af en toe op ander paard rijden tegen eenkennigheid ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Powerhouse

af en toe op ander paard rijden tegen eenkennigheid ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 14:00

heehee!

Een tijdje geleden had ik een fuifje waar ik een kennis van mijn vader tegen kwam. Ook een paardenman die af en toe leuke paarden heeft en die ook een beetje fokt.
Toen ik een jaar geleden opzoek was naar een paard had hij me een paard aangeboden om mee te rijden (jong, niet helemaal bevestigd zadelmak), uiteindelijk heb ik dit niet gedaan maar dit is weer een ander verhaal! :D

Nu hadden we het tijdens het feest erover dat ik naast mijn eigen merrie, helemaal geen andere paarden meer rijd en dit best wel jammer vond.:Y) Ik merk namelijk dat ik alles heel van zelfsprekend begin te vinden zoals wij het doen, terwijl ieder paard weer anders is dus ook anders kan/zal reageren. Met andere woorden, niet mijn paard, maar ik wordt (denk ik) eenkennig! terwijl ik juist erg gedreven ben om mezelf te blijven verbeteren in het rijden.

Tijdens het verder babbelen gaf hij het advies om gewoon is bij een stal (handel/dressuur/opfok ect.) te vragen of ik af en toe langs mocht komen om verschillende paarden te rijden. Hij bood eveneens aan dat ik bij hem de paarden ook mocht rijden als ik vrij was. (maar dit hou ik een beetje af, de paarden die hij benoemde zijn nog niet compleet zadelmak, ik ben van mening dat een paard een goede beleer periode nodig heeft van een prof of iemand die precies weet wat er moet gebeuren, en daar heb ik reeël gezien niet de juiste kennis voor, zal er teveel ondersteuning in nodig hebben vanaf de kant, Helaas!)

Het heeft me aan het denken gezet! het lijkt me inderdaad slim om af en toe een ander paard te rijden, hogere en lagere klasses, andere diciplines, verschillende types van bouw en verschillende karakters. Zo blijf je volgens mij scherp en zul je je bewust worden van (oude, slechte) gewoontes die je gewend bent geraakt en niet door hebt dat je dit doet. Daarnaast heeft elk paard weer zijn eigen moeilijkheden en gemakken. Zo lijkt het me dat je ook handigheid krijgt in het bedeken van oplossingen of juist kan oefenen in dingen die je zelf moeilijk vind op je eigen paard.

Nu was ik er direct al een beetje mee bezig gegaan. Een keer een "paardenruil" gedaan met een paardendinnetje. Ik mocht een avondje op haar paard en de volgende dag ging zij op de mijne. Leerzaam vond ik het!! niet alleen het rijden op haar paard, maar ook dat zij op Aretta reed. vond het stiekem ook heel leuk om iemand anders op mijn paardje te zien rijden, dus dit was niet de laatste keer!
Een klein poosje later had ik weer iemand anders op Aretta gelaten, dit wil ik ook zeker af en toe blijven doen.

Well, to get to the point,,, :Y) hoe denken jullie erover? en laten jullie ook af en toe andere mensen op jullie paard?
Zouden jullie het ook een goed idee vinden om eens in de week/2 weken op een stal verschillende paarden te rijden, en zo ja, welke spreekt jullie het meeste aan?

Mij leek het een wat beter idee om af en toe op paarden van kennisen/vrienden te rijden, dus een paardenruil. De eigenaar kan je dan nog even inlichten wat moeilijkheden zijn, aandachtspuntjes ect. En ik ben bang dat stallen er niet op staan te wachten dat iedereen maar langs komt om af en toe verschillende paarden te komen rijden! maar wie weet, niet geschoten is altijd mis! :j

ZickZack

Re: af en toe op ander paard rijden tegen eenkennigheid ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:03

Opzich niet eens zo gek, van elk paard leer je namelijk weer is mijn mening.
Ik heb zelf een tijd 4 paarden per dag gereden, nu zijn het er 2 maar 2 totaal verschillende paarden en daar leer je heel veel van! Ik rij nog steeds af en toe paarden voor iemand anders, maar er zijn maar weinig mensen die op die van mij mogen. Zijn nogal paarden met een ‘’gebruiksaanwijzing’’ namelijk. Paarden die je totaal niet op druk mag rijden en heel voorzichtig mee om moet gaan anders kan ik weer opnieuw beginnen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:06

Ik zou zelf wel op andere paarden gaan rijden, doe ik zelf ook. Hierdoor blijf je doorleren en als je een keer vastzit (bijvoorbeeld dat een bepaalde oefening niet lukt) kan je hierdoor weer tot andere inzichten komen.
Ik zou eigenlijk niet een ander op mijn paard laten rijden, iedereen heeft een eigen stijl van rijden. Jou paard weet wss precies welke hulp welke betekend, als een ander er dan op gaat rijden kan het zijn dat het niet meer goed lukt. Maar als je je vriendin goed vind rijden en het er ook goed uitziet (dat je paardje goed luisterd en ze een team lijken) dan zou ik het gewoon doen.

Veel plezier!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:09

Ja, veel verschillende paarden rijden is altijd goed, elk paard is anders en daarmee een leerpaard. Ik rijd regelmatig andere paarden, en heb er totaal geen moeite mee om een ander op mijn paard te zien rijden. Een paard raakt echt niet in de war van een keer een andere hulp, tenzij het een jong dier is waarbij de hulpen nog niet helemaal bevestigd zijn. Denk eerder dat het voor de ruiter dan frustrerend is dat het niet lukt ;-)

tamara266

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:11

Ik vind het ook 'n heel goed idee, doe dit zelf ook, en laat ook anderen af en toe op mijn paardje. M'n instructeur heeft me dit ook aangeraden, vooral omdat er foutjes zijn ingeslopen in onze combinatie, en een ander paard kan heel anders reageren dan je eigen paard.. Dus ik zou zeggen..doen ;)
Ik ruil meestal met anderen op stal, ga niet naar een andere stal om daar af entoe te rijden..

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 14:16

Ja, ik deed het vroeger ook veel vaker dan nu;) het is nu alleen allemaal wat minder geworden vanwege omstandigheden en ik wil mijn eigen merrie wel genoeg rijden in de week..

@Sunneva: ben je niet van mening dat je paard flexibel moet blijven, ook onder andere ruiter? Dus dat hij/zij ook gewoon netjes zijn rondje moet lopen ookal zit jij er niet op? Ik vond het zelf wel spannend om mijn paard voor de eerste keer uit te lenen, maar ik vond het heel mooi te zien hoe Aretta reageerde op de hulpen van mijn vriendin, (maar idd ik laat ook niet jan en alleman erop, ik en mijn vriendin hebben een redelijk gelijke rijd-stijl, zelfde instructeur;))

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:17

Ik denk zeker dat het slim is om verschillende paarden te rijden. Op een gegeven moment zit je toch wat vast geroest op je eigen beestje je weet precies wat ze gaan doen end. Dus is zeker leerzaam om af en toe af te wisselen.
Andersom andere op mijn paard laten, nee daar ben ik nu volledig vanaf gestapt. Er is 1 iemand die er nog op zou mogen en dat is degene die haar ingereden heeft verder niemand anders. Teveel fout zien gaan als mensen eens iemand anders op hun paard laten rijden en ik vertrouw het echt helemaal niet meer.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:18

Maar ik vind het ook wel leuk om op verschillende paarden te rijden maar veel mensen zien paarden meer als een gebruiksvoorwerp. Even rijden afzadelen en dan weet terug zetten. Volgemde dag gaat weer iemand anders erop. Dat vind ik van veel maneges ook niet zo fijn om te zien. Maar als je nou een paar paarden zou hebben waar je vast op rijd en misschien nog iemand anders kan je er best veel van leren:)

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 14:24

@maureen16 : ja ik zie dat ook maar al te vaak gebeuren, maar dat is de insteek van de aanmaak van dit topic niet, hoop niet dat ik die indruk gewekt heb!!;)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:32

Veel paarden rijden is erg goed voor je, zo ontwikkel jezelf steeds beter als ruiter.
En je voelt de paarden steeds beter aan.
Ik rijd er ook gemiddeld 6 paarden sinds dat ik 13 was, heb ik echt super veel van geleerd!
Zeker doen! :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:44

Met Bandito rij ik zowel privelessen als groepslessen op stal.
In die specifieke groeples rijden zowel eigenaars als verzorgers.

Periodiek ruilen wij onderling van paard, onze trainer deelt ons dan in op een ander paard.
Doel van de oefening is scherp blijven en het paard goed leren aanvoelen en daardoor probleemoplossend te kunnen werken.
Daarnaast is het ook leerzaam om eens van een ander te horen wat die voelt aan/op jouw paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:52

Ik vind zeker dat je als ruiter regelmatig ook op andere paarden moet rijden. Ik heb eigenlijk altijd op meerdere paarden gereden, eerst in mn manegetijd en later toen ik een eigen paard had reed ik daarnaast nog regelmatig op andere paarden. Grote voordeel hiervan is dat je makkelijker kan schakelen en makkelijker kunt inspelen op verschillende paarden.

Je ziet heel vaak dat ruiter zo gewend zijn aan 1 bepaald paard dat het vervolgens lastig, zo niet onmogelijk, wordt om met een ander paard hetzelfde te doen. Je komt dan vaak terecht bij mensen die na 10 jaar 1 paard een nieuw paard kopen en dan tot de conclusie komen dat 'de klik' er niet is. Of dat mensen hun vertrouwen verliezen na een aantal vallen.

Door op verschillende paarden te blijven rijden kun je dit voorkomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:57

Mijn paardje is ook eenkennig en alleen mijn instructrice rijdt erop als wij paar weken weg zijn. Zij vind haar heerlijk sensibel en heeft me geadviseerd om er in principe niemand anders op te zetten omdat ze zo super fijn aan de hulpen is.
Zelf rijd ik alleen mijn eigen twee paarden (elkaar uitersten) en ja ik ben dus ook eenkennig. altijd tijdens vakanties als we paarden rijden vind ik de andere paarden gewoon niet fijn. Dus ik rijd ook heel graag op mijn eigen paarden want die vind ik gewoon het fijnste in de aanleuning. Maar ik ben niet meer jong dus ik hoef niet zo veel verschillende paarden te rijden. Voor jonge mensen die echt nog veel willen leren en presteren vind ik het ook belangrijker om te wisselen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-03-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:06

De vraag stellen, is 'm beantwoorden. Niemand kan meer ervaring opdoen dan op het paard dat hij/zij rijdt; meer paarden gereden, meer ervaring. Wat overblijft is een andere vraag, namelijk of de opgedane 'ervaring' wel de juiste is. Maar dat hoort niet in dit topic.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:10

ik heb altijd de kans gehad om meerder pony's paarden te kunnen rijden. Toen ik mijn paard een tijdje had, miste ik dit wel en ben toen af en toe terug renpaarden mee gaan uitrijden, compleet ander discipline en aanpak. Hier heb ik veel geleerd qua balans en evenwicht op een paard. 't is natuurlijk niet hetzelfde als dressuurmatig aan de slag gaan.

Door af en toe of regelmatig een ander paard te rijden, blijf je zelf flexibeler en doorbreek je het beeld dat je soms van je eigen paard kan hebben, begrijp je beter wat er mis gaat bij je eigenpaard of ontdek je dat niet alles zo vanzelfsprekend is als je zelf dacht.

bv: Vorig jaar nog een paardje beleerd en bij het "instaleren van de knopjes" blijkt dan toch weer dat niet alles zo voor de hand liggend is als we soms denken.
Recent, ben ik gevraagd om een paard voor de verkoop bij te rijden, typisch springgefokt en eentje dat graag inhaar eigen houding loopt. Een hele uitdaging, want dat paard staat super aan de been en zithulpen, maar kan niet ontspannen en is dus hard in de mond en moeilijk uit te zitten. En ik dacht dat mijn merrie soms "hard" was.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:11

Mijn ervaring is, dat door het rijden op andere paarden en verschillende paarden, dat ik een betere combinatie ben gaan vormen op mijn eigen paard. Je leert sneller te voelen en om te schakelen. Het is leerzaam.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:05

Ik heb een jaar of 4 eigenlijk alleen maar mijn eigen paard gereden. Sinds een jaar heb ik er een jong paard bij, en sinds een half jaar een paard dat ik voor iemand tijdelijk rijd. Nu merk ik dat ik ontzettend veel leer door die andere paarden te rijden, alle paarden zijn anders! En ik merk ook dat ik mijn 'oud' paard beter ga rijden door die andere 2 erbij te rijden.
Op mijn paarden rijden behalve mijn trainer eigenlijk zelden andere mensen, heel af en toe eens een vriendin waarvan ik zeker ben dat ze goed kan rijden.

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:07

het bevorderd wel je rijtechnieken van elk paard leer je weer wat nieuwe dingen waardoor je weet omtegaan met alle soorten paarden. voor alleen je eigenpaard zal het niet per definitie helpen, omdat je jou paard al kent. ik heb een eigenpaard en heb nu nog les op de manege met de manege paarden, maar hier ga ik vanaf ik wil les nemen samen met mijn eigen paard want ik rij tog niet op andere paarden.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:21

Ik kan het alleen maar met je eens zijn TS, af en toe wisselen is zowel voor paard als ruiter leerzaam (en een beetje afwisseling lijkt me ook gewoon leuk).

Dit is eigenlijk een grote reden waarom ik soms wel eens twijfel of ik na mijn studie een eigen paardje zou willen; op dit moment rij ik in manegelessen de 'leuke paarden' van stal, daarnaast rij ik af en toe voor wat vriendinnen hun paard omdat zij af en toe een dagje vrij willen of iets niet helemaal loopt en ze eens een ander erop willen hebben om te zien wat dat doet. (en dan heb ik nog een vriendin die niet van springen houdt, maar paardlief absoluut wel haha).

Eigenlijk vind ik die afwisseling hartstikke leuk; van elk paard leer ik wat anders en ik ben van mening dat het juist dé reden is waarom ik de laatste tijd hard vooruit ga en met zeer verschillende paarden lekker kan samenwerken.

Als je zoiets dan kunt combineren met een eigen paard, waar je veel meer mee kunt opbouwen dan een paard in een manege, lijkt me ideaal.

Misschien is het een idee voor je om vaker een 'paardruil' dagje te houden met vrienden met een paard? Met goede afspraken over hoe te rijden, dat je elkaar feedback mag geven etc. lijkt het me erg leerzaam.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:27

Ik ben een tijdje geleden voor het eerst op de joekel van stal gestapt (1.80m). En wat was dat wennen aangezien ik mijn tinkermerrie gewend ben van 1.53m. Dit paard is in het verleden een eventingpaard geweest en met zowel dressuur en springen zitten de knopjes er nog goed op. Ik heb met hem gesprongen en ik vond het geweldig. Wel voor herhaling vatbaar :j Dressuur ben ik niet zo bedreven in, dus zal er nooit uitkrijgen wat hij in zich heeft :Y) Op mijn eigen merrie laat ik ook andere mensen rijden. Ze is een tijd heel eenkennig geweest, maar nu accepteert ze ook anderen op haar rug.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:04

Als manegeruiter heb ik "oneindig" veel verschillende paarden gereden en dit vond ik prima voor mijn leerproces en bovendien erg leuk. Sinds bijna drie jaar heb ik een eigen paard en rij ik voornamelijk op haar. Ik vind haar geweldig en merk dat ik er niet zo'n behoefte meer aan heb om andere paarden te rijden. Af en toe rij ik nog wel op paarden van vriendinnen wanneer ze op vakantie zijn ed. Hoewel ik dat op zich heel leuk vind, word ik er alleen maar eenkenniger van! Ik word dan namelijk steeds weer bevestigd in hoe leuk ik mijn eigen paard vind en hoe lekker ze rijdt _/-\o_ het paard van een vriendinnetje van mij zit bijvoorbeeld erg vast. Dat rijd wel even anders. Bovendien rij ik haar niet regelmatig, dus het heeft dan voor mij niet zo'n zin om daar aan te gaan sleutelen, want wat ik dan inzet kan ik toch niet voortzetten.
Ik kan op mijn eigen paard nog veel leren, dus die uitdaging heb ik voldoende. Ik heb geen ambities (meer) om wedstrijden ed te rijden (weet niet of dat er iets mee te maken heeft). Af en toe een ander paard rijden vind ik leuk, maar ik heb ook simpelweg geen tijd om dat heel vaak te doen, aangezien ik mijn eigen paard dagelijks zelf doe.

Zo nu en dan laat ik wel eens iemand op mijn paard rijden. Iemand waarvan ik weet hoe ze rijdt en die ik vertrouw in de omgang met mijn paard. De eerste keer ben ik er dan ook altijd nog zelf bij. Ik ben kritisch in wie dat wel of niet mag. Dit wil niet zeggen dat alleen hele goede ruiters op mijn paard mogen, zolang ze maar paardvriendelijk bezig zijn. Wel vind ik het belangrijk dat mijn paard niet "even snel" wordt gezadeld en gereden. Persoonlijke aandacht en zorg vind ik belangrijk. De jonge meiden op de manege die tig paarden per dag rijden omdat iedereen ze vraagt omdat ze eenmaal de reputatie hebben dat ze goed kunnen rijden, die komen juist niet op mijn paard. Zij zien een paard vaak als één van de vele die ze die dag "moeten" doen en hebben geen zin en tijd om er langer dan nodig aandacht aan te besteden. Het kan heel leuk zijn om iemand anders op je paard te zien rijden en zeker als die persoon dan les krijgt, daar kun je zelf erg veel van leren! het blijft bij mij echter wel bij "af en toe", ik rij voornamelijk zelf. Dat vind ik veel te leuk en mijn -eenkennige - merrie volgens mij ook (hoop ik :D )

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:06

Ja hoor ik laat regelmatig andere op mijn Blondie rijden. Puur dat hij niet eenkennig wordt en ik het ook leuk vind om een anders eens te zien rijden.

Ben daar vrij makkelijk in...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:03

@ nikkas: klopt ergens wel wat je zegt, of je wordt er veelzijdiger van, doordat je ondervind dat alle knopjes op jou paard niet noodzakelijk juist staan of omgekeerd OF je beseft hoe geweldig de samenwerking met je eigen paard is.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:28

je leert veel van anderen paarden die je weer kan gebruiken bij jezelf. dus het rijden op anderen paarden is af en toe juist goed!! ik laat ook wel eens iemand anders op mijn paard rijden zodat zij ook niet alleen maar op mij gaat reageren dus het hoeft geen manege situatie te worden maar een beetje afwisseling kan nooit kwaad

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:56

petitparis schreef:
@ nikkas: klopt ergens wel wat je zegt, of je wordt er veelzijdiger van, doordat je ondervind dat alle knopjes op jou paard niet noodzakelijk juist staan of omgekeerd OF je beseft hoe geweldig de samenwerking met je eigen paard is.

Daar hoef ik niet eerst voor op een ander paard te rijden.
Ik rijd ook al 7 jaar op 1 en hetzelfde paard. Af en toe wel eens op de paarden van vriendinnen gezeten (niet echt gereden)

Ik weet precies waar welk knopje zit en waarvoor die dient, ik weet dat ik goed kan rijden op mijn eigen paard. Maar je moet mij niet op een ander paard zetten.

Ik heb helemaal geen behoefte om andere paarden te rijden, ben elke dag bezig met mn eigen dieren en leer elke dag weer iets bij.
In mijn ogen voegt een ander paard rijden dan niks toe. Je kan jezelf ook verbeteren door van verschillende mensen les te krijgen en kritisch naar jezelf te zijn. Andere disciplines met je paard proberen.
Spelen met je paard, kijken naar je paard.