Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:54

Hallo allemaal!

Ik zie zo af en toe topic's, berichten of foto's langskomen waarop paarden dan aan het 'klieren' zijn. Of tenminste, dat zeggen de eigenaren dan. :Y) En dan wordt er ook vaak opgemerkt dat paarden niet klieren, of je uitproberen, maar dat ze alles doen om een reden. Hoe zit dit precies?

Het lijkt me interessant om hier een discussie over te houden. Bestaat klieren? En waarom doen paarden dat dan? En als het niet bestaat, is er dan per sé iets aan de hand als een paar bijv. 'kliergedrag' vertoont?
En uitproberen, bestaat dat dan? Of heeft dat ook weer met ongemak oid te maken?
Of te wel: wie kan mij hier meer over vertellen? Artikels, filmpjes, onderzoeken, ik ben heel benieuwd! :j

Anoniem

Re: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:58

Paarden klieren niet, paarden zijn niet stout, paarden nemen je niet in de maling.

Paarden zijn reactie dieren en gewoontedieren. Wanneer een paard 'kliert' of 'stout' is, begrijpt het paard vaak de mens niet of heeft hij moeite met wat er van hem gevraagd wordt. Meestal komt dit door angst, pijn of ongemak.
Vaak heeft het ook te maken met een bepaalde dominantie. Maar dat zie ik meer in de omgang, niet zozeer tijdens het rijden. Imo is de ruiter dan gewoon niet duidelijk genoeg en wordt het paard er onzeker van. Een paard kan ook ergens onderuit willen komen omdat hij het gewoon heel moeilijk vind, maar dat vind ik niet onder klieren vallen, hier moet je als ruiter naar luisteren en je vraag aanpassen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:04

IngeT schreef:
Om het even duidelijk te stellen: dit is (een heel klein stukje van) algemene leertheorie, geen 'nieuwe' manier om rijden uit te leggen. Wel een andere.

Het is ook de meest eenvoudige manier om leren uit te leggen. De woordenschat lijkt misschien ingewikkeld, maar dat is alleen omdat het nieuwe termen zijn die je nooit eerder gehoord hebt.
Wat het wél doet is het uit je 'comfortzone' halen en je opnieuw, anders naar grondwerk of rijden laten kijken. Geen mystieke bewoordingen, geen bizarre dominantie-theorieën, geen eufemismes als "hulpen", geen verzonnen redenen voor "hij neemt me in de maling" of "hij doet het omdat hij van me houdt". Gewoon, nuchter kijken naar wat er wérkelijk gebeurt. Niet meer, niet minder.

Weten hoe leren gaat doet niets af aan het gevoel of het geduld waarmee je omgaat met je paard of de emoties die je krijgt als dingen gaan zoals je wil. Rij je beter omdat je deze woorden kent? Welnee. Het maakt alleen de dingen makkelijker te analyzeren, uit te leggen en te herhalen, ook al moet je het misschien opnieuw 'vertalen' naar paardensport-woordenschat.

[RT-D] Je krijgt wat je beloont.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:07

Ik heb en fjord waarvan ik het idee heb dat hij begint te klieren en te drammen als hij ergens geen zin in heeft. Hij is van nature een luie vreetmachine die eigenlijk liever niet gestoord wordt wanneer hij druk bezig is met het nuttigen van voedsel. Heb ik het lef om dit wel te doen dan laat hij wel eens duidelijk zijn ongenoegen blijken door te gaan drammen en zuchten of door een poging de snelste korste weg terug te rennen naar zijn hooiruif. Het gedram en gezucht is ook meteen over wanneer hij zich met het hoofd omlaag de toegang weet te verschaffen naar een rijkelijk begroeid stuk grasland van derden :+

Eerlijk gezegd heb ik nog geen ander paard zo griezelig menselijk horen zuchten als mijn fjord... dus zo nu en dan vraag ik me af of hij wel 100% paard is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:08

Joolien schreef:
Paarden klieren niet, paarden zijn niet stout, paarden nemen je niet in de maling.

Paarden zijn reactie dieren en gewoontedieren. Wanneer een paard 'kliert' of 'stout' is, begrijpt het paard vaak de mens niet of heeft hij moeite met wat er van hem gevraagd wordt. Meestal komt dit door angst, pijn of ongemak.
Vaak heeft het ook te maken met een bepaalde dominantie. Maar dat zie ik meer in de omgang, niet zozeer tijdens het rijden. Imo is de ruiter dan gewoon niet duidelijk genoeg en wordt het paard er onzeker van. Een paard kan ook ergens onderuit willen komen omdat hij het gewoon heel moeilijk vind, maar dat vind ik niet onder klieren vallen, hier moet je als ruiter naar luisteren en je vraag aanpassen.

Klinkt logisch.. :j
Maar, sommige paarden (een flink aantal die ik ken in ieder geval) zijn wat meer.. Puberiger als ze bijvoorbeeld 5/6/7 jaar zijn. Het lijkt alsof ze in die periode wat meer klieren of je uitproberen, hoe zit dat dan? Is dat toeval, of puberen ze in principe net zoals mensen?
En gewoonte en reactiedieren, wat houdt dat precies in?
Wat is precies het verschil tussen kliergedrag (zo noem ik het maar even..) en je uitproberen?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:08

Natuurlijk kunnen paarden je uitproberen, dat hoort bij dieren die enige vorm van dominantie kennen. En ja paarden kunnen speels zijn, dus in mijn ogen ook 'vervelend' zijn dat een paard denkt "muahahaha". Het moet niet constant zo zijn, maar het andere uiterste is weer een paard wat slaafs gehoorzaam is en dat is in mijn ogen ook niet goed, absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:09

Liesje1611 schreef:
Joolien schreef:

Maar, sommige paarden (een flink aantal die ik ken in ieder geval) zijn wat meer.. Puberiger als ze bijvoorbeeld 5/6/7 jaar zijn. Het lijkt alsof ze in die periode wat meer klieren of je uitproberen, hoe zit dat dan? Is dat toeval, of puberen ze in principe net zoals mensen?
Wat is precies het verschil tussen kliergedrag (zo noem ik het maar even..) en je uitproberen?

Zie het andersom, rond die leeftijd wordt er meer van ze gevraagd, moeten ze serieus aan het werk. Moeten ze spieren ontwikkelen en daarbij krijgen ze een keer spiepijn of missen ze kracht.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:12

Joolien schreef:
Liesje1611 schreef:

Zie het andersom, rond die leeftijd wordt er meer van ze gevraagd, moeten ze serieus aan het werk. Moeten ze spieren ontwikkelen en daarbij krijgen ze een keer spiepijn of missen ze kracht.

Het klinkt echt zo logisch als je het zo stelt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:12

Ik heb een ponyruin met hengstenstreken die door veel mensen als klier wordt bestempelt.
Tis gewoon een Aap. :)) Zo is zijn karakter, temperamentvol, dominant, ongeduldig, eigenwijs en ik vind hem gewoon heel grappig. :))

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:13

Anoniem schreef:
Ik heb en fjord waarvan ik het idee heb dat hij begint te klieren en te drammen als hij ergens geen zin in heeft. Hij is van nature een luie vreetmachine die eigenlijk liever niet gestoord wordt wanneer hij druk bezig is met het nuttigen van voedsel. Heb ik het lef om dit wel te doen dan laat hij wel eens duidelijk zijn ongenoegen blijken door te gaan drammen en zuchten of door een poging de snelste korste weg terug te rennen naar zijn hooiruif. Het gedram en gezucht is ook meteen over wanneer hij zich met het hoofd omlaag de toegang weet te verschaffen naar een rijkelijk begroeid stuk grasland van derden :+

Eerlijk gezegd heb ik nog geen ander paard zo griezelig menselijk horen zuchten als mijn fjord... dus zo nu en dan vraag ik me af of hij wel 100% paard is.

Precies, sommige paarden hebben trekjes dat je denkt van.. Nou, als jij niet kliert, dan ben ik de konining van Nepal :')

Daarom ook dit topic, ik ben heel erg benieuwd naar verschillende meningen, opvattingen, onderbouwingen, en stiekem hoop ik op een onderzoek waarin is 'bewezen' of klieren überhaupt wel bestaat :Y)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:15

Authentic schreef:
Natuurlijk kunnen paarden je uitproberen, dat hoort bij dieren die enige vorm van dominantie kennen. En ja paarden kunnen speels zijn, dus in mijn ogen ook 'vervelend' zijn dat een paard denkt "muahahaha". Het moet niet constant zo zijn, maar het andere uiterste is weer een paard wat slaafs gehoorzaam is en dat is in mijn ogen ook niet goed, absoluut niet.

Dat laatste ben ik sowieso met je eens :j
Maar waar ligt de grens tussen uitproberen en dominantie? Is daar eigenlijk wel een grens, of heeft dat met elkaar te maken? Of bepalen wij mensen waar die grens ligt?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:16

Er zijn genoeg ponies die klieren om te klieren
Leuke gevalletjes "t paard gaat zo ver als dat jij je grenzen stelt" of wat bokjes uit vrolijkheid, mijn paardke heeft ook wel eens haar billetjes in de lucht gegooit toen ik in het bos aanspoorde naar galop :P.

Of ze hebben pijn of er zit psychisch of rijtechnisch iets dwars, maar dat kun je niet zien vanaf foto's.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:18

Joolien schreef:
Liesje1611 schreef:

Zo heb ik er nog nooit over nagedacht :o

Dus in het algemeen bepalen wij mensen wanneer we iets 'klieren' vinden? De ene vind dat het te maken heeft met pijn/ongemak (bijvoorbeeld), de ander vind het uitproberen en klieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:20

'Klieren' doen ze alleen om te kijken of ze onder het werk uit kunnen komen. Een manegepony zal in de hoek gaan staan met galopperen omdat hij die bonkende ruitertjes zat is op zijn rug. een ruiter die bijdehand is zal hem door kunnen zetten, dan zal hij toegeven en braaf verder galopperen maar ruiters die minder handig zijn pakt ie en zal hij vaker stoppen in de hoek.
Ze zoeken altijd de makkelijkste weg.

@Liesje: Dat denk ik wel. Paarden hebben dat denkvermogen helemaal niet. Eigenlijk zitten paarden heel eenvoudig in elkaar. Het is aan de mens en zijn gebrek aan inlevingsvermogen en kennis wat hij ervan maakt.

Als mijn paard op een volte elke keer in galop aanspringt wordt ik niet boos, dan probeert hij mij te vertellen dat hij het moeilijk vind. Dan stel ik de vraag op nieuw, anders en zorg ervoor dat hij kan antwoorden zoals ik dat wil.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:20

Interessante vraag! In het kader van deze discussie heb ik dan ook wel iets:

Mijn merrie van bijna 5 hoeft vrij weinig. Om de dag wordt ze eens gelongeerd of doe ik grondwerk met haar, de rest van de tijd vertoeft ze heerlijk met haar vriendinnetje in de paddock (24/7). Toen ik haar anderhalf jaar geleden kocht kwam ze tijdens het longeren op de rechterhand (haar moeilijke kant) steeds naar binnen, inclusief steigeren enz. Dit was puur dominatie en uitproberen. Met veel geduld en grondwerk heb ik dit eruit gekregen, maar sinds zo'n twee weken heeft ze het weer helemaal opnieuw uitgevonden, zowel linksom als rechtsom. Ik zie dit echt als een trucje om onder het 'werk' uit te komen, volgens mij is ze bewust aan het klieren. Dit denk ik mede doordat ze het alleen doet als ik haar aan de longeerlijn heb in de rijbak, niet als ze los gelongeerd wordt in de longeerbak.

Voor de mensen die zeggen dat paarden niet klieren: hoe zouden jullie dit gedrag dan uitleggen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:22

Klieren, jazeker!
Eén van mijn paarden trekt altijd de dekens van het rek af als ik wegloop om iets te pakken *D

Klieren tijdens het rijden daarentegen doen ze niet. Een paard reageert op wat de ruiter vraagt. Soms hebben ze spierpijn, van het rijden de dag ervoor of gewoon van het gek doen in de wei en dan doen ze ineens iets niet meer wat ze de keer ervoor nog wel deden. Dat is geen klieren, dat is een reactie op iets in hun lijf.
Puberen geloof ik ook niet in, er wordt gewoon veel te veel getrut met jonge paarden. Ze hoeven niets, mogen alles tot ze 5/6/7 zijn en dan moet er ineens geluisterd worden...Ja daahaag. Paarden die echt correct opgeleid zijn, puberen niet.

Grenzen opzoeken kan dan weer wel. Maar ook dat is wederom vooral aan de ruiter te wijten. Als je niet consequent bent, gaat je paard vanzelf kijken wat hij allemaal kan doen zonder dat jij daarop reageert. Zelfs een GP paard gaat niet uit zichzelf zijn training afwerken als de ruiter erop zit te slapen, gelukkig niet.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:24

Simone0308 schreef:

Mijn merrie van bijna 5 hoeft vrij weinig. Om de dag wordt ze eens gelongeerd of doe ik grondwerk met haar, de rest van de tijd vertoeft ze heerlijk met haar vriendinnetje in de paddock (24/7). Toen ik haar anderhalf jaar geleden kocht kwam ze tijdens het longeren op de rechterhand (haar moeilijke kant) steeds naar binnen, inclusief steigeren enz. Dit was puur dominatie en uitproberen. Met veel geduld en grondwerk heb ik dit eruit gekregen, maar sinds zo'n twee weken heeft ze het weer helemaal opnieuw uitgevonden, zowel linksom als rechtsom. Ik zie dit echt als een trucje om onder het 'werk' uit te komen, volgens mij is ze bewust aan het klieren. Dit denk ik mede doordat ze het alleen doet als ik haar aan de longeerlijn heb in de rijbak, niet als ze los gelongeerd wordt in de longeerbak.

Voor de mensen die zeggen dat paarden niet klieren: hoe zouden jullie dit gedrag dan uitleggen?

Wat ik denk (niet dat ik er veel verstand van heb, maar ik doe een gok) is dat naar binnen vallen en steigeren op haar rechterhand van een tijd geleden geen klieren. Je zegt zelf ook: dat was haar moeilijke kant, dus op die manier probeerde ze denk ik onder het werk uit te komen, omdat ze het moeilijk vond en misschien daar nog de bespiering voor mistte.
Je hebt het eruit gekregen, en daarna begon ze het weer te doen, op de linker zowel op de rechterhand, waarop ik zou denken dat het dominantie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:25

Simone0308 schreef:

Dat is lastig, omdat ik niet weet hoe jij het aan haar vraagt. Toen je met haar begon vond ze het moeilijk en gaf ze haar grenzen aan. Blijkbaar heb jij iets gedaan waardoor ze uiteindelijk wel braaf rond ging.
Het nu doen kan te maken hebben met een ongemak omdat ze het niet zo maar doet. Ze zal niet ineens denken 'mmmm vandaag heb ik geen zin meer, ik doe het niet meer'. Je moet denken waarom ze het niet meer wilt. Hoe vraag jij het van haar, hoe doet zij? Hoe los je het op?

Het gaat er helemaal om hoe je ermee om gaat.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:28

_Esther_87_ schreef:
Klieren, jazeker!
Eén van mijn paarden trekt altijd de dekens van het rek af als ik wegloop om iets te pakken *D

Klieren tijdens het rijden daarentegen doen ze niet. Een paard reageert op wat de ruiter vraagt. Soms hebben ze spierpijn, van het rijden de dag ervoor of gewoon van het gek doen in de wei en dan doen ze ineens iets niet meer wat ze de keer ervoor nog wel deden. Dat is geen klieren, dat is een reactie op iets in hun lijf.
Puberen geloof ik ook niet in, er wordt gewoon veel te veel getrut met jonge paarden. Ze hoeven niets, mogen alles tot ze 5/6/7 zijn en dan moet er ineens geluisterd worden...Ja daahaag. Paarden die echt correct opgeleid zijn, puberen niet.

Grenzen opzoeken kan dan weer wel. Maar ook dat is wederom vooral aan de ruiter te wijten. Als je niet consequent bent, gaat je paard vanzelf kijken wat hij allemaal kan doen zonder dat jij daarop reageert. Zelfs een GP paard gaat niet uit zichzelf zijn training afwerken als de ruiter erop zit te slapen, gelukkig niet.

Zou ik niet per defenitie klieren noemen, ik zou het juist grappig vinden denk ik :')
Maar dat heeft me wel aan het denken gezet, vind JIJ het grappig als je paard dat doet? Lach je dan? Als je dat doet, dan is het voor je paard een soort beloning als je lacht, en dat hij het daarom steeds op nieuw doet?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:33

Joolien schreef:
Simone0308 schreef:

Dat is lastig, omdat ik niet weet hoe jij het aan haar vraagt. Toen je met haar begon vond ze het moeilijk en gaf ze haar grenzen aan. Blijkbaar heb jij iets gedaan waardoor ze uiteindelijk wel braaf rond ging.
Het nu doen kan te maken hebben met een ongemak omdat ze het niet zo maar doet. Ze zal niet ineens denken 'mmmm vandaag heb ik geen zin meer, ik doe het niet meer'. Je moet denken waarom ze het niet meer wilt. Hoe vraag jij het van haar, hoe doet zij? Hoe los je het op?

Het gaat er helemaal om hoe je ermee om gaat.

Naar mijn weten vraag ik het niet op een andere manier aan haar dan ik eerst deed. Het kwam ook weer van het ene op het andere moment. Het vreemde vind ik gewoon dat ze erg geen problemen mee heeft als ze los is, maar zodra er een lijntje aan zit gaat er blijkbaar iets mis. Wat het dan precies is weet ik niet. Ik merk wel aan mezelf dat ik er nu geïrriteerd door raak, dus ik heb besloten om het even te laten, omdat het op die manier sowieso niet gaat werken. Toch heb ik het de eerste paar keer dat ze het deed met op een rustige manier opnieuw geprobeerd, maar dat dat had weinig effect, het werd alleen maar erger voor mijn gevoel.

@Liesje1611: Dat steigeren e.d. van 1,5 jaar geleden was inderdaad geen klieren en ik betwijfel of het nu weer dominantie is, omdat onze band sindsdien wel heel erg veranderd is. Het zou kunnen hoor, maar dan zou het niet van het ene op het andere moment weer gebeuren lijkt me.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:34

Liesje: Haha, 't was ook als grapje bedoelt hoor, het is namelijk ook heel grappig. Vooral die kop erbij als ik dan terug kom lopen, de onschuld zelf 8-)

Simone, ik zie het toch iets anders als degene die voor mij al gereageerd hebben. Ik denk namelijk dat je niet correct longeert, of dat je paard het longeren niet op de juiste manier is geleerd. In een longeerbak is er namelijk niets aan, daarin kan iedereen wel longeren. Paard heeft namelijk vrij weinig keus, hij kan toch nergens heen.
In een rijbak wordt het echt longeren en is je houding en de verbinding tussen jou en je paard veel meer van belang. Als jij het dan niet goed doet, heeft ze namelijk geen enkele steun (veel grotere ruimte) en zal ze haar onzekerheid uiten of haar vrijheid gebruiken.
Edit: De lijn maakt dus duidelijk het verschil....En die heb je toch echt zelf vast.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:36

Klieren? Nee! Grenzen opzoeken? Ja! een paard zal altijd kijken of je nog wel sterk genoeg bent om te leiden, elk beest zal kijken of hij/zij het leiderschap over kan nemen.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:39

_Esther_87_ schreef:
Simone, ik zie het toch iets anders als degene die voor mij al gereageerd hebben. Ik denk namelijk dat je niet correct longeert, of dat je paard het longeren niet op de juiste manier is geleerd. In een longeerbak is er namelijk niets aan, daarin kan iedereen wel longeren. Paard heeft namelijk vrij weinig keus, hij kan toch nergens heen.
In een rijbak wordt het echt longeren en is je houding en de verbinding tussen jou en je paard veel meer van belang. Als jij het dan niet goed doet, heeft ze namelijk geen enkele steun (veel grotere ruimte) en zal ze haar onzekerheid uiten of haar vrijheid gebruiken.
Edit: De lijn maakt dus duidelijk het verschil....En die heb je toch echt zelf vast.

Ik begrijp je reactie en dat was ook zeer zeker het geval, anderhalf jaar geleden. Sindsdien heb ik veel bijgeleerd (en zij ook) en hebben we ongeveer een jaar heel lekker gewerkt samen. Zoals al eerder gezegd is het sinds 2 weken opeens weer mis, er is (naar mijn weten) niets veranderd in mijn manier van longeren.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:39

Dat dit uberhaupt nog geen algemeen goed is begrijp ik niet zo goed. Er zijn blijkbaar nog best veel mensen die echt niet begrijpen hoe een paard denkt, of hoe het zich voelt met een andere diersoort op zijn rug die van alles van hem wil, en dat vraagt door met ledematen tegen zijn buik aan te duwen of schoppen, en verder via twee touwtjes dingen vraagt vanaf achter zijn hoofd. Tel daarbij op dat we van een paard verlangen dat hij EN bodybuildertraining doet voor kracht EN ballettraining voor de lenigheid, en dat dat erg lastig is voor spieren die dat allemaal moeten doen. Dit zou basiskennis moeten zijn die vanaf het eerste prille begin aan manegeruiters dient te worden vertelt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:42

Ja ik denk dat paarden wel eens dingen doen om onder het werk uit te komen, maar niet om bewust de ruiter te pesten. Ik rijd wel eens met mijn paard en dan gaat het super, ik vraag iets meer van haar (als ze een slecht humeur heeft) en opeens maakt ze een hele vieze draai van 180 graden waardoor ik bijna er vanaf val. Er was werkelijk niets in de bak waar ze kon van schrikken, was helemaal alleen, ook de kantine was leeg.