Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:14

Naar aanleiding van dit topic: [ITP] Hoofdstelloze buitenrit
Merkte ik dat veel mensen hele andere ideeen hebben over het naar buiten gaan zonder een hoofdstel. Om dit topic niet te veel offtopic te laten gaan, dacht ik dat we beter hier kunnen verder discussieren hierover.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:14

Ikzelf ben er tegen. Niet omdat je jezelf in gevaar brengt (dat moet je helemaal zelf weten), maar omdat je andere weggebruikers in gevaar kunt brengen. Mét hoofdstel heb je vaak toch meer controle over je paard, al is het alleen maar het stuur.
Ook voor de verzekering maakt het nogal veel uit, volgens mij ben je slechter verzekerd als je een groter risico neemt, en dat vind ik ook zeer logisch.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:18

Ik ben er ook tegen, juist om dezelfde redenen als Marjoow.

Dat jij zo'n risico wilt nemen, is je goed recht, is jouw verantwoordelijkheid maar je bent niet alleen op de weg, daar moet je ook aan denken.

En ik weet al met wat andere gaan afkomen, " ja, maar ik heb ze meer zo onder controle dan met hoofdstel", " als je gewoon buiten gaat rijden, kan je paard ook op hol slagen enzo".

Het verschil is wat zijn verantwoorde risico's en wat niet, voor mij is zonder hoofdstel buiten rijden een onverantwoord risico die je neemt.

NatasjavE

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:21

Ik denk dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt.

Er zijn genoeg bitloze optomingen die net zo scherp inwerken als een bit en dat maakt het dus ook niet zoveel uit of je er wel of geen bit inhangt.

Verder is van belang dat een paard gewoon goed aan de hulpen staat. Je ho en go moet gewoon goed werken. Met of zonder bit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:22

Je kan er altijd een hoofdstel aanhangen en toch alleen de neckrope gebruiken. In geval van nood heb je dan nog iets extra's om op terug te vallen en zonder nood hangt het er voor de sier maar heeft niemand er last van. Ik heb vele kilomters op de veluwe afgelegd met de teugels in een knoop op de hals zonder ze maar met een vinger aan te raken. Maar als er ineens een wild zwijn uit de bosjes komt zetten wil ik ze rap weer oppakken om te voorkomen dat paard op de loop gaat. (paard is doodsbang voor varkens)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:23

"als ie gaat gaat ie", zowel met als zonder hoofdstel
alleen vind ik het wanneer je iets van een hoofdstel hebt toch iets meer zekerheid
maar eigenlijk is het zelf weten, zowel met als zonder hoofdstel kun je een gevaar vormen voor andere als je paard op hol slaat

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:23

NatasjavE schreef:
Ik denk dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt.

Er zijn genoeg bitloze optomingen die net zo scherp inwerken als een bit en dat maakt het dus ook niet zoveel uit of je er wel of geen bit inhangt.

Verder is van belang dat een paard gewoon goed aan de hulpen staat. Je ho en go moet gewoon goed werken. Met of zonder bit.

Zeker waar, maar het gaat hier om helemaal zonder hoofdstel te gaan, zonder bit/bitloos hoofdstel dus :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:23

Even een quote die ik in het vorige topic wilde plaatsen maar dit topic er was(goed idee!)

Ik denk dat als jij en je paard ervaring hebben met neckrope, en het op een polderweg of rustig bos is het geen kwaad zou moeten kunnen(drukke weg is natuurlijk ander verhaal ;) )

Marjoow schreef:
IndianLady schreef:
Aan een andere bokker die bang is om in de mond van het paard te zitten. Als mijn paard er vandoor gaat dan kan het mij echt niet schelen of dat bit tot achter zn oren getrokken wordt (even overdreven gezegd) maar stoppen zal hij.

Ik wil niet heel l*llig zijn, maar je haalt nu 2 dingen door elkaar. Zij trekt niet in de mond van haar paard, maar als deze ervandoor gaat wat ga je dan doen? Achterover leunen en hopen dat ie een keertje stil gaat staan?

Die quote is denk ik voor mij bedoelt..
Ik zal niet aan mijn teugels trekken als mijn paard er vandoor gaat. Ik gebruik mijn neckrope om hem om zijn eigen as te zetten en hij staat stil.
Dit doe ik altijd, hoewel hij er nooit vandoor is gegaan oefen ik dit vanuit galop om er zeker van te zijn dat hij dit commando kent.
Marjoow, dan heb ik meteen jouw opmerking erbij: omtrekken lukt je niet met een neckrope:dus wel, als ik iemand kan regelen wil ik evt een filmpje voor je maken :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:24

speedfiets_2 schreef:
alleen vind ik het wanneer je iets van een hoofdstel hebt toch iets meer zekerheid
maar eigenlijk is het zelf weten, zowel met als zonder hoofdstel kun je een gevaar vormen voor andere als je paard op hol slaat

Hij zal zeker gaan, maar met hoofdstel kun je toch nog iets sturen, en je paard een weiland insturen ipv de openbare weg oid :P

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:24

NatasjavE: Er is wel een verschil tussen een bitloos hoofdstel en geen hoofdstel.

Anne_GTI: zo heb kan je het ook doen en heb je juist hetzelfde effect (alleen is het voor het oog mischien wat minder spectaculair)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:25

Waarom zou je dit niet kunnen? er zijn zat paarden die niet eens stoppen mét hoofdstel! Als je je paard zo traint dat hij zonder hoofdstel netjes een buitenritje kan maken dan moet je dat gewoon doen :) je weet zelf hoe je eigen paard reageerd. het blijft natuurlijk niet zonder risico's, maar dat is je eigen verantwoording

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:25

Ik rij regelmatig in het bos. Soms met een hoofdstel met bit en soms met een bitloos hoofdstel. Ik merk zelf geen verschil. Mijn paard reageerd op beide hetzelfde. Rijden zonder hoofdstel, dus met alleen neckrope lijkt mij wel gevaarlijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:26

Laraax schreef:
Even een quote die ik in het vorige topic wilde plaatsen maar dit topic er was(goed idee!)

Ik denk dat als jij en je paard ervaring hebben met neckrope, en het op een polderweg of rustig bos is het geen kwaad zou moeten kunnen(drukke weg is natuurlijk ander verhaal ;) )

Marjoow schreef:
Ik wil niet heel l*llig zijn, maar je haalt nu 2 dingen door elkaar. Zij trekt niet in de mond van haar paard, maar als deze ervandoor gaat wat ga je dan doen? Achterover leunen en hopen dat ie een keertje stil gaat staan?

Die quote is denk ik voor mij bedoelt..
Ik zal niet aan mijn teugels trekken als mijn paard er vandoor gaat. Ik gebruik mijn neckrope om hem om zijn eigen as te zetten en hij staat stil.
Dit doe ik altijd, hoewel hij er nooit vandoor is gegaan oefen ik dit vanuit galop om er zeker van te zijn dat hij dit commando kent.
Marjoow, dan heb ik meteen jouw opmerking erbij: omtrekken lukt je niet met een neckrope:dus wel, als ik iemand kan regelen wil ik evt een filmpje voor je maken :)

Je hebt niet de hele quote te pakken, ik reageerde in principe op MadelonSunny ;)

Oke, dan kun jij hem wel omtrekken, maar hoeveel anderen kunnen dat ook? Wel goed dat jij het risico dan dus kleiner maakt (hoewel ik het nog te groot vind :P ), maar ik denk dat je een van de weinige bent ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:27

Britt_Mara schreef:
Waarom zou je dit niet kunnen? er zijn zat paarden die niet eens stoppen mét hoofdstel! Als je je paard zo traint dat hij zonder hoofdstel netjes een buitenritje kan maken dan moet je dat gewoon doen :) je weet zelf hoe je eigen paard reageerd. het blijft natuurlijk niet zonder risico's, maar dat is je eigen verantwoording

Maar wanneer je anderen in gevaar brengt, is het groter dan "alleen je eigen verantwoording"

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:28

Je eigen verantwoording zou het zijn als je dit een piste zou doen als jij de enigste bent die gewond kan raken, op de openbare weg lopen er nog andere mensen enzo rond.
Zou je ook die verantwoording willen dragen (financieel) als er iets gebeurd ?

Britt_S

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:30

kijk, dat is dus je eigen verantwoording. je kiest er zelf voor en als er dan iets gebeurd ligt dat aan jou. Dus ja, eigen verantwoording vind ik. Andere beslissen niet dat je hoofdstelloos op buitenrit gaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:30

chanel1985 schreef:
NatasjavE: Er is wel een verschil tussen een bitloos hoofdstel en geen hoofdstel.

Anne_GTI: zo heb kan je het ook doen en heb je juist hetzelfde effect (alleen is het voor het oog mischien wat minder spectaculair)

Ja klopt het een werkt scherp in op het neusbeen en andere op de kaak,.

Ergo??? niets anders....

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:33

Marjoow schreef:
Ook voor de verzekering maakt het nogal veel uit, volgens mij ben je slechter verzekerd als je een groter risico neemt, en dat vind ik ook zeer logisch.

Ik hoor in dit soort discussies vaker dat je dan niet verzekerd bent. Maar wat bedoel jij met "slechter verzekerd"? Dat maar de helft vergoed wordt? Dat lijkt me niet, iets is wel of niet verzekerd.
Ik ben er eens naar op zoek gegaan in mijn polis maar dat staat er natuurlijk niet in. Waar zou dit dan vastliggen? Dat moet toch ergens omschreven staan? Of is er ooit een vergelijkbare rechtzaak geweest?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:33

Ik bedoel tussen rijden met een bitloos hoofdstel en het rijden zonder hoofdstel, dus niet tussen verschillende soorten bitloze hoofdstellen ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:34

Motje11 schreef:
Marjoow schreef:

Ik hoor in dit soort discussies vaker dat je dan niet verzekerd bent. Maar wat bedoel jij met "slechter verzekerd"? Dat maar de helft vergoed wordt? Dat lijkt me niet, iets is wel of niet verzekerd.
Ik ben er eens naar op zoek gegaan in mijn polis maar dat staat er natuurlijk niet in. Waar zou dit dan vastliggen? Dat moet toch ergens omschreven staan? Of is er ooit een vergelijkbare rechtzaak geweest?

Nee niet slechter verzekerd dat zei ik idd een beetje krom. Maar de maatschappij kan er dan wel heel gemakkelijk onderuit komen om uit te keren ;) En geef ze eens ongelijk :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:35

Britt_Mara schreef:
kijk, dat is dus je eigen verantwoording. je kiest er zelf voor en als er dan iets gebeurd ligt dat aan jou. Dus ja, eigen verantwoording vind ik. Andere beslissen niet dat je hoofdstelloos op buitenrit gaat.

Nee, dat meisje die een ongeluk heeft gehad en nooit meer kan lopen zou wensen dat je dat hoofdstel wél had omgedaan, omdat je het paard dan het weiland in had kunnen sturen in plaats van door te razen naar de openbare weg ;)

Om even een voorbeeld te geven van wat er kan gebeuren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:36

Marjoow schreef:
speedfiets_2 schreef:

Hij zal zeker gaan, maar met hoofdstel kun je toch nog iets sturen, en je paard een weiland insturen ipv de openbare weg oid :P

Licht er aan op wat voor manier het paard gereden word. Ik doe alles op mijn benen en zit. Daarmee kan ik sneller omsturen dan op de teugels .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:36

Het ligt eraan wie het doet, als ik op mijn paard zou klimmen en dat nu zomaar even zou gaan doen naar buiten, is dat ontzettend onverantwoord, ik en mijn paard doen dit namelijk nooit (eigenlijk rijd ik helemaal niet meer ivm. problemen aan de rug van m'n paard, maar dat terzijde).

Als de persoon als het paard hierin getraind zijn zie ik het probleem niet en vind ik het net zo veilig als mét bit rijden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:37

Marjoow schreef:
Britt_Mara schreef:

Nee, dat meisje die een ongeluk heeft gehad en nooit meer kan lopen zou wensen dat je dat hoofdstel wél had omgedaan, omdat je het paard dan het weiland in had kunnen sturen in plaats van door te razen naar de openbare weg ;)

Om even een voorbeeld te geven van wat er kan gebeuren.

Zo kan je je dus om alles druk gaan maken. Wat als je geen weiland pad tegen komt? Het een rechte weg is waar je geen pad hebt waar je hem op kunt sturen.....

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:38

Volgens mij ben je altijd verzekerd? ik heb al zoveel dingen gehad die waren gebeurd door stomme dingen die ik deed (nee niks met paarden) en we hebben altijd alles terug gekregen..

Maar goed ik volg graag deze discussie :)