Een tijdje geleden had ik een fuifje waar ik een kennis van mijn vader tegen kwam. Ook een paardenman die af en toe leuke paarden heeft en die ook een beetje fokt.
Toen ik een jaar geleden opzoek was naar een paard had hij me een paard aangeboden om mee te rijden (jong, niet helemaal bevestigd zadelmak), uiteindelijk heb ik dit niet gedaan maar dit is weer een ander verhaal!

Nu hadden we het tijdens het feest erover dat ik naast mijn eigen merrie, helemaal geen andere paarden meer rijd en dit best wel jammer vond.
Ik merk namelijk dat ik alles heel van zelfsprekend begin te vinden zoals wij het doen, terwijl ieder paard weer anders is dus ook anders kan/zal reageren. Met andere woorden, niet mijn paard, maar ik wordt (denk ik) eenkennig! terwijl ik juist erg gedreven ben om mezelf te blijven verbeteren in het rijden. Tijdens het verder babbelen gaf hij het advies om gewoon is bij een stal (handel/dressuur/opfok ect.) te vragen of ik af en toe langs mocht komen om verschillende paarden te rijden. Hij bood eveneens aan dat ik bij hem de paarden ook mocht rijden als ik vrij was. (maar dit hou ik een beetje af, de paarden die hij benoemde zijn nog niet compleet zadelmak, ik ben van mening dat een paard een goede beleer periode nodig heeft van een prof of iemand die precies weet wat er moet gebeuren, en daar heb ik reeël gezien niet de juiste kennis voor, zal er teveel ondersteuning in nodig hebben vanaf de kant, Helaas!)
Het heeft me aan het denken gezet! het lijkt me inderdaad slim om af en toe een ander paard te rijden, hogere en lagere klasses, andere diciplines, verschillende types van bouw en verschillende karakters. Zo blijf je volgens mij scherp en zul je je bewust worden van (oude, slechte) gewoontes die je gewend bent geraakt en niet door hebt dat je dit doet. Daarnaast heeft elk paard weer zijn eigen moeilijkheden en gemakken. Zo lijkt het me dat je ook handigheid krijgt in het bedeken van oplossingen of juist kan oefenen in dingen die je zelf moeilijk vind op je eigen paard.
Nu was ik er direct al een beetje mee bezig gegaan. Een keer een "paardenruil" gedaan met een paardendinnetje. Ik mocht een avondje op haar paard en de volgende dag ging zij op de mijne. Leerzaam vond ik het!! niet alleen het rijden op haar paard, maar ook dat zij op Aretta reed. vond het stiekem ook heel leuk om iemand anders op mijn paardje te zien rijden, dus dit was niet de laatste keer!
Een klein poosje later had ik weer iemand anders op Aretta gelaten, dit wil ik ook zeker af en toe blijven doen.
Well, to get to the point,,,
hoe denken jullie erover? en laten jullie ook af en toe andere mensen op jullie paard?Zouden jullie het ook een goed idee vinden om eens in de week/2 weken op een stal verschillende paarden te rijden, en zo ja, welke spreekt jullie het meeste aan?
Mij leek het een wat beter idee om af en toe op paarden van kennisen/vrienden te rijden, dus een paardenruil. De eigenaar kan je dan nog even inlichten wat moeilijkheden zijn, aandachtspuntjes ect. En ik ben bang dat stallen er niet op staan te wachten dat iedereen maar langs komt om af en toe verschillende paarden te komen rijden! maar wie weet, niet geschoten is altijd mis!
het paard van een vriendinnetje van mij zit bijvoorbeeld erg vast. Dat rijd wel even anders. Bovendien rij ik haar niet regelmatig, dus het heeft dan voor mij niet zo'n zin om daar aan te gaan sleutelen, want wat ik dan inzet kan ik toch niet voortzetten.