kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kez2012

kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:49

hoi bokkers,
Nu heeft mij iemand verteld dat amazones of ruiters die op zwaar niveau rijden voornamelijk
hun paarden tijdens het trainen heel diep en rond rijden.
nu ik zit in mijn hoofd met die loodlijn
waarom rijden zij zo diep en rond?
ik hoop dat ik mijn vraag goed stel want vind het nogal moeilijk om ze juist te formuleren.
en hoe geraken ze dan later mooi op de loodlijn? het paard moet het toch ook snappen en voelen denk ik dan? ik zit echt een beetje in de knoop :j

upendo

Re: kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:50

Iedere ruiter rijdt anders, omdat elk paard anders is, ongeacht het niveau.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:53

kez2012 schreef:
hoi bokkers,
Nu heeft mij iemand verteld dat amazones of ruiters die op zwaar niveau rijden voornamelijk
hun paarden tijdens het trainen heel diep en rond rijden.
nu ik zit in mijn hoofd met die loodlijn
waarom rijden zij zo diep en rond?
ik hoop dat ik mijn vraag goed stel want vind het nogal moeilijk om ze juist te formuleren.
en hoe geraken ze dan later mooi op de loodlijn? het paard moet het toch ook snappen en voelen denk ik dan? ik zit echt een beetje in de knoop :j

Volgens mij wordt er laag diep en rond gereden om meer controle over het paard te krijgen. Kijk eens naar het klassieke topic samenvatting. Daar komt ook vaak het begrip LDR langs waar men niet van gecharmeerd is.
Je bent kritisch en dat is goed en wellicht dat je aanvoelt dat het op die manier rijden niet helemaal van je dat is. Maar........daar wordt dus heel verschillend over gedacht gezien de felle discussies hier op BOKT.

[RT-D] Klassieke vs Academische Rijkunst .
[RT-D] Klassieke rijkunst [deel 2]
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 30-01-12 17:55, in het totaal 2 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:54

In de training wordt een paard vaak dieper en ronder gevraagd om zijn bovenlijn wat op te rekken, verlengen. Als je paard goed in de hand gesteld is, moet je hem op elke willekeurige hoofdhouding in kunnen stellen. Lager, hoger, neus voor de loodlijn of erop, de ruiter geeft het aan en het paard volgt de hand.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:55

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:01

Dat er rond en diep getraind wordt, moet je meer genuanceerd zien denk ik;
ik wil hier mee zeggen dat de ruiters die dit toepassen hun paard niet énkel in die houding leren lopen,
maar nog steeds in staat zijn hun paard andere hoofdhoudingen te laten aannemen;
't is net zoals dat het niet is omdat je veel voorwaarts-neerwaarts rijdt,
je geen oprichting meer kan vragen aan je paard.

Waarom er mensen zijn die dit gebruiken? De voornaamste theorie daar achter is denk ik het feit dat je je paard zijn bovenlijn extra aan het werk zet, wat zeker kan gebeuren wanneer dit correct gedaan wordt, maar het is erg moeilijk wanneer je geen steengoede ruiter bent om dit op een correcte manier te doen, en dan denk ik aan het paard in die houding forceren dmv de handen en aanleuningsproblemen krijgen enz... Als het op een correcte manier gebeurt ben je als het ware in staat de energie die je in je paard rijdt langst achter zo op te vangen dat hij zijn bovenlijn extra opbolt, maar nogmaals, dit is zeer moeilijk en er gebeuren genoeg fouten omtrent.
Verder is het ook niet echt aangewezen de hele training zo diep en rond te rijden, aangezien er zo een verhoogde druk tussen de wervels van het paard ontstaat omdat deze houding nogal afwijkt van de normale fysiologie van het paard.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:17

@daantj_ Wat een super intressante link van Anky. Heb alle drie de filmpjes even gezien. Ik heb zo geleerd (krijg op de duitse manier les) dat het hardstikke verkeerd voor je paard is.

Maar natuurlijk is je paard wel een soort Atleet en een elastiek die je soepel moet houden. Ik vind dat Anky hierbij niet verkeerd ermee om gaat maar dat de media het een beetje overdrijft. Ik vind wel dat als je zoiets doet in je training dat je hier de goede begeleiding bij moet hebben.

inskimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:40

Ik gebruik het bijvoorbeeld wel eens bij paarden die achter de teugel lopen. Deze rijd ik eerst wat meer achter de loodlijn om zo wat meer druk te krijgen waarmee ik vervolgens voorwaarts kan rijden om mijn hand op te zoeken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:08

inskimberly schreef:
Ik gebruik het bijvoorbeeld wel eens bij paarden die achter de teugel lopen. Deze rijd ik eerst wat meer achter de loodlijn om zo wat meer druk te krijgen waarmee ik vervolgens voorwaarts kan rijden om mijn hand op te zoeken.

Gewoon omdat ik benieuwd ben hoor, waarom rijdt je ze niet gewoon meteen voorwaarts naar je hand? Mijn paard liep ontzettend achter de teugel maar haar heb ik juist geen één moment achter de loodlijn gereden, maar juist steeds richting mijn hand naar voren.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:17

@Geryon, dan deed jij het dus in 1 keer goed *\o/*

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:17

Misschien heb je meegekregen dat de fam. Rath naar Sjef Jansen gaat voor de trainingen. Zij staan er om bekend altijd Duits klassiek te rijden.
Wel leuk om te lezen welke argumenten zij aandragen om deze overstap te maken. En ook interessant om te volgen hoe zich dat gaat ontwikkelen. Blijven ze vasthouden aan deze manier van trainen of zal straks blijken dat dit een dwaze beslissing is geweest? De tijd zal het leren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:23

Ik rij alleen laag en rond als dat het paard beter maakt. Bij onze Fries is het heel fijn om hem los te rijden, hij blijft zelf liever wat bovenin, maar volgt je hand ook prima als je hem lager en ronder wilt hebben.

Onze merrie valt gauw uit elkaar als je die laag en rond instelt, dus haar kan je beter meer bovenin houden. Ze moet natuurlijk wel loslaten, maar dat is aan de ruiter om het te controleren en zonodig te corrigeren :)

inskimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:16

Geryon schreef:
inskimberly schreef:

Gewoon omdat ik benieuwd ben hoor, waarom rijdt je ze niet gewoon meteen voorwaarts naar je hand? Mijn paard liep ontzettend achter de teugel maar haar heb ik juist geen één moment achter de loodlijn gereden, maar juist steeds richting mijn hand naar voren.

Omdat ik graag controle wil. Ik vind het niet altijd de oplossing om naar voren te rijden. Want hoever moet ik naar voren rijden. Ik heb een aantal paarden gehad die een uitgestrekte draf konden en nog gewoon achter de teugel blijven lopen. Dan vind ik vooruit rijden en maar gas geven geen oplossing. Dan vraag ik net iets meer door totdat ik wel druk op de teugel krijg en vanuit daar ga ik van achter naar voor rijden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:30

De vraag die men zich ook mag stellen; Wie behoren tot de groep van topruiters? Zijn dat alleen de ruiters die de podiumplaatsen bezetten, of ook de eeste tien? Of de groep van twintig of dertig ruiters plus hun trainers en al de ruiters die hun toppaarden hebben gemaakt, die elk weekend elkaar weer tegen komen ergens ter wereld op een internationaal concour.
Ik heb wel eens de indruk dat men de groep wat te klein inschat. En hoe grote men de groep schat, hoe groter de kans is dat er verschillend gereden wordt. Wat mij bij die mensen altijdopvalt is dat ze met veel respect over elkaars werk spreken. Dat kan niet gezegd worden over de mindere en vaak zelfbenoemde goden van de rijkunst.

Overigens is dit een algemene opmerking die niet slaat op hetgeen hierboven geschreven werd.

Inderdaad Abacab, ik deel uw nieuwsgierigheid, maar het zal wachten zijn tot na de Spelen, immers Janssen heeft het tot na die datum uitgesteld.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:40

Laag diep en rond is voornamelijk om het paard van voor tot achter te gymnastiseren. En zo de bovenlijn geheel los te maken, waar door het paard soepeler is meer rug gebruik krijgt en ook de nodige duik spieren gebruikt. Ook voor de half steps ( richting piaffe) worden ze vaak wat dieper ongezet zodat de rug goed ( bol) blijft.
Al met al is het dus voornamelijk om de bovenlijn van het paard los te krijgen en het achterbeen er fijn ander te rijden. Buiten dat vind ik een paard dat Laag Diep Rond loopt ''lekkerder'' zitten.
Wel !DENK! ik dat er in training gewisseld moet worden inhouding.. Ik wissel dan ook geregeld in houding met mijn paarden zodat alle spiergroepen ''aangesproken'' zijn om het paard

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:00

WhySoWhite; Ik deel uw mening behalve dat het " bol" blijven, zeer relatief is. In dynamische omstandigheden verandert ook de rughouding. Het zou te star zijn te stellen dat de rug ten alle tijden bol moet blijven. Sommigen, zoals mijn paard doet dat wel, anderen doen dat niet. Waar het bij 'halbe Tritte' om gaat is dat het paard de bovenlijn van de rug los genoeg laat om op aanvraag van de ruiter onder te treden met de achterbenen. De verschillen tussen de paarden bij de uitoefening van de piaffe en passage zijn te groot om er één starre regel op na te houden.
Zie deze tekst aub eerder als een aanvulling dan als critiek.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:28

Citaat:
Laag diep en rond is voornamelijk om het paard van voor tot achter te gymnastiseren. En zo de bovenlijn geheel los te maken, waar door het paard soepeler is meer rug gebruik krijgt en ook de nodige duik spieren gebruikt. Ook voor de half steps ( richting piaffe) worden ze vaak wat dieper ongezet zodat de rug goed ( bol) blijft.
Citaat:
Wel !DENK! ik dat er in training gewisseld moet worden inhouding.. Ik wissel dan ook geregeld in houding met mijn paarden zodat alle spiergroepen ''aangesproken'' zijn om het paard

Ben het met je eens dat afwisselen in houding goed is. Als je LDR in dat kader beziet, heeft het alleen zin om het paard steeds heel kort zo in te stellen, dus even de spieren op te laten bollen en rekken, en dan weer terug laten 'veren' in een minder extreem frame. Een paard langere tijd in een eindstand (maximaal opgerekte bovenlijn) als LDR rijden, lijkt mij vanuit fysiek oogpunt niet logisch en ook niet wenselijk. Toch gebeurt dat best veel. Dan denk ik toch dat het meer met maximale controle te maken heeft dan met gymnastisering.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:19

Ik bedoelde met de rug bol tijdens onder treden alleen in de piaffe, als paard.zijn rug erg weg drukt word deze hol, en kan het paard de bekken niet meer kantelen. Waardoor je dus geen zuivere piaffe krijgt maar een vol talkt fouten, als het paard uberhaupt zo ver komt.
Ook rijd ik mijn paarden laag diep rond en wissel veel in houding, voor een zo goed mogenlijk bespierd paard. Als je alleen ldr rijd voor maximale controle is er ergens in de trainingen iets mis gegaan.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:20

Bij het continue bol houden van de rug,zoals bij LDR gebeurt,word de wervelkolom gelocked. Om een swingende rug te hebben én om het bekken te kunnen kantelen is een actief op-en-neer bewegen van de wervelkolom noodzakelijk. Om deze reden vertonen LDR gereden paarden een bouncing piaffe ; een hectisch optillen van de achterbenen,vaak buiten de massa geplaatst,met een voorhand die eerder een stapbeweging maakt dan draf.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:24

Altijd bol is niet goed, net als altijd hol. Een zelfde houding tijdens de hele training is ongunstig voor het ruggebruik en het gebruik van het lichaam. Het grote gevaar van LDR, vind ik, is dat amazones en ruiters niet meer goed voelen wat er nou echt gebeurt en hun paard vast zetten in die ronde houding. Zo'n paard kan dan met zijn eigen lichaam niet meer uit de voeten en dat is nou juist niet wat je wilt. Je wilt een losser paard.

Had laatst een filmpje gezien van Anky en haar losrijden tijdens een clinic. Het eerste stuk vond ik heel vriendelijk en fijn gereden. Ik herkende het van de manier waarop ik zelf graag mijn paarden los werk. Echter, daarna pakte ze het paard korter en kwam de kin haast op de borst. Even dacht ik aan een soort van valse knik en het nut hiervan zag ik nou ook niet direct..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:30

Zie hier een deel van die video. Ze legt het keurig uit :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:13

piepenfiets schreef:
Bij het continue bol houden van de rug,zoals bij LDR gebeurt,word de wervelkolom gelocked. Om een swingende rug te hebben én om het bekken te kunnen kantelen is een actief op-en-neer bewegen van de wervelkolom noodzakelijk. Om deze reden vertonen LDR gereden paarden een bouncing piaffe ; een hectisch optillen van de achterbenen,vaak buiten de massa geplaatst,met een voorhand die eerder een stapbeweging maakt dan draf.

Hmz, dit klopt niet helemaal wat je nu zegt ;) een paard dat gewoon stapt draaft galoppeert LDR loopt niet met een bolle rug. Er is zéker meer rug gebruik aanwezig dan bij oprichting. Ik vind het daarom ook onzin dat de rug gelocked word. Kan je toelichten waarom precies jij dit vind? ( Heb je het zelf eens aangevoeld?) Het feit dat een LDR getraind paard LDR loopt betekend niet dat het paard achter niet bij kan komen.. Het paard moet buigen in het achterbeen het gewicht na achteren plaatsen uit rust en verzameling en bij wijzen van gaan ''zitten'' Zolang het paard gewoon takt houd en voor niet sneller gaat dan achter boeit het niet zo of het paard nu een stap of draf beweging maakt, de motor zit achter, dus maakt het niks uit of het paard nou laag op opgericht loopt zou wat zijn als paard voor aan het ''draven'' is en achter zo goed als stil staat. Als je die inzet en impuls er maar in blijft behouden. Het belangrijkste is dat het paard zuiver blijft dragen en bijv niet rechts achter 20 cm meer op tilt dan links achter.. Voor en andersom net zo natuurlijk :D

Al met al snap ik dus niet waarom een paard dat LDR ingesteld is geen actief op-en-neer bewegen zou kunnen.. De paarden zijn getraind hier op, en de spieren zijn dus al langer dan van een paard die altijd opgericht loopt. Dus is er genoeg vering in die rug/wervels aanwezig ( er in getraind) Dus lijkt mij logisch dat een paard met langere rugspieren achter verder kan zakken beter kan gaan dragen beter de bekken kan kantelen door de spier lengte Want uit eindelijk is het de oeffening om hyperflectie te krijgen in rug hals en voornamelijk zijgangen.. En dat is dan ook wel gelukt..

( ben super moe hoop dat je er iets van snapt, anders kom ik morgen met meer uitleg)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:44

Als je een paard LDR instelt zijn alle spieren en ligamenten in de bovenlijn op max rekspanning. Hierbij worden de buikspieren aangetrokken en het abdomen(middenstuk ahw) van het paard omhooggedrukt.
Hierdoor staat de wervelkolom op spanning en kan niet meer op en neer veren. Biomechanica van het paard.
Hyperflexie,het woord zegt het al,verder flexen dan anatomisch mogelijk is.Ja je kan een spier trainen om ietsjes"langer"te worden maar een wervelkolom in al zn complexiteit helaas niet. Ja de motor zit achter maar een achterbeen is níet dragend als het naast de massa geplaatst wordt en nee,het is wel degelijk belangrijk dat de voorhand in dezelfde gang gaat als de achterhand ;) Van je laatste zin begrijp ik niets.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:58

piepenfiets schreef:
Als je een paard LDR instelt zijn alle spieren en ligamenten in de bovenlijn op max rekspanning. Hierbij worden de buikspieren aangetrokken en het abdomen(middenstuk ahw) van het paard omhooggedrukt.
Hierdoor staat de wervelkolom op spanning en kan niet meer op en neer veren. Biomechanica van het paard.
Hyperflexie,het woord zegt het al,verder flexen dan anatomisch mogelijk is.Ja je kan een spier trainen om ietsjes"langer"te worden maar een wervelkolom in al zn complexiteit helaas niet. Ja de motor zit achter maar een achterbeen is níet dragend als het naast de massa geplaatst wordt en nee,het is wel degelijk belangrijk dat de voorhand in dezelfde gang gaat als de achterhand ;) Van je laatste zin begrijp ik niets.

Heb het even bij mezelf getest en kom inderdaad zelf vrij vast te zitten dan haha, ook al moet ik zeggen dat het op paarden die ik gereden heb wel fijn was zo te rijden, maar dat verschilt per paard per niveau... Best vreemd eigenlijk om het met mezelf te vergelijken want heb meer druk op mijn buik spieren dan op die van mijn rug, sterker nog ik krijg het idee dat ik die nu aan het ONTlasten ben ipv dan train..?
Laatste zin bedoelde ik dat als het paar dus ''opgerekt'' is.. Het paard dus in een andere houding dan LDR erg lenig kan zijn.. Waardoor dus zij gangen e.t.c in sommige gevalen makkelijker gaan snap je?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:22

Onze eigen biomechaniek is helaas niet te vergelijken met die van het paard whysowhite. Ik snap wat je bedoelt met dat het lekker 'voelt', de controle,het gevoel dat het paard "er lekker doorheen is",soepel aanvoelt etc,jaren zo gereden. Er zijn wel een aantal verschillen tussen gymnasticeren en oprekken en óverrekken(hyperflecteren). Spieren hebben een groot herstelvermogen maar ligamenten (het banden-en pezenapparaat) veel minder;bij overrekking zullen deze structuren verdikken en verstijven. De aanhechtingen (aan de botten) zullen zichzelf ook ahw versterken waardoor extra botaanwas ontstaat. Kan jij aan mij uitleggen waarom je denkt dat een paard wat in zijn toplijn is "opgerekt"door LDR (en let wel;een wervelkolom rek je niet op) makkelijker zijgangen zou kunnen uitvoeren?