Goed kunnen rijden = opleidingsniveau gerelateerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

Goed kunnen rijden = opleidingsniveau gerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:41

Hoi bokkers,

Er werd laatst een opmerking gemaakt die me een beetje aan het denken heeft gezet.
Ik zit op het gymnasium en rijd paard. Ik raakte in gesprek met een meisje van vergelijkbare leeftijd, enige verschil is dat ze VMBO-K doet.
Ze was van mening dat, hoe hoger je opleidingsniveau, hoe hoger je 'kunnen' qua rijden.

Ik was zelf een beetje verbaasd over deze uitspraak, ik zie intelligentie als een soort 'talent'. Je wordt ermee bevoorrecht. Paardrijden vind ik net zo'n geval, je hebt er talent voor of je hebt het niet. Ik heb nooit het verband gelegd tussen intelligentie en paardrijden, eerlijk gezegd.
Nou weet ik niet van iedereen hun opleidingsniveau en daar heb ik ook niet de behoefte toe om te weten, dus ik kan het ook niet nagaan bij mezelf maar het lijkt me imo erg sterk.
Blijkbaar wordt er door sommigen wel zo over gedacht.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken?

Edit: ik wil hiermee uiteraard niemand mee beledigen oid en ik vind het zelf de grootste onzin. Maar ik ben wel benieuwd of er meerdere mensen zijn die zo denken, en wat hun standpunten dan zijn. :) Gewoon, nieuwsgierigheid.
Laatst bijgewerkt door Vithou op 17-03-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:44

Ik vind dat grote onzin, natuurlijk zijn er mensen die niet goed kunnen leren en daar door misschien minder goed rijden maar echt niet allemaal.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:45

Ik ben het niet met haar eens. Mijn man heeft een universitaire graad, maar is een houten plank als het gaat om sporten. Ik heb maar MAVO en ben soepel en lenig en doe leuk mee in de sport.

Het gaat erom dat je de kansen die je krijgt, optimaal benut. Voor de ene is zo'n kans zijn hersenen goed te gebruiken en door te studeren, voor de andere is dat meer sportgericht, of de creatieve hoek in. Ieder zijn voorkeuren, ieder zijn talenten.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:45

Nee, daar ben ik eerlijk gezegd niet mee eens.
Aangezien paardrijden een ''Gevoelssport'' is.. Het is dus meer of je het gevoel goed kunt waarnemen, want ik ken prima ruiters die niet eens hun school hebben afgemaakt, oa ook internationale ruiters die mee hebben gedaan aan de Olympische.

Ik heb bijvoorbeeld een hersenletsel waardoor ik informatie op school heel slecht kan opnemen, maar met paardrijden heb ik hier totaal geen problemen mee omdat ik het voel, het waarneem.

Dus nee, ik denk niet dat intelligentie uitmaakt of je beter presteerd op hoog niveau.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:49

Opleiding maakt niets uit, want iemand kan nog zo leren, als de wil er niet is, komt hij nog nergens.

Maar wat wel een pre is, is dat iemand met een hoger niveau de theorie achter dingen sneller kan begrijpen, en als hij tegen problemen aanloopt, sneller oplossingen kan gaan bedenken door voort te borduren op de ervaring en de kennis die hij heeft. De flexibiliteit, en het vermogen om oplossingen te zoeken is persoonsgebonden, net als talent. Aan daar komt dan ook nog bij dat, als iemand intelligent is, maar gevoel mist, je in de paardensport er ook niet gaan komen.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:51

je zou kunnen redeneren dat mensen met een hoger opleidings niveau hun rijden beter kunnen analyseren, maar er zijn zo vreselijk veel voorbeelden van geweldige ruiters die hun school niet eens hebben afgemaakt en andersom dat ik niet denk dat het enig verschil maakt.

Cassidy

Re: Goed kunnen rijden = opleidingsniveau gerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:53

En hebbben die hun school niet afgemaakt omdat ze het niet konden, of niet wilden?
Makes all the difference

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:21

Cassidy schreef:
Opleiding maakt niets uit, want iemand kan nog zo leren, als de wil er niet is, komt hij nog nergens.

Maar wat wel een pre is, is dat iemand met een hoger niveau de theorie achter dingen sneller kan begrijpen, en als hij tegen problemen aanloopt, sneller oplossingen kan gaan bedenken door voort te borduren op de ervaring en de kennis die hij heeft. De flexibiliteit, en het vermogen om oplossingen te zoeken is persoonsgebonden, net als talent. Aan daar komt dan ook nog bij dat, als iemand intelligent is, maar gevoel mist, je in de paardensport er ook niet gaan komen.

Als ruiter ben je niet alleen zelf de sporter maar ook de coach van je paard.
Ik zou uit bovenstaande concluderen dat iemand met een hogere intelligentie meer mogelijkheden heeft om goed te kunnen leren rijden dan iemand met een lagere intelligentie.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:27

ikzelf vind het onzin, inderdaad heb je de theorie misschien makkelijker in je hoofd MAAR iemand met een laag niveau kan dit ook allemaal weten met ietsje meer moeite.
Ik ken zat mensen die inteligent zijn maar echt niet uit de voeten komen met en rondom paarde of andere dieren. En mensen die niet zo inteligent zijn en beter rijden dan de gemiddelde ruiter. Het is toch echt een stukje aanleg waar je iq totaal buiten staat.

Uiteraard valt t alsnog te leren als je geen talent/aanleg hebt het kost alleen wat meer tijd, wellicht dat mensen met een hoger iq er dan minder moeite voor hoeven doen maar denk van niet omdat hoeveel theorie je ook weet t toch ook een gevoel blijft dat je hebt of moet aanleren. Dit is niet te vergelijken met wiskunde ofzo vind ik.
Voor bijvoorbeeld tekenen geld t zelfde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:33

Als je geen talent en gevoel hebt, kun je nog zo intelligent zijn, dan gaat het je niet lukken nee.
Maar als je talentvol bent, het gevoel hebt en een goed stel hersens hebt, heb je een streepje voor op degenen die talent hebben, gevoel hebben maar minder goed kunnen leren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:36

Er zit wel verband natuurlijk, als je slimmer bent kun je alle snufjes van het rijden ook beter en sneller begrijpen en daarmee kun je een gebrek aan talent vaak vrij goed verbergen.
Maar uiteindelijk komt het wel om de hoek kijken, voor iemand die minder slim is is het misschien wat harder werken maar die komt er uiteindelijk ook wel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:37

Ik ben het er deels mee eens. Hoe slimmer je bent, hoe sneller je de materie begrijpt. Echter, paardrijden is voor 75% gevoel en dat heeft dan weer te maken met aanleg.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:38

Ik weet het niet hoor. Je kan nog zulke goede hersenen hebben en zo intelligent zijn maar je moet het ook in de praktijk kunnen brengen. Aan alleen theorie heb je niks.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:38

Niet mee eens of die er komt. Paardrijden is namelijk niet alleen paardrijden, wil je hogerop komen hoort daar een flinke portie managment bij, en dan heb ik het werven van sponsoren nog nieteens meegerekend.

vonderhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:40

nou in mijn ogen is dat de grootste onzin, paardrijden is consequentie, gevoel en wederzijds respect, heeft niks met opleiding te maken......althans het praktijk gedeelte met de theorie hebben ze misschien een streepje voor dan groetjes ilona

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:41

Heeft paardrijden zelf echt niets met theorie te maken? In mijn ogen dien je te snappen wat je aan het doen bent, en waarom je dingen doet zoals je ze doet. Met alleen gevoel kom je er niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:42

Mwah, lichtelijk. Snappen wat je aan het doen bent is toch theorie? :)

Waarom doet een paard dit als ik dit doe? Dat is imo theorie. :j

vonderhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:46

ja natuurlijk maar het gaat er in eerste instantie om dat je goed met je paard overweg kunt qua rijden, het zitten ,het een zijn met een paard , en dat heeft in mijn ogen niks met de hoogte van je opleiding te maken eerder met je gevoel en daarna komen de andere dingen en ja waarom doet een paard dat als ik het doe leer je niet uit een boekje maar door het veel te doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:47

Ja, dat wilde ik daarmee zeggen. Als iemand weet waarom hij dingen doet en hoe het paard reageert als hij die dingen doet, dan heb je het over theorie. En als je weet wat het gevolg is van handelingen die je doet terwijl je paardrijdt, kan dat je paardrijden beter maken, wordt je dus beter in de praktijk·

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:49

vonderhof schreef:
ja natuurlijk maar het gaat er in eerste instantie om dat je goed met je paard overweg kunt qua rijden, het zitten ,het een zijn met een paard , en dat heeft in mijn ogen niks met de hoogte van je opleiding te maken eerder met je gevoel en daarna komen de andere dingen en ja waarom doet een paard dat als ik het doe leer je niet uit een boekje maar door het veel te doen

Je kunt dingen nog zo vaak doen, als je het verkeerd doet, gaat het nog niet het gewenste resultaat geven. Je kunt als een zoutzak op een paard gaan zitten en nog zo veel gevoel daarbij tonen, gevoelvol de teugels lang laten en er vooral niet aan gaan zitten, het paard met gevoel uit elkaar laten sloffen: het zal je paard niet helpen bij het dragen van je gewicht en maakt jou beslist geen betere ruiter.

vonderhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:49

ja inderdaad maar niet omdat je hoog geleerd bent maar door de ervaring die je in de praktijk opdoet, maar we zijn het met elkaar eens ;)

vonderhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:52

Cassidy schreef:
vonderhof schreef:

Je kunt dingen nog zo vaak doen, als je het verkeerd doet, gaat het nog niet het gewenste resultaat geven. Je kunt als een zoutzak op een paard gaan zitten en nog zo veel gevoel daarbij tonen, gevoelvol de teugels lang laten en er vooral niet aan gaan zitten, het paard met gevoel uit elkaar laten sloffen: het zal je paard niet helpen bij het dragen van je gewicht en maakt jou beslist geen betere ruiter.

nee ok helemaal mee eens maar dat kun je als hoog geleerde natuurlijk ook doen, vandaar vind ik de begeleiding dan ook harstikke belangrijk,en als je als een zoutzak op een paard gaat zitten kun je beter een andere hobbie nemen hihi

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:52

Welke praktijk? De praktijk zal je uiteindelijk leren dat je je paard aan gort rijdt als je niet of niet correct verzamelt en rechtricht. Maar je hebt theorie nodig waarom en hoe je een paard moet verzamelen, gymnasticeren en recht moet gaan richten, wil je geen paard met blessures krijgen.

vonderhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:55

Cassidy schreef:
Welke praktijk? De praktijk zal je uiteindelijk leren dat je je paard aan gort rijdt als je niet of niet correct verzamelt en rechtricht. Maar je hebt theorie nodig waarom en hoe je een paard moet verzamelen, gymnasticeren en recht moet gaan richten, wil je geen paard met blessures krijgen.

dat bedoel ik de praktijk bedoelde ik eigenlijk mee wat ze eerder in het toppic zeiden , het hogerop komen enz.. daarvoor zul je toch eerst het gevoel voor het rijden moeten krijgen en dat is in mijn ogen niet opleidings afhankelijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:59

Gevoel en talent heb je, of heb je niet, is niet afhankelijk van opleiding. Het is daarentegen wel belangrijk om intelligent te zijn als je hogerop wilt komen. Ten eerste om de theorie te begrijpen die ermee is gemoeid als je de paarden in hogere klasses wilt gaan rijden, en daarnaast om met sponsoren en paardeneigenaren te kunnen praten en ze over te kunnen halen dat ze hun paard bij jouw stallen zodat jij kunt rijden, geld kunt verdienen en wedstrijden kunt rijden om zo hogerop te kunnen komen.