hoe wordt je een goede ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veroniekk_

hoe wordt je een goede ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 20:54

hoihoi,
ik zou graag ver komen in de sport.
ik heb geen eigen paard maar heb de geweldige mogelijkheid een paar privepaarden te rijden:
nestor ;kwpn;artrose (dus niet voor spring\zwaar werk)
zivar'; fjord. nog steeds bezig mett de dressuurmatige basis.
luciano ; kwpn ; m2 gelopen
silver; gelders ; voor alles bang , kom de hoeken niet eens door.
ik heb niet de financiele middelen om veel privelessen en dergelijke te nemen.
ik zou graag tips van jullie krijgen hoe ik mijzelf steeds kan verbeteren.
ik hoop dat ik later mee kan rijden in de top.
& waar een wil is is een weg :P

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 20:55

okee ik ben niet zo goed in iets schrijven haha :p hoop dat jullie tbegrijpen :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:55

Tsja, lessen krijgen is toch wel belangrijk hoor. Uit je post maak ik op dat je zelf weinig ervaring hebt en dan is les krijgen al helemaaal een must!

En daarbij: je zal zelf eerst ervaring op moeten doen en héél veel moeten leren voordat je ook maar in de buurt komt van het niveau van Anky of Adelinde natuurlijk. Je moet echt een toppaard hebben, wil je verder komen in de sport.
Hoofdletters en zinnen afmaken, punten zetten e.d. zouden je post inderdaad wat begrijpelijker maken, maar ik denk dat de gemiddelde bokker er wel wijs uit zal worden :)
Laatst bijgewerkt door Aranel op 04-05-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 20:57

jaa dat begrijp ik :) ik heb 2 x in de week les op de vereniging . 1x dress en 1x springen.
maar byv. elke week priveles zit er niet in.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:59

Dan zou ik daar lekker mee verder gaan! Gewoon veel ervaring opdoen, zo te zien kun je verschillende soorten paarden rijden :) Wie weet dat je voor een handelaar of stalhouder oid kunt gaan rijden als je goed genoeg bent en ervaring hebt :) Dan is het bruggetje naar hoger in de sport komen meteen een stuk kleiner ;)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:59

privéles nemen. Al is het maar voor eens in de twee weken. Het liefst van een gediplomeerde instructeur/instructrice die ook wedstrijdervaring heeft. Wedstrijd rijden is ook duur. Wil je je niveau bevestigen, dan zou je ook op wedstrijd moeten gaan. Maar ik betwijfel of dit voor je gaat lukken om dit te kunnen betalen, aangezien je ook niet de financiële middelen hebt om privélessen te betalen. Je hebt in ieder geval genoeg paarden tot je beschikking. Als ik jou was zou ik me voor het begin beperken tot slechts één paard, die je dan regelmatig in de week kunt trainen.

Ik wil nog even melden dat les over het algemeen heel belangrijk is. Ongeacht of je nu verder wil komen in de wedstrijdsport of niet.

Succes. ;)

Anoniem

Re: hoe wordt je een goede ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:01

Kilometers maken.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:03

Bizzybijtje schreef:
Kilometers maken.

absoluut. Iedereen moet bij het begin beginnen. :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:03

Paardensport is meer dan alleen rijden. Om goed te leren rijden heb je echt, hoe afgezaagd ook, regelmatig maar vooral goede les nodig.

Maar je kan daarnaast gelukkig wel heel veel zelf doen! Sowieso is het handig om een goede conditie en lichaamsbeheersing te hebben. Zelf sporten dus, probeer je eigen zwakke kant sterker en soepeler te maken.
Het is ook fijn om een goede theoretische basis te hebben. Veel leeswerk dus. Over training, verzorging, voeding, alles eigenlijk. Hoe beter je het begrijpt, hoe sneller de puzzelstukjes tijdens je eigen trainingen op hun plek zullen vallen.

Verder is het als je echt verder wil soms nodig om moeilijke keuzes te maken. Kies dus voor het paard waar je het meeste van kan leren (waarschijnlijk het M2 paard dus) en steek daar al je energie in. Ga je niet teveel bezighouden met paarden die te moeilijk voor je zijn of waar je eerst veel correctiewerk aan hebt. Correctiewerk is in jouw geval niet leerzaam maar zal slechts je doel verder weg brengen.
Ga mee groomen bij fijne, ervaren ruiters. Van kijken kan je veel leren. Ga naar clinics of kijk bij lessen van kennissen die al een stuk verder zijn dan jijzelf. Kortom, probeer gewoon zo veel mogelijk ervaring op te doen op, maar zeker ook naast het paard.

Enne, boven alles, paardrijden moet vooral leuk zijn! Jezelf doelen stellen is altijd goed, maar vergeet niet te genieten!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:05

veel rijden veel les vallen en op staan. dan kom je er zeker wel! succes.

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:05

@aranel
jaa daar ben ik ook heel blij mee :) jaa dat hoop ik ook te doen over een tijdje.
@adamnootje
okee dan ga ik opzoek naar een geschikte instructrice, het probleem met wedstrijden is meer dat ik geen trailer tot mn beschikking heb , dus ik kan alleen maar starten bij de vereninging vlakbij stal. ik train ze ook vrij regelmatig hoor :) de fjord 5x per week , gelders 2-5 , en nestor 2x , en luciano 3.
okee, ik zit er ook over te denken te stoppen met groepslessen en dan bijv. 1 x per week priveles

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:06

Kun je in plaats van spring en dressuur groepsles niet 1 priveles nemen? Dan doe je 3x dressuur en bijv. 1x springen. Met prive les bereik je iig. meer dan groepslesjes. En focus je een beetje op 1 paard waar je in een beperkte tijd veel kan halen (bijv. m2 kwpner). Beter een goed trainen en de andere simpel onderhoud/soepel houden dan allemaal een beetje..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:09

Starten op een plaatselijke vereniging is ook niet mis hoor. ;) Als je officieel kan starten in ieder geval, is dat toch al een goed begin? :D Je bent lid van een rijvereniging. Is deze toevallig ook aangesloten bij het KNHS? Dan hoef je in principe alleen maar een startpas aan te vragen. Maar ga nu maar eerst ervaringen op doen en lekker door oefenen en daarna kun je je focussen op wedstrijd rijden. :D

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:09

die kilometers die maak ik wel :p
veel sporten & lezen doe ik ook al.
jaa dat is waar , maar dat paard wordt ook nog bereden door de eigenaresse dus die kan ik niet vaker gaan rijden :( groomen doe ik ook wel is & lessen kijken ook :P
bedankt voor de tipss!

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:12

@zusjacobs jaa daar zit ik nu ook over te denken :)
@adamnootje jaa is aangesloten hoor :) ik wil nog ff doortrainen en dan een startpas aan gaan vragen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:28

- een fijn leerpaard
- een goed oog op de grond (al kun je maar eens per maand naar een supergoede instructeur, die geeft je echt wel huiswerk mee, misschien zijn er ook mensen op stal die er kijk op hebben en mee helpen naast je lessen?)
- heel veel motivatie, om echt te blijven rijden, ook als je je niet lekker voelt of als het met een paard allemaal een tijd niet loopt zoals je wil, maar ook om je lijf zo fit en recht mogelijk te krijgen.
- misschien meer naar de toekomst: mensen om je heen die je helpen en steunen, zowel financieel als praktisch als psychisch.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:36

Hooooiii :D
Ik ken de paarden dus dat scheelt alweer :+ Luciano in combinatie met goede begeleiding lijkt me de beste optie, de andere zijn imo niet geschikt voor de (hogere) sport. (kijk bv. of je bij een stal/ruiter mee kan om te groomen, in ruil voor les).

De echte top is bijna voor niemand weggelegd heb ik wel gezien afgelopen zomer bij de fam. Rothenberger. Hier kun je echt alleen komen met de goede en juistige begeleiding en de juiste paarden. En heel veel tijd erin steken natuurlijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:54

Urielle schreef:
- een fijn leerpaard
- een goed oog op de grond (al kun je maar eens per maand naar een supergoede instructeur, die geeft je echt wel huiswerk mee, misschien zijn er ook mensen op stal die er kijk op hebben en mee helpen naast je lessen?)
- heel veel motivatie, om echt te blijven rijden, ook als je je niet lekker voelt of als het met een paard allemaal een tijd niet loopt zoals je wil, maar ook om je lijf zo fit en recht mogelijk te krijgen.
- misschien meer naar de toekomst: mensen om je heen die je helpen en steunen, zowel financieel als praktisch als psychisch.

En zoek inderdaad mensen om je heen die in je willen investeren. Wellicht een ervaren fokker die zijn paarden gereden wil hebben o.i.d.

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 19:31

@urielle jaa een vrouw op stal is instructrice en die helptme wel is of gaat er ff op om t te laten zien :)
veel motivatie heb ik wel :) en dat m2 paardje is wel een goed leerpaard :)
@ilja heeee! jaa mij ook :p hahah ik zie silver al voor me in de ring ; whaaaa een juryhokje xd. maar luciano is ook niet meer de jongste :s, hopen dat er binnenkort nog een ervaren, nog niet zo oud paardje op stal komt :p. best een goed idee van dat helpen :D of jij komt me tips geven af en toe :p help ik jou met de stallen :+
@ldrd jaahelaas zitten er volgens mij geen fokkers en dergelijke bij mij in de buurt.. alleen pensionstallen en maneges -O-

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:35

Wil je best helpen met rijden hoor! Haha. Geef maar een gil :)

veroniekk_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 19:54

okeeuj :D *gilt* *\o/* ik tweet je wel okee? :) mischien kunnen we maandag of dinsdagavond ff met luciano aan de gang? :) kweet alleen niet wanneer eigenaresse weer gaat rijden. :(

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:57

Morgen en maandag kan ik wel, dinsdag gaan we naar de kliniek voor mijn paardje.. tweet maar :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:23

Tsjah, je wilt meerijden in de top, dan lijkt het me dat je sowieso ook geld nodig heb, zowel voor een goed paard als voor goede begeleiding :=

Daarnaast spelen talent, inzet, wil en doorzettingsvermogen ook een rol. En zelfs al heb je die dingen, is het nog geen garantie dat je in de top mee gaat draaien. Hoeveel dressuurruiters zou Nederland tellen, en hoeveel daarnvan rijden écht hoog??

Ook lijkt het me belangrijk dat je buiten het rijden ook een berg ervaring opdoet over de hele training van het paard en jezelf. Dus je eigen conditie en kracht trainen, werken aan soepelheid, het paard longeren, de hoeveelheid van de training (aantal keer per week, tijd, afwisseling) en ook de leefsituatie van het paard speelt een grote rol. Denk aan voerrantsoen, weidegang/paddock, omgeving van box, algehele omgang (veel stress of niet)

Oftewel, keigoede begeleiding is gewoon onmisbaar als je hogerop wil komen :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:43

lekker elke dag rijden!
al is het aleen stap en draf

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:32

veroniekk_ schreef:
@urielle jaa een vrouw op stal is instructrice en die helptme wel is of gaat er ff op om t te laten zien :)
veel motivatie heb ik wel :) en dat m2 paardje is wel een goed leerpaard :)
@ilja heeee! jaa mij ook :p hahah ik zie silver al voor me in de ring ; whaaaa een juryhokje xd. maar luciano is ook niet meer de jongste :s, hopen dat er binnenkort nog een ervaren, nog niet zo oud paardje op stal komt :p. best een goed idee van dat helpen :D of jij komt me tips geven af en toe :p help ik jou met de stallen :+
@ldrd jaahelaas zitten er volgens mij geen fokkers en dergelijke bij mij in de buurt.. alleen pensionstallen en maneges -O-

Je zou kunnen vragen of je op de manege mag helpen in ruil voor les. In het weekend of in de vakanties.
In deze vakanties zou je ook kunnen kijken of je mee kan draaien op een stoeterij/dress/springstal etc etc die wat verder weg is. Dan zou je intern kunnen.

Verder vraag ik mij af of je nou echt wedstrijden moet rijden om een bepaald nivo te halen, ik denk het niet. Als je niet zo veel geld hebt kun je dat beter besteden aan je lessen dan je wedstrijden. Je zou jezelf regelmatig op de film kunnen zetten en mocht je gaan solliciteren als ruiter dan zou je deze filmpjes kunnen gebruiken.

Bezoek clinic's kun je ook een hoop van leren.