Joolien schreef:Paarden klieren niet, paarden zijn niet stout, paarden nemen je niet in de maling.
Paarden zijn reactie dieren en gewoontedieren. Wanneer een paard 'kliert' of 'stout' is, begrijpt het paard vaak de mens niet of heeft hij moeite met wat er van hem gevraagd wordt. Meestal komt dit door angst, pijn of ongemak.
Vaak heeft het ook te maken met een bepaalde dominantie. Maar dat zie ik meer in de omgang, niet zozeer tijdens het rijden. Imo is de ruiter dan gewoon niet duidelijk genoeg en wordt het paard er onzeker van. Een paard kan ook ergens onderuit willen komen omdat hij het gewoon heel moeilijk vind, maar dat vind ik niet onder klieren vallen, hier moet je als ruiter naar luisteren en je vraag aanpassen.
Klinkt logisch..
Maar, sommige paarden (een flink aantal die ik ken in ieder geval) zijn wat meer.. Puberiger als ze bijvoorbeeld 5/6/7 jaar zijn. Het lijkt alsof ze in die periode wat meer klieren of je uitproberen, hoe zit dat dan? Is dat toeval, of puberen ze in principe net zoals mensen?
En gewoonte en reactiedieren, wat houdt dat precies in?
Wat is precies het verschil tussen kliergedrag (zo noem ik het maar even..) en je uitproberen?