Een goede galop bevordert de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suikerp

Een goede galop bevordert de draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 13:25

Hallo, ik ben sinds kort met mijn paard in het B gestart. Ik heb uiteraard ook les, en van mijn instructeur kreeg ik vaak de opdracht om juist de galop goed te oefenen, zodat dit de draf bevordert. Bij mijn vorig paard eigenlijk nooit gedaan, maar vooruit, ik ben altijd in om iets nieuws te proberen.

Nou is mijn paard toch al een laatbloeier, en heeft moeite (gehad) met alle drie de gangen. Vooral in de galop maakte ze zich lang en sterk. Nu is de galop ontzettend veel geoefend, en dit zou volgens de instructeur terug te moeten zien in de draf.

Wat ik nu heb: een ontzettend goede galop met veel sprong, het been er goed onder, goed ontspannen, en een draf die ermee door kan. Voor de galop scoren we dan ook makkelijk een 8, de draf blijft vaak hangen op een 6.

Omdat ik merk dat deze methode toch niet voor mijn paard opgaat, vraag ik mij af bij wie het wel werkt.

De vraag is dus: kan je, door het goed dooroefenen in de galop, een betere draf ontwikkelen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:44

Ja, een galop is een gang waarbij je paard veel kracht en conditie op bouwt, en dat kan de draf ten goede komen doordat je paard meer kracht in zijn lijf heeft. Kwa kracht kan veel stappen (goede lange pas) ook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:50

Angela schreef:
Ja, een galop is een gang waarbij je paard veel kracht en conditie op bouwt, en dat kan de draf ten goede komen doordat je paard meer kracht in zijn lijf heeft. Kwa kracht kan veel stappen (goede lange pas) ook.

Hm, tenzij je een gangenpaard hebt zijn dan de mogelijkheden wat betreft via een andere gang de draf bevorderen uitgeput ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:52

Misschien meer het aanspringen oefenen? Stap galop, draf galop, eenvoudige galopswissels tijdens slangevoltes e.d. (bij het omstellen) Drafbalkjes en in-uitjes kan ook werken.

suikerp

Re: Een goede galop bevordert de draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 14:26

Het aanspringen gaat redelijk goed: ze springt aan met voldoende sprong, wil soms wel even terug vallen. Galopwissels kan ze nog niet. Op de slangenvolte zouden we kunnen proberen een eenvoudige galopwissel uit te voeren. Aangaloperen vanuit stap kan ze wel prima.

De drafbalkjes is ook een goede optie, dit vergeet ik zelf vaak mee te nemen (of luiheid omdat ik dan alles moet uithalen) :)

Dit is het eerste "groene" paard dat ik zelf rij, mijn vorig paard heb ik gekocht toen het L2 liep, ik was toen zelf de groene ruiter. Nu het andersom is, moet ik zelf veel meer doen merk ik, en ben ook bereid alles te leren. Dus bedankt voor het meedenken!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:12

Eenvoudige galopswissel doe je van uit galop-overgang naar stap- paar passen in stap- aanspringen andere galop. Blijven galopperen lijkt mij niet geheel nodig, vooral het aanspringen maakt ze sterk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:17

Ja, het sterker maken zit hem in het aanspringen, en in de schijnovergangen, dus in de galop zelf terug en weer vooruit. Het doorgalloperen is voornamelijk voor de conditie.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:18

Van trainen in galop worden ze inderdaad sterker. Veel tempowisselingen en veel overgangen rijden. Doordat het paard sterker wordt door goede training in galop wordt de draf uiteindelijk ook verbeterd. Ook in de draf veel tempowisselingen rijden om deze gang te verbeteren.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:26

Bedankt voor de tips mensen. Dat betekent voor mij dat ik gewoon MEER overgangen/ schijnovergangen/ tempowisselingen moet gaan maken. Ik ga ermee aan de slag!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:44

Succes!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:50

Als u instaat bent schouderbinnenwaarts of travers/renvers te rijden, dan is het erg goed om de overgangen in die bewegingen uit te voeren. Bijvoorbeeld; in halt houden in een schouderb.waarts-positie en dan aandraven en weer terug naar halthouden. Dat mag niet meer dan een paar keer per training gedaan worden, maar bedenk dat de keren dat het niet lukt het paard zich meestal ontrekt door toch rechtuit te vertrekken, die keren zijn dan ook niet zo belastend. Het wordt pas belastend, indien het u lukt in zo'n positie te vertekken en dan ook aan te houden in draf. Ook kunt u beginnen met een klein beetje schoudervoor, dan is de kans van slagen beter.
Ook een methode die hulp kan bieden is het paard kaarsrecht te houden op de grote volte en dan de achterhand iets naar binnen te plaatsen, daardoor beschrijfte de voorhand een iets grotere volte (dus afstand) dan de achterbenen. Aangezien in draf er een diagonale verbinding is tussen voor- en achterbeen, moet het achterbeen harder afzetten om hetvoorbeen tijd en ruinte te geven om de grotere afstand af te leggen. Natuurlijk mag dat ook niet overdreven worden; niet in tijd van uitvoering, niet in schuinte op de volte (het buitenachterbeen kan het best sporen in het binnen voorbeen).
Het wil ook wel eens helpen het paard vanuit galop in een iets te grote draf te laten vallen, waardoor het uitgenodigd wordt een iets grotere pas te maken dan normaal.

Enfin dit zijn een paar handgrepen waarmee de draf ook nog verbeterd kunnen worden.

Voor het overige zijn er meer dan genoeg verhalen bekend van goede dressuurpaarden die in het begin geen goede 'dravers' waren maar naar mate de opleiding vorderde steeds beter werden. Immers hoe meer oefeningen een paard kent, des te meer manieren er zijn om het op een bepaald punt te gymnastiseren.
Ik hoop dat u hier iets aan hebt.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:50

suikerp schreef:
Het aanspringen gaat redelijk goed: ze springt aan met voldoende sprong, wil soms wel even terug vallen. Galopwissels kan ze nog niet. Op de slangenvolte zouden we kunnen proberen een eenvoudige galopwissel uit te voeren. Aangaloperen vanuit stap kan ze wel prima.

De drafbalkjes is ook een goede optie, dit vergeet ik zelf vaak mee te nemen (of luiheid omdat ik dan alles moet uithalen) :)

Dit is het eerste "groene" paard dat ik zelf rij, mijn vorig paard heb ik gekocht toen het L2 liep, ik was toen zelf de groene ruiter. Nu het andersom is, moet ik zelf veel meer doen merk ik, en ben ook bereid alles te leren. Dus bedankt voor het meedenken!

Drafbalkjes lopen is indd heel erg handig ook om je paard losser in de rug te krijgen.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:54

Maar als je paard nou een beetje vast in de rug zit en daardoor moeite met de galop heeft dan? Moet je het dan veel oefenen en vaak overgangen draf/galop doen en natuurlijk ook stap of moet je dan juist maar 1x elke kant om en langer doorgaloperen oid?
En als ze in galop zit gaat ze vaak ook snel en op de volte vind ze nog erg moeilijk, hier oefen ik ook veel mee. Ze is erg vlak in alle gangen, is dat op dezelfde manieren als hier genoemt op te lossen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:04

Mmz, ik vind de stelling van je instructeur toch niet helemaal opgaan eigenlijk.

Met een paard dat goed en gemakkelijk galoppeert, kan je door veel galopwerk een minder sterke draf verbeteren.
Je kan ook een minder goede galop verbeteren door drafwerk, mits dat paard dan wel een goede, sterke draf heeft.

Ofwel, verbeteren van een 'zwakke' gang hoeft je niet perse in die betreffende gang te doen. Maar er zijn genoeg paarden die echt niet goed genoeg galopperen om daarmee je drafwerk te gaan verbeteren. Uiteindelijk komt het gewoon neer op sterker maken van het paard waarbij je gebruik maakt van zijn sterke punten. Wat je eigenlijk dus altijd al doet, als het goed is.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 20:05

Ik ga soms ook wel eens een volte op het verkeerde been lichtrijden. Ergens heb ik ooit meegekregen dat dit een bepaalde (kruis)spier extra traint. Toevallig las ik dit ook laatst op internet, kan het niet terug vinden helaas.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:07

_Esther_87_ schreef:
Mmz, ik vind de stelling van je instructeur toch niet helemaal opgaan eigenlijk.

Met een paard dat goed en gemakkelijk galoppeert, kan je door veel galopwerk een minder sterke draf verbeteren.
Je kan ook een minder goede galop verbeteren door drafwerk, mits dat paard dan wel een goede, sterke draf heeft.

Ofwel, verbeteren van een 'zwakke' gang hoeft je niet perse in die betreffende gang te doen. Maar er zijn genoeg paarden die echt niet goed genoeg galopperen om daarmee je drafwerk te gaan verbeteren. Uiteindelijk komt het gewoon neer op sterker maken van het paard waarbij je gebruik maakt van zijn sterke punten. Wat je eigenlijk dus altijd al doet, als het goed is.

Dus als de galop niet altijd goed gaat zou je dat ook met goed drafwerk kunnen verbeteren?
Hoe zou je dat dan kunnen doen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:25

Voorbeeld: Ik rijd een paard dat enkele jaren geleden heel slecht galoppeerde. Paard was heel scheef en niet sterk genoeg om door te kunnen springen in de galop. Ik heb daar toen weinig mee gegaloppeerd, kon ze toch niet immers dus had geen zin. Wel heb ik heel veel stap- en drafwerk gedaan, rechtrichten en veeel overgangen zodat ze sterker en soepeler werd. Daardoor werd de galop beter, en toen pas kon ik ook in galop wat meer werk gaan doen.
Het heeft geen zin om door te rijden in een slechte galop snap je? Als je paard geen sprong kan houden, niet over de rug kan blijven, scheef gaat, noem maar een probleem...Wat is dan het nut van doorgalopperen?

Vaak is het slecht galopperen een algemeen kracht- of balansprobleem. En dat kan je prima oplossen in draf, overgangen, inbuigen naar alle kanten, zijgangen. En overgangen, overgangen, overgangen. Zowel om meer kracht op te bouwen die je weer nodig hebt in die galop maar ook om het paard beter aan de hulpen te krijgen wat je later weer van pas komt als je wel meer galoptraining gaat doen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:32

ik ben van mening, en heb het ook zo geleerd, dat je de galop verbeterd in de draf, en niet anders om ,ik deel dan ook wel de mening van _Esther_87_

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 20:55

Maar andersom is dus ook zo, Moll, dat je een draf kan verbeteren door galopwerk?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:00

nee, ik ben van mening van niet

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:20

_Esther_87_ schreef:
Voorbeeld: Ik rijd een paard dat enkele jaren geleden heel slecht galoppeerde. Paard was heel scheef en niet sterk genoeg om door te kunnen springen in de galop. Ik heb daar toen weinig mee gegaloppeerd, kon ze toch niet immers dus had geen zin. Wel heb ik heel veel stap- en drafwerk gedaan, rechtrichten en veeel overgangen zodat ze sterker en soepeler werd. Daardoor werd de galop beter, en toen pas kon ik ook in galop wat meer werk gaan doen.
Het heeft geen zin om door te rijden in een slechte galop snap je? Als je paard geen sprong kan houden, niet over de rug kan blijven, scheef gaat, noem maar een probleem...Wat is dan het nut van doorgalopperen?

Vaak is het slecht galopperen een algemeen kracht- of balansprobleem. En dat kan je prima oplossen in draf, overgangen, inbuigen naar alle kanten, zijgangen. En overgangen, overgangen, overgangen. Zowel om meer kracht op te bouwen die je weer nodig hebt in die galop maar ook om het paard beter aan de hulpen te krijgen wat je later weer van pas komt als je wel meer galoptraining gaat doen.

Hier bij mij licht het eraan dat ze haar rug niet kan buigen, over de rug lopen zegmaar dat lukt haar niet, hoe moet ik hier dan mee te werk gaan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:22

Waarom lukt dat niet? Ieder gezond paard kan over de rug lopen...Is er een lichamelijke oorzaak, of bouwt ze te veel spanning op, of...?

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:28

Nouja het is niet dat het niet lukt, maar ze vind het heel moeilijk. In stap lukt het al aardig, maar ook de stelling zit er niet echt in omdat ze dat dus ook moeilijk vind omdat ze haar rug dan moet buigen zegmaar.
Daardoor is ze ook heel vlak.
Ik vind het moeilijk uit te leggen :o

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:29

IloveNikitaa schreef:
_Esther_87_ schreef:

Hier bij mij licht het eraan dat ze haar rug niet kan buigen, over de rug lopen zegmaar dat lukt haar niet, hoe moet ik hier dan mee te werk gaan?

sorry, ik begrijp niet wat je bedoel kan je dit beter uitleggen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:40

IloveNikitaa schreef:
Nouja het is niet dat het niet lukt, maar ze vind het heel moeilijk. In stap lukt het al aardig, maar ook de stelling zit er niet echt in omdat ze dat dus ook moeilijk vind omdat ze haar rug dan moet buigen zegmaar.
Daardoor is ze ook heel vlak.
Ik vind het moeilijk uit te leggen :o

Ik vind het ook heel moeilijk te begrijpen...Je paard moet de rug ook buigen/rekken als ze in de wei gras eet. Dus dat ze het moeilijk vind moet echt een andere reden hebben.