar gaat het dus fout. Die keuren het rijden goed en daardoor kan zo'n persoon debuteren in een hoger niveau.

Het helpt natuurlijk ook niet echt als ouders zelf niets van paarden afweten. Die denken, ach waarom laten ze die kindjes niet lekker rondjes rennen, dat vinden ze zo leuk. Moet je vooral niet beginnen over nageeflijk rijden en stelling vragen want dat is allemaal hoog niveau en dat hoeven die kindjes toch nog niet te doen, het moet wel leuk blijven! 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:37

En als er dan gesproken wordt over nageeflijk rijden gebeurd dat met: kneepjes om en om in de teugels... Euh? Zagen?!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:38

het zal wel een gevolg zijn van deze maatschappij, haast,drukte, geen tijd, snel resultaat willen zien en halen... allemaal zaken die niet te pas komen in een proces van paard leren rijden en een paard africhten...helaas wordt deze manier van rijden nog te vaak beloond op concoursen dus zal het nog wel even duren voor t tij keert.
ik zit net te lezen over de macrider-cup. ik had het idee dat dit een leuke nieuwe opzet zou zijn ,maar verneem nu van meerdere kanten dat ook daar meer de voorbeenzwaaiers en spectakels door zijn ? is dat zo? ik had de hoop dat men daar wel naar correcte basis en africhting zou gaan kijken.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:38

Ik snap wel wat hier gezegd word en ben het daar eigenlijk ook wel mee eens.
Maar we hebben het wel over de basissport waar nu eenmaal heel veel amateurs rondrijden, in hoeverre kan je van die mensen nou echt verwachten dat ze correct rondrijden?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:39

Magrathea, zeg jij nu dat de jury's niet goed opgeleid worden, zich niet aan de opleiding houden, de opleiding niet klopt of misschien zelf het puntensysteem niet ....? :)

In een ander topic hadden we het erover of je met het huidige puntensysteem nog wel de juiste is. Is 10 x winst voldoende om over te gaan naar de volgende klasse? Moet dit verhoogd worden naar bv 15, of moet de winstpuntgrens verlegd worden naar 187 ......

Maar dat alles neemt niet weg dat die combinatie die er nog niet aan toe is, geschoold moet worden in die zelfkennis en juiste rijtechnische kunst. En daar zijn ze hetzelf nog niet over eens op het hoogste niveau denk maar aan dat zwarte paard en zijn nieuwe verneemde instructrice die DE rijkunst van onze oosterburen op haar grondvesten doet schudden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:40

Rytm schreef:
Ik snap wel wat hier gezegd word en ben het daar eigenlijk ook wel mee eens.
Maar we hebben het wel over de basissport waar nu eenmaal heel veel amateurs rondrijden, in hoeverre kan je van die mensen nou echt verwachten dat ze correct rondrijden?

In de B niet, L al wat beter, M nog beter etc. etc.
Daar zijn toch die verschillende klasses voor?

Knollentuin, heb ook de lijn van selecteren bij de Mc Ridercup niet kunnen vinden.
Ik had begrepen dat het ging om het talent van de ruiter maar zag toch wel erg veel mensen doorgaan met een zucht/zwijmel paard. In het groepje dat ik helemaal gevolgd had zag ik een combinatie met een enkele aanwijzing zeer goed verbeteren. Naar ik begreep was dat van belang voor de selectie. Zij was echter niet door.
Kortom het ziet ernaar uit dat het toch een gewone wedstrijd wordt. Ook leuk!

Robijntjah schreef:

Ik heb liever een jury met verstand van zaken die zelf niet goed kan rijden dan andersom. Het wel of niet goed kunnen rijden zegt mijn inziens niets over de kwaliteit van de jury en/of instructeur.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 14-05-12 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:44

Ik zeg niet dat ALLE jurys zo zijn :) echter als ik hier op de uni een vak niet beheers behoor ik geen voldoende te mogen halen, toch? Het is dan aan mijn docent om mij een onvoldoende te geven zodat ik dat vak nog eens over moet doen, zodat ik het daarna (hopelijk) wel beheers.

Maar goed, een kijkje in de boktwiki vertelt mij dat het zo niet werkt in de dressuur :D Als ik het goed begrijp kan je altijd wel anar een hoger niveau, als je maar genoeg wedstrijden rijdt en dus genoeg punten haalt..

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:46

Of het niveau steeds minder aan het worden is durf ik niet te zeggen. Tegenwoordig rijden er veel meer mensen paard. Vroeger was het rijden lang niet voor iedereen mogelijk. Is dus moelijk te vergelijken. Daar komt ook nog eens bij dat de paarden van tegenwoordig andere karakters en bouw hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:48

ja dat wel jury, maar het is zo leuk dat er eens naar het talent van een ruiter gekkeken wordt... niet iedereen beschikt over het perfecte wedstrijdpaard. zo vind ik het rabotalentenplan ook zoiets, in het opzet voorbij zn doel geschoten 98 % van de mensen die daarin zitten hebben het thuis al zo voorelkaar, dat gaat bijna geen van ons voor elkaar krijgen..het zpu zo leuk zijn als mmeiden en jongens met goed ruitergevoel, wil en talent, maar door niet uit een paardenfanmilie te komen, het moet doen met een huis-tuin en keukenpony de kans krijgt...[ik droom even lekker verder....]

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:50

Denk inderdaad dat het voor een groot gedeelte bij de instructeurs maar ook van de juryleden vandaan komt. Wij hebben hier in de regio een jury die wil alleen maar paarden zien die heel erg uit elkaar lopen. Daarbij moet je eigenlijk gedurende de hele proef rijden met een paard dat met zijn hoofd op de hoogte van zijn knieën loopt. Hier worden regelmatig de netjes en ontspannen rijdende combinaties niet beloond, maar compleet de grond ingeboord. Ze zien niet het verschil tussen spanning en verzet. Heb nu één jury gehad die zag dat mijn ene paard spanning opbouwde gedurende de proef.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:51

dat vond ik ook zo leuk aan deze competie, maar helaas .....

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:51

Het is ook een beetje het zesjes-cultuur wat we hier hebben. Als we op de valreep al een winstpunt halen dan is het goed genoeg. Maar ik 'beschuldig' de huidige jury-leden van dit wangedrag. Als zulke ruiters goeie cijfers scoren dan kunnen ze ook verder. Reken gewoon wat harder af met zulke wanpraktijken.

Ja we gaan HARD achteruit. Ik was vorig jaar met een vriendin mee naar haar paard. Dit dier staat op een pensionstal en ik kon wel janken. Wat word daar SLECHT gereden. Trekken in de mond, krom getrokken paarden en het gebruik van een slof is daar heeeeel normaal door een instructice daar. Want hey! als het beest met zijn kop in de krul loopt dan is het toch goed? Gewoon misselijk makend. Maar probeer tegenwoordig maar eens een lesgever te vinden die jou wel leert met respect om te gaan met je paard. Toen ik klein was en net begon kreeg je teminste op je flikker als je te streng was voor het paard, of je nou 6 bent of 16.. je kreeg gewoon de wind van voren. En daar hou ik van! als kind al en nu nog steeds. Scheld mij maar uit.. maar mij niet verkeerd leren rijden. Daar betaal ik je verdorrie toch voor?

Dus nee, ik heb nog maar weinig respect voor dat soort wedstrijdrijders. Je ziet het echt overal, wat moeten zulke mensen nog op een paard?
Laatst bijgewerkt door Benfan op 14-05-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:52

Helemaal met je eens, Knollentuin.

En dat wordt dan ook nog eens beloond, Benfan.