Zadelmak maken, hoe doen jullie dat, en waarom op die manier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Zadelmak maken, hoe doen jullie dat, en waarom op die manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:38

Hallo,

Ik ben nu bezig om een paard zadelmak te maken.

Iedereen heeft zo zijn manier van het zadelmak maken.

Ik ben benieuwd, hoe gaan jullie te werk, en waarom en welke werkwijze, en stappenplan.

Zelf ben ik nu 4 weken bezig. ik ben vooral rustig bezig en totaal geen drukte
in de eerste week * ze kende niks zo uit de wei geplukt*

*bitje in, en dan lekker poetsen zo dat zij kon knabbelen.

in de 2de week: Leren longeren. met singel dekje

3de week: op comando's leren terug komen, aan te draven, en galoperen, en zadel met en zonder beugels.

4de week: 1 x opgehangen, en later in de week 1 x opgehangen + rondje stappen.

Dit was het voor nu, ik pak deze merrie 3 x in de week en longeer haar gemiddeld `15 minuten.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie het doen.

En de stappen plan.

Ik hoor het graag, zo dat ik kan kijken of ik wat kan aanpassen in mijn manier van werken met haar

Groetjes
Laatst bijgewerkt door daphneM op 07-04-12 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Re: zadelmaken, hoe, waarom welke werkwijze, en stappen plan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:41

In je titel staat zadelmaken. Dat is iets heel anders; misschien even aanpassen....

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:43

Ik begin eerst met longeren en stemhulpen. Dan de longeersingel. Daarna aan de dubbele longe. Gaat dit goed dan ga ik naar buiten.

Longeren met zadel zonder beugels, later met. Gaat dit goed en zitten de stemhulpen er goed op dan ga ik hangen vervolgens erop en meestal binnen een week met het paard de weg op.

daphneM

Re: Zadelmak maken, hoe doen jullie dat, en waarom op die manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:45

Hotchocolat: Mag ik vragen waarom je voor de bubbelelonge kiest? Is dat voor het leren sturen? Of heb je daar een andere reden bij?

Bedankt voor je reactie

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:53

Voor mij is zadelmak precies dat. Wennen aan het dragen van een zadel. En afgezien van het niet gaan protesteren tegen singeldruk is dat heel simpel. Zeker 3/4 is om het zelf allemaal als normaal te beschouwen en er vooral geen speciaal iets van te maken.

Voor het ruitermak maken (1e paar keren een ruiter dragen) is wel een stuk meer voorbereiding nodig. O.a. stuur, rem, gas (door wijken voor druk, lange lijnen werk en stemcommando's bv) en het wennen aan dingen boven en achter zich ook net in het gebied waar blinde vlek begint.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:54

Heb anderhalf jaar stage gelopen op een handelstal met allemaal jonge paarden. Daar deden ze het als volgt:

De eerste paar keren gewoon eerst aan een halstertje zodat ze het rondje fijn lopen.
Daarna kregen ze een hoofdstelletje in en peesjes om.
Vervolgens werd er een oud zadeltje opgelegd en als ze dit na een paar keer braaf deden kregen ze een los bijzetteugeltje eraan zodat ze de druk op het bit gingen accepteren.
Als dit goed ging en ze raakte niet in paniek deden we ze longeren met de pessoa. Dit werd dan een weekje of 2 gedaan.
Dan deden we het zadeltje er weer op, longeren, en uiteindelijk stapten we er in de gang een keertje op en af, stapte de gang een keer op en neer en dan werd hij weer afgezadeld. Dat dit op de gang gedaan werd was puur en alleen omdat ze op de stenen niks durven te doen. Dit werd 2 of 3 keer gedaan en als ze ontspannen waren gingen ze naar een kleine bak toe en werden ze een beetje gereden. Dit rijden werd steeds meer uitgebreid en gingen ze verder met inrijden.

Hoop dat je er wat aan hebt ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:59

winia4ever schreef:
Hotchocolat: Mag ik vragen waarom je voor de bubbelelonge kiest? Is dat voor het leren sturen? Of heb je daar een andere reden bij?

Bedankt voor je reactie

Dit doe ik idd deels voor het sturen. We hebben in de buurt een oude militaire weg liggen die niet meer in gebruik is. Hier kun je ongestoord oefenen. Af en toe schiet er wel eens wat wild door de struiken. Het is voor het paard ook moeilijker om alleen voor te lopen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:01

Damoise: Bedankt voor je uitgebreide uitleg ik heb er zeker wat aan.

Ik ben een leek in het longeren en wil dat ook niet te veel doen met lijnen, omdat ik bang ben dat ik haar krom train.

De stap van het hangen naar er op zitten vind ik erg groot en ik zoek daar een tussen weg in, ze word trouwens nog steeds gelongeerd met het halstertje eronder.

Ze is bij alles erg braaf, is niet geschrokken en vind nog niks eng.

Dat ze op de stenen niks durven te doen kende ik niet, ze lopen toch ook op de weg? Of hoe bedoel je dat?

Groetjes

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:05

Op zachte ondergrond halen ze vaak meer rottigheid uit dan op de harde ondergrond.

Zo had ik voor twee weken geleden nog een haf staan die op de weide of de bermen vaak begon te bokken. Op de weg deed ze dit niet.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:06

Mijn paard heeft bij zijn vorige eigenaresse van zijn derde tot zijn vierde heel veel geleerd. Wandelen aan de hand, longeren, hoofdstel in, zadel op, verkeersmak aan de hand, grondwerken, rekken en strekken, stemcommando's. Deze fijne basis heeft er voor gezorgd dat ik na aankoop vrij snel kon gaan inrijden, hij kende alle voorwaarden immers al.

Ik vind dit een hele fijne basis en zou dit weer doen. Ik vind dat je er minstens een jaar voor uit moet trekken om een dier dit soort dingen vanaf de grond te leren. Uit de wei plukken, hoofdstel om, zadel er op en rijden maar vind ik niet zo fair. Ik had onder het zadel meteen een paard met aardig wat balans en de stap naar het rijden zelf was voor hem niet echt shocking groot.

Ik heb hem bewust als vierjarige ingereden, maar doe rustig aan. Hij werkt voorlopig zijn leeftijd als dagen van de week onder het zadel. Hij is nu vier en wordt dus vier keer per week bereden. De andere dagen gaan we wandelen, longeren of is hij helemaal vrij. Ik longeer zonder hulpteugels. Mijn paard rekt erg fijn van zichzelf. Hij krijgt veel afwisselend werk aangeboden en ik merk dat hij zich daar goed bij voelt. Mijn paard wordt in juni vijf, en tel ook echt vanaf die datum, dus niet vanaf 1 januari. Dat halve jaar maakt op deze jonge leeftijd zo veel verschil! Ik begrijp niet dat ik daar een uitzondering in ben...

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:07

We hadden de gang zeg maar.. en dan zetten we ze in een hoekje en daar stapte we rustig op.. Als ze dan onspanden dan stapten we die gang een keer op en neer.. Daar deden ze dat omdat ze zeiden dat ze op de stenen niet durfde te bokken / steigeren.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:09

Damoiseaux2 schreef:
We hadden de gang zeg maar.. en dan zetten we ze in een hoekje en daar stapte we rustig op.. Als ze dan onspanden dan stapten we die gang een keer op en neer.. Daar deden ze dat omdat ze zeiden dat ze op de stenen niet durfde te bokken / steigeren.

Maar wat als ze het wel doen, ik denk dat je behoorlijk hard terecht kan komen op beton.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:11

hotchocolat schreef:
Damoiseaux2 schreef:

Maar wat als ze het wel doen, ik denk dat je behoorlijk hard terecht kan komen op beton.

Om eerlijk te zijn, daar heb je inderdaad gelijk in.
Maar heb er nog nooit eentje meegemaakt die wat gedaan heeft daar. Uiteraard werden ze gewoon vastgehouden hè.
Nouja nooit, eentje, die ging zich gewoon in de gang liggen. Maar die hebben ze ook nooit zadelmak gekregen, dat was zo'n rotzak.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:43

eens een stukje lopen met zadel. Er eens een keer naast/over/op/tegen springen. Er eens op zitten. Bitloos hoofdstel om, sturen leren. Vrijwerken om zithulpen te leren en naast de fiets om wat conditie op te bouwen. Dan draag ik ze over aan degene die ze inrijdt en die stapt op en rijdt vaak redelijk makkelijk weg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 01:31

Het verschilt weleens maar globaal is dit de werkwijze:

1e week: longeren, op commando stap, draf, galop en halthouden, longeersingel en hoofdstel onder het halster met longeren.
2e week: longeren met longeersingel en hoofdstel onder het halster, later met zadel. Loswerken met teugels aan het hoofdstel, buigen links en rechts, afhankelijk van het paard oefen ik ook 2/3 keer met lange lijnen.
3e week: hangen, trekken, gewicht aan het zadel, met beugels los longeren enz. Erop en afhankelijk van het paard een rondje stappen aan de hand of direkt aan de longeerlijn.
4e week: stap, draf en galop aan de longeerlijn met ruiter, beenhulpen leren, voorzichtig beetje meesturen en remmen.
Tegen het einde van de 4e week gaan we dan los en eigenlijk altijd rijd ik er meteen mee weg, zit dan ook al een aardig stuur en gas/rem op omdat ik dat al vrij veel oefen vanaf de grond.

Maar het verschilt per paard, dit schema geld voor een paard wat al royaal in hand is geweest. Paarden die nog vrij groen zijn in omgang krijgen 2 weken extra om aan de gewone omgang te wennen. Ze moeten eerst volledig bekend zijn met alles wat je op en om ze kunt doen, als ze het bv nog raar vinden dat je ze aan de buik of benen zit dan begin ik al helemaal niet met longeren of zadel.
Het verschilt ook erg per paard, sommigen stap ik al veel eerder eens op, anderen werk ik veel aan de lange lijnen, sommigen doe ik helemaal niet aan de lange lijnen. Het ligt erg aan wat het paard uitstraalt en aangeeft, als ik ergens wrijving verwacht verzin ik er een mooi weggetje omheen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:23

1) ik wil de paarden hier op stal hebben, zodat ik ze veel in de hand kan hebben en de paarden zich op mij gaan richten en vertrouwen, plus evt. de nodige manieren kan leren op de grond want soms ontbreekt het daar aan. Als ik op de grond al geen respect heb, geen haar op mijn hoofd die erover denkt om erop te gaan.
2) hoofdstel met bitje in, gewoon op stal en wennen. Tevens beginnen met longewerk, meestal daarbij de longe aan de neusriem maar wel het bit in.
3) dekje met elastische dekensingel, gevolgd door longeersingel, gevolgd door zadel met vaste beugels, gevolgd door zadel met losse beugels. In die tijd doe ik ook van alles zoals stukken flapperend landbouwplastic aan de ringen van de singel binden en de meest gekke voorwerpen mee.
4) rammelen aan zadel en beugels, druk op de beugels zetten, op een krukje naast het paard staan huppelen, met plastic eroverheen fladderen etc.
5) op- en afstijgen
6) stap, draf, halt en stuur
7) galop
8) eigen ruiter erop rijden
9) bij slimme brave paarden komen we ooit verder, kunnen we al dressuurmatig iets doen of wat balkjes lopen en een klein kruisje oid. Veel recreatieruiters willen graag dat hun paard al eens buiten is geweest en die moeten voor ze naar huis gaan een keer met hun paard los buiten gestapt en/of gedraafd hebben.

ik werk dus altijd alleen en ben geheel afhankelijk van goodwill, vertrouwen en op mij gericht zijn van het paard in kwestie, anders zit je op een stuurloos ongeleid projectiel ;)
Bovenstaande is doorgaans binnen 4 weken gerealiseerd, soms duurt mn de galop langer als het paard last heeft met de balans, dan blijven ze nog 2 tot 4 weken langer.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:11

bij ons gaan ze eerst aan de longe (bitje gewoon worden)
dan aan de longe met dekje en longeersingel (singel enz gewoon worden ) en ondertussen stemhulpen
dan het zadel
en daarna ook eens het zadel met losse stijgbeugels, zodat ze niet ineens bang wordt als je bene daar hangen,
en als dat goed gaat, dan voor de eerste keer iemand er op aan de longe :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 15:30

Hallo,

Iedereen bedankt voor zn uitleg, ik heb er wel wat aan.
Maar ik vroeg mij af, wat onze volgende stap Kan zijn en hoe.

Ik ben voornamelijk alleen door de weeks met dit paard, en zaterdag doen we dus elke keer een stapje verder, en de rest van de week longeren.

Ik longeer nog steeds met halster, wel het hoofdstel in, maar niet longeren via het bit.
Hoe maken jullie de longeerlijn vast aan het bit?

Ik heb verder ook geen hulpteugels, en longeer haar dus los.
Heb er nu 2 x opgehangen en wil dus nu een stapje verder.
Maar ik weet niet precies welke stap ik moet zetten.

Omdat ik verder geen hulpteugels heb, en zij dus nog niet gewend is om met teugels te lopen, dus geen bit contact heeft gehad, vroeg ik mij dus af, wat ik nu het beste kan doen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:45

dubbele longe?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:47

als de paarden weer de wei opgaan,

1e dag longeersingel hoofdstel
2e dag longeersingel met dekje hoofdstel
3e dag zadel hoofdstel
4e dag rust
5e dag zadel jan erop (dummy) hoofdstel
6e dag ruiter erop
7e dag ruiter erop
en dan weer een half jaar op de weide ....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:17

winia4ever schreef:
Omdat ik verder geen hulpteugels heb, en zij dus nog niet gewend is om met teugels te lopen, dus geen bit contact heeft gehad, vroeg ik mij dus af, wat ik nu het beste kan doen?

Dubbele longe zou ik niet meteen mee beginnen als ze nog nooit druk op het bit heeft gehad.
Je kunt de teugels gebruiken, naast de schouder van het paard staan en met je handen op de schoft wat inbuigen links en rechts. Dan met stemcommando laten wegstappen en beetje sturen/buigen, halthouden met hulp van stemcommando.
Als dat goed gaat kun je een dubbele longe gebruiken.

Dit omdat sommigen heel panisch kunnen reageren op druk in de mond, als je erachter staat met dubbele longe kun je daar niets aan doen, vaan ze vaak voor je op de loop, draaien zich in de longe of gaan omhoog en achterover.
Als je er even naast loopt geef je meer vertrouwen en kun je ook veel sneller ingrijpen.
Ze moeten even doorhebben dat ze met de druk mee moeten bewegen ipv er tegenin, is in een paar minuten voor elkaar.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:57

anneliesdj: Bedankt, ik zal van de week even proberen om met wat druk op de teugels te beginnen.

Ik had dit nog niet gedaan omdat ik dus geen hulpteugels heb, en ik gewoon eerst wil dat ze rustig aan de longe loopt.

Dit doet ze prima. En wou daarom een stapje verder, maar van hangen er ineens op vond ik een erg grote stap en vroeg mij af of er wat tussen was.

+ dat wennen aan het bit.

Is er eventueel nog een ander manier dan de longe die jullie aanraden? ik vind een dubbele longe zo veel lijn.
Ik heb ook wel eens de manier gezien met 1 touw, wat vast zit boven aan de longeersingel?
Kent iemand die.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:30

Bij mij zitten er geen stappen tussen hangen en erop, ik hang er juist liever niet aan.
Ik doe alles op en om het zadel, flapperen met zweetblad en beugels, eraan trekken, hangen aan beugelriem ed, gaat dat goed dan stap ik er meteen op.
Hangen met voet in de beugel doe ik nooit omdat je dan juist kwetsbaar bent, als het paard springt lig je er meteen af en dat wil je hem juist niet leren.

Hulpteugels zou ik niet gebruiken, is nergens voor nodig. Hooguit een dubbele longe om vooraf wat mee te sturen maar verder gebruik ik niets. Juist om ze zo min mogelijk in de mond te zitten, zo min mogelijk storing, daarom longeer ik ook altijd aan het halster ipv bit.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 12:28

Anneliesdj: Bedankt, ik vroeg gewoon of er eventueel nog een stap is, voor mij was er dus nog 1 stap en dat is longeren met dubbele longe, vandaag weer gelongeerd ik pak haar omde dag, gisteren zat er een dag tussen omdat het echt de heledag keihard heeft geregent.

Vandaag gelongeerd en dus voor het eerst aan het bit gezeten, de longeerlijn links in gestoken over haar hoofd vast gemaakt aan rechts dit zo wel links als rechts om gedaan..Dit dit ze braaf, dus ik heb een dubbele longe gepakt, ze deed het helemaal geweldig! vond het in het begin wat gek, maar naar 2 rondjes liet ze haar hoofd zakken, na ongeveer 10 miunutjes ben ik gaan aandraven en dit deed ze super!.

A.s zaterdag is het weer (hang dag) maar ik ga proberen om er op te zitten.

Heb jij altijd nog een extra halstertouw om haar hals? Hoe doe jij dat?
Stap je er op gelijk aan de longeerlijn net als je longeerd? Of loopt die gene eerst mee de eerste keer, en dan breid je uit tot steeds verder weg(dit had ik in gedachten)

Groetjes.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:41

Ik heb er nu 2 x opgezeten en de laatste keer hebben wij een rondje gestapt! Ze heeft geen stap verkeerd gezet!

Ben erg trots op der.