Blind vertrouwen op instructie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Blind vertrouwen op instructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:03

Wat mij opvalt als ik in de Horses at Work en de Rijden in the Picture topics kijk, is dat mensen soms verkeerde dingen van 'verkeerde' instructie hebben geleerd wat resulteert in minder fijne foto's om te zien. Daar kunnen ze naar mijn mening niks aan doen want zij weten ook niet beter waarschijnlijk.
Maar, ik heb het gevoel: een instructeur weet het beter dan ik. Echter blijkt dit dus vaak niet zo te zijn. De vraag is: hoe blijf je kritisch op je eigen instructeur/instructrice? Mensen vertrouwen hun instructeurs blindelings maar er zou eigenlijk een meer kritische blik moeten zijn op hoe je nou eigenlijk begeleid wordt en of dat allemaal wel op een goede manier gaat. Voor jou en vooral ook voor je paard.
Maar, als je zelf niet weet hoe het moet en je instructeur weet het ook niet (misschien niet eens bewust of opzettelijk), hoe kom je er dan achter dat je dus eigenlijk een andere instructeur moet zoeken?

Wat vinden jullie, moet je alles wat je instructeur zegt maar vertrouwen of zijn jullie heel kritisch over/met je instructie?

emma525

Re: Blind vertrouwen op instructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:05

Hmm, ik vertrouw 100% op mijn instructrice. Anders is het denk ik ook niet fijn in de les. Mijn instructrice vraagt ook altijd wat ik er van vond ect. zo blijf je er zelf ook over nadenken.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:06

ik vertrouw ook blind op de mijne, maar heb der wel een reden voor haha :p

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:09

blijven lezen, lezen, lezen, en ook op je eigen gevoel durven vertrouwen..

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:12

Puagaus12 schreef:

Wat is de reden dan als ik het vragen mag? :)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:15

Princeps schreef:
blijven lezen, lezen, lezen, en ook op je eigen gevoel durven vertrouwen..

Zelf denk ik altijd dat ik het misschien niet goed heb als ik op mijn eigen gevoel afga, daar heb je juist een instructeur voor natuurlijk. Maar mijn instructeur bijvoorbeeld zegt het wanneer mijn paard goed loopt en dan probeer ik het gevoel op te slaan. Als ik dan zelf train probeer ik dat gevoel dan weer terug te krijgen als het ware.

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:47

Ik vertrouw op mijn instructrice, maar ik blijf zelf ook nadenken. Als ik iets niet kan beredeneren wat ze zegt bijvoorbeeld, dan vraag ik haar om een toelichting. Mijn vertrouwen in mijn instructrice is groot, maar niet blind (denk dat dat nooit goed is namelijk).

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:51

ik vertrouw 100% op mijn instructrice, zodra ik iets moet proberen en ik doe het, 9 van de 10 keer lukt het ook, en merk ik snel verbetering.
Teven is ze een goede vriendin van ons, en ik heb ook een paar keer op het paard gezeten wat zij eerst altijd reed(en heb dr heeeul vaak zien rijden) en dat paard was ook super te rijden, ze weet gewoon goed waar ze t over heeft, en kan dat voor mij op een goede manier uitleggen.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:48

___Sanne schreef:
Puagaus12 schreef:

Wat is de reden dan als ik het vragen mag? :)

ik krijg van mijn ouders een western gereden sportpaard toen ik alleen nog maar
op een manege gereden had en net was begonnen met western. met de vorige
les gever ging het zelfs zo slecht dat ik de hoek niet uit kwam, zo wel flikkerde ze
me der af.

dank zij haar les heb ik haar nog, zondar haar hadden we der moeten verkopen
en we crossen nu vrolijk overal door heen om heen en over heen.

:)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:50

Ik vertrouw op mijn instructie maar wanneer iets niet fijn voelt (voor mijn gevoel niet werkt) of ik niet snap waarom iets zo opgelost/gereden wordt, dan meld ik dat ook :j
Inderdaad, vertouwen is groot maar niet blind.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 13-03-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:51

Ik vertrouw ook mijn instructrice voor de volle 100%... als ik haar niet had gehad dan had mijn paard allang bij een ander baasje gestaan daarbij komt dat ik haar instructie en uitleg heel fijn vind en ik vind haar ontzettend kundig, leert mij zover dat mogelijk alle kneepjes van het rijden. Ik ben van mening als je twijfels hebt over de instructie of je hebt het gevoel dat het niet werkt, dan zit je bij de verkeerde, ik betaal ervoor en moet dus ook het gevoel heb dat ik haar blind kan vertrouwen op wat ik met mijn paard aan het doen ben, is dat niet aanwezig dan zou ik niet bij hem of haar lessen!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:53

Pion schreef:
Ik vertrouw op mijn instructie maar wanneer iets niet fijn voelt (voor mijn gevoel niet werkt) of ik niet snap waarom iets zo opgelost/gereden wordt, dan meld ik dat ook :j
Inderdaad, vertouwen is groot maar niet blind.

Hier precies hetzelfde.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:54

Als je instructie goed kan onderbouwen wat ze uitlegt en waarom het zo hoort en wat het doel is van een oefening dan neem ik het goed aan. Echter is het aan mij om met de gegeven hulpen huiswerk te maken en te kijken waar ik vast loop.
Als ik dan een ahaa gevoel heb dan ga ik het opzoeken in de boeken .
En zo goed als altijd kom ik het dan wel tegen.
Pas als je het begrijpt wat de basis is voor een bepaalde oefening kun je erover gaan vertellen en discussieren over hoe het nu tot in de puntjes werkt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:55

Ik vind dat je een hele goede vraag stelt en ik heb daar eerlijk gezegd geen antwoord op.
Nu ben ik zo ver dat ik een goede instructeur herken. En er is er één waar ik helemaal op vertrouw. Slechts één. Ik heb binnen de rijverening ook nog les van andere instructeurs en daarbij volg ik niet altijd alles op wat ze zeggen, zolang dat niet goed voelt.

Soms vertel ik ze dan mijn probleem en laat ik het ze zien. En laat ik ze zien wat er gebeurt als ik hun aanwijzingen opvolg. Maar dan moet je een instructeur hebben die open staat voor je, die ook op jou vertrouwd, op jouw kennis (indien je die voldoende hebt).

Instructeurs hoeven van mij geen absolute navolging te verwachten. Die zullen ze niet van me krijgen.

Want IK zit op het paard, en IK ben verantwoordelijk voor mijn paard.
Dus goed nadenken bij wat je doet, en of de gevolgen van de aanwijzingen je wel bij het doel doen bereiken, of juist helemaal er van af. Het paard is aan jou overgeleverd, dus moet je er heel goed mee omgaan op een verantwoordelijke manier.
Ik heb een hekel aan de "ich habe es nicht gewusst"-houding. Je hebt hersens gekregen, die moet je dan ook maar gebruiken.

Maar goed, als je zelf nog helemaal niet voldoende weet wat goed is of slecht, dan is het moeilijk om een goede of slechte instructeur te herkennen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:57

klinkt misschien heel raar wat ik nu ga zeggen , maar ik schrik er soms van wat mensen allemaal klakkeloos van de instruktie aannemen.. := mensen blijf zelf alsjeblieft nadenken!! er is geen een instrukteur die alles weet en kan of kent.
kijk goed om je heen en houdt je ogen en oren open, kijk naar wat je mooi vind of stel vragen als je iets niet begrijpt,en vraag door, durf aan te geven dat je iets niet snapt ofdat de uitleg je niet duidelijk genoeg is. vraag waarom je iets op die manier doen moet< wat is het doel erachter?
kortom, goed dat je vertrouwen in je instr hebt, maar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:06

Zeker een goede vraag.
En ik denk dat er ook voor veel gevallen een logisch antwoord op te geven is:

Ontzettend veel mensen die inderdaad op een naïeve manier hun instructeur volgen zonder zelf na te denken over wat ze doen, zijn vaak mensen die zelf niet erg veel verstand van zaken hebben.
En daardoor dus aan "de professional" overlaten wat goed is of niet goed is en blind vertrouwen op die mening. Want het is het "vak van de instructeur" dus die "zal het wel weten".

Maar ik zie dat heel vaak gebeuren... Mensen hebben geen enkel idee waar ze aan beginnen als ze een paard kopen, maar ze kunnen 'm stallen, vaak wordt alles voor ze gedaan (mesten, voeren, etc.) en het enige dat ze zelf hoeven te doen is opzadelen en doen wat de instructeur ze verteld.

Nou is dat natuurlijk niet áltijd het geval. Maar ik zie het ontzettend veel om me heen gebeuren.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:22

knollentuin schreef:
klinkt misschien heel raar wat ik nu ga zeggen , maar ik schrik er soms van wat mensen allemaal klakkeloos van de instruktie aannemen.. := mensen blijf zelf alsjeblieft nadenken!! er is geen een instrukteur die alles weet en kan of kent.
kijk goed om je heen en houdt je ogen en oren open, kijk naar wat je mooi vind of stel vragen als je iets niet begrijpt,en vraag door, durf aan te geven dat je iets niet snapt ofdat de uitleg je niet duidelijk genoeg is. vraag waarom je iets op die manier doen moet< wat is het doel erachter?

Kijk, dit is wat ik bedoelde.
Alleen jij zegt het anders.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:26

Ik ga er vanuit dat mijn instructrice weet waar ze het over heeft. Dat wil echter neit zeggen dat ik alles wat zij vertelt direct voor waar aan neem. Ik denk graag zelf over dingen na en hoor ook graag andere invalshoeken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:28

Langcara schreef:
knollentuin schreef:

Kijk, dit is wat ik bedoelde.
Alleen jij zegt het anders.

weet je ,ik geef les maar ik neem zelf ook les, sta [of liever] zit ook aan de andere kant. ik heb van mijn instrukteur geleerd om om me heen te blijven kijken, hij moedigt mij ook aan om overal waar ik kan les te nemen, bij anderen overal van te proeven overal iets op te steken en niet alle kaarten op 1 leraar te zetten , dat probeer ik ook bij de mensen die ik help door te geven, in mijn ogen is een instrukteur met broodnijd niet ok..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:28

Femke schreef:
Zeker een goede vraag.
En ik denk dat er ook voor veel gevallen een logisch antwoord op te geven is:

Ontzettend veel mensen die inderdaad op een naïeve manier hun instructeur volgen zonder zelf na te denken over wat ze doen, zijn vaak mensen die zelf niet erg veel verstand van zaken hebben.
En daardoor dus aan "de professional" overlaten wat goed is of niet goed is en blind vertrouwen op die mening. Want het is het "vak van de instructeur" dus die "zal het wel weten".

Maar ik zie dat heel vaak gebeuren... Mensen hebben geen enkel idee waar ze aan beginnen als ze een paard kopen, maar ze kunnen 'm stallen, vaak wordt alles voor ze gedaan (mesten, voeren, etc.) en het enige dat ze zelf hoeven te doen is opzadelen en doen wat de instructeur ze verteld.

Nou is dat natuurlijk niet áltijd het geval. Maar ik zie het ontzettend veel om me heen gebeuren.

MAar het is niet gek dat een beginnend persoon onwetend is. Was ik ook. Ik had 10 jaar op de manege gereden en uiteindelijk wil je het eens ECHT leren en dat doe je op een eigen paard. En ja, deze stond in pensionstalling (gelukkig want er is heel veel wat je over paarden moet weten voordat je ze bij huis zet en ze zelf helemaal gaat verzorgen).

Door de jaren heen heb ik veel geleerd en weet ik alles wel zo'n beetje wat ik van paarden moet weten, en natuurlijk leer ik nog bij.

Maar waar moet je dan beginnen als je nog niets weet?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:47

ik zou gewoon veel verschillende boeken lezen en op internet rond speuren als ik zou twijfelen denk ik, en ik zou ook door vragen als ik iets moet doen een keer les van iemand anders doet ook wonderen, ik zelf leg altijd alles uit aan m'n les klanten en dan wijst de ervaring uit voor hun dat ik goed zit en dat ze mij indd kunnen vertrouwen, maar wees vooral niet bang om dingen te vragen wat ik nog wel eens merk bij volwasse vreemd genoeg kids die willen toch al alles weten en benader je ook weer anders, ik heb in het verleden van meerdere personen les gehad (verschillende maneges gereden) en daar leer je toch het meest van want ieder doet het weer anders het ene werkt wel voor je de ander niet. Dus bij twijfel als die hebt laten we eerlijk zijn toch even verder kijken dan de persoon waar je dan les hebt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:32

Ik zou er niet blind op vertrouwen. Daarnaast denk ik dat het voor iedereen ook wel goed zou zijn om eens af te wisselen met instructeur. Zeker als er een "probleem" is waar je mee vast loopt, iemand anders kan dan ook wonderen doen.
Je moet je goed voelen bij de gene die je les geeft, maar ik vindt ook dat je er niet blind op moet vertrouwen, je mag best ergens een andere mening over hebben, zolang je instructeur er ook open voor staat om naar z'n klanten en hun paarden te luisteren en dus een iets anders te proberen. Ook door verschillende instructeurs te hebben of van tijd tot tijd af te wisselen is leerzaam omdat iedereen een andere manier heeft en voor ieder paard ook iets anders goed werkt. Door meer ervaring op te doen bij verschillende mensen kun je ook sneller met andere paarden overweg. Omdat je dan minder "vast geroest" zit in je oude rijstijl en je meer kunt aanpassen aan het paard.
Wat ik altijd jammer vindt en dan met name met hulpteugels is dat mensen dan ook blind vertrouwen op hun instructeur. Als je vraagt waarom hangt die eraan? Krijg je nog weleens een antwoord: omdat mijn instructeur zei dat het beter was. Dat vindt ik nou niet echt een antwoord als een instructeur al zoiets zou aanraden zou je toch vragen waarom en niet klakkeloos naar de ruitersportshop te karren en even eentje kopen.
Het eigenlijk wel jammer dat mensen soms teveel vertrouwen op hun instructeur of mensen om zich heen in plaats van meer hun eigen mening en gevoel achter na te gaan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:31

Veel om je heen blijven kijken. Kijk niet alleen breed maar kijk ook omhoog. Wie vind jij een fijne ruiter, welke trainer hoort daar bij. Bezoek clinics en bespreek dat met je eigen instructeur. OP die manier ontwikkel je je eigen visie onafhankelijk van je instructeur en kun je blijven toetsen of jullie nog op dezelfde lijn zitten.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:41

Ik vertrouw op mijn instructeur maar dat staat niet gelijk aan het feit dat ik het altijd 100 procent met hem eens ben. Je moet inderdaad zelf ook nadenken en meerdere wegen leiden naar Rome, aan jou ook om voor jou de beste weg te zoeken. Op de club hebben we een andere instructeur en geen enkele instructeur zegt precies hetzelfde. Bij mij is het altijd een kwestie van uitproberen en dingetjes uitpikken van hetgeen verschillende instructeurs zeggen en daar voor mij de beste 'oplossing' uit te halen. Geen enkele instructeur weet alles, anders zou het nogal makkelijk zijn, en ieder heeft zijn eigen manier van rijden en uitleggen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:44

Ik vertrouw blind op mijn instructeur omdat les nemen anders geen zin heeft. Als ik niet wil aannemen wat hij zegt kan ik beter zelf wat aan gaan rommelen.